În Inspirație

Tema lunii ianuarie: Planificare

ianuarie-planificare

Planuri și luna ianuarie. De cele mai multe ori sunt combinația perfectă. Ne setăm țeluri mărețe și ne apucăm val-vârtej, cu un entuziasm aparte de aceste planuri. După maxim două săptămâni ne “dezumflăm” și renunțăm la ce am început. O facem în viață și o facem în business.

 

Secretul succesului stă în consistență. Este un secret pe care l-am descoperit pe propria piele după 14 ani de suișuri și coborâșuri în viața de antreprenor.
 

Hai să trecem împreună prin 10 metode care îți vor face viața mai ușoară:

5 rapide pentru viața de zi cu zi și 5 mai detaliate pentru business.


Planificare în viață

1. Acordă-ți timp

 

Suntem atât de prinși să rezolvăm task-uri și să facem lucrurile să se întâmple încât de cele mai multe ori ne ignorăm pe noi înșine.
 

Ne trezim la realitate când corpul cedează și răcim sau când creierul se hotărăște să ia o pauză la o tură de “burn-out”. Decât să fii complet neproductiv timp de o săptămână cel puțin, nu ar fi o idee să îți acorzi timpul acela în blocuri de timp? O oră pe zi sună prea mult? Primele trei puncte de planificare le poți face într-o oră, o oră care îți va schimba viața.


Personal, nu reușesc tot timpul, dar încerc pe cât posibil să fiu constant. Când mă trezesc, timp de minim o oră nu mă ating de telefon. Îmi iau 2-3 minute să îmi planific în minte ce task mare urmează să în fac în ziua respectivă. Timp de 1-2 minute îmi transmit afirmații pozitive că voi reuși să fac ceea ce mi-am propus în viață.

 

În caz că nu aveți setată o viziune clară pentru o perioadă mai lungă de timp, e momentul să va gândiți la ea. Că este vorba de o casă, 1 milion de euro sau poate o vacanță într-o locație exotică… nu are importanță. Orice v-ar trezi din pat dimineața cu gândul că veți reuși.

 

Într-un minut-două enumeră câteva lucruri pentru care ești recunoscător. Poate doar un lucru. Nu are importanță cantitatea. În călătoria asta nu ești singur, cineva sau ceva în mod sigur te-au împins către mai bine. Spune cu voce tare pentru ce ești recunoscător.

 

În restul orei poți înghesui punctele 2 și 3. Dacă vrei sa afli despre obiceiurile de viață ale liderilor și a oamenilor de succes poți citi cartea “Tools of the Titans” a lui Tim Ferris.

 

2. Mișcă-te și mănâncă sănătos

 

Am început tot felul de programe de exerciţii, am fost de nenumărate ori la sală, doar ca să renunț după 2-3 ședințe. Mi-am dat seama că dacă acasă nu reușesc să fac un minim de încălzire, cum aș putea să stau o oră la sală să mă antrenez mai intens?

 

Și de atunci am făcut un click. Nu mai îmi fac planuri mărețe. Timp de maxim 30 de minute fac un program relaxat de stretching combinat cu un workout de bază. Și o fac constant.

 

N-ai decât 7 minute? Uite aici un workout perfect, determinat științific că îți pune majoritatea mușchilor în mișcare, pe care îl poți face zilnic.

 

Dacă nu vei face 7 minute de mișcare pe zi, în mod sigur vei renunța la sală după 2 sau 3 ședințe. 

 

Încerc să gătesc și să mănânc ceva sănătos în maxim 10-15 minute. Când nu ai inspirație pentru ce să pregătești, poți intra pe Melon Bites pentru un plan zilnic sănătos.

 

3. Urmărește video-uri motivaționale

 

Când nu reușesc nicicum să mă trezesc cu zâmbetul pe buze, mă uit la un video motivațional de 5-10 minute. Așa ceva:

4. Caută noi prieteni

 

Caută să fii în preajma oamenilor care te inspiră. Vrei să pornești o afacere? Caută oameni care au o afacere de succes. Vrei să te apuci de marketing? Caută oamenii și mentorii care să te inspire. Este destul de uşor să îți găsești un mentor cu care să rezonezi în ziua de astăzi.  

 

Spre exemplu pe mine Seth Godin mă inspiră, este prietenul meu cel mai bun. Chiar dacă el nu știe asta. Este mentorul meu, este omul care mi-a arătat că marketingul se poate face și altfel.

 

Viața este prea scurtă să vorbești numai despre telefoane, mașini și fotbal. Să vorbești despre cât de nasol e jobul tău și cum România este o țară de mâna a doua. Caută oportunitățile și ele îți vor răspunde.

 

5. Citește cărți

 

Sigur ai auzit chestia asta de nenumărate ori. Probabil citești, ca și mine, sute de articole pe net. Pentru ce ai mai citi niște cărți care oricum sunt expirate deja în informația pe care o prezintă. Asta făceam și eu. Cărțile nu mă atrăgeau nicicum.

 

Mi-am schimbat gândirea când mi-am dat seama că în cărți găsesc structură. Găsesc câte o idee bine ancorată de-a lungul întregii cărți. Idee care de multe ori sapă ideile mele preconcepute. Și încet-încet, cu câte o carte citită la 1-2 luni am devenit o variantă mai bună a mea.
 

Caută “DotComSecrets” de Russell Brunson pentru un alt tip de carte despre marketing și orice carte de-a lui Seth Godin pentru a-ți schimba idei preconcepute și percepții despre marketing.

.

Planificare în business

1. Misiune și crez

 

La fel ca în viață, în business, dacă nu știi ce faci și de ce o faci, în mod sigur rezultatele se vor lăsa așteptate.

 

De multe ori văd business-uri care au lucrat cel puțin un an la produsul lor și după ce e gata totul cum și-au imaginat ei se apucă de marketing. Am fost și eu în aceeași situație de cel puțin 3 ori cu diferite proiecte.

 

Strategia de business trebuie să preceadă orice altă activitate care ține de afacerea ta. Ce te diferențiază pe tine de competitori? Poți să închei parteneriate strategice care să îți aducă produsul mai repede pe piață sau să îți asigure distribuția produsului? Ai un plan B sau C în cazul în care prima variantă imaginată eșuează?

 

În caz că nu ai văzut video-ul lui Simon Sinek de cum inspiră liderii la acțiune, uite aici Ted talk-ul:

 

Sfatul meu este să îți pui întrebările incomode înainte să te apuci de lucru, în loc să ți le pui când ai investit timp și resurse în el. Mai bine 1-2 zile pierdute decât 1 an.

 

2. Clientul tău

 

După mine este piesa cea mai importantă din puzzle, atât pentru business cât și pentru marketing. Pentru o înțelegere mai ușoară a conceptului, am creat un cerc al marketingului, similar în concept cu cea a lui Simon.

circle-of-marketing

 

Cine? Cine sunt oamenii cărora vrei să le aduci schimbarea? Marketingul face ca schimbarea să se întâmple. Dacă nu există schimbare, înseamnă că marketingul nu a funcționat.
 

Noi trebuie să ne ajutăm clienții să devină acele persoane care vor ei să devină. Creăm spațiul în care ei își doresc să fie. Până acum marketingul se baza pe demografice. Chestii măsurabile – vârstă, unde lucrează, cât câștiga, hobby-uri etc. Aceste demografice te pot duce până într-un anumit punct.

 

Să înțelegi clientul tău mai bine este important să adaugi psihograficele în ecuație. Acestea se concentrează pe a înțelege clientul în profunzime. Ce atitudine are față de anumite lucruri, ce credințe are, ce frici, aspirații, probleme cu care se confruntă, cum vrea să își trăiască viața.
 

În momentul în care înțelegi clientul la acel nivel emoțional și vezi ce probleme are, vei putea cu adevărat să îi aduci schimbarea de care are nevoie.

 

3. Produsul tău

 

Este chestia cu care începem de obicei. De câte ori ți-ai zis… „Pfuuaa, am o idee grozavă!”? „Mă apuc de proiectul X și când îl termin o să fiu milionar!” Din păcate, din experiență am înțeles că lucrurile nu stau chiar aşa.

 

Dacă totuși insiști să începi cu partea de produs, te-aș sfătui să cauți metode prin care să îți diferențiezi produsul față de competitori. Dacă poți să te nișezi, fă-o cât mai mult. Produsul tău nu este pentru toată lumea, și este OK să fie așa.
 

Caută bine după oameni cărora le-ar fi util produsul tău, întreabă-i dacă ar vrea soluția ta și atunci apucă-te de construit.

 

În loc să construiești un avion de la început, construiește-ți produsul pas cu pas.


Când am început proiectul Marketogy, am început cu “The Marketing Canvas”. Era o variantă foarte complicată și multe chestii din structură nu aveau sens. Și atunci am făcut tot felul de întâlniri cu potențiali clienți, împreună cu care am trecut prin produs.

 

De fiecare dată când apăreau puncte de tensiune, le rezolvam. Cu următorul client treceam prin noua variantă de canvas. Probabil suntem pe la iterația cu numărul 20 și acum avem ceva stabil.

Poți să vezi canvas-ul în forma actuală aici.

 

Pe parcursul proiectului am creat alte concepte ca “The Circle of Marketing”, am creat un grup de Facebook, să fim mai aproape de comunitatea de antreprenori pe care dorim să o ajutăm, am început să fac video-uri… în principiu multe lucruri care m-au scos din zona de confort.

Acum 10 ani nu mi-aș fi imaginat vreo clipă să fac lucrurile astfel.

 
Spre exemplu, în proiectul Melon Bites aveam de construit o aplicație care trebuia să îți genereze un plan personalizat de alimentație, bazat pe preferințele calorice și nutritive.
 

În loc să așteptăm jumătate de an până să construim aplicația, ne-am pus și am făcut un landing page cu posibilitatea de download a unui plan săptămânal (pdf) calculat la 1200 calorii. Dacă voiai planul săptămânal pe săptămâna următoare aveai posibilitatea să îți lași e-mailul și noi îți trimiteam planul nou.

Când am lansat aplicația aveam deja 600 de oameni care voiau să afle de noi, erau curioși de aplicație și doreau să adopte un stil de viață mai sănătos.

 

4. Strategia de marketing

 

Acum un an am dat peste un video de-al lui Tony Robbins care explică perfect ce înseamnă o strategie de marketing de succes. Este şi o strategie de viață în același timp.  

effects-of-belief

 

Strategia pornește de la credința pe care o avem noi în produsul pe care vrem să îl vindem. De la cine ai cumpăra un produs? O persoană plictisită de viață, pe care o vezi că se chinuie să vândă produsul sau de la o persoană entuziasmată, care îți inspiră o încredere aparte, e carismatică și încântată de ce îți prezintă?

 

La fel și în marketing. Dacă tu nu crezi în produsul tău de ce ar crede clienții tăi în el? Potențialul teoretic îl avem nelimitat. Dacă credem în produsul nostru, în mod sigur vom și acționa. Dacă acționăm vom obține și rezultate. În momentul în care avem rezultate, credința noastră că produsul nostru este extraordinar crește.

 

Pe de altă parte, dacă nu credem în produsul nostru și acționăm cu jumătate de încredere vom obține niște rezultate mediocre. Rezultate care ne vor întări crezul că produsul nostru nu este bun. Și atunci vom acționa mai puțin și vom obține rezultate și mai slabe până când încrederea în produsul nostru va fi zero.

Aici poți urmări explicația lui Tony.
 

Evident că strategia de marketing e mai mult de atât. Este planificarea unor obiective clare, unor obiective pe termen mediu și lung. Este stabilirea canalelor de comunicare care urmează să fie folosite în conexiunea cu potențialii clienți.

 

5. Tactici  în marketing

 

Când lumea povestește de marketing de obicei se referă la tactici. “Rulez niște campanii pe Facebook și strâng 1000 de like-uri”. “Bag niște Google Ads și sigur vând”. “Am auzit de chestia asta cool SEO care te pune pe primul loc în Google, acolo vreau să fiu”.
 

Problema cea mai mare este că de obicei lumea începe cu tacticile. Și când socotelile nu se potrivesc, atunci își spun că produsul nu este bun, nu are căutare. De obicei lumea nu stă să analizeze cine este clientul cu adevărat, ce probleme are și dacă produsul într-adevăr rezolvă aceste probleme.
 

Tacticile ar trebui să fie țeluri bine determinate care au ca scop final îndeplinirea strategiei de marketing. Este crucial ca tacticile pe care le adopți în business să fie de tip S.M.A.R.T (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound).
 

Hai să vedem câteva exemple de cum ar trebui să arate o tactică.

✘ „Vreau să îmi cresc grupul de Facebook.”

✔️ „Vreau să îmi cresc grupul de Facebook cu 100 de membri până în 31 ianuarie, să încep să mă poziționez ca lider în domeniul de consultanță de business.”

 

„Vreau să aduc 3000 de vizitatori pe site într-o săptămână.”

✔️ „Îmi voi aduce trafic rulând reclame pe Pinterest și Facebook. Aș vrea să ajung la un număr de aproximativ 300 vizitatori noi, din care 30 ar trebui să îmi cumpere produsul. O să rulez reclamele pentru o perioadă de o lună, cu un buget estimat de $1000. Audiența mea este bine conturată și am instalat Google Analytics și Hotjar pe site ca să înțeleg ce fac potențialii clienți pe site.”

 

„O să interacționez pe grupuri de Facebook și Linkedin. O să fiu activ pe Instagram și Youtube. Oamenii o să vadă cât îs de bun și mă vor urma.”

✔️ „Voi petrece o oră în fiecare zi pe grupuri relevante de Facebook pentru audiența mea și voi oferi ajutor oricărei persoane care o cere, fără a căuta ceva în schimb. Scopul este să mă poziționez ca un lider. Profilul meu pe Facebook duce către grupul meu de Facebook unde pot continua să îmi dezvolt relația cu potențialii clienți și să le dobândesc încrederea. Sper să strâng cam 3 membri pe zi pe grup în fiecare zi prin această metodă.”

Dacă vă interesează un grup despre marketing și antreprenoriat în engleză, vă aștept pe grupul meu de Facebook: “Heartfelt Marketing and Entrepreneurship”.

Mult succes în planificarea de business, marketing și viață!


eduard-bokaEduard Boka, consultant de business și strateg de marketing @Marketogy

Antreprenor din 2004, am cunoscut succesul scriind prima carte din lume despre SwishMax. La momentul respectiv nu mi-am dat seama prea bine ce făceam având în vedere că au urmat nenumărate proiecte dintre care unele mai puțin reușite. Când m-am pus să studiez de ce au eșuat aceste proiecte am găsit numitorii comuni: planul de business și strategia marketing. De atunci ajut antreprenorii să-și înţeleagă și să își rezolve problemele de business și de marketing.