În Inspirație

Tema lunii septembrie: Cultura urbană

cultura urbana

Fiecare oraş are o cultură proprie formată din peisajele urbane, clădiri de patrimoniu sau nou ridicate, viaţă socială, artă, vorbă şi atitudini faţă de trecut, prezent şi viitor. Oraşele sunt mai importante ca niciodată în economia locală şi naţională, fiind un context prielnic pentru accelerarea schimbărilor atunci când idei inovatoare sunt combinate cu acțiuni atent gândite și structurate.

 

În conjunctura provocărilor locale, redescoperirea şi promovarea culturii urbane, integrarea localnicilor, a brandurilor, a specialiştilor şi a instituţiilor ajută oraşul să îşi consolideze stima de sine şi să îşi definească o cultură a creativităţii, a deschiderii şi a unui spirit de se poate.

 

Un studiu condus de Gallup pe durata a trei ani în rândul comunităţilor americane a urmărit să vadă ce anume îi leagă pe localnici de oraş.

 

Aspectele evaluate în studiu ţineau de:

  • infrastructură
  • economia locală
  • siguranţa locală
  • estetica oraşului
  • sistemele de educaţie
  • oferta socială – oportunităţile de socializare și de petrecere a timpului liber
  • deschiderea comunităţii locale
  • implicarea civică a membrilor comunității

Care au fost cele mai importante trei lucruri pentru comunităţi, în relaţia lor cu oraşul?

  1. Oportunităţile de interacţiune socială.  2. Estetica oraşului.  3. Deschiderea comunităţii locale.

Mai multe detalii despre studiu găsiţi aici.

toa-heftiba-123513

 

O iniţiativă care vine în completarea concluziilor de mai sus este proiectul Comisiei Europene, lansat în iulie 2017 – Monitorul Cultural şi Creativ al oraşelor. Acesta oferă informaţii comparative despre cum se prezintă oraşele europene la 9 capitole, cuprinzând şi latura de creativitate + cultură urbană.

 

Scopul principal? Acela de a indentifica punctele tari şi aspectele ce necesită îmbunătăţire, precum şi de promovare a celor mai inedite şi eficiente idei pentru dezvoltare urbană.

monitor

 

Una din principalele concluzii desprinse în urma proiectului este că mărimea unui oraş nu determină performanţa culturală şi creativă a acestuia – conform evaluării, oraşele mici şi medii stau mai bine la aceste capitole decât cele mai mari. În al doilea rând, activarea vieţii culturale şi creative a oraşelor contribuie substanţial la dezvoltarea economică.


Mai multe detalii, aici.


Luna aceasta, vorbim și în cadrul Ctrl-D despre aspecte importante, parte din cultura urbană – proiecte care își pun amprenta pe viaţa orașului – și culegem idei și recomandări cu folos din experienţa unor oameni care cunosc și susțin cultura urbană – artiști, asociații culturale şi reprezentanţi ai diverselor branduri locale sau internaţionale.

Câteva din întrebările la care vom căuta răspunsuri:

  • Cum ar trebui promovate poveştile oraşului pentru a fi ascultate?
  • Ce ar trebui să cunoască oamenii implicaţi în promovarea culturii urbane?
  • Cum poate un brand să se implice în cultura urbană fără să-i forţeze uşile?
  • Care este rolul artiştilor în viaţa oraşului?
  • Cine intră în joc pentru ca lucrurile să prindă formă şi să se pună în mişcare, în cadrul unui proiect cultural-urban?
  • Ce proiecte faine de cultură urbană există la noi şi în afară?

alfonso-cenname-114231

 

Tot în această lună, ne bucurăm să fim parte dintr-un proiect frumos şi necesar, Heritage of Timisoara, inițiat de Asociația Prin Banat, care are ca scop promovarea și încurajarea turismului cultural în cartierele istorice ale Timișoarei și sensibilizarea opiniei publice privind protejarea patrimoniului cultural material timișorean.

În cadrul acestui proiect, vom sta de vorbă cu echipa implicată, pentru a afla detalii din culise. Rămâneţi aproape pentru relatări la cald.

Toate informaţiile despre program şi activităţile din cadrul acestuia le puteţi afla pe:

www.facebook.com/heritageoftimisoara

www.heritageoftimisoara.com

heriutageoftimisoara

Procesul de activare a culturii urbane nu este uşor.

Necesită o schimbare de mentalitate şi înţelegerea că este nevoie de o sinteză între creativitate, strategie, resurse, economie, design şi artă – elemente care se pot ajuta reciproc pentru a transmite personalitatea locului şi a-i valorifica potenţialul.

Iar pentru ca acest lucru să se întâmple, este nevoie de susţinere şi implicare consecventă. Revenim.