În Interviuri

Erik Erdőközi: În ilustraţie, mesajul este motorul creativ, tehnica este doar suportul

illustration_02_print

Erik este pasionat de călătorit – planul său este să viziteze 10 locuri până la sfârşitul anului. Cel mai mult l-a impresionat până acum deşertul. Desenează de mic şi are o colecţie impresionantă de premii în design – parte din lucrările lui le puteţi vedea aici. În rândurile ce urmează ne povesteşte despre stilul său de lucru şi despre implicarea în proiectul cultural Heritage of Timişoara.

 

  • Ce înseamnă pentru tine identitatea unui oraș, din punct de vedere artistic?

Pattern-ul.

Îmi place să găsesc elemente-cheie care se repetă de la nivelul celor mai iconice clădiri, până la mici detalii la colț de stradă.

Îmi place să regăsesc forma bastionului, așa cum o știm din hărțile vechi în diferite contexte, pe o piatră cubică, de exemplu.

Mi se pare că astfel de detalii înrădăcinate în istorie dau unui oraș propria identitate.

 

  • Cum a decurs povestea din Fabric? Ce ai găsit acolo şi ce ai luat cu tine în minte pentru a ilustra?

Atmosfera mi s-a părut foarte diferită față de restul Timișoarei.

Are propria personalitate, aproape ca un oraș în sine. Cel mai mult m-a inspirat discrepanța dintre epoca de glorie a acestor clădiri și prezentul mai puțin glorios. Observam mereu amprenta timpului, care mi se pare ca o pată de umbră.

illustration_01_print

 

  • Care a fost drumul de la vizită în Fabric, la ilustraţia finală? Cum ţi-ai pregătit terenul şi în ce a constat lucrul în sine? 

Ideea a fost punctul de start, din acel moment știam ce am de făcut.

Am vrut să trag un semnal de alarmă asupra deteriorării clădirilor și, sper eu, am reușit să redau acest fapt în ilustrațiile mele.

Am completat vizita în Fabric cu câteva plimbări în zonă, am fotografiat detalii și punctele de interes.

Odată completată documentația, a venit partea distractivă – ilustrarea.

illustration_02_print illustration_03_print
  • Cum ai gândi ca format, design şi conţinut, o carte de vizită a Timişoarei?

Aș reprezenta bastionul.

Ideea de bază ar fi mozaicul său un puzzle, din care bastionul reprezintă un element cheie, atât din punct de vedere istoric, cât și arhitectural.

 

  • Spui că adaptabilitatea este puterea ta principală. Cum îţi păstrezi atunci stilul personal?

Deși îmi place să încerc mereu lucruri noi, există în toate lucrările mele câteva elemente comune: linia curată, precisă, și atenția la detalii care merge până la nivel de obsesie la mine.

Sunt un tip perfecționist și cred că indiferent de tematica lucrărilor, acest lucru se vede în tot ce creez.

burial-traveler

 

  • Cum ajungi de la tehnică, la poveste / mesaj în ilustraţiile tale?

De fapt, mesajul este motorul creativ, punctul de start pentru mine. Tehnica este doar suportul și instrumentul care creează povestea.

erik-erdokozi-forgotten-world

 

  • Există ilustraţie bună şi ilustraţie slabă? 

Pentru mine, o ilustrație bună înseamnă o idee bună, dar și o execuție profesională, în egală măsură.

Îți ridică o sprânceană și te face curios.

O ilustrație slabă te plictisește pentru că e lipsită de creativitate.

 

  • E ceva ce nu ai ilustra niciodată?

Caricatura. Cred că este unicul stil care nu mă atrage sau inspiră în vreun fel.

 

  • Care crezi că este cea mai ofertantă parte a realităţii pentru a fi ilustrată?

Natura.

Mă inspiră incredibil tot ce e organic, până la cele mai mici detalii.

Mă interesează în special micro-cosmosul natural și să găsesc un element comun dintre, de exemplu vasele de sânge și un fluviu fotografiat din satelit.

refl_765

 

  • Desenezi de mic. Împărtăşeşte cu noi cele mai importante lucruri descoperite, care te-au ajutat în ceea ce faci.

Răbdarea. Am înțeles din timp faptul că dacă vrei să creezi ceva bun, ai nevoie de timp de gândire. Mai bine petreci mai mult timp pe idee decât pe execuția în sine.

Detaliile. Sunt în stare să repet o linie și de 10 ori, până când corespunde ideii din cap.