În Inspirație

Tendinţe în digital la Webstock 2017

webstock

Zilele trecute a avut loc Webstock, eveniment de social media, ediţia 2017. Nu mai participasem de câţiva ani buni, aşa că am zis “să iau pulsul” anul acesta. Mă interesau în special, noutăţile.


După prima parte a zilei, în care discuţiile au fost dintre cele mai diverse, la fel şi speakerii, au avut loc în paralel mai multe conferinţe (tendinţe în digital, influencer marketing, Instagram).

De interes mi s-a părut panelul despre tendinţele în digital, unde unii dintre speakeri au reuşit să transpună audienţa într-un viitor îndepărtat al digitalului în România, dar mai apropiat pentru alte ţări.

S-a vorbit despre inteligenţa artificială şi integrarea ei în strategia de marketing, cu exemple precum Deepmind de la Google, Echo & Alexa de la Amazon, Siri de la Apple s.a.


Suntem momentan la nivelul la care un device cu inteligenţă artificială ne răspunde la întrebări, interacţionează cu noi – lucru care ne (va) schimbă vizibil modul de viaţă.

Schimbarea nu e uşoară, dar e necesară (şi inevitabilă) pentru a evolua.

În acelaşi timp, există şi the dark side a inteligenţei artificiale şi a evoluţiei tehnologice, în general. Respectiv influenţa importantă pe care o poate avea asupra noastră, de exemplu, ceea ce “spune” un “asistent virtual” de la brandul x sau y.

De aceea, cum bine a precizat unul dintre vorbitori, interacţiunea cu aceşti asistenti virtuali sau entităţi, este indicat să fie reglementată cumva, să presupună nişte reguli şi să se încadreze în anumite norme legale.

 

Trăim o perioadă de revoluţie tehnologică.

Am trecut într-un timp relativ scurt de la TV alb negru, cu program limitat şi filme doar seara şi în weekend, la TV pe tabletă şi telefon, oriunde, în orice moment şi aproape orice film.

 

De la telefon fix, cu posibilităţi limitate de comunicare, la telefonie mobilă, prin diverse reţele, cu comunicare tip text, imagini, audio, video, în orice moment. De la flyere, bannere outdoor (care încă mai sunt) simple, printate, la ecrane LCD imense afişate pe clădiri, chiar panouri LED 3D (vezi reclama Coca Cola din NY).

 

Inteligenţa artificială va fi probabil un element principal în personalizarea experienţei consumatorului. Am atins practic subiectul cheie pe care l-am desprins din prezentări, dar care este cumva vechi şi nou: experienţa oferită consumatorului.

 

Vorbim mai puţin de experienţe doar plăcute şi mai mult de experienţe personalizate, bazate pe o mulţime de date şi informaţii culese în diverse moduri, despre potenţialul client. Vorbim despre recunoaştere facială, “ascultare” mai bună în social media, asistenţi virtuali ş.a.  

 

Unul dintre vorbitori a citat dintr-un studiu, cum că 2/3 dintre consumatori preferă să dea bani pe experienţă mai mult decât pe produs. Iar la generaţia millenials, cei care suntem născuţi după 1980, procentul este mai mare.

 

Consumatorul, bombardat de atâta informaţie şi având tehnologie la dispoziţie, este şi mai pretenţios şi reacţionează la experienţe din ce în ce mai aplicate, mai “dedicate lui”, nu mesaje generice şi unidirecţionale.

 

Marketerii, implicit brandurile, trebuie ca treptat să iasă din zona de confort sau zona marketingului tradiţional, să se focusese pe oferirea de experienţe multi senzoriale, să integreze digitalul cu offline-ul, să vină cu concepte bazate pe date (în timp real) despre consumatori şi să fie deschişi la nevoile, emoţiile, reacţiile şi preferinţele reale ale consumatorului.

 

La noi încă piaţa este tânără când vine vorba de AI, chatbots, asistenţi virtuali, predictive marketing, experienţe multi senzoriale.

Tonul îl dau cei din afară (exemplele prezentate, studiile de caz au fost din alte ţări) – deşi şi ei sunt la început – iar noi, ca marketeri în România, având ca mantră brandul ca experienţă, să căutăm să înţelegem mai profund consumatorul, să-l “ascultăm” mai bine şi apoi să integram treptat, acolo unde este posibil la acest moment, elemente ale viitorului precum AI, pentru a îmbunătăţi experienţa acestuia cu brandul.

 

Sesiunea de tendinţe în digital de la Webstock 2017 m-a interesat în mod special, tocmai fiindcă este fantastic ceea ce trăim şi posibilităţile pe care le avem acum, ca marketeri. Tehnologia, folosită cu cap şi creativitate, ne poate ajuta mult să îmbunătăţim călătoria consumatorului spre achiziţie. Ne poate şi încura, dacă nu o adaptăm pas cu pas la audienţă şi la piaţă.

 

Concluzia pe care am desprins-o în urma acestui eveniment este că experienţa consumatorului rămâne subiectul cheie şi focusul pentru marketeri, în prezent şi pe viitor. Iar tehnologia, platformele online, Facebook, Google, campaniile cu blogerii ş.a. – sunt doar instrumente, din ce în ce mai sofisticate, pe care le avem la dispoziţie, pentru a transforma în mod creativ marketingul într-unul cât mai centrat pe consumator, pe emoţiile, preferinţele şi stilul lui de viaţă.