În Inspirație

Evoluția afișului: momente cheie și exemple reprezentative

Afiș Moulin Rouge

Povestea evoluției afișului a debutat în secolul al-XIX-lea, odată cu dezvoltarea litografiei și a nevoii artiștilor de a inova. Totodată, un rol important în acest proces îl constituie factorii culturali, sociali și politici ai vremii împreună cu sporirea cerințelor publicului. Despre momentele cheie în istoria afișului, vom vorbi în articolul de astăzi.

Conform definiției din dicționar, un afiș face parte din arta grafică cu funcție mobilizatoare, de informare sau de îndrumare; este o înștiințare publică, tipărită sau desenată, care se fixează sau se distribuie în anumite locuri cu scopul de a informa în legătură cu diverse evenimente, fapte, personalități, idei etc. Acest tip de artă își are punctul de plecare în secolul al-XVIII-lea, când Alois Senefelder punea bazele litografiei – începând din acest moment, comunicarea vizuală urma să ia o altă formă.

Originea afișului reflectă angoasele specifice secolului al-XIX-lea, odată cu industrializarea și mișcările politice, sociale și culturale ale vremurilor; se dorea nu doar informarea populației, ci și îndrumarea acesteia într-o anumită direcție. Astfel, fie că era vorba de o piesă de teatru, prezentarea unui produs, a unei figuri sau a unei idei, afișul a facilitat schimbul de informații dintre prestatorii de servicii și diversele comunități.

1. La Belle Époque

În contrast cu evenimentele petrecute înainte și după această perioadă, La Belle Époque face trecerea artei din secolul al-XIX-lea în secolul XX și constituie una dintre perioadele colorate și prospere din artă, înaintea declanșării Primului Război Mondial. O figură reprezentativă a acestei perioade este Jules Chéret, supranumit și părintele afișului, realizatorul primului afiș modern din istorie. În ciuda reclamelor existente până atunci, el este cel care oferă o importanță artistică acestui tip de comunicare vizuală.

Afișul pentru opereta lui Offenbach, Orphée aux Enfers (Orfeu în Infern) este prima sa lucrare de acest fel și deschide un nou drum în comunicare și artă, aducându-le pe un făgaș comun.

Sursă imagine
Sursă imagine

 

O altă figură reprezentativă care face trecerea de la arta victoriană la art nouveau este Henri de Toulouse-Lautrec, ale cărui teme de afiș grativează în jurul vieții în cadrul cabaretului.

Sursă imagine
Sursă imagine

 

Frații Beggarstaff, William Nicholson și James Pryde, s-au făcut remarcați prin stilul minimalist cu care au abordat acest domeniu. Nu întâlnim afișe complicate, pline de detalii, dimpotrivă, lucrările lor transmit informația clar și la subiect, într-o manieră simplă, dar încărcată din punct de vedere artistic.

Sursă imagine
Sursă imagine

 

Unul dintre afișele populare ale acestei perioade este La tournée du Chat Noir avec Rodolphe Salis, creat de Théophile Alexandre Steinlen. Artistul rămâne cunoscut pentru laitmotivul folosit în multe dintre lucrările sale: pisica.

Sursă imagine
Sursă imagine

 

2. Modernismul

În această perioadă, arta influențează istoria; nu mai vorbim despre afișe cu scop informativ, ci de afișe cu scop persuasiv, multe dintre ele fiind duse la extrem, în special în perioada celui de-al Doilea Război Mondial. Montgomery Flagg este cel care deschide seria printurilor de acest gen cu I Want YOU For US Army, în 1917.

Sursă imagine
Sursă imagine

 

Tot în această perioadă ia naștere Art Deco, un curent din cadrul modernismului care se opunea normelor acestuia; dacă modernismul presupune eliminarea ornamentelor, Art Deco vine cu un nou tip de podoabe: figurile geometrice. A. M. Cassandre (Adolphe Jean-Marie Mouron) redă spiritul Art Deco prin intermediul afișelor sale:

Sursă imagine
Sursă imagine

 

Sursă imagine
Sursă imagine

 

Neliniștile politice și culturale de la începutul secolului XX au dat naștere mișcărilor avangardiste, care aveau ca scop prezentarea realității în adevărata ei natură. Odată cu apariția fotografiei, s-a dezvoltat și arta grafică, iar acest lucru a permis îmbinarea tehnicilor tradiționale cu cele moderne.

J. Howard Miller

Sursă imagine
Sursă imagine

 

Sursă imagine
Sursă imagine

Raoul Hausmann

Sursă imagine
Sursă imagine

 

Sursă imagine
Sursă imagine

John Heartfield

Sursă imagine
Sursă imagine

 

Sursă imagine
Sursă imagine

A doua jumătate a secolului XX a venit, din nou, cu schimbări în designul afișelor, făcând loc unor tendințe noi, colorate și dinamice, precum pop-art, pin-up art sau psychedelic art.

Milton Glaser

Sursă imagine
Sursă imagine

Eduardo Paolozzi

Sursă imagine
Sursă imagine

Roy Lichtenstein

Sursă imagine
Sursă imagine

Wes Wilson

Sursă imagine
Sursă imagine

Roman Cieslewicz

Sursă imagine
Sursă imagine

***

În ultimii ani, odată cu dezvoltarea tehnologiei și modificarea comportamentului consumatorilor, au crescut atât pretențiile designerilor față de ei înșiși și față de cei din breaslă, cât și ale publicului față de rezultatul final. Scopul informativ a trecut pe plan secund, menirea afișelor fiind nu doar aceea da a transmite un mesaj, ci de a atrage atenția, de a se distinge în mulțime și de a impresiona prin modul în care sunt transmise ideile. Dar despre principiile contemporane ale realizării afișelor vom vorbi într-un articol viitor.