În Inspirație

Noțiuni introductive despre utilizarea simbolurilor în design

simboluri1

Designerii lucrează cu o varietate de simboluri, uneori fără să le cunoască toate conotațiile. Și dacă au proiecte din cele mai diverse domenii de activitate, pentru clienți din toate colțurile lumii, este necesar să aibă niște cunoștințe fundamentale despre cele mai utilizate categorii de simboluri și semnificațiile lor în diferite culturi ori zone geografice.

Începuturile utilizării simbolurilor sunt plasate în epoca preistorică, în perioada paleolitică, atunci când oamenii, în absența limbajului verbalizat, trebuiau să comunice între ei despre evenimentele din natură și lumea înconjurătoare.

Importanța simbolurilor în design

Un simbol este o reprezentare convențională a unui lucru, a unei idei abstracte sau a unei calități. Este un semn care stă în locul unui concept pe care îl reprezintă. Astfel, folosirea și manipularea de simboluri permite comunicarea unor mesaje complexe prin mijloace grafice reduse. Fiecare simbol declanșează în mintea celui care îl vede o serie de asocieri, în conformitate cu educația și cultura acestuia.

Tocmai din acest motiv, ele pot fi de real ajutor designerilor, cu precădere în grafica publicitară. Cele mai multe logo-uri sunt construite pornind de la simboluri foarte cunoscute, deoarece trebuie să suprime întreaga identitate a unui brand într-o compoziție foarte simplă.

De asemenea, simbolurile sunt vedetele trendului minimalist, atât de apreciat în web design în ultima perioadă. Toate pictogramele și icoanele prezente pe site-uri sau în interfețele aplicațiilor mobile sunt simboluri sugestive, care indică utilizatorilor acțiuni specifice.

simboluri_windows

Expresivitatea și puterea mare de sugestie pe care o au sunt calitățile care transformă simbolurile într-una dintre cele mai importante „arme” ale comunicării.

Ca realizare vizuală, simbolurile sunt integrate în creații grafice simple și clare, dar care, folosite cum trebuie și în contextul potrivit, pot pătrunde până în cele mai profunde straturi ale gândirii umane. Potrivit simbolismului, arta trebuie să sugereze, nu să descrie. Acesta este principiul de bază al modului de utilizare a simbolurilor în design.

Trebuie precizat faptul că în design, nu doar semnele sau iconurile au puterea de a simboliza. Simbolistica este prezentă în fiecare alegere pe care o face un designer: o linie curbă în locul uneia drepte, o culoare în locul alteia, o formă geometrică, o cifră, o siluetă, un element natural sau un animal.

Tipuri de simboluri

Culori

Printre cele mai utilizate forme de simbolizare și transmitere a mesajelor, culorile sunt unul dintre instrumentele fundamentale ale oricărui designer, mai ales în activitățile care țin de branding. Fiecare culoare transmite o anumită stare, o atitudine și, dacă această stare este în contradicție cu cea transmisă de elementele grafice alese, creația vizuală va genera confuzii, disconfort și nu își va atinge scopul.

Semnificațiile culorilor diferă de la o cultură la alta, deci e bine să vă documentați temeinic atunci când lucrați la un proiect pentru un client care aparține unei culturi pe care nu o cunoașteți foarte bine. Nu intrăm acum în detalii privind semnificațiile atribuite culorilor, am mai vorbit despre asta și o să mai vorbim într-un articol viitor, dar, în principiu, culorile reci sunt folosite mai degrabă în domeniul tehnic  sau științific și pentru a sublinia claritatea și concizia unui mesaj, în vreme ce culorile calde sunt folosite în domenii umaniste, acolo unde există loc pentru emoții și creativitate.
Color-wheel

Simboluri grafice: figuri geometrice și elemente din natură

Ca și în cazul culorilor, figurile geometrice, prin formă, unghiuri și poziționare, generează anumite asocieri specifice în mintea celui care le privește. De obicei, figurile geometrice ascuțite sugerează masculinitate, precizie, claritate, rigurozitate, în vreme ce figurile geometrice alcătuite din linii curbe semnifică feminitate, umanitate, căldură, flexibilitate, creativitate. Un loc aparte în cadrul acestei categorii îl ocupă figurile geometrice cu încărcătură spirituală, cum ar fi crucea, peștele, steaua lui David sau semnele satanice etc.

simboluri

Cât despre natură, aceasta a fost dintotdeauna sursa de inspirație cea mai bogată pentru crearea de simboluri. De la pietre sculptate și aranjate în diferite forme, la schițe ale figurilor animalelor, oamenii au folosit mereu elemente din natură pentru a reprezenta diferite concepte, idei și trăiri.

Focul, apa, pământul, reprezentările grafice ale plantelor și animalelor din diferite specii, toate acestea sunt folosite zi de zi pentru a comunica mai eficient anumite mesaje, pentru a transmite anumite stări, pentru a asocia compozițiilor grafice anumite valori.

simboluri naturale

Utilizarea simbolurilor grafice în design

Acum că am văzut care sunt principalele tipuri de simboluri pe care le puteți folosi în creațiile voastre, să vedem și câteva recomandări în legătură cu modalitatea de utilizare a simbolurilor grafice.

1. Spuneți o poveste

Nu folosiți simbolurile doar de dragul de a le folosi, transformându-vă într-un fel de logo generator uman. Simbolurile folosite trebuie să transmită un mesaj coerent și consistent. Documentați-vă bine cu privire la client, public și elementele culturale reprezentative pentru acesta și alegeți acele simboluri care se potrivesc cel mai bine proiectului vostru.

2. Stilizați simbolurile folosite

Nu trebuie să vă fie frică să interveniți asupra formei grafice a simbolurilor folosite. Puneți-vă amprenta asupra lor, improvizați cu liniile care le compun, adaptați-le la conceptul proiectului la care lucrați, până când devin o parte firească din compoziția finală. În acest fel, veți reuși nu doar să diferențiați creația voastră grafică, ci și să transmiteți într-un mod original mesajul dorit.

3. Nu faceți abuz de simboluri!

Deși sunt simple, chiar minimaliste din punct de vedere compozițional, simbolurile  exprimă foarte multe, așa că nu este recomandat să faceți abuz de astfel de elemente grafice. Țineți minte că ele nu au doar un rol estetic, ci au și o funcție de comunicare, prin puterea lor de a sugera idei complexe. Așadar, încercați să nu aglomerați sensul mesajului vostru prin punerea laolaltă de simboluri multiple.

Mai mult decât atât, nu folosiți simboluri contradictorii, decât dacă, eventual, acesta este conceptul creativ din spatele proiectului vostru. Altfel, nu veți face decât să derutați publicul. Așa cum spuneam, mesajul transmis trebuie să fie unul unitar și armonios.

***

Acestea au fost informațiile introductive cu privire la utilizarea simbolurilor în design. În articolul următor, o să discutăm despre semnificațiile unora dintre cele mai frecvente simboluri din categoria „figuri geometrice” și contextele în care este bine să le folosiți.