În Inspirație

Realitatea augmentată în marketing: limite și beneficii

realitate augmentată

De fiecare dată când vorbim despre promovarea unui produs sau a unui brand, amintim de importanța pe care o are experiența consumatorului cu acesta. O experiență care trebuie să fie diferită, năucitoare, intensă și să garanteze că acel brand va fi ținut minte și ales fără ezitare în momentul în care se va impune o decizie de cumpărare.

Una dintre soluțiile pe care le aveți la îndemână pentru a genera astfel de experiențe constă în crearea unor realități augmentate, soluție de altfel foarte tentantă datorită rezultatelor impresionante la nivel vizual, dar care nu are o eficiență garantată.

Ce este realitatea augmentată?

Deși nu este tocmai un concept nou, e bine să începem cu câteva clarificări, pentru a putea trece apoi la lucruri mai specifice. Realitatea augmentată se referă la rezultatul unor tehnici de suprapunere de text și/sau imagini statice ori animate peste obiecte fizice, existente în proximitatea utilizatorului.

Realitatea augmentată este deci o realitate îmbogățită virtual, dar plauzibilă, verosimilă și autentică. Astfel, orice persoană care are la îndemână un smartphone sau o tabletă poate transforma o porțiune banală din realitatea înconjurătoare într-o lume incitantă, exotică sau într-o aventură demnă de filmele de la Hollywood, în care poate interveni și asupra căreia are control.

Imaginile 2D devin așadar 3D și se năpustesc asupra utilizatorului, având asupra lui un impact mai puternic decât un spot TV, un afiș și un jingle la un loc.

Beneficii și limite

Din descrierea făcută mai sus, având în vedere avantajele pe care tehnicile de creare de realități augmentate le oferă comunicării persuasive, s-ar părea că ar trebui să fim înconjurați de campanii care să se întreacă în utilizări care mai de care mai creative ale acestora. Și totuși, nu este așa și suntem îndreptățiți să căutăm niște răspunsuri.

Unul dintre acestea ar putea fi costurile mari pe care le implică genul acesta de demersuri. Un alt răspuns ar putea să invoce dificultatea de a măsura impactul tehnicilor de promovare care implică utilizarea realității augmentate. În plus, am mai putea să amintim tot aici de lipsa de idei originale, de numărul mic de specialiști în crearea unor astfel de aplicații și totodată de dimensiunea redusă a pieței. Toate acestea ar putea justifica numărul mic de branduri autohtone care apelează la astfel de tehnici.

Dar asta nu înseamnă că realitatea augmentată este doar un moft și că nu poate să ne și ajute în demersurile de promovare. Faptul că putem identifica o serie de motive care ar putea să ne împiedice să ne folosim de realități augmentate la tot pasul nu înseamnă că trebuie să uităm definitiv de această posibilitate.

Realitatea augmentată încă reprezintă o oportunitate de promovare remarcabilă, cu condiția să fie folosită când și cum trebuie. Ce înseamnă asta, la modul concret, vedem în cele ce urmează.

Când și cum să folosim realitatea augmentată

În primul rând, experiența oferită utilizatorului în universul creat prin realitatea augmentată trebuie să fie cu adevărat excepțională. Cu toate inovațiile tehnologice din ultimii ani, oamenii nu mai sunt la fel de ușor de impresionat ca în trecut. Iar dacă le-ați răpit câteva secunde și le-ați stârnit curiozitatea de a vedea ce îi așteaptă dincolo de un cod sau de un link, ați face bine să le oferiți niște senzații memorabile.

Dacă efectele speciale vor părea ieftine, iar imaginile nu le vor smulge nici măcar un zâmbet sau o tresărire, nu numai că veți fi risipit niște bani, dar vă veți fi făcut și un mare deserviciu.

Ca și când prima exigență nu ar fi destul de dificil de atins, aflați că nu este suficientă. Dacă realitatea creată se rezumă la a impresiona prin aspect și efecte speciale, dar nu comunică nimic despre brandul sau produsul promovat, nu vă va fi de mare ajutor.

Folosiți realitatea creată pentru a informa, pentru a ajuta oamenii să înțeleagă mai bine avantajele pe care le oferiți sau poate chiar pentru a avea acces la produs așa cum nu o pot face prin intermediul unui site ori al unei broșuri. O astfel de abordare este mai mult decât potrivtită pentru a le oferi oamenilor o experiență cât mai autentică a utilizării produsului, mai ales atunci când acesta este unul aparte, puțin cunoscut sau la care nu au acces în mod curent.

Câteva exemple concrete

Începem cu unul dintre cele mai recente exemple și ne oprim astfel la Ikea, care a folosit realitatea augmentată în promovarea noului catalog de produse:

După cum se poate observa, Ikea nu a mers pe ideea unor experiențe spectaculoase, ci a exploatat avantajele realității augmentate pentru a își rezolva o problemă cât se poate de reală: existând un număr limitat de magazine Ikea, mulți oameni sunt reticenți la a își comanda produse din magazinele online, pentru că imaginile bidimensionale nu sunt suficient de convingătoare, mai ales atunci când este vorba de un produs costisitor. Aplicația dezvoltată de ei atenuează această problemă, permițând nu doar o redare tridimensională a produselor, ci și plasarea acestora în casele oamenilor.

Un alt exemplu reușit le aparține celor de la Cadillac:

În acest caz, aplicația creată nu aduce niciun beneficiu real utilizatorului, ci are doar o funcție de divertisment, cultivând imaginea și reputația brandului. Execuția însă este destul de creativă și merită apreciată ca atare.

Iată un exemplu de realitate augmentată care îmbină utilul cu plăcutul. Este vorba despre o aplicație dezvoltată de Haagen Dazs, o companie producătoare de înghețată, care a găsit o variantă ingenioasă de a capta atenția consumatorilor în cele două minute de care înghețata are nevoie ca să se înmoaie:

Iar în final, o aplicație creată de ARworks pentru magazinele Auchan din Budapesta, cu ocazia sărbătorilor de iarnă:

Voi ce alte exemple de utilizare creativă a realității augmentate cunoașteți?