În Inspirație

Sibiu Street ART Festival: Provocările, culisele şi poveştile în culori

20246188_1870899479827356_1626869671025004371_n

Revitalizarea spaţiului urban prin artă – acesta este scopul, motivaţia şi combustibilul care alimentează echipa Art Factory Transilvania, organizatoare a Sibiu Street ART Festival, unul dintre cele mai valoroase pe care Sibiul le are la ora actuală. Despre cum au reuşit să aducă arta în stradă şi cum au promovat întregul eveniment, ne povestesc Paul, Florina şi Andrei.

  • Din ce oameni este formată o echipă pusă pe a promova arta şi cultura?

Poate părea surprinzător, dar echipa noastră este formată din oameni cu profesii diferite, chiar ingineri, manageri și altele. Ce ne leagă este pasiunea pentru artă, făcând din aceasta mai mult decât un hobby – încercăm să ajutăm prin cunoștințele din domeniile în care profesăm la promovarea culturii.

 

Ne dorim să facem asta fiindcă am observat că, deși avem artiști foarte talentați, aceștia au probleme în prezentarea actului artistic deoarece nu există un management cultural activ în România care să îi susțină. Artiștii ar trebui să fie lăsați să creeze, nu să se ocupe tot ei de propria promovare.

De aceea încercăm la rândul nostru, prin activitățile pe care le demarăm, să facem munca aceasta de liant între artist și public.

otto-constantin

 

  • Ce trebuie să cunoşti când pregăteşti un festival ca Sibiu Street ART Festival?

În primul rând, trebuie să fii foarte pasionat de artă. Un festival de acest gen se organizează foarte greu datorită resurselor umane și financiare reduse.

 

Singurele satisfacții sunt bucuria întâlnirilor cu artiștii și lucrările ce rămân după festival.

 

În rest, este foarte multă muncă, stres, oboseală. La sfârșitul fiecărei ediții suntem epuizați și spunem că este ultima dată când îl mai facem, dar apoi începe școala și vedem bucuria copiilor când văd lucrările. Trecând zilele ne gândim cu nostalgie la întâlnirile cu artiștii și începem iar munca…

 

Dacă am lucra doar pentru festival probabil ca ar fi mult mai ușor, dar noi toți avem activitățile noastre, fiindcă financiar putem spune fără reticență că munca depusă nu este încă plătită așa cum ar trebui.

 

Avem însă speranța că lucrurile se vor schimba, dar este greu fiindcă atragerea surselor de finanțare pentru un proiect nișat în România ultimilor ani este o provocare.

 

Dacă ar fi să oferim un răspuns sumarizat, ar suna cam așa: este nevoie de pasiune, de bun management, cunoștințe de contabilitate și legislație + abilități de agent de vânzări.

17991252_1829623573954947_4794781739530300361_n Iluc

 

  • Care este rolul artei stradale în cultura urbană?

Rolul artei este de a atrage atenţia, de a spune într-un altfel de limbaj lucruri despre ceea ce ne interesează, de a ne deschide şi înfrumuseţa inimile.

 

În ultimii ani, coborârea mesajului artistic în stradă s-a datorat şi nevoii acute a artiştilor de a se face mai repede cunoscuţi, de a-şi trimite mesajul direct în ochii şi inimile privitorilor, fără a  fi ocrotiţi de ambalajul comod al galeriilor.

JohnS wasp-elder caps-crew lost.optics

Bucuria este că majoritatea artiştilor înţeleg că spaţiul public este un loc al tuturor, de aceea am observat că mesajele lor sunt mesaje inteligente şi sensibile. De puţine ori am văzut lucruri violente sau de subcultură.

 

Adevăraţii artişti au mesaje care unesc, bucură şi înfrumuseţează. Arta stradală este parte a vieţii noastre contemporane, este un curent care se dezvoltă tot mai mult şi spune povestea vremurilor pe care le trăim, cu întrebările, interesele şi acţiunile noastre.

P1670741 StreetArtTour-2 19554940_1860274840889820_4647436190149939136_n theorion

 

  • De la proiect la festival, cine mai intră în joc pentru ca lucrurile să prindă formă şi să se pună în mişcare?

La fel ca la orice festival, actori implicați sunt din toate direcțiile, fie că au roluri episodice sau cheie. În primul rând, festivalul a fost cofinanțat de Consiliul Local Sibiu și Primăria Municipiului Sibiu, dar în completarea laturii financiare, fără de care festivalul rămânea un simplu proiect, am primit inclusiv susținerea lor şi a altor autorități locale.

 

Pentru un eveniment în care punctul central îl reprezintă arta expusă în spațiu public este extrem de importantă deschiderea autorităţilor locale, fiindcă deseori această formă de artă este percepută de oamenii obișnuiți ca vandalism.

Prin faptul că Primăria a articulat foarte clar care este poziția lor față de proiect, ne-a dat o mai mare credibilitate față de cei sceptici sau doar necunoscători.

20170709_141907 mircea-popescu

Trecând spre latura mai comercială a partenerilor, ajungem la sponsorizări, care sunt vitale pentru susținerea festivalului și creșterea sa în mai multe direcții.

 

Practic, până acum, noi am investit cea mai mare parte din buget în lucrări (materiale, cazări, transport, onorarii), fapt care nu ne-a permis să creștem atât de mult în alte zone – să avem un program muzical mai bogat, să avem și mai multe activități sau să plusăm bani pentru promovare.

 

Cu toate acestea, anul acesta am reușit să angrenăm mai multe companii în demersul nostru și să le dăm curaj să se implice într-un altfel de eveniment, organizat pentru un altfel de public.

 

Ceea ce ne bucură este că brandurile partenere au înțeles că implicarea într-un festival care promovează arta și o produce direct în stradă, pentru comunitate, este o acțiune de responsabilitate socială la cel mai înalt nivel.


Poate cel mai bun exemplu este Policolor care, anul acesta, prin programul lor CSR „Culorile României”, au sponsorizat lucrarea lui Pisica Pătrată pe un bloc privat din Sibiu și ne-au ajutat cu alte 500 de kilograme de vopsea Spor pentru restul lucrărilor din festival.

 

pisica-patrata

 

Beneficiarii principali sunt sibienii care intră zilnic în contact cu lucrările de artă din aer liber, dar de câștigat are și Sibiul, ca oraș, prin forma de turism alternativ pe care o propunem sub conceptul “Sibiu Street Art Tour” – singurul circuit de artă stradală din lume realizat pe zidurile școlilor și liceelor, pe mai mult de 3.500 metri pătrați.

19959189_1868708100046494_2716345900127080578_n kero-ocu


Alte brand-uri principale care s-au integrat în acest an în festival sunt Gambrinus, care a asigurat zona lounge, un photo-wall și a realizat un Live Painting Show cu Pisica Pătrată, ori Red Bull, care l-au adus pe artistul Iluc în zona 0 a festivalului – Piața Huet, unde a realizat o lucrare pe un panou în fața trecătorilor, timp de câteva zile.

DSC_0035 DSC_0497 photo-wall

 

Au mai fost Bicicletele Pegas care au realizat o sesiune Live Bike Paint + un workshop cu copii, Asphalt Freaks au asigurat stickere pentru același atelier, cei de la cartea ilustrată „În Fața Blocului” care au realizat câteva stencil-uri pe zidurile unor școli, Centrul iVelo din Sibiu a pus la dispoziție biciclete pentru Sibiu Street Art Tour, Daisler Print House din Cluj au realizat agendele și sacoșele festivalului, Bizza și Metropolis au lansat linia urbană de tricori SISAF, Donuterie Sibiu au îndulcit copiii de la workshop-uri cu mini-donuts, Origo și Sibio au asigurat cele mai bune cafele, iar BLKN și Woodches au dat mai departe produsele lor urbane.

DSC_0621 DSC_0083

 

  • Cum se face agenda unui eveniment de cultură urbană astfel încât să te asiguri că va avea priză la public?

Nu știm dacă acesta este secretul, dar noi am mers pe ideea de top. Am adus cei mai buni artiști, am selectat cele mai bune lucrări, am căutat mesajele cele mai bune. Dar credem că de mare ajutor a fost și faptul că Sibiul este un oraș care are mare deschidere spre cultură, spre nou și interesant.

20108282_1867659320151372_5288945116836016770_n 21106396_1884183118498992_3048825242201144688_n kitra urka

 

  • În ce a constat promovarea Sibiu Street ART Festival, în aceste trei ediţii? 

SISAF este genul de festival în care se întâmplă multe – unele activități care trec și lasă amintiri, altele care trec și lasă urme pentru mulți ani, pe pereții școlilor.

 

Având asta în minte, am comunicat cu precădere ceea ce s-a realizat efectiv, pentru ca lucrurile frumoase care se întâmplă în oraș și schimbă viața oamenilor din comunitate să ajungă la audiențe cât mai largi.

Toate acestea le-am transmis atât prin abordările tradiționale, cât și pe undele online-ului.

 

În offline am comunicat tactic prin 2-3 parteneri / mediu de comunicare, bifând astfel necesitatea de a ne face auziți și văzuți, pentru orice eventualitate, la TV (Music Channel, reportaje ProTV și Antena 1), radio (RockFM, Radio Guerrilla), print (Zile și Nopți).

afis-sisaf2016

 

Online-ul a fost, însă, unealta de forță care ne-a propagat mesajele atât de departe, încât nu ne-am fi gândit că vom ajunge acolo cu resursele minime pe care le-am avut la dispoziție în acest sens.

 

În primul rând, câteva site-uri de artă extrem de puternice din afară au scris despre festival și lucrări: Brooklyn Street Art, Urbanite şi Art People Gallery, o platformă care doar pe pagina de Facebook are aproape 6 milioane de like-uri.
 

Apoi, am folosit la maximum pagina de Facebook şi uneltele sale, am comunicat mobile prin aplicația Urby, dar am mers şi în direcţia de content exclusiv cu publicațiile online partenere, în funcţie de profilul site-ului și politica sa editorială.

promo

 

Cât despre partea vizuală, la prima ediție întreaga grafică a fost gândită și executată in-house, cu ideile și munca celor din asociație. S-a decis asta, la momentul respectiv, pentru a fi cu totul parte din noi. Mai mult, ne-am dorit să putem transmite cât mai clar ideile-vector, fiind un proiect la prima ediție ce trebuia înțeles, mai înainte de toate.

Logo-ul a fost realizat tot de noi, fiind derivat din logo-ul asociației.

 

În anii următori s-a ales varianta unor colaborări directe cu artiștii invitați la festival. Astfel, conceptul grafic din ediția a II-a și logo-ul SISAF pe care îl folosim începând de atunci sunt semnate de Kitră, un artist român cu un stil recognoscibil, care a realizat materiale vizuale ce surprind esența curentului și simplitatea spre care tindem.

robert-roca

 

Acum, în 2017, conceptul a fost semnat de Pisica Pătrată, un artist vizual veteran în street art, ce și-a câștigat respectul în mulți ani de muncă.

El a realizat un material grafic extrem de simplu, cu care a surprins toată lumea și care a fost declinat pentru multiple variante: afiș, bannere online, machete presă, roll-up, steaguri, stickere etc.

 

În ceea ce privește vizibilitatea, ne-am bucurat în perioada festivalului de cifre organice uriașe pe Facebook, datorate potențialului de viralizare a fotografiilor cu lucrările. Asta ne-a ajutat să ajungem la audiențe largi pe care altfel, prin postări plătite, le-am fi atins doar prin costuri mari ori, altfel spus, nu le-am fi atins aproape deloc, ținând cont de bugetul direcționat pentru felia aceasta.

luchian ortaku recis-sweetdamagecrew2

 

  • #ARTStory. Cea mai nouă iniţiativă a voastră de a promova arta stradală în şcoli. Cum a fost primită?

Această iniţiativă am pornit-o din dorinţa noastră ca mesajul artiştilor să ajungă la un public avizat.

 

Am observat că multora le plăceau lucrările, dar le admirau doar aşa, crezând că au rol decorativ. Am început să le spunem copiilor despre ce este în spatele acestor picturi, apoi am dezvoltat conceptul pentru că interesul pentru graffiti şi artă stradală este foarte mare.

cover-artstory

 

Copiii, de multe ori, cunosc mult mai multe lucruri despre aceste curente decât părinţii lor. În şcoli suntem bine primiţi atât de copii, cât şi de cadrele didactice care realizează importanţa artei în dezvoltarea armonioasă a unui copil. Ne propunem ca în această toamnă să continuăm demersul #ARTStory.

poza-3mic P1680265

 

  • Care sunt sursele voastre de inspiraţie?

Bineînțeles că în primul rând sunt activitățile artiștilor internaționali. Urmărim ce se întâmplă în alte țări unde curentul acesta este activ de multă vreme.

 

Vedem cum cartiere mărginașe s-au transformat în locuri cool datorită intervenției artiștilor și încercăm să facem aceste lucruri cunoscute și oamenilor din țara noastră, în special celor din administrație, cei care pot avea un rol hotărâtor în dezvoltarea orașelor.


Nu în ultimul rând, îi urmărim pe artiștii din țara noastră, care sunt foarte buni și dăruiesc cu pasiune din preaplinul lor celor din jur. Avem idei bune, multe ne vin de la ei. Pasiunea lor ne este și nouă sursă de inspirație.