În Inspirație

Raportul Social Media pe 2012 | Studiu Nielsen

mobile social networking

În prezent, nu mai putem vorbi despre social media ca despre o noutate, pentru că a devenit  o parte integrantă a vieții noastre, un fenomen pregnant la nivel global. Putem vorbi însă despre faptul că a adus obiceiuri de consum și modalități diferite de informare și comunicare, ce antrenează un număr foarte mare de oameni și branduri laolaltă.

Ce evoluție a avut social media în 2012 urmează să vedem în raportul realizat de Nielsen, lider la nivel global în ceea ce privește cercetarea de piață și modul în care iau decizii consumatorii.

Ce a dus la creșterea continuă a social media?

1. Evoluția dispozitivelor mobile

Deși computerul este în continuare cel mai folosit pentru a beneficia de experiența social media, din ce în ce mai multe persoane au început să folosească smartphone-urile sau tabletele pentru a accesa rețelele de socializare. Din punctul acesta de vedere, asiaticii sunt în frunte.

2. Boom-ul rețelelor de socializare

În anul ce a trecut, a crescut excesiv numărul rețelelor de socializare, drept urmare majoritatea site-urilor au integrat funcționalități pentru acestea. Lista celor mai populare site-uri de socializare a rămas în mare parte aceeași – Facebook, Twitter – dar surpriza anului 2012 a fost Pinterest, care a reușit să aibă o creștere spectaculoasă.

Cum a evoluat consumul de social media?

Față de 2011, în anul ce a trecut a crescut consumul de social media pe toate dispozitivele, mai puțin pe PC, unde a fost înregistrată o scădere. Factorul decisiv pentru care folosim rețelele de socializare rămâne în continuare dorința de a cunoaște persoane noi, hrănită de interesul de a menține legătura cu acestea sau motivată de existența unor prieteni comuni.

Ce tip de stări experimentează utilizatorii și cum se simt după ce navighează pe site-urile de socializare?

  • În proporție de 70%, utilizatorii experimentează o stare pozitivă și se simt fie amuzați, fie energizați sau chiar încântați și bucuroși.
  • În proporție de 24%, aceștia au o stare neutră, simțindu-se conectați, informați sau, pur și simplu, indiferenți.
  • În proporție de 21%, utilizatori percep o stare negativă, simt că au pierdut timpul, devin copleșiți, invidioși, anxioși, supărați.
Și totuși, în ce direcție se îndreaptă consumul social media?

 

1. O sufragerie globală – SocialTV

Interacțiunea cu un dispozitiv mobil în timpul vizualizării programelor de la televizor a devenit parte integrantă a obiceiurilor de consum, astfel încât experiența vizionării programelor TV este împărtășită în timp real și pe rețelele de socializare.

O parte dintre utilizatorii de Twitter scriu în mod constant statusuri în legătură cu programele TV, această activitate înregistrând o creștere de 27% până la jumătatea anului 2012.

2. Customer service prin intermediul social media

Social care sau customer service prin intermediul social media a fost o consecință imediată și firească pentru brandurile de pretutindeni, prezente în social media. Site-urile de socializare au devenit un canal important unde îți poți face auzită vocea ca și consumator, unde îți poți exprima satisfacția sau, dimpotrivă, nemulțumirea față de un produs. Brandurile ar trebui să ia în considerare această evoluție și să asigure o reacție promptă pe toate canalele.

Ce impact are social media asupra marketingului și asupra obiceiurilor de consum?

1. Social word-of-mouth

Transmiterea informațiilor prin word-of-mouth a purtat întotdeauna un rol important, dar dacă înainte exista o oarecare limitare fizică, ce favoriza transmiterea părerilor mai degrabă către acele persoane aflate în proximitate, social media a înlăturat această barieră și a oferit consumatorului un nou tip de putere.

Ca și probabilitate de achiziție a unui produs bazat pe recenzii sau păreri apărute în social media în anul ce vine, asiaticii conduc ca și pondere în toate domeniile, europenii fiind codașii acestui raport.

Statisticile din 2012 arată că 33% dintre utilizatori consideră reclamele de pe site-urile de socializare enervante, iar 26% spun că există șanse să își direcționeze atenția către reclamele postate de către persoane din rețeaua de prieteni. Probabil că nu mai este o surpriză faptul că cea mai comună acțiune pe care o fac utilizatorii de pe Facebook atunci când văd o reclamă a unui brand este să dea like.

 2. Consumatori hiper-informați

Social media a transformat modul în care consumatorii ajung să ia decizii de cumpărare, ei având acum la dispoziție o mulțime de mijloace de informare.

Statisticile relevate în studiul de față ne arată că au crescut deciziile de cumpărare bazate pe experiența celorlalți și a informării în avans asupra brandurilor/produselor/serviciilor, în detrimentul publicității clasice.

3. Oportunități de engagement

Atitudinile consumatorilor față de reclamele din social media continuă să evolueze. Mai sus a fost subliniat faptul că o treime dintre utilizatori consideră reclamele de pe rețelele de socializare supărătoare, însă, cu toate acestea, social media le oferă specialiștilor în marketing oportunitatea de a se apropia de clienți și a-i angaja în promovarea valorilor brandului.

Este evident faptul că social media ne-a schimbat viața cotidiană, stilul de consum și de informare, iar tendința de creștere a acestui domeniu ne spune că vor mai avea loc schimbări în anii ce urmează. Ce fel de schimbări? Rămâne să vedem.

Acesta raport Nielsen a fost realizat în baza a două studii majore:

  • US Social Media Survey 2012, ce s-a desfășurat între 19 iulie-8 august 2012 și a fost bazat pe un eșantion de 1,998 de respondenți, utilizatori Social Media.
  • Global Survey of Social Media Usage, realizat în perioada 10-27 februarie 2012, ce a cuprins peste 28,000 de utilizatori de internet din 56 de țări din Asia, Europa, America Latină și de Nord, Africa și Orientul Mijlociu.

Pentru informații complete privind acest raport, accesați State of the Media: The Social Media Report 2012.