În Interviuri

Dushky: Stilul se definește în timp, prin exercițiu și explorare constantă

dushky

Dushky este o ea de fapt (mulți cred opusul), iar numele vine de la Andreea (Andrușchi > Dushky). Are un master în Design Vestimentar, îi place să citească despre fizica cuantică și să urmărească documentare despre univers. Ne povesteşte în continuare despre munca ei şi despre cel mai recent program cultural în care s-a implicat ca artist – Heritage of Timişoara.

  • Ce înseamnă pentru tine Artistically challenged – tagline-ul prin care te descrii?

Consider că arta reprezintă cam 80% din construcția mea ca persoană, atât de mult încât acaparează multe din stările și reacțiile mele.

Prin urmare și felul în care gândesc și trăiesc se justifică prin natura mea de a fi creativă, natură care mă provoacă mereu și constant să merg în direcția asta.

Și nu e o „problemă” în sine, ci mai degrabă o caracteristică a personalității mele. Până la urmă e ceva pozitiv, eu zic că mă definește bine.

 

  • Povesteşte-ne puţin despre proiectul Heritage of Timişoara, parte din echipa căruia ești. Ce ai urmărit şi ce a contat în alegerea fațadei pentru ilustrat?

Episodul pilot al proiectului a fost unul destul de personal pentru mine, eu locuind de ceva vreme în cartierul Fabric.

Plimbându-mă zilnic pe străzile cartierului am început să remarc anumite clădiri și fațade, detalii ale lor și felul în care oamenii trăiesc aici zi de zi.

Am ales o clădire din Piața Traian (Casa Minerva / a comunității sârbe) care m-a acaparat de la început, e preferata mea, probabil mai mult din punct de vedere estetic decât unul istoric.

Mereu când o văd îmi imaginez cum aș putea să o readuc la viață printr-un business care ar atrage localnicii și turiștii.

Cealaltă casă, e una pe care o admir mereu când aștept tramvaiul în stație, e vorba de Casa Dr. Samuel Kohn. E atipică pentru acea zonă, construită în cu totul alt stil arhitectural față de restul, cu forme simple și cubiste care o fac să iasă în evidență.

casa 1 detaliu cp casa 2 detaliu cp

 

  • Ne poți da câteva detalii despre procesul de creație şi interpretare din spate? 

Pentru Casa Kohn am vrut să realizez o reinterpretare a contextului ei actual.

Cum ea „nu-și are locul” în peisajul urban în care se află acum, nu-și are locul nici în cel natural, puțin feeric, în care am transpus-o eu.

Am vrut să pun niște forme naturale, fluide care să contrasteze cu unghiurile drepte ale clădirii și totodată i-am păstrat toate elementele pe care le are azi, mi se pare că-i aduc un accent de autenticitate.

casa 1 final cp

La ilustrația Casei Minerva am avut ceva mai mult de lucru. Acolo am vrut să redau dualitatea dintre atunci și acum, însă sub altă formă, mai vizuală, un joc între realist și abstract.

Am vrut să fac o bază de acuarelă peste care să transpun conturul detaliat al clădirii, însă provocarea a venit atunci când am terminat schița, în creion, foarte detaliată și corect măsurată a fațadei, realizând că nu pot pune culoarea fără să acopăr liniile de construcție de care aveam nevoie mai târziu.

Așa că am desenat-o de două ori, o ilustrație pentru culoare și una pentru contur, urmând să fac suprapunerea digital.

Rezultatul final e la fel de fain ca și procesul în sine.

casa 2 final cp

 

  • Există ilustrație bună şi ilustraţie slabă?  Ce ar trebui să bifeze o ilustraţie bună?

Eu nu cred că există o astfel de clasificare, arta e atât de subiectivă încât ceea ce mi s-ar părea mie bun ar putea fi slab în opinia altcuiva și invers.

În artă, de multe ori și greșelile sunt transformate în ceva pozitiv.

Însă o ilustrație bună, din punctul meu de vedere și raportat la ceea ce creez personal, e una care îmi reprezintă bine viziunea, care e atent lucrată și detaliată, bine definită și care cred că reprezintă stilul pe care doresc să-l conturez și care simt că mă definește.

overgrown
  • Fie că este design de etichetă, de tatuaj sau de modă, fie că este ilustraţie sau craft, există un fir roșu al stilului Dushky. Cum se formează stilul unui artist şi cum îi păstrezi consecvenţa odată ce l-ai definit?

Stilul se definește încet și în timp, prin exercițiu, lucru și explorare constantă. Și rămâne consecvent odată ce nu faci compromisuri pentru a încorpora toate celelalte stiluri care există.

E bine să încerci mereu lucruri noi, dacă le mulezi după ceea ce ți se potrivește ție. E o vorbă mai populară care descrie asta prin ”a-ți forma mâna”, mi se pare o descriere perfectă într-un domeniu în care mâinile sunt uneltele de lucru.

stickers-by-dushky astro-boy ARZ deer-study
  • Ce ar conține schița unei ilustrații-afiș, care îndeamnă lumea să deschidă ochii la patrimoniul cultural local?

Cred că ar trebui să conțină ceva emblematic pentru cultura locului respectiv, fie că e o clădire, un sit, un eveniment, o personalitate sau o întreagă atmosferă locală, iar reprezentarea să fie realistă; uneori frumosul zace în cele mai neobișnuite locuri.

Simbolul trebuie să fie ceva recognoscibil, cu care să se identifice atât localnicii cât și cei care vin să viziteze orașul.

  • Ne poți da un exemplu de proiect vizual reprezentativ pentru cultura urbană:

Din cele locale îmi vin acum în minte proiectul Experimentalist susținut de Grolsch, happening-urile Street Delivery lansate de Cărturești și evenimentele stradale sau creative organizate de cei de la Uman Shop.

Internațional cu siguranță sunt multe, momentan urmăresc o mișcare globală, tot mai amplă, a artiștilor stradali de a „îmbrăca” orașele cu murale imense și colorate. Și aici îi urmăresc îndeaproape pe cei de la Etam Cru, Okuda sau Murone. Sunt geniali.

 

  • Trei lucruri învățate din experiența de până acum:

Am învățat să accept provocări care poate la început îmi par grele sau time-consuming. Am învățat să am răbdare, să am o etică mai bună a lucrului și cum să-mi valorific timpul și abilitățile. Am învățat să fac lucruri ce nu țin neapărat de artă dar de care am nevoie pentru a-mi duce creațiile mai departe; lucruri (de bază) ce țin de marketing, publicitate, administrare, contabilitate, SEO, HTML, relații cu clienții și așa mai departe.

portraits 2d1bf9f4b83379915c713f040ce37dbe c2a286522bd48ae9a05e2cac42c62702 50a51ea6af47e11b7fe67bb1f84b75fa