În Interviuri

Christian Rangen: Companiile de succes încurajează inovaţia la toate nivelurile

KEY_VISUAL_IMW2017_LANDSCAPE

Christian Rangen se va întâlni cu publicul român în cadrul expo-conferinţei IMWorld 2017, din 4-5 octombrie 2017. Fondatorul Engage // Innovate va urca pe Main Stage, unde va susţine o sesiune pe tema Is your strategy ready for the future?

 

  • O mulţime de companii vorbesc despre inovaţie, deşi adesea nu înţeleg pe deplin ce înseamnă acest proces. Aşadar, cum aţi explica inovaţia atât unui director de companie cât şi unui angajat?

ChristianMulţumesc pentru o întrebare excelentă.
În termenii cei mai simpli, inovaţia este ceva nou care creează valoare pentru companie şi acţionarii acesteia.


Bineînţeles că implică mai mult decât atât.

Mai potrivit ar fi să vorbim despre inovaţie versus transformare, unde inovaţia este reprezentată de o serie de lucruri noi pentru companie – un produs nou, un serviciu nou sau un model de afacere complet nou.


În schimb, transformarea implică o schimbare semnificativă, la scară largă, în scopul de a crea o afacere complet nouă sau porţiuni complet noi dintr-o afacere, care în timp pot deveni mai mari decât compania mamă.

De fiecare dată le recomandăm companiilor să înveţe principiile Piramidei Inovaţiei, care foloseşte nouă nivele diferite pentru a explica ce înseamnă inovaţia. Este un instrument foarte bun pentru a crea o punte comună de înţelegere în cadrul întregii companii. O puteţi downloada de aici.

 

  • Instrumentele potrivite, structura propice a companiei sau gândirea potrivită – care dintre acestea este cel mai important element pentru ca o companie să crească?

Este nevoie de toate trei.

Lucrăm cu o mulţime de companii pentru a creşte abilităţile de inovare şi de fiecare dată ne dăm seama că este necesară această combinaţie.

Avem nevoie de structură ca lucrurile să poată funcţiona, avem nevoie de instrumente pentru a putea activa în acea structură, însă fără gândirea potrivită şi fără o cultură organizaţională pe măsură, nimic notabil nu se poate întâmpla pe termen lung.

 

  • Ce alte măsuri sunt necesare pentru a inova, dincolo de trainingul intern?

Companiile de succes au în comun trei lucruri.

Unu: încurajează inovaţia la fiecare nivel al companiei. Doi: au suficiente resurse de timp şi bani. Trei: au structura internă necesară şi instrumentele adaptate pentru a pune totul în mişcare.

 

  • Poate, cu adevărat, o companie să îşi înveţe angajaţii să inoveze?

Absolut. Inovaţia, ca orice altă abilitate organizaţională, poate fi învăţată, exersată şi dezvoltată în timp. Am avut ocazia să întâlnim câteva exemple nemaipomenite de organizaţii mari care au pus în centrul funcţionării lor această sămânţă a inovaţiei.

 

În cadrul proiectelor pe care le-am desfăşurat împreună cu diverse mari companii de pe întreg cuprinsul globului, am observat trei lucruri importante.


Primul – ai nevoie de un erou al inovaţiei. Aceasta este persoana care generează interesul intern pentru a inova şi câştiga adepţi. Doi, această stare de fapte trebuie legată de strategia de dezvoltare pe următorii zece ani. După care, intervin programele de training, online sau offline.

 

  • În zilele noastre, mare parte din companii apelează la servicii externe când vine vorba de inovaţie. Credeţi că acest lucru este benefic? Ar fi recomandat ca inovaţia să rămână un bun intern?

Cred că este imperios necesar ca orice companie sau industrie să dezvolte capacităţi de inovare.

Mai cred că acestea  ar trebui să dezvolte strategii care să permită inovaţia atât în interior cât şi din exterior.

Un foarte bun exemplu este Cisco. Aceştia fac o treabă foarte bună în a explica cum inovaţia poate fi stimulată intern, poate fi asimilată sau se poate obţine prin diverse colaborări.

Însă, înainte de toate, inovaţia trebuie să fie o abilitate organizaţional adânc înrădăcinată.

 

  • Sunteți unul dintre creatorii unor instrumente de strategie pentru inovație în afaceri, instrumente care s-au dovedit a fi foarte eficiente în procesele de dezvoltare. Ne puteţi vorbi câte puţin despre fiecare model în parte?

Sigur. Aş vrea să scot în faţă 3 dintre cele mai populare instrumente dezvoltate de noi.

 

Primul: Modelul Trei Nivele de Afacere este un instrument foarte bun pentru a crea structura de inovaţie din jurul modelului de afacere. Acest model a ajutat diverse companii IT să îşi crească considerabil marja de profit.


Al doilea este Industry Shift Map. Este un instrument nou dezvoltat care a avut un impact peste aşteptări, în urma aplicării sale. Acesta permite executivilor din companii să înţeleagă mai bine afacerea şi să acţioneze bazat pe schimbările esenţiale din industrie.


La numărul trei avem Testul transformării, instrument care permite evaluarea abilităţii companiei de a conduce o transformare de proporţii. În momentul de faţă, pregătim un sondaj online pe baza acestui test, care va fi aplicat pe unele dintre cele mai mari companii internaţionale, în decursul următorului an.

 

  • Pieţele de peste tot se schimbă rapid şi multe modele de business devin perimate. Cel mai întâlnit sfat pe care îl primesc companiile este să se reinventeze. De unde începe acest proces?

Mă bucur ca mi-aţi pus întrebarea asta. Este provocarea cea mai des întâlnită în rândul companiilor, în prezent.

Punctul de start pentru acest proces  este să dezvolte o strategie pentru viitor. O strategie care să permită schimbări din ce în ce mai mari, care să transforme din interior, treptat, întreaga companie.

Bineînţeles, pentru asta este foarte important să ai oamenii potriviţi – cu ambiţie de a creşte şi a inova, care să dispună totodată de toate instrumentele necesare pentru acest proces de anvergură.

Într-adevăr, nu ne mai putem baza pe vechile modele, ci dimpotrivă, trebuie să luăm o poziţie fermă faţă de ce ne rezervă viitorul.

 

Toate instrumentele menţionate în interviu pot fi downloadate gratuit de aici: www.strategytools.io