În Interviuri

Cine se află în spatele Nebuloasei: Interviu cu Oltea Zambori

Oltea Zambori

Mulţi dintre cei care au făcut la un moment dat cunoştinţă cu Oltea Zambori o ţin minte, cel mai probabil, sub numele de Nebuloasa, datorită blogului pe care îl deţine. Puţini o strigă pe nume, dar acest lucru nu pare să o deranjeze pe Oltea, bloggeriţă de voie din 2008 şi pasionată pesemne de fenomenul cosmic.

Pe lângă pasiunea pentru blogging, aceasta mai are în portofoliu numeroase proiecte de comunicare şi experienţă în organizare de evenimente, declarându-se jovial „PR de nevoie”. Cât de uşor şi natural a venit această tranziţie, aflăm mai jos chiar de la Oltea:

 

Ctrl-D: Ştim că 2008 a fost anul de naştere al blogului Nebuloasa.info, iar de atunci până astăzi, el are tot mai mulţi cititori fideli. Când ai decis să te implici şi în proiecte de comunicare şi de relaţii publice şi mai ales, ce anume te-a determinat?

Oltea Zambori: Nu cred că a fost un moment în care să fi spus „Gata, asta vreau să fac, comunicare online și organizare de evenimente adresate online-ului”. Tot ce știam era că voiam să ajung să mă întrețin din online, mă săturasem de job-uri la care îmi dădeam și sufletul, fără să mi se recunoască valoarea. M-am gândit într-o zi că aș putea să construiesc aici, într-un domeniu în care lumea încă  bâjbâie, iar eu aveam la vremea aceea avantajul de a cunoaște foarte mulți oameni care m-ar fi putut ajuta și susține în ceea ce aveam de gând să fac. Din fericire, acei oameni sunt în continuare lângă mine.

 

Ctrl-D: Cum ai desluşit tainele meseriei? Ai învăţat pe cont propriu sau ai absolvit o facultate de profil?

Oltea Zambori: Cine zice că am deslușit tainele meseriei?! Nici vorbă de așa ceva, eu învăț împreună cu clienții mei, pas cu pas, contract cu contract. Administrația publică, facultatea pe care am făcut-o eu, nu are nicio treabă cu ceea ce fac acum, atât doar că m-a învățat gramatică extrem de bine, iar asta ajută în comunicarea scrisă, întotdeauna. Am învățat și învăț în continuare, citind foarte mult, vorbind cu oamenii și experimentând. Nu pot decât să mă bucur că oamenii cu care lucrez sunt de acord să experimenteze împreună cu mine.

 

Ctrl-D: Cât de uşor îi este unui blogger profesionist să treacă în tabăra oamenilor de comunicare? Au reprezentat campaniile publicitare desfăşurate de către tine pe blog un fel de material didactic în sens de “aşa se face” şi “aşa nu”?

Oltea Zambori: În primul rand, eu n-am trecut în cealaltă tabără, în continuare sunt un pro-blogger, e ceea ce îmi place să fac și, deocamdată, nu am de gând să renunț. Bineînțeles că agențiile cu care am lucrat m-au învățat foarte multe (de regulă, doar de bine, ori am avut eu noroc să lucrez cu agențiile bune, ori sunt mai tolerantă de felul meu, încă nu m-am hotărât), iar exemplele lor de „așa da” m-au făcut să identific mai ușor exemplele de „așa nu” și să le ignor.

 

Ctrl-D: Ce cărţi de comunicare sau new media ţi-au fost de folos sau te-au impresionat îndeajuns încât să le recomanzi mai departe?

Oltea Zambori: Nu am citit niciodată  cărți de business, nici măcar pe vremea în care eram manager la firma la care eram angajată. Asta poate din cauză că am crescut în firmă, de la un angajat pe un post oarecare am trecut prin toată ierarhia firmei, iar când s-a pus problema s-o conduc, n-am întâmpinat dificultăți, pentru că deja știam tot ce se putea ști despre compania respectivă. E foarte important să cunoști compania pe care o reprezinți, iar felul în care îmi făceam munca înainte de online se păstrează și acum: niciodată nu accept un contract până nu merg în compania respectivă și petrec acolo câteva zile, apoi decid dacă pot sau nu să mă implic în promovarea lor.

 

Ctrl-D: În ce măsură te-au ajutat în carieră evenimentele de profil la care ai participat?

Oltea Zambori: Enorm. Am mai spus-o și o să o spun în continuare cu tărie, de fiecare dată când sunt întrebată: niciun speaker nu are informații proaste, cel mai important e să mergi la conferințe cu mintea deschisă și dornic de a învăța lucruri noi. Am avut ocazia să particip la conferințe de tot felul, organizate de profesioniști sau de începători, însă de fiecare dată am plecat cu ceva în plus, cu o idee nouă, cu un contact folositor.

 

Ctrl-D: În ce proiecte ai fost implicată direct de-a lungul timpului? Care este proiectul cu care te mândrești cel mai mult?

Oltea Zambori: E greu de ales unul singur, pentru că toate mi-au plăcut și în toate m-am implicat cu sufletul. Nu știu câte au fost, pentru că nu le-am numărat, unele vor rămâne doar știute de mine, pentru că așa a vrut clientul, altele se simt și acum, așa cum e colaborarea mea cu BC Timișoara (ofițer de presă și comunicare online), care, chiar dacă a încetat oficial, a rămas la nivelul la care eu îi promovez din tot sufletul și gândesc câteva proiecte care să contribuie la imaginea lor. Un alt proiect foarte drag mie este PRbeta, conferința cu și despre PR online, la care lucrez împreună cu Cristina Puțan. Este prima conferință adevărată (dacă pot să zic așa) la care am lucrat și sper ca de anul ăsta să putem să o transformăm în ceva și mai puternic.

Cred, totuși, că proiectul care îmi e cel mai aproape de suflet e „Timișoara noastră”, evenimentul în care ne-am străduit (tot împreună cu Cristina) să arătăm timișorenilor și altor oameni veniți din țară că Timișoara are și trecut și viitor.

 

Ctrl-D: Cum ţi s-a părut modul de comunicare al advertiserilor în momentul în care te contactau pentru o colaborare în cadrul unei campanii publicitare?

Oltea Zambori: Eu am avut noroc, ca să zic așa, momentul la care eu am intrat pe piața bloggerilor cu trafic și oarecare influență a fost unul în care advertiserii făceau deja  de o vreme campanii pe bloguri și știau deja cum să abordeze, cum să motiveze, cum să pună problema. În plus, pe piață apăruseră deja câteva companii care se ocupau exclusiv cu ofertele de publicitate pe bloguri, iar cei ce lucrau (și încă lucrează) acolo sunt bloggeri și, în general, îi cunosc deja pe cei cu care intră în contact pentru o eventuală colaborare.

 

Ctrl-D: Cum este mai bine, din punctul tău de vedere, freelancer sau angajat?

Oltea Zambori: Dacă mă întrebai asta acum 2 ani, ți-aș fi spus că freelancer e mai bine, pentru că n-ai șefi. Acum, nu știu exact ce să-ți zic. Îmi lipsește biroul, locul acela în care să ajung dimineața, să-mi beau cafeaua cu colegii și apoi să mă apuc de muncă. Îmi lipsesc și momentele în care mă sfătuiam cu colegii despre anumite lucruri pe care trebuia să le fac, acum trebuie să iau singura deciziile astea și nu le iau întotdeauna pe cele mai bune.

Freelancing-ul, însă, are și avantajele lui, totul ține de organizare și de felul în care te mobilizezi sa-ți duci ziua de muncă până la capăt, fără să ai în spinare un șef care să te împingă să faci niște lucruri mai repede și mai bine. Sunt limite pe care ți le impui singur și pe care încerci să le depășești în fiecare zi. Cred că cel mai bine e ca fiecare să aleagă ceea ce i se potrivește, iar eu, după niște ani de muncă la angajator, am zburat pe cont propriu și încă mă adaptez la asta, după mai bine de un an și jumătate.

 

Ctrl-D: De ce ai nevoie pentru a-ţi desfăşura eficient activitatea? Ce tool-uri şi aplicaţii online îţi fac viaţa mai uşoară?

Oltea Zambori: Nu-mi plac foarte mult aplicațiile și încerc să-mi feresc laptop-ul de tot felul de lucruri care îi îngreunează funcționarea. Am folosit o vreme Dropbox (îl folosesc și acum, dar mai rar), folosesc Tweetdeck pentru Twitter și cam atât, restul chestiilor care mă ajută sunt documentele mele de planificare, făcute în Excel și Zelist Monitor pentru monitorizarea de presă a diferitelor evenimente pe care le organizez sau pentru campaniile în care sunt implicată. Mai am un instrument pentru monitorizarea Twitter-ului, care încă nu e disponibil publicului larg (dar va fi, în curând) și folosesc Facebrands Pro pentru monitorizarea Facebook.

Plus, desigur, agenda mea din hârtie, de care nu mă despart în nicio zi.

 

Ctrl-D: Care sunt resursele tale online preferate? De unde îţi iei doza zilnică de informaţii?

Oltea Zambori: Citesc foarte multe bloguri. Zeci, zilnic. Citesc ziare online (deși am mult de săpat până ajung la articole bune, care merită citite în întregime). Citesc Mashable în fiecare zi, acela e singurul site pe care am citit toate articolele apărute de vreun an încoace. Mai citesc și câteva site-uri de PR, dar pe acelea o să le aflați pe rând, mai încolo.

 

Ctrl-D: Ce piese de hardware posezi şi fără de care nu ai putea să îţi desfăşori activitatea cu succes?

Oltea Zambori: Sunt foarte slab tehnologizată, sunt momente în care chiar fug de tehnologie, mă simt sufocată de atâta conectare la Internet. Am un notebook în care se află trei sfert din viața mea și un smartphone pe care aș putea să-l pierd și maine, nu m-ar afecta foarte tare. În rest, încă nu renunț la pix și foaie, sunt momente în care numai acolo pot să-mi fac un plan de bătaie sau să-mi fac programul pentru ziua următoare.

 

Ctrl-D: Ce sfat le-ai da celor tentaţi să calce pe urmele tale sau proaspeţilor absolvenţi de comunicare?

Oltea Zambori: Eu nu dau sfaturi pentru că nu mi-a plăcut niciodată să le primesc. Freelancing-ul e al naibii de greu, iar cea mai bună disciplină o primești tot la un loc de munca stabil, acolo înveți ce înseamnă un termen limită, muncă de echipă sau organizarea timpului. Eu le-aș sugera tuturor să se angajeze întâi, apoi să se gândească să lucreze pe cont propriu, întotdeauna e mai bine să înveți într-un loc în care ești și plătit pentru asta. A lucra pe cont propriu pare tentant, dar există și multe nopți nedormite din pricina grijilor și stresului că dacă nu reușești să faci o idee să prindă contur, e foarte greu să o iei de la capăt cu alta.

Sigur, eu am avut parte de foarte mult sprijin de la cei din jurul meu, fără ei nu aș fi reușit, însă acei oameni nu au cum să ducă greul pentru tine, trebuie să fii foarte pregătit psihic pentru o aventură de felul ăsta.

 

Ctrl-D: Îţi mulţumim pentru interviu, Oltea! Mult succes în continuare, să rămâi în ctrl!

 

Puteţi afla mai multe despre Oltea Zambori şi despre proiectele viitoare, pe blogul ei personal, Nebuloasa.info.