În Inspirație

LogoLounge Trends Report 2014 – Partea I

Logolounge Report 2014

Dacă locuința este prima noastră casă, biroul a doua, atunci pe locul al treilea se poziționează, fără doar și poate, ecranele dispozitivelor mobile. Întrebuințarea telefoanelor inteligente a crescut de la 21%, în 2010, la mai bine de 63% în prezent, iar numărul americanilor care folosesc astfel de telefoane cu 83%, procent care se află într-o continuă creștere.

Foarte mulți oameni privesc lumea prin intermediul unei ferestre de mărimea unei cărți de vizită, iar acest lucru a dus la schimbări inevitabile în designul de logo. Dacă înainte minimalismul se aplica doar în cazul icoanelor, în prezent, aceeași regulă se utilizează și în ceea ce privește siglele: designerii se străduiesc să ducă sensul termenului „simplu” la un alt nivel, într-un registru superior.

Despre un logo se știe că trebuie să fie scalabil, însă modul în care percepem lucrurile mici s-a schimbat de-a lungul vremii: se întâmplă, de multe ori, ca aspectele mărunte să cuprindă semnificații mult mai vaste și să fie mult mai generoase în conținut. Detaliile și dimensiunile sunt îndepărtate, astfel încât logo-urile să fie „citite” corect pe ecranele mobile. Designul a devenit din ce în ce mai simplu și uniform, iar suprafețele sunt plane și definite de linii de aceeași grosime.

Există, bineînțeles, o diferență foarte fină între eliminarea informației transmise și simplificarea acesteia. Atât designerii, cât și utilizatorii au nevoie de o evadare din lumea digitală, de aceea aleg, de multe ori, să ia o pauză de la cumulul vast de informații și preferă lumina soarelui în locul luminii ecranului, pendulul urmând să se balanseze înapoi.

Oamenii sunt atrași, din ce în ce mai mult, de aspectele palpabile, fie că vorbim despre studierea în detaliu a unei colecții de pălării, explorarea altor culturi, a istoriei familiei sau reconectarea cu poveștile din mitologie sau din copilărie. Dacă reînviem tradiția și lucrurile făcute de mâna omului, avem oportunitatea de a deține controlul, în ciuda evoluției mediului digital.

În raportul de anul acesta, sunt detaliate punctele de vedere ale designerilor referitoare la ecranele dispozitivelor mobile. Meșteșugul artizanal a căpătat o valoare mult mai mare, lucru evidențiat și prin folosirea în abundență a scrisului de mână. Culorile sunt mai luminoase și mai ușoare, iar soluțiile tipografice, lipsite de interpretări simbolice, au căpătat o importanță mult mai mare.

Designerii au găsit noi soluții creative, cum ar fi umbrele lungi în cadrul stilurilor minimaliste, care sugerează existența dimensiunilor. Aspectul unui logo se poate reduce la câteva linii (vezi tendința de a utiliza figuri geometrice din linii, mai jos), însă fiecare fațetă a designului este mult mai vizibilă. Noile tendințe sunt mai simple, dar mai complexe. În alte cazuri, soluțiile se bazează mai puțin pe forme exacte, specifice, și mai mult pe energie sau emoție.

De fapt, ideea centrală se bazează pe echilibru: este normal ca fiecare acțiune să presupună o reacțiune. Designerii sunt mai atenți atât la nevoile și cerințele publicului, cât și la ceea ce are tehnologia de oferit și de primit. Așa cum spunea Marc Pritchard, Proctor & Gamble’s Global Marketing and Brand Building Officer, „creativitatea fără o privire în detaliu nu are valoare”. În zilele noastre, intrarea în amănunte înseamnă întinderea limitelor designului și transformarea acestora în avantaje comunicaționale.

Spre exemplu, același cuvânt poate avea mai multe semnificații:

  • Munții: entități geografice, dar și metafore ale succesului;
  • Ghindele: sugerează întoarcerea la natură, dar și ideea de potențial;
  • Albinele, sub orice formă și, uneori, stupurile: fertilitate, industrie, dedicare, muncă de echipă;
  • Controlerele digitale de orice fel: ne duc cu gândul atât la jocuri, cât și la abilitatea de a gestiona cu ușurință orice provocare;
  • Simbolurile și dispozitivele digitale sunt adoptate de către consumatori într-un ritm rapid. Undele wi-fi, mecanismele de încărcare, icoanele sau tehnologiile de tip Cloud furnizează analogiile pentru noua generație de logouri;
  • De când a apărut în peisaj, în 2010, fațetarea nu poate fi oprită întrucât procesul de dezvoltare este într-o continuă evoluție;
  • Logourile simple, flat, pun realismul pe pauză; designul de tip Skeuomorph aparține trecutului. Uneori, specialiștii lasă loc umbrelor să se strecoare în munca lor, iar întrebarea care se naște este: dacă trăim într-o lume plană, ce anume creează umbra?

Raportul trendurilor din 2014

În scrierea acestui raport au fost prezentate, pe site-ul LogoLounge, mai mult de 212 000 logouri, un număr impresionant în comparație cu cel de anul trecut, 24 500.
Studiind această largă colecție, se pot observa diverse tendințe; scopul acestui raport nu este de a face sugestii, ci de a împărtăși cu publicul larg ceea ce se urmărește din partea designerilor și a specialiștilor. Se întâmplă adesea ca un trend să rezulte dintr-o direcție apărută într-un raport anterior, iar dovada constă în faptul că produsul acestei industrii face parte dintr-un ciclu evolutiv sănătos.

Probabil cea mai mare valoare a acestor rapoarte constă în permiterea designerilor de a vizualiza traiectoria stilurilor, conceptelor, tehnicilor și soluțiilor. Odată ce s-a identificat o verigă în lanțul evolutiv al designului, este mult mai simplu să prevezi și să proiectezi pașii următori. Vă încurajăm să vizitați site-ul LogoLounge, unde se poate vizualiza întregul istoric al tuturor rapoartelor din ultimul deceniu. Aici sunt identificate resursele și trendurile și, în combinație cu modul fiecăruia de a interpreta, se pot crea logouri excepționale.

Vrem să mulțumim unora dintre cei mai buni designeri de identitate pentru sugestiile lor generoase, care au ajutat la îmbunătățirea acestui raport: Brian Miller, Brian Wiens, Adam Anderson, Stephan Smith, Ty Wilkins, Alen Pavlovic, Brett Stiles, Valera Namzov, Jeron Ames, Denis Ulyanov, Sherwin Schwartzrock și alții, dar și membrilor LogoLounge, ale căror lucrări sunt expuse aici.

Embleme din linii

monocrest

Să începem raportul de anul acesta cu sursa celor mai prolifice trenduri pe care le-am identificat în raportul de anul trecut, cea care s-a folosit de liniile de aceeași grosime atât în typography, cât și în grafică. Am identificat cel puțin 3 manifestări ale acestui curent, dintre care le amintim pe cele de la nivel de text, icoane și anul acesta, embleme.

Liniile singulare non-scalabile au devenit un standard, iar simplitatea joacă un rol important în acest gen de grafică. Luminozitatea ornamentelor ne duc cu gândul la sintagma: niciodată nu poți fi prea bogat sau prea slab. Designerii folosesc de ani de zile limbajul bogat al ornamentelor fără tonalitate sau culoare; este ca și cum ar da la o parte carnea pentru a expune o structură osoasă uimitoare.

Aranjamente de linii

letterstacks

Specialiștii și-au pierdut interesul în utilizarea cratimelor, dar, cu toate acestea, despărțirea în silabe nu mai este o problemă. Una dintre preocupările principale aici vizează matematica și cuvintele cu număr par de litere. Soluția ar fi impărțirea cuvintelor lungi în segmente care să poată fi separate uniform. Astfel, veți avea o soluție compactă, care să pună în evidență un logo pe un tricou.

Pe de altă parte, un font este mai puțin important, însă depinde foarte mult de felul literelor; majusculele permit designerilor aranjarea mai ușoară în blocuri: unele litere pot fi învelite din punct de vedere vizual, altele aranjate pentru a crea iluzia formei. Aceste soluții nu reprezintă un puzzle adevărat, însă atrag atenția; o modestă participare a publicului poate iniția o posibilă legătură între acesta și brand.

Scris de mână

handtype

Scrisul de mână a migrat de pe paginile tipărite și din lumea graficii, în cea a micului, dar puternicului logo. Designerii sunt deopotrivă îndrăgostiți și revoltați de mecanizarea acestor fonturi digitale brute și de abundența de soluții-șablon. Utilizarea frecventă a acestui stil ne face să ne întrebăm dacă publicul nu se va plictisi la un moment dat de aceste mesaje lucrate manual.

În 2007, cartea Hand Job oferea designerilor și consumatorilor o pauză de la agitația fonturilor de tip digital. Însă, deși scrisul de mână pare să fie original, nu este; avem parte de un font digital care nu se vrea a fi unul. Există și exemple excepționale care oferă soluții desenate de mână, iar această tendință nu pare să apună foarte curând, dimpotrivă, șansele de dezvoltare sunt ridicate.

Dazzle

dazzle1

Serifele moderne, create acum două secole de Firman Didot, au devenit o semnătură a literaturii iluministe; nu s-a bănuit, pe vremea aceea, că acest călcâi al lui Ahile creat de Didot va deveni un curent. Când sunt reduse la cea mai mică valoare, de cele mai multe ori, liniile fine ale literelor se împrăștie, efect cunoscut și sub denumirea de „dazzle”. Dacă măriți aceste litere, veți avea o soluție tipografică interesantă și inteligibilă în ciuda caracterului lor incomplet.

Designerii se mândresc că uneori reușesc să elimine chiar și 40% din literă, ceea ce face ca de la o anumită distanță sau pentru o pereche de ochi îmbătrîniți, litera să nici nu se mai distingă. Clienții nu mai sunt îngrijorați de mărimea literelor, iar acest lucru se află în strânsă legătură cu soluțiile în care liniile asemănătoare, subțiri și groase, sunt disecate din serife cu scopul de a crea efecte vizuale compacte, numai bune de interpretat.

Planuri flat

flatfacets

Seria tendințelor prolifice continuă cu figurile geometrice. Se pare că această tehnică a fost îmbrățișată de comunitatea designerilor și a căpătat mai multe interpretări. Raportul de anul acesta le-a identificat pe cele mai importante: Facet Fields, Crystals, Type Facets și Flat Facets.

Această tendință s-a născut din dorința designerilor de a crea obiecte tridimensionale, rezultate din intersecția obiectelor plane. Prin intermediul degradeurilor și a transparenței, s-a încercat redarea volumului. Totodată, acest stil permite ochiului să transforme un obiect tridimensional într-unul plan, făcând dintr-o piatră neînsemnată, o bijuterie plină de calități.

Figuri geometrice din linii

geowires

Deși arată ca un desen dintr-un manual de instrucțiuni, acest stil reunește caracterul liniar cu cel al formelor geometrice. De obicei, logourile sunt create în alb și negru; acestea capătă volum și formă prin intermediul unor margini invizibile, iar adâncimea este redată de schimbarea ușoară a formei.

Aceste semne oferă un grad ridicat de precizie, iar suprafețele sunt definite de marginile cele mai drepte, astfel încât nu este nevoie de segmente curbilinii.
N.r: Aceasta a fost prima parte din LogoLounge Trends Report 2014, întocmit de către Bill Gardner. Raportul a fost preluat și tradus cu permisiunea LogoLounge.com.