În Interviuri

Alexia Udrişte: Ce contează e să scapi de presiunea de a mulțumi

interviu cu Alexia Udriște

Alexia este un povestaş în culori. Ilustrează crâmpeie de basm şi are grijă de patru pisici. După o şcoală de arte din care a păstrat în buzunar câteva îndrumări care să o ajute în viaţa de artist, la 20 şi un pic de ani, a decis că lumea ei se desfăşoară cel mai bine acasă, unde şi-a asumat rolul de freelancer. Aici, în culisele ilustraţiilor sale de poveste, învaţă, testează, descoperă, evadează, soarbe mult ceai şi dă viaţă şi culoare proiectelor în care se implică.

 

Fă ce-ți place și nu vei mai munci nicio zi din viața ta. Adevăr? Povești? Cum e în cazul tău, ca freelancer?

Poveste frumoasă pentru adormit vrăbiuțe! Munca înseamnă disciplină.

Vor fi zile când, cu toate că iubești la nebunie ce faci, nu vei vrea să muncești – iar aici intervine autodisciplina. Cred că nu poți activa ca freelancer fără ea și sunt de părere că plăcerea nu-i mereu scopul în toată simbioza asta.

 

Ai un ritual anume care te ajută zi de zi să “intri în pâine”?

Cafeaua, agenda și mailurile. Cu asta îmi încep ziua. Ritualul meu e destul de simplu, dar îmi dau seama că ajută să scap de pijama înainte de a mă așeza la birou.

Îmi place să încep ziua cu multă motivație și să nu îmi aglomerez creierul cu altceva înainte. Prefer ca activitățile de relaxare să le las pentru partea a doua a zilei, iar dimineața să fie dedicată exclusiv lucrului și părților organizatorice.

18402763_1320865021328137_4738804163785615853_n

 

Inspiration is for amateurs; the rest of us just show up and get to work. Se aplică în cazul tău?

În totalitate chiar. Atunci când simt că mă las ghidată de inspirație și de vise înseamnă că am de-a face cu un proiect personal.

Când vine vorba de proiecte și clienți, inspirația e doar o bucățică dintr-un proces mai complex care implică brief-uri și research.

Nu cred că-i chiar o caracteristică amatoricească, dar cu siguranță nu poți lucra disciplinat bazându-te doar pe asta. Deadline-ul nu așteaptă să te lovească inspirația ori să-ți sune la ușă, și poate chiar din acest motiv e nevoie să te stimulezi destul de mult constant.

Eu fac asta citind în timpul liber și simțindu-mă suficient de confortabil în spațiul meu încât să îmi pot concentra gândurile pe ceea ce am de făcut atunci când e vorba de lucru.

20914473_1425501474197824_3679703073361171009_n


Ce nu se vede într-o ilustrație de-a ta? Care este munca din culise?

Când vine vorba de commissioned work nu se văd zilele și ping-pong-ul de mailuri (cum îmi place mie să-l numesc) pe care ești nevoie să îl faci cu colaboratorii. Sunt multe ore dedicate comunicării care nu apar în rezultatul final.

Dealtfel, nu se văd orele de muncă din spatele conceptelor. Sunt lucruri care nu-ți vin de-a gata mereu, așa că trebuie să te stimulezi să creezi chiar și atunci când tot ce ți-ai dori să faci e să lenevești sub nuc.


Cum ajungi de la tehnică la poveste / la mesaj în ilustraţiile tale?

Cred că partea de tehnică a evoluat extrem de mult în timp, în cazul meu.

Am explorat și continui să o fac, în așa fel încât să pot jongla cât mai mult. Atunci când ilustrez îmi place să nu o fac mecanic și încerc din răsputeri să mă feresc de formule. A durat mult să-mi găsesc culorile favorite și a fost un proces care acum dă roade.

Probabil ce contează e să scapi de presiune de a mulțumi ori de a te gândi la cum va fi primit rezultatul şi să te bazezi mai mult pe tine și pe ce simți.

20882901_1424691507612154_4520838732496502682_n
Ce părere ai despre greşeli şi rolul lor în procesul de “dospire” artistică?

Greșelile încerc să mi le pun pe un piedestal în cel mai sănătos mod posibil. Așa am învățat tot ce știu acum, deci le recunosc importanța.

Au fost momente când mi-aș fi dorit să știu din prima, evident, dar am crescut mai organic așa, eu cu mine alături de ceea ce fac. M-a ajutat mult să le accept ca parte naturală din procesul de creștere, fie că a fost vorba de proiecte personale, interacțiuni sau colaborări.

 

Cum arată latura pragmatică a profesiei tale? Cea care trebuie să aducă și bani.

Pragmatismul e la el acasă când vine vorba de cum mă organizez, în general. Cu toate că îmi place la nebunie să visez și să mă las purtată de val, partea financiară trebuie să aducă o oareșce stabilitate, ori altfel inspirația și dedicația sunt amenințate de stres și nu-i bine.

Îmi place să reinvestesc în mine mereu.

Am ținut la treaba asta încă de la început, fie că a fost vorba de producție în cazul produselor din shop, fie că a fost vorba de materiale sau cărți.

Am trecut, evident, prin faza în care luam orice proiect, fiindcă voiam să învăț. Acum le gândesc la rece, în așa fel încât câștigurile financiare să îmi ofere perioade de liniște în care mă pot ocupa de proiectele mele.

E un proces întreg de învățare și ăsta prin trial & error.

Uneori iese, alteori nu, dar încerc să fiu constantă în a alege cât mai eficient în așa fel încât ambele să se echilibreze.

 

Ce ai observat că te-a ajutat să devii tot mai cunoscută? Cum te promovezi în momentul de față?

Cred că au contat mult greșelile despre care am vorbit mai sus. Am fost destul de vulnerabilă pe internet cu tot procesul ăsta, iar comunitatea din social media a apreciat asta. De aici au fost o groază de oameni care mi-au acordat încrederea lor.

În ultimul an cred că am luat o pauză de la a mă mai raporta la social media ca la o platformă de promovare. Îmi place să cred că am reușit să readuc echilibrul  personal/muncă în ecuație.

Nu s-au legat deloc de mine strategiile de marketing. Am încercat să cresc organic totul și din fericire a funcționat.

Acum, partea de promovare curge în mare parte din publicarea cărților pe care le lucrez, lansare de colaborări pe partea de shop, și mai puțin pe postări dedicate promovării pe care să le fac conștient.

Public mult work in progress, îmi place mult să comunic și să păstrez o relație faină cu oamenii care urmăresc ceea ce fac.

52958321_2073052549442710_7176943265613086720_n 22365296_1469335443147760_8118423413476535162_n 17310077_1276322072449099_647105772697604739_o

Cum transferi stilul tău, în design de păturică, astfel încât să rămână fidel brandului, dar să și ajungă în “coșul de cumpărături”?

Produsele pe care le-am făcut au plecat și pleacă mereu de la întrebarea ”mie ce mi-ar place să am?”. Apoi încerc să găsesc formula ideală pentru produs, greșind și mai apoi reușind.

La capitolul ilustrațiilor, am plecat de la nevoia mea din copilărie de a găsi un sens în pattern-urile lenjeriilor atunci când picoteam înainte de somn.

Am vrut să fie trei povești diferite și să aibă cel puțin un exercițiu de storytelling în dinamica elementelor.

Ce cred că a mai contat mult în filmul păturicilor, pe lângă partea de vizual, a fost dorința mea și a Alexandrei de la Molcush ca produsele să fie cât se poate de accesibile, având în vedere că seriile mici și furnizorii locali aduc extra-costuri.

Ce mi-am dorit a fost ca produsul să fie folosit și confortabil, nu doar pentru decor.

29573144_1641500239264612_4589843534080770210_n

28872535_1615599911854645_7752142163516601219_n
Cum reușești să îți evaluezi munca, la prețul corect, atât pentru tine cât și pentru clienți?

Sincer, partea asta cred că e cea mai grea, dar plec de la suma pentru care m-aș simți confortabil să lucrez un proiect luând în considerare toți factorii care îl înconjoară (timp de lucru limitat/sau nu, client dificil/sau nu etc.) apoi adaug restul părților administrative care țin de perioadele de uz, tiraje sau vizibilitate.


Cum știi unde să te oprești cu extinderea “brandingului”? Adică… de ce nu există costume de baie cu ilustrațiile tale? :)

Cred că mi se pare obositor să pui ceva pe orice. Obositor și pentru mine și pentru cel ce cumpără. Nu îmi place să fac lucrurile de mântuială (de cîte ori am picat în capcana asta din lipsă de timp sau resurse, nu a fost bine), așa că mă gândesc de zece ori dacă e bine sau nu.

Am greșit suficient încât să mă mai arunc cu capul înainte. Contează mult să știi ce-ți dorești de la produsele pe care le scoți în față, care e utilitatea lor în raport cu cumpărătorul, cum poți valorifica o imagine în cel mai potrivit mod posibil, că doar nu suntem AliExpress să printăm o imagine unde nu-și are rostul.

Pentru mine e foarte important acum să ies cu produse în care cred și să mă feresc de tentația de a pune ilustrațiile de-a gata pe blank-uri.

29873514_1644522258962410_7791224313443457078_o

30420651_1662567573824545_9186360101406726670_o
Ce ai învățat nou și de ce anume a fost nevoie să te dezveți, ca să îți păstrezi relevanţa în ceea ce faci?

A fost nevoie să mă dezvăț de stres. Am învățat că e mai important echilibrul între ce-i posibil, ce-mi stă în putere și capacitatea mea de a merge un pas mai departe decât aș fi avut curajul să merg în trecut.

Relevanța cred c-o păstrezi făcând lucrurile din ce în ce mai bine. Mi-e frică de a rămâne în același punct din punct de vedere al abordărilor mele în ilustrație sau din perspectiva antreprenorială.

 

Cum faci sau ce faci ca sa nu îți pierzi entuziasmul pentru un proiect? Și tot la capitolul ăsta… Cum eviți plafonarea, după ani de experiență și zeci de proiecte?

Entuziasmul vine și trece. Reușesc să mă redresez acum combătând pe alte planuri.

Când nu mă mai pot conecta cu proiectul, prefer să mă ridic de la birou și să ies la aer ori să iau o carte. Să mă rup o vreme, cât îmi permite timpul. Așa revin cu ochii mai odihniți și mintea mai limpede, lucruri care pentru mine sunt sinonime cu entuziasmul.

De plafonare nu am dat încă, fiindcă eu în cei aproape 5 ani de când fac asta, am avut o varietate foarte mare de proiecte. Nu am urmărit să îmi dezvolt un stil specific. Am lăsat mâna să deseneze și creierul să își formeze preferințe.

Cred că plafonarea poate interveni acolo unde formulele predomină și unde oamenii se concentrează mai mult pe un anumit fel de estetică, decât se concentrează pe subiect sau emoție.

***

Mai multe creaţii cu poveste, de-ale Alexiei, găsiţi aici:

>> Facebook

>> Instagram

>> Portofoliu şi shop

39906053_1826665237414777_4224496920011210752_o
22046477_1460645750683396_3169456162904597427_n
37296222_1761852460562722_1313901719289069568_n site_pasre 44302800_1884546254916335_6456364889987350528_n
23622343_1506855589395745_7564588430180656062_n
49419721_2010521815652111_2841624958025596928_n
46499210_1932735880097372_4629915796661862400_n