În Inspirație

Cum arată profilul unei companii „prietenoase” cu mediul online

profil online

Indiferent că vorbim de activitatea pe rețelele sociale, de comunicarea cu comunități de mii de oameni sau un simplu site de prezentare, prezența în mediul online este un „must” pentru cele mai multe dintre organizații. Dar simpla prezență nu este suficientă. Companiile ar trebui să se adapteze, precum un cameleon, mediului în care activează. De aceea, am realizat în acest articol o listă de caracteristici pe care le bifează organizațiile cele mai „prietenoase” cu mediul digital.

Experimentarea și curajul de a face greșeli

Sursă imagine: Shutterstock
Sursă imagine: Shutterstock

O primă caracteristică a unei companii care se adaptează corespunzător specificului mediului online este curajul de a experimenta și inova, în ceea ce privește atât interacțiunea cu publicul țintă, cât și modul în care sunt concepute și formulate mesajele.

Însă experimentarea presupune în mod implicit și posibilitatea unui eșec, de aceea este esențial să subliniem că asumarea unor riscuri face parte din drumul către reușită. Așadar, este necesar să învățăm că greșelile fac parte din proces și că sunt, până la urmă, lecții din care putem învăța ceva nou.

Totodată, mai trebuie menționat faptul că experimentele nu se fac la întâmplare, ci având la bază o cercetare prealabilă și vizând atingerea unor anumite rezultate. Doar în acest fel vă veți putea da seama dacă experimentul a eșuat și din ce cauză.

Flexibilitate și colaborare

Sursă imagine: Shutterstock
Sursă imagine: Shutterstock

Construirea unui profil eficient și pe măsura așteptărilor consumatorilor implică aducerea unor schimbări care vizează procedurile standard de operare și normele culturii organizaționale. Când vine vorba de mediul digital, o caracteristică importantă este capacitatea unei companii de a accepta, în primul rând, și de a se adapta, în al doilea rând, la schimbările din acest mediu. De multe ori, există tendința de a încorpora oportunități noi în structuri și proceduri vechi, lucru care doar ne îngreunează activitatea, în loc să o eficientizeze.

Astfel, flexibilitatea unei companii de a se adapta trăsăturilor specifice mediului digital, în contextul activităților de zi cu zi, este o caracteristică importantă pentru crearea unei imagini care să atragă și să mențină interesați consumatorii.

Mână în mână cu flexibilitatea, stă și capacitatea de colaborare internă, inter-departamentală, a unei companii. Degeaba sunt acceptate schimbările produse de mediul online, dacă nu este adoptat un stil potrivit de implementare și integrare a acestora în activitățile curente. Aici ne referim mai ales la faptul că implementarea cu succes a unei strategii digitale implică o colaborare strânsă a unor angajați cu roluri, poziții și aptitudini diferite, și nu doar efortul unui singur departament.

Chiar dacă nu activează ei înșiși în mediul online, personalul din departamentele-cheie trebuie să înțeleagă ritmul și dinamica modului în care se cer și oferă informații în acest mediu și să fie dispuși să procedeze în armonie cu acestea, atunci când va fi nevoie.

Responsabilitate și putere atribuite angajaților

Sursă imagine: Shutterstock
Sursă imagine: Shutterstock

Pentru a sprijini persoanele care se ocupă de crearea și managementul prezenței în mediul online, orice companie trebuie să înțeleagă cât de important este să li se atribuie acestora libertatea și puterea de decizie.

De cele mai multe ori, când angajaților le este dată o astfel de responsabilitate, ei sunt mai productivi și mai eficienți în munca lor. Și, de ce să nu recunoaștem, ei dețin mai multe informații despre mediul digital, profilul online al companiei și comunitatea cu care interacționează, decât corpul de conducere a companiei.

Pe lângă acestea, evitați îngrădirea celor care se ocupă de prezența digitală a companiei în norme și proceduri rigide, întrucât, așa cum aminteam mai devreme, acestea sunt în contradicție cu tendințele de schimbare constantă care definesc mediul online.

Accent pe consumatori

Sursă imagine: Shutterstock
Sursă imagine: Shutterstock

O companie care dorește să fie apropiată de publicul său țintă în mediul digital trebuie să își îndrepte atenția mai mult către consumatorii săi și mai puțin asupra sa. Un bun exercițiu în acest sens este crearea și ilustrarea detaliată de persona care să reprezinte diferitele categorii de consumatori, pe care să le aveți în vedere constant atunci când comunicați online.

O companie care dorește să se integreze armonios în mediul digital trebuie să privească mai mult extern decât intern, în sensul că accentul comunicării trebuie să fie pe publicul țintă și nevoile lui, și mai puțin pe promovarea companiei.

Acesta este un aspect foarte important deoarece consumatorii au, în general, așteptări foarte mari de la companiile prezente și active în mediul online, mai precis să le ofere informații utile care pot fi accesate rapid, fără să îi agaseze cu reclame la produse sau servicii de care nu sunt neapărat interesați.

De evitat

Sursă imagine: Shutterstock
Sursă imagine: Shutterstock

Dacă până acum am insistat pe caracteristicile care alcătuiesc un profil de companie adaptat mediului online, în cele ce urmează vom menționa câteva aspecte care trebuie evitate:

  • Mentalitatea rigidă

Mediul digital se află într-o stare perpetuă de schimbare și inovare, ceea ce nu se potrivește stilului de lucru clasic, bine delimitat în timp, cu o structură rigidă; încercați să exploatați cât de mult posibil oportunitățile disponibile, printr-o gândire cât mai creativă. Nu respingeți modalități distincte de lucru, doar pentru că nu le-ați mai încercat și îmbrățișați stilul direct și informal al comunicării online. Dacă un consumator vă abordează în mod direct, cu o problemă, nu îl trimiteți într-un iad birocratic, doar pentru că aceasta este, de regulă, procedura, ci ajutați-l, pe cât posibil, în momentul și locul în care v-a abordat.

  • Procesele îndelungate

Cum am explicat și mai devreme, mediul digital evoluează într-un ritm alert, de aceea încercați să evitați procesele îndelungate, fiindcă riscați să pierdeți momentul oportun de reacție. Trebuie să fiți tot timpul prezenți, pe fază și la curent cu tot ceea ce se întâmplă și se modifică în comunitatea în care activați. Marketingul în timp real vă poate salva de la o potențială situație de criză, iar modul în care se comportă publicul în mediul online nu vă dă voie să vă permiteți luxul de a planifica orice mișcare cu câteva săptămâni în avans.

  • Amânarea prezenței în mediul online

Acest ultim aspect este poate cel mai important de reținut. Majoritatea consumatorilor s-au învățat deja să caute mai întâi informații în mediul online și abia apoi să ia o decizie de cumpărare. De aceea, este esențial ca modul în care interacționați cu ei, alături de informațiile pe care le puneți la dispoziție, să încline balanța în favoarea produselor voastre.

***

În consecință, profilul unei companii „prietenoase” cu mediul online trebuie să se ridice la nivelul așteptărilor unui public bine informat și documentat, care știe exact ceea ce caută. Dincolo de aceste aspecte, puteți avea o abordare cât mai creativă și ieșită din comun a prezenței voastre în mediul online, singurele limite fiind fixate de datele pe care le aveți despre nevoile și așteptările publicului vostru.

Sursă imagine: Shutterstock