În Inspirație

Studiu: importanţa vacanţelor pentru angajaţi

simon-matzinger-294978

Află de ce majoritatea nu profită de toate zilele libere pe care le au, alături de soluția acestei probleme, de ce nu este bine să fii martir la locul de muncă și diferențe între sexe și manageri & angajați în felul în care percep și folosesc timpul liber pe care-l au.

Datele care urmează provin dintr-un studiu american realizat în 2017 de compania de cercetare de piață GfK.

 

7,331 de angajați full-time au răspuns la un set de întrebări despre concedii și timpul liber alocat de angajator, 2.083 dintre aceștia fiind manageri și 479 membri din board-uri de conducere.

 

Descoperirile pun la îndoială filosofia unui workaholic, evidențiază grijile și fricile din spatele renunțării la zilele libere și arată cum eșecul în comunicare poate defavoriza imaginea unei companii.

 

Înainte de acestea, însă, hai să începem cu ceva pozitiv: cum să ne luăm mai multe zile libere.  

 

Zilele libere aparțin persoanelor organizate

În totalitate. Studiul arată că cel mai eficient remediu pentru a beneficia de toate zilele libere de care dispunem constă pur și simplu în a le planifica din timp.

 

52% dintre angajații care își rezervă timp în fiecare an pentru a-și planifica zilele de vacanță beneficiază de toate zilele disponibile, față de 40% dintre cei care nu le planifică în prealabil.

 

Iar dacă asta nu e de ajuns, cei care își planifică vacanțele tind să aibă concedii mai lungi (o săptămână+), față de cei fără un plan, care își iau în medie 3 zile libere consecutive.

 

Aparent, a fi organizat vine și cu beneficii complementare la pachet, majoritatea planificatorilor afirmând că sunt mai fericiți în jobul și relațiile pe care le au, compania în care lucrează și sănătatea de care dispun, decât cei dezorganizați.

 

De ce nu ne luăm mai multe zile libere

Există mai multe cauze, care se repetă de-a lungul anilor. Majoritatea sunt asociate cu frica și grijile aferente scenariilor negative precum ‘ce s-ar putea întâmpla cât timp sunt plecat’.

 

Concret, principalele 5 bariere care împiedică angajații să-și ia un concediu mai lung sunt:

  1.     Teama că la întoarcere vor găsi un munte de task-uri care trebuie rezolvate (43%).
  2.     Impresia că nimeni altcineva nu le poate face munca cât timp sunt plecați (34%).
  3.     Ideea că este mult mai dificil să-ți iei zile libere pe măsură ce avansezi într-o companie (33%).
  4.     Costul financiar al unei vacanțe (32%).
  5.     Teama că plecarea într-o vacanță denotă mai puțină dedicare la locul de muncă (26%).

 

Angajații sunt încă îngrijorați de siguranța locului de muncă atunci când vine vorba de concedii.

 

Aproape un sfert (23%) spun că nu vor să fie văzuți ca ‘ușor de înlocuit’ și 21% recunosc că își fac griji că dacă pleacă în concediu nu vor mai fi luați în calcul pentru o mărire sau o promovare.

 

Aceste temeri pot fi nefondate, însă managerii nu reușesc să corecteze concepția greșită care domină în companie.

Datele arată că 66% dintre angajați consideră poziția companiei lor față de zilele libere drept una ambivalentă, descurajatoare și contradictorie.

 

Specialiștii spun că problema ar putea fi rezolvată dacă managerii și conducerea companiei ar vorbi despre importanța și beneficiile unei vacanțe, deschizând o conversație în acest sens.  

 

Vești proaste pentru martiri

Martirii sunt definiți aici ca angajații care nu își iau zile libere pentru că simt că nimeni altcineva nu le poate face treaba.


Dintre cei 7,331 de angajați intervievați, 38% au afirmat că vor să fie văzuți de șefi în acest fel.

 

Problema este că această atitudine s-a dovedit a fi contra-productivă.

Cei care se identifică cu rolul de martir la locul de muncă au avut 84% mai puține șanse de a raporta că au primit o mărire sau un bonus în ultimii trei ani decât cei care nu subscriu la această filosofie.

 

Când vine vorba de promovări, datele arată același lucru. Dependenții de muncă sunt promovați la fel de frecvent ca muncitorii de rând, lucru care demonstrează că această abordare nu contribuie la succesul unui angajat.

 

În plus, pierderile înregistrate nu sunt doar pe plan financiar.

Angajații care cred că este bine să fie văzuți de șefi drept martiri raportează un stres mai ridicat atât pe plan personal, cât și profesional decât ceilalți muncitori.

 

În timp, aceștia ajung să vadă compania pentru care lucrează într-o lumină negativă, privind cu suspiciune deciziile manageriale și având relații superficiale cu șefii și colegii lor.

 

Diferențe între sexe și între management vs. angajați

Majoritatea angajaților (96%) spun că zilele libere sunt importante pentru ei, însă în ciuda acestei afirmații, aceștia au experiențe diferite în funcție de genul și de poziția pe care o ocupă în cadrul companiei.

 

Diferențe între sexe

Bărbații și-au luat mai multe zile libere decât femeile în 2016, între cele două sexe fiind o diferență de 4%.

 

Și, deși femeile au insistat mai mult asupra importanței vacanței pentru ele – afirmând că un concediu este „extrem de important” –, afirmația lor este mai mult teoretică, având în vedere că doar 44% dintre ele și-au folosit toate zilele libere.

 

Datele arată că diferențele între sexe sunt legate de factori ca stresul la job, vina provocată de folosirea timpului liber și frica privind volumul de muncă găsit la întoarcere.

 

Femeile sunt mai stresate decât bărbații atât la locul de muncă (74% față de 67%), cât și acasă (48% față de 40%).

De asemenea, acestea raportează un sentiment de vinovăție mai accentuat legat de plecare în concediu (25% față de 20%) și griji mai mari legate de munca adunată în timpul concediului (46% față de 40%).

 

Grijile apar și în credința că plecarea în concediu denotă că nu sunt dedicate locului de muncă pe care îl au (28% față de 25%).

 

Diferențe între management și angajați

Părerea unui angajat despre compania la care lucrează variază în funcție de poziția pe care o ocupă în cadrul ei.

Datele arată că există diferențe substanțiale între experiențele și percepția persoanelor din management legate de concediu, față de cele ale angajaților.

 

Pe scurt, conducerea vede lucrurile mai roz decât sunt cu adevărat pentru majoritatea persoanele din companie. Jumătate din top management (50%) declară că în cadrul companiei se încurajează luarea unui concediu, în timp ce doar 30% dintre non-manageri cred același lucru.

 

Liderii consideră, de asemenea, că managementul (59% față de 39%) și colegii lor (61% față de 42%) îi sprijină atunci când își iau timp liber.

 

Diferențele continuă și la nivel de comunicare. 62% dintre manageri spun că există o conversație deschisă despre importanța și beneficiile unui concediu, în timp ce mai mult de jumătate dintre non-manageri (51%) spun că nu auzit niciodată o discuție despre asta.

 

Cu toate acestea, o poziție avansată în companie vine cu dezavantajele ei.

Chiar dacă managerii au o imagine mai pozitivă asupra sprijinului acordat în timpul vacanței, aceștia declară că le este mai greu să-și ia timp liber, din cauza volumului de muncă și responsabilităților pe care le au.

Astfel 61% dintre ei nu profită de toate zilele libere de care dispun, comparativ cu 52% dintre non-manageri.

 

Concluziile studiului?

Există câteva informații utile care reies din tot studiul, și anume:

(1) dacă ne planificăm concediile din timp avem șanse să beneficiem de toate zilele libere acordate de angajator,

(2) martirismul profesional ne face mai mult rău decât bine,

(3) o mare parte dintre diferențele de percepție și folosire a concediilor ar putea fi rezolvate prin comunicare; liderii ar avea doar de câștigat dacă ar începe o conversație deschisă despre concedii în compania lor.

Astfel, ce mai rămâne de spus decât: concediu plăcut!