În Inspirație

Despre 2016, numai de bine. Previziuni pentru industria digitală.

2016

2015 este aproape gata să îşi încheie socotelile, iar 2016 se anunţă plin de noutăţi pe toate planurile. Am cerut opinia câtorva experţi care activează pe scena digitală, în legătură cu trendurile şi punctele de focus pentru anul ce vine. Mai jos găsiţi răspunsurile acestora.

Ştefan Szakal, Antreprenor
stefan-szakal

2016 va fi un an al consolidării trendurilor cam pe toate fronturile (că vorbim de flat design, mobile web, ceasuri inteligente sau înţelegerea în sfârşit a ce înseamnă un expert social media). 2016 va fi de asemenea anul în care vom asista la prima încercare serioasă de a duce VR-ul în mainstream din partea mai multor companii. Nu ştiu dacă vor avea succes sau nu, dar cu siguranţă va fi un experiment mişto de urmărit.

La un nivel mai „micro”, adică la nivelul industriei noastre locale, cred că vom asista la începutul saturării industriei de outsourcing în oraşele mari şi migrarea lor către oraşele mai mici ale ţării, reapariţia modelului de agenţie boutique (un model dispărut odată cu valul de achiziţii ale agenţiilor mici de creaţie de agenţiile mari de publicitate) fie prin oficializări ale unor colaborări deja existente la nivel de freelanceri, fie datorită oamenilor seniori din agenţiile mari care vor să nu mai fie plictisiţi şi îşi vor începe propriile companii.

 

Oltea Zambori, Managing Partner @PRbeta
oltea-zambori

În 2015 am remarcat o întoarcere „la origini”, dacă pot să spun așa, mai ales pe final de an. Pe vremuri, industria PR-ului se folosea foarte mult de tehnicile de vânzări directe, în care telefonul și abilitățile de comunicare erau imperios necesare pentru a aduce prieteni produsului sau serviciului ce se cerea promovat. Acum, toamna complicată pe care am trăit-o ne-a forțat pe toți să fim discreți și să abordăm  cu respect (mai ales pentru cei din jur) orice campanie programată la care a trebuit să muncim. PR-ul, în astfel de momente, e o meserie ingrată și deloc pe placul majorității. În 2016, cu lecția învățată, PRbeta Agency va încerca să fie mult mai aproape de clienți și de public. Discret și ferm.

Totodată, cred ca direcția tuturor va fi (sau ar trebui să fie) îndreptată spre rezultatele palpabile, și anume creșterea vânzărilor. A sosit momentul ca PR-ul să înceapă să și vândă, nu doar să crească bazele de date de fani/admiratori/posibili cumpărători.
 
O tendință clară este cea a direcționării bugetelor înspre sprijinirea culturii, mai ales că țara noastră va da următoarea Capitală Culturală Europeană în anul 2021, competiție în care s-au anunțat deja finalistele: Timișoara, Cluj-Napoca, Baia Mare și București. Evenimentele culturale vor crește în toate zonele țării, iar lupta adevărată se va da între brandurile care vor putea intui creșterea evenimentelor existente deja pe piață și potențialul unor evenimente la început de drum.

 

Elena Dobre, Digital Marketing Strategist @Institutul de Marketing

elena-dobre
Aceleaşi instrumente de promovare dar reinventate – aşa văd 2016 din prisma promovării plătite prin Google şi Facebook.  Actualizările produselor sunt permanente iar provocarea pentru specialiştii din domeniu este de a fi în permanenţă informaţi şi de a avea ocazia să testeze cât mai multe funcţionalităţi ale produselor.

Observăm deja schimbări în Display advertising după ce Google a decis să modifice licitarea de la CPM, la viewable CPM, pentru a favoriza investiţia în engagement şi nu în volumul de afişări. Prin urmare campaniile de awareness vor fi mai eficiente în 2016 şi advertiserul va putea optimiza mesajul chiar şi în cazul non-interacţiunii cu bannerul. Anunţurile în YouTube vor creşte ca volum după ce companiile au înţeles că producţia clipului nu este atât de complicată şi că acest suport poate genera, în plus de awareness, vânzări. Noi funcţii de promovare a produselor direct în anunţul video sunt disponibile,  iar vestea cea bună pentru România ar fi dacă Google ar lansa Merchant Center şi pe piaţa noastră.

Facebook îşi perfecţionează continuu modul de afişare a anunţurilor prin formate interactive şi aceasta contribuie la succesul investiţiilor din platforma socială. Facebook ads sunt un must-have dar lansarea anunţurilor pe Instagram a ridicat semne de întrebare multor branduri. Instagram va deveni o componentă populară în strategia de campanie pentru 2016 şi va permite exprimarea creativităţii brandului prin mesaje direcţionate către cei peste 223 de mii de utilizatori activi din România. Cât de creative vor fi brandurile din România pe Instagram sper să descoperim curând, printr-un conţinut special dedicat aceastei platforme în care latura estetică a mesajului influenţează utilizatorii.

 

Călin Fara, Sr. Experience Designer @Adobe România
Calin-Fara

 

Am urmărit fascinaţi în 2015 această evoluţie tehnologică – selfdriving cars, internet of DNA, internet of people and context (not only things), dezvoltarea fenomenală a Inteligentei Artificiale (AI), popularizarea printării 3D şi o generaţie complet nouă de sisteme (sau roboţi) capabile să fie din ce în ce mai independente sau chiar să mimeze gândirea umană (neuromorfice). Şi tot prin intermediul tehnologiei am asistat de asemenea şi la evenimente tragice – accidente teribile, terorism, acutizarea problemelor climaterice. Dar acum, spre deosebire de timpurile în care vedeam şi consideram aceste lucruri nişte „ştiri” cu impact emoţional, acum am putut interveni. Ne-am putut implica, am putut ajuta, am putut contribui. 
 
Şi cred că asta este de fapt răspunsul întrebării „unde va merge UX-Design-ul” în 2016 şi în anii următori. Trebuie, şi e nevoie, să readucem omul, umanul şi umanitatea în prim plan. Trăim într-un context în care, cel puţin noi cei din UXD, chiar putem şi suntem datori să facem asta. 
Strict din punct de vedere al domeniului nostru, cel al User Experience designerilor, cred că direcţiile şi posibilităţile sunt nelimitate. 
Este clar că în 2016, pentru companiile de toate mărimile, experienţa utilizatorului nu mai este un diferenţiator, este o necesitate, iar acest lucru înseamnă că în curând fiecare dintre aceste companii vor căuta şi vor avea cel puţin un profesionist în UX care să se ocupe de „design-ul” experienţei produselor sau serviciilor sale. 
 
Cum va evolua rolul unui UX Designer? Probabil vom deveni şi mai atenţi la nevoile reale ale oamenilor (prin user research continuu), probabil va trebui să gândim şi să dezvoltăm noi moduri, mai eficiente, în care vom interacţiona cu tehnologia deja omniprezentă, dar în continuă schimbare. Sau poate vom îmbrăţişa rolul lărgit, acela de „dirijor” al design-ului de experienţă, în care vom avea grijă ca toate domeniile şi specialiştii implicaţi – de la user researcher până la vânzător şi customer care – colaborează pentru a obţine cea mai bună „experienţă” pentru „acel om” care va folosi produsul sau serviciul lor.

 

Andrei Pfeiffer, Code Designer @[e-spres-oh]
andrei-espresoh
Comunitatea JavaScript nu se va plictisi deloc în 2016. Vom începe să scriem din ce în ce mai mult cod ES6 (ES2015), ale cărui specificaţii au fost finalizate anul acesta. Ne pregătim pentru Angular 2.x şi pentru ES7 (ES2016). Se vorbeşte tot mai mult de imutabilitate, functional programming, one-way data-binding. Nu în ultimul rând, Sfantul Graal al JavaScript-ului ne bate la uşa. Este vorba de „async/await”, o metodă de a scrie cod care se citeşte şi execută sincron, dar în acelaşi timp oferă toate beneficiile programării asincrone. Pe scurt, nu va fi timp de KitKat.

Nici partea de server a web-ului nu stagnează. Avem deja lansate PHP7, Symfony 3 şi MySQL 5.7, urmează doar să utilizăm şi să beneficiem de avantajele lor. De asemenea, mult aşteptatul HTTP 2.0, care are suport bun atât în browserele moderne cât şi în serverele HTTP, va schimba puţin modul în care vom construi aplicaţiile pentru producţie. În schimb, clienţii finali ar trebui să beneficieze de o viteză mai mare de încărcare a aplicaţiilor, fără să fie (neaparată) nevoie de fel de fel de trucuri de optimizare, doar pentru a ocoli limitarile protocolui HTTP 1.x. În concluzie, beneficii de ambele părţi ale codului.

 

Andreea Moisa, Managing Director @Beans United
andreea-moisa

 

Dacă vorbim din perspectiva tacticilor de SEO, în anul următor vom observa o intensificare a luptei anti spam iar companiile care doresc să obţină rezultate organice prin intermediul siteului vor fi nevoite să adopte tot mai mult o strategie integrată de inbound marketing. Asta prespune o schimbare a focusului dinspre tranzacţii spre client, dezvoltarea de conţinut în jurul problemelor şi intereselor fiecarui Buyer Persona şi crearea de relaţii pre-tranzacţionale cu prospecţii, prin educarea şi informarea continuă a acestora.

 

Lucian Cioroga, Software Engineer @WeVideo
lucian.cioroga

Din punctul meu de vedere, 2015 a fost un al maturizării hardware. Pentru prima dată în mulţi ani am avut mai multe smartphone-uri pretendente reale la top position. Acelaşi lucru s-a întâmplat pentru notebook-uri, tablete sau wearables. Tabletele şi-au găsit nişa şi cred că nimeni nu se mai aşteaptă să înlocuiască prea curând notebook-urile, aşa cum era previzionat acum 5 ani, după ce a apărut primul iPad, iar wearables au început deja să ofere iteraţii. Cred că în hardware, dacă e ceva interesant de văzut în 2016, e în acest domeniu, al wearables-urilor.

În 2016 presiunea e pe software. Pe mobile, pentru că deşi avem device-uri de 500EUR+, încă le folosim şi suntem dispuşi să plătim în special pentru jocuri (vezi aici şi aici). Sper să văd o creştere a aplicaţiilor de productivitate, creativitate, în special a funcţionalităţilor capabile să scadă curba de învăţare a unui domeniu, prin automatizare, folosire de tipare, analiza modelelor de comportament. Mă refer la maşini de învăţare care prezic modul de lucru şi necesităţile unui utilizator şi îi augumenteaza (sau chiar automatizează o parte din) activitatea sau jobul de zi cu zi. Pentru asta machine learning, data stream mining, BigData sper că vor juca un rol important atât în definirea UX-ului, cât şi în adaptarea lui în timp (aproape) real.

Pe web, cred că va continua transferul de “putere” dinspre server spre client, adică servere “dumb” complementate de clienţi puternici, lucru vizibil în necesarul de resurse al browserelor moderne (porniţi un Chrome şi un task manager şi devine evident :) ). Ca şi în cazul aplicaţiilor mobile, capacitatea de a se adapta şi a oferi conţinut şi functionalităţi relevante la momentul oportun, cred ca va deveni esenţială.

Un domeniu în care îmi doresc evoluţii rapide şi puternice e filtrarea zgomotului-ului. Ca şi în cazul mobile, avem în casă maşini mai puternice decât modulele care au ajuns pe Lună iar accesul la internet este mai rapid şi mai ieftin ca niciodată, şi, cu toate astea, nivelul de implicare maxim se atinge pe poze cu pisici, citate motivaţionale sau ştiri pur şi simplu false. Exemplul e în jurnalism, în care chiar şi ziare de renume au cedat tentaţiei click-bait-ului iar transferul ştirilor fără verificare e normă, ca să nu vorbim de invazia site-urilor “dubioase” de ştiri de unde am impresia că o mare majoritate îşi ia informaţia. Good read here. Cred că soluţia e tehnică  şi nu legislativă, şi-mi doresc mai multe platforme care să aibă conţinut de calitate, curated de comunitate (www.medium.com), search-engine-uri mai eficiente şi, nu în ultimul rând, tooluri prin care o comunitate să-şi poata filtra sau promova reciproc informaţia prin rating sau flaging (nu doar prin share, Like şi comments).

Pentru developeri, responsabilitatea este în creştere, iar compartimentarea, în scădere. Full-stack, DevOps sunt la mare căutare, şi nu văd să meargă trend-ul în jos. Din fericire, cred că avem la dispoziţie o multitudine de tehnologii suficient de mature care, prin simplitate, eficienţă şi automatizare să facă acest trend noua normă. Personal, tehnologiile pe care mi le-am propus să le aprofundez anul viitor sunt inline cu direcţiile descrise anterior: machine learning from streaming data, node.js, opengl/webgl.