În Interviuri

Bianca Stoica, Golin: Dacă vrei să ai succes în Social, lucrurile nu trebuie să meargă doar din inerție

Bianca Stoica

Povestea Biancăi în echipa Golin a început cu două săptămâni de internship. Lucrurile s-au legat şi a rămas în echipă pe post de junior, iar după ce s-au copt şi cunoştinţele adunate în această etapă, Bianca a devenit Digital Associate. În prezent coordonează activitatea în social media pentru diverse proiecte din portofoliul Golin. Ne povesteşte în continuare despre ce implică, concret, jobul său şi despre lucruri importante de cunoscut pentru a te dezvolta în acest domeniu.

 

  • “Salut, sunt Bianca și nu mai pierd timpul pe Facebook din ianuarie 2016.” Ce a vrut să spună autorul? 

Am scris fraza asta pe LinkedIn, la câteva luni după ce m-am angajat la Golin.

Le spuneam cunoscuților (care nu aveau neapărat tangențe cu industria) că lucrez în Social Media, iar reacția era, aproape de fiecare dată, „A, deci stai pe Facebook toată ziua. Și primești și bani pentru asta. Sună bine!”
 
Pe cât de frustrant era, înțelegeam, totuși, de unde vine prejudecata.
 
Cred că și eu am avut-o, până să fac switch-ul între profilul de utilizator și cel de brand și să mi se întâmple un declic. Adică până în ianuarie 2016, când m-am angajat aici, și-am văzut cum e să te adaptezi pe vocile brandurilor, să scrii și să răspunzi în numele lor, să gestionezi crize, să vezi cifrele și performanța reală din spatele postărilor tale etc. etc.
 
Și-atunci platforma asta a devenit mai mult pentru mine decât locul unde scrollam printre postări de la prieteni, Doug the Pug, Buzzfeed sau 9GAG.

 
Și acum îmi mai apar, dar newsfeedul meu e de ceva timp „contaminat” în proporție de cel puțin 60% cu știri și updates din industrie, postări de la influenceri, postări despre branduri și campanii.
 
Așa că, și dacă nu lucrez, ci doar scrollez prin noutățile din newsfeed-ul personal, nu prea se mai pune că pierd timpul, nu?

 

  • Care sunt task-urile tale principale ca Digital Associate în cadrul Golin?

Echipa din Bridge este formată din aproximativ 10 oameni cu niveluri diferite de experienţă, de la Junior Associate, la Digital Associate şi Manager, cu background-uri diverse, prin care ne completăm reciproc.

 
Ca Digital Associate, lucrez îndeaproape cu Junior Associates în toate taskurile zilnice legate de creare de conținut și community management pe conturile de Facebook, Instagram, LinkedIn etc. pe care le gestionăm.
 
Sunt responsabilă de toate lucrurile care se implementează pe cont: campaniile și proiectele pe Social Media şi cu influenceri sunt propuse astfel și puse în mișcare, de la prezentarea ideilor, până la contactarea colaboratorilor, negocierea, briefuirea lor și implementarea activărilor. Ţin legătura cu clienții și cu restul echipei pentru proiectele digitale și activitatea în social media.


De ce? Pentru că e important să avem o viziune de ansamblu asupra tuturor campaniilor și proiectelor în desfășurare și să o menținem defalcată pe taskuri, până la finalizare.

 
Acum, că v-am spus cum arată lucrurile pe hârtie :), zi de zi, la job, rolurile noastre se întrepătrund. Simt că asta e partea cea mai frumoasă, de fapt, că nu se resimte o ierarhie sau o împărțire rigidă. Lucrăm în echipă și ne ajutam pe taskuri, învățăm unii de la alții, facem lucruri care ne plac, la care ne pricepem etc., în timp ce punem mare preț pe calitatea și creativitatea proiectelor și ne străduim să iasă lucrurile pe cât de bine cu putință.

 

  • Ne poți face, te rugăm, un update la ce înseamnă în prezent să lucrezi în social media? Ce lucruri nu mai sunt valabile și ce aspecte noi au intrat în peisaj?

Să lucrezi în Social Media e un proces de învățare continuă.
 
Algoritmii rețelelor se schimbă des, apar lună de lună update-uri sau feature-uri noi pe o platformă socială sau alta, răsar și explodează trenduri de conținut cu potențial enorm pentru brandurile tale.
 
Rețelele, contentul și comportamentul userilor evoluează  constant.
 
Cred că un aspect care va fi întotdeauna valabil este că, dacă vrei să ai succes în Social, lucrurile nu trebuie să meargă doar din inerție. Ai nevoie să urmărești tot ce mișcă în universul digital, să prinzi aspectele care se aplică pe brandurile, strategiile și publicurile tale țintă și să le fructifici.

Bianca Stoica_2 (1)

 

  • Care este drumul de la “Vrem și noi o campanie în social media” – până la implementarea efectivă a acesteia?

Din fericire, rare au fost situațiile când un client a venit cu cererea de „Vrem și noi o campanie în social media” fără să vină și cu brief.
 
Am și numit primul pas – primirea magicului document cu toate informațiile legate de obiectiv, target, detalii despre produs șamd.
 
Pornim cu el în mână către „Rabbit Hole” (sala de brainstorming) și ieșim de acolo cu idei, concepte, tactici, conform cerințelor primite. Le dăm viață într-o prezentare care ajunge la client pentru feedback.

 
Odată ce am setat cu clientul ce ne dorim, facem o planificare a tuturor activităților și o defalcare pe taskuri și responsabili.
 
În funcție de proiect, sarcinile sunt variate. De exemplu, pentru o campanie cu influenceri, începi prin a-i contacta și a le explica proiectul. Uneori, influencerii vin si ei cu idei noi care completează campania și ajungem împreună la proiect ideal.
 
Urmărești, apoi, ca totul să se întâmple conform briefului, le răspunzi la întrebări și aprobi materialele, după care le postează și tu ești cu ochii pe rezultate și pe feedback-ul pe care îl primesc de la comunitatea lor.

 
Indiferent de cât de bine planifici campania de Social Media, elementul de spontaneitate există și uneori lucrurile ajung să se întâmple diferit, fie pentru că îți dai seama, pe parcurs, de alte aspecte sau îmbunătățiri, fie pentru că nu poți (și nici nu e necesar întotdeauna) să controlezi activitatea tuturor părților implicate.
 
E un proces la care te adaptezi pe măsură ce evoluează, fără să uiți care e obiectivul și încercând să duci totul catre un outcome frumos și pentru client, și pentru agenție, și pentru parteneri. 

 

  • Ce iei în considerare când gândești o strategie pentru social media?

Publicul-țintă și comportamentele lor traduse în insight-uri relevante, obiectivele brandului, personalitatea brandului, ce funcționează sau nu în social, trenduri, perioda campaniei, contextul pieței. Și, bineînțeles, resursele disponibile.

 

  • Ce ai observat că activează o comunitate în social media?

Activismul și identificarea cu call-to-action-ul postării, oricare ar fi el.
 
Activismul poate fi un trigger minunat, și un reper recent e super campania de comunicare pentru MagicHome, în care s-au implicat zeci de mii de români.
 
Legat de call-to-action, mai relevant pentru branduri, totul e să găsești ce ticăie în ritmul comunității tale: poate fi cererea de a da tag persoanei care îți fură mereu din cartofii prăjiți (am avut 3.000 comentarii organice pe pagina KFC la o astfel de postare) sau simpla alegere între două produse iconice de la KFC (#teamcripsy și #teamhotwings, vorbesc despre voi ).

 
Există, însă, și exemple negative, cum ar fi hate-ul sau indignarea. Indiferent de cât de mică e, în mod real, o problemă, aceasta ia amploare în social media când oamenii o generalizează și extrapolează.

Mi-ar plăcea, totuși, să văd cât mai multe exemple din primele categorii. 

 

  • Ce recomandări ai pentru abordarea comentariilor negative și a crizelor de imagine în social media?

Există un way-of-work și un rulebook destul de clar pentru astfel de situații: nu le ignori, te consulți întotdeauna cu seniorii din echipă și cu clientul înainte de orice acțiune și dai un răspuns într-un timp cât mai scurt.
 
Off the rulebook, ce am învățat în ultimii doi ani și în abordarea comentariilor negative și a crizelor de imagine este că brandurilor nu ar trebui să le fie teamă să își ceară scuze și să își asume problemele reale din bucătăria lor.
 
Pentru consumatori, transparența și sinceritatea de acest tip înseamnă mult mai mult decât un răspuns standard, PR-istic.

 

  • Trei lecții nou învățate din experiența proiectelor de care te-ai ocupat:

• Că lucrul esențial pentru cele mai frumoase și bine executate campanii este o echipă extinsă activă: agenție, client, furnizori, influenceri etc., contribuind cu toții și aducând la viață conceptul împreună;
 
• Că nu trebuie să ții cu dinții de o idee super creativă și genială pentru tine, înainte să te detașezi și să te pui în pielea publicului-țintă, să vezi dacă pentru ei ar funcționa. E o regulă pe care toți o știm și pe care toți o încălcăm, la un moment dat;
 
• Că nu trebuie să măsori compatibilitatea unor influenceri cu brandurile și campaniile tale doar în cifrele (mari) afișate pe canalele owned de ei. De multe ori, persoane cu comunități mai mici aduc engagement și return of investment mult mai mare în proiecte.

 

  • O realizare cu care te mândrești:

Cel mai recent motiv de mândrie e campania de comunicare pentru lansarea brandului Taco Bell în România. :)  

Golin_Taco Bell

 

  • Ce ar trebui să știi să faci, după perioada de juniorat?

Firește, să stăpânești foarte bine toată partea de taskuri pe social media și community management.
 
Mai mult decât atât, totuși, ar trebui să deprinzi deja skill-uri de client service (atât pentru clienții brandurilor, cât și pentru clienții agenției).
 
Să îți formezi viteza de reacție și capacitatea decizională fără să ai nevoie de suport constant de la colegii cu mai multă experiență.
 
Să ai responsabilitate, ownership și asumare pe proiectele și sarcinile tale.

 

  • Dacă ar fi să faci un checklist al abilităţilor pe care crezi că e bine să le aibă un digital communication specialist, ce ar conține?

Pentru partea de creare de conținut, perfect grammar, pasiune pentru scris și ușurință în a te adapta și a deprinde vocile brandurilor + simț estetic.

 
Pentru partea de management și gestionare a taskurilor, capacitate de planificare, organizare, atenție la detalii și prioritizare.

 
Pentru partea de relaționare, nu trebuie să fii un social butterfly, dar ajută să ai naturalețe în discuții, empatie și să fii team-player .

 

  • De unde / de la cine înveți?

Colegi și clienți, în fiecare zi.
 
Chiar am norocul să fiu înconjurată de oameni minunați, și în departamentul meu, și în restul echipei sau în echipele clienților cu care lucrez, care îmi dau lecții și profesionale, și personale.
 
În plus, simt că am ceva nou de ”furat” (în direcția de meserie/ comportamente, să înțelegem corect) /observat/ învățat de la fiecare persoană cu care interacționez.
 
Și, slavă, Domnului, cu jobul ăsta cred că am noi cunoștințe în fiecare săptămână.

Golin_PR Awards