În Interviuri

Dan Ungureanu: De fiecare dată pornesc de la redarea realității căreia încerc să îi pun amprenta personală

14517496_1327619843928397_3701817145547365717_n

Funcționează cu o cană de cafea pe zi şi mult teatru radiofonic (a ascultat aproape tot ce există în online), iar de curând şi-a însuşit rolul de explorator artistic al cartierului Fabric, în cadrul programului Heritage of Timisoara – proiect ce îşi propune promovarea patrimoniul cultural timișorean. Despre ilustraţie, poveşti din cărţi sau desprinse din faţadele oraşului, vorbim cu ilustratorul, graphic designerul şi pictorul Dan Ungureanu, în continuare.

 

  • Ce înseamnă ilustraţia  pentru tine şi cum simţi că te-a format?

Am început să ilustrez din dorința de a spune povești, pentru că în compania unui text, imaginea își păstrează dreptul de a spune propria istorisire.

Așa se face că, de la încercările de a completa un text existent, am ajuns să îmi creez poveștile în imagini şi cuvinte, unde imaginea rămâne cea mai importantă, totuși.

Unealtă care mi se mi se potrivește cel mai bine în ilustrație este succesiunea de imagini. Șirul narativ al unei povești în imagini mă fascinează.

 

  • Care crezi că este rolul artistului în viaţa oraşului şi a oamenilor săi?

Arta ar trebui să facă să vibreze ceva în ochiul, urechile și simțămintele publicului.

Cred că este foarte important ca publicul să fie format și familiarizat cu diversele forme de exprimare, nu numai în cercurile elitiste.

Am fost întrebat de un om de pe stradă, ce îmi place la Casa cu Păuni în timp ce o desenam. L-am invitat să o privească mai atent și a spus că este frumoasă, dar că e păcat că se distruge.

Câteodată trebuie să atenționezi oamenii când ceva frumos se petrece în jurul nostru.

 

1970892_744475278909526_1038735438_n

 

  • Ne poţi vorbi mai pe larg despre rolul ilustraţiilor de calitate în formarea culturii  vizuale, încă de la vârste fragede?

Cartea pentru copii e o treabă foarte serioasă, oricât de clișeistic ar suna. Și asta nu pentru rolul educativ pe care l-ar avea, ci mai ales pentru că orice carte deschide ceva în cititor.

Expunerea celor mici la tipuri cât mai diverse de imagini, cred eu că ajută la înţelegerea lumii. Dacă un copil foarte mic înțelege că atât în imaginea X cât și în Y sunt desenați cai, deși în stiluri foarte diferite, cred că mai târziu va înțelege mai ușor diversitatea lumii.

Fili postcard 1

Plus că, un copil înainte de a învăța să citească litere și cuvinte, învață să citească imagini, ceea ce face ilustrația mai responsabilă de cum va pricepe un copil un text mai apoi.

Nu cred că este important să expunem copii doar la imaginile de calitate, ci la imagini cât mai diverse. Va fi mult mai câștigat, și va face diferența la un moment dat.

 

  • Trecem la capitolul Heritage of Timisoara. Povesteşte-ne un pic despre incursiunea pe tărâmul Fabric şi cum ţi-ai ales faţadele pentru ilustrat.

Am ales trei fațade: Palatul Szekely, Casa Zala/ Bloch și Palatul Mirbach.

Am ales pe principiul diversității – palat versus casa cu un etaj, clădire de pe o strada principală versus o stradă secundară, stil szeccession versus abordare clasicistă. Și nu întâmplător am ales case legate de trei etnii diferite – maghiară, evreiască și sârbească.

teasere_01-copy_0001_CP-Casa-Zala_-Bloch

 

  • Cum a decurs procesul? Vrem câteva detalii din culise.

Nu merg prea des în Fabric, așa că multe detalii le vedeam pentru prima dată. După turul ghidat din Fabric am început să mă uit mai atent la clădirile din celelalte zone ale orașului.

Am făcut câteva schițe la fața locului, rapide, ca să înţeleg mai bine și să prind atmosfera clădirii, apoi am trecut la ilustrația finală.

Am încercat să includ în imagine mici detalii care se leagă de istoria clădirii și a proprietarilor.

teasere_01_dan_01 teasere_01_dan_02

 

  • Interpretare personală sau redare a realităţii – cu ce rezonezi mai mult în munca ta de artist?

De fiecare dată pornesc de la redarea realității căreia încerc să îi pun amprenta personală. Un element recognoscibil din realitatea imediată poate avea impact, se poate relaționa cu el mai ușor și astfel mesajul poate fi comunicat mai direct.

06a

 

  • Ce diferenţă există în abordarea ta artistică între proiectele personale şi cele pe brief?

Un soi de brief îmi impun și eu când încep un proiect personal. Poate sunt mult mai pierdut în oceanul de decizii când lucrez la un proiect personal decât la un proiect comandat.

 

  • Ai urmat un Master în cadrul Cambridge School of Art. Cum te-a ajutat ce ai învăţat şi experimentat acolo?

Am învățat multe lucruri de la profesori și de la colegi în același timp.

Cea mai puternică achiziție a fost încrederea că pot spune povestea mea printr-o suită de imagini și text, deopotrivă create de mine.

Am avut ocazia să mă joc cu unelte pe care altfel nu le foloseam, din lipsă de timp. În urma acestor jocuri, a fost publicată “Nara and the Island” de Andersen Press UK, cu coediții în US și Canada și va apărea în curând și nuvela grafică “Spune-mi Eli”.

Dan Ungureanu Nara Cover Dan Ungureanu Nara Dreaming ch0 2

 

  • Cum se pot transmite poveștile culturii urbane, prin artă, astfel încât să fie nu doar auzite ci și ascultate?

Este treabă de limbaj, de vocea cu care este spusă povestea. Nu cred că un ton superior poate convinge, ci mai curând puterea exemplului.

04a (1)
  • Un exemplu de proiect artistic de cultură urbană:

Turnul de apă din Pantelimon, pentru așezarea pe harta artistică a unei zone defavorizate; canapeau PLAI unde implementarea a fost făcută de voluntari, pentru că a arătat comunității cum se poate da ceva înapoi orașului. 


Pe 16-17 septembrie (Piaţa Romanilor) puteţi vedea lucrările complete ale artiştilor implicaţi în programul Heritage of Timisoara: Fabric şi trimite gratuit cărţi poştale cu ilustraţiile acestora, oriunde în ţară. Detalii, aici.