În Interviuri

Eugen Erhan (Fredo & Pid’jin): E mai ușor să râzi la glumele altora, decât la ale tale

Eugen Erhan - Fredo & Pid'jin

Eugen este designer grafic freelancer, profesor la Universitatea de Arte din București și tatăl (sau mama?) webcomic-ului Fredo & Pid’jin. L-am întrebat una, alta despre munca sa și mai ales despre cum merg lucrurile prin culisele vieţii celor doi porumbei celebri.

 

Fă ce-ți place și nu vei mai munci nicio zi din viața ta. Adevărat? Povești? Cum e în cazul tău, ca freelancer?

Minciuni! Cred că pentru mine ar fi ceva de genul “Fă ce-ți place, descoperă că poți fi plătit pentru asta… și nu vei mai face altceva”.

Nu cred că viața e neapărat mai bună fără muncă. Lucrez ca designer din 2001, în diverse formule, și încă sunt zile în care nu-mi vine să cred că sunt plătit ca să desenez.

Depinde mult și de câtă libertate îți fură sau îți dăruiește munca ta. Ca freelancer, descoperi avantaje și dezavantaje, însă cel mai important pentru mine e gradul ridicat de libertate care vine cu acest fel de a lucra.

 

Privind înapoi, ce te-a ajutat să evoluezi în domeniul ăsta?

Răspunsul sincer e cel cu “am fost norocos”.

Toți muncim, toți căutăm resurse ca să devenim mai buni, dar uneori e bine și să accepți că s-au așezat piesele cam bine în unele situații, fără să fie neapărat meritul tău.

Am avut norocul să am câțiva profi foarte buni, dar și colegi de muncă super talentați de la care am învățat. A contat cumva și faptul că am prins o perioadă mai timpurie a industriei de comunicare, când fiecare zi la birou era un mic crash course în ceva nou.

 

Alter ego-ul tău desenează comics. Se știe. Ce nu se știe este viața din afara scenei a porumbeilor celebri – Fredo & Pid’jin – de care te ocupi. Care le-a fost școala vieții și cum i-au ajutat creatorii lor (tu şi Tudor) să ajungă în lumina reflectoarelor?

Aici nu știu dacă mai e vorba de noroc, cât mai degrabă de vorbă cealaltă cu “persistence is key”.

Pur și simplu am făcut mereu și mereu același lucru, foarte mult timp: am încercat de fiecare dată să facem episoade care ne fac pe noi doi, adică Tudor și cu mine, să râdem.
Destul de greu. E mai ușor să râzi la glumele altora, decât la ale tale.

Și nu ne-a ieșit de la început, am lucrat mult la asta. Ani buni, adică. Privind în urmă, există episoade mai vechi despre care nu-mi dau seama cum au trecut de acest filtru al râsului, dar… oh, well. Cu siguranță am râs, dar cine mai știe de ce.

12313821_10153782924707679_2162986947663969389_n

 

Ce faceți voi cu Fredo & Pid’jin este storytelling aplicat pe web comics în stil sitcom. Corect? De unde le apuci, ca să iasă o poveste coerentă, care să prindă?

Niciunul din noi nu este scenarist sau scriitor de vreun fel, de profesie.

Tudor este User Experience Designer și lucrează pentru Adobe, având educație și background în arhitectură. Eu sunt designer grafic, cu background în comunicare și branding.

Partea asta de storytelling a venit cumva de la sine, a trebuit să ne autoeducăm, așa cum am putut. Am citit amândoi o mulțime de cărți, am fost la workshop-uri, am cerut sfaturi, am încercat mereu să găsim tool-uri noi.

Scrisul e o meserie tare grea, care doar de la distanță poate părea ușoară.

Episoadele noastre ne iau cam 10 minute în faza de idee și schiță, și apoi săptămâni/luni de lucru în faza de fine-tuning.

De obicei, unul dintre noi observă o ciudățenie cu potențial amuzant, și apoi încercăm amândoi să aducem respectiva ciudățenie la un format de webcomic.

De exemplu, Tudor se gândea într-o zi că atunci când are o muncă de făcut și o amână pe a doua zi, își bate joc de “Tudor din viitor”. Și că hei, poate că Tudor din viitor ar vrea să se răzbune, că poate s-a săturat să tot primească de făcut chestii. De aici a ieșit episodul cu Future Fredo.

1424554_10154040855527679_5873479641814408142_n

 

Când Fredo & Pid’jin au intrat în scenă, publicul din România nu prea era consumator de comics. Cum ați împrietenit cu ei genul ăsta de poveste?

Nu era, și nici nu cred că a devenit. Nici noi nu suntem mari consumatori de comics, de fapt.

Formatul Fredo & Pid’jin încearcă mai degrabă să livreze povești amuzante, decât o bandă desenată în adevăratul sens al cuvântului. Noi l-am gândit de la bun început mai degrabă ca pe un proiect de online.

De altfel, de fiecare dată când îmi pică în mână câte o bandă desenată serioasă, îmi aduc aminte că, de fapt, noi facem cu totul altceva.

pidjin1920x1200


Care este publicul vostru?

Nu știm. Încercăm să nu speculăm prea mult vis-a-vis de public, niciunul dintre noi nu e prea mare fan al ideii de “public țintă”. Noi desenăm exact ceea ce am vrea să vedem, acel comic pe care l-am citi noi. Deci, probabil, publicul nostru seamănă binișor cu noi. Sau nu. Nu știm.

 

Când gândiți un episod nou, cum faceți ca umorul să fie gustat internațional, nu doar local?

Îl lăsăm pe Dragnea afară.

 

Cum tratați pana de idei?

O ignorăm. Dacă nu avem ceva care ne place, nu publicăm.

 

Cum ați făcut pasul spre monetizarea ideii de webcomics și care au fost direcțiile alese?

Este un mix. Suntem sponsorizați de Bitdefender, cu care tocmai am sărbătorit al șaselea an, și pe care îi iubim foarte mult pentru tot ceea ce fac. În plus, avem câteva shop-uri online cu Pid’jin t-shirts, posters & stickers, și nu numai.

20046595_10155557683622679_7949764795082524782_n

 

Legat de shop-ul vostru cu produse branduite Fredo & Pid’jin… Cum faci să funcționeze un astfel de shop?

Depinde de shop. Ale noastre sunt oarecum pe pilot automat, datorită faptului că funcționează pe niște platforme destul de deștepte.

E important să tratezi fiecare produs cu grijă. Oricine poate încerca, pentru că partea tehnică e deja perfect rezolvată de platformele respective.

 

Cum transferi stilul Fredo & Pid’jin în design de tricou, astfel încât să rămână fidel brandului, dar să și umple “coșul de cumpărături”?

Încercăm mereu să facem tricourile cât mai sexy & purtabile, astfel încât să le vrei pentru cum ar arăta pe tine, nu pentru că vrei să sprijini un comic. Era tentant la început să punem pur și simplu episoadele pe tricouri, dar am ales să nu facem asta. Tricourile au propriul design.

81frpXk8fIL._UL1500_ 15171241_10154771380317679_2438951836064244765_n

 

Cum știi unde să te oprești cu extinderea brandingului? De ce nu aveți prosoape de plajă Fredo & Pid’jin?

Suntem, în primul rând, leneși. Și lucrăm cu produsele cele mai flexibile și standard, ca să nu apară surprize în producție.

 

Ce ai învățat nou și de ce anume a fost nevoie să te dezveți, ca să îți păstrezi relevanţa în ceea ce faci?

Am făcut multe schimbări mici, în timp, abia sesizabile de la un episod la următorul.

A trebuit să învățăm multe lucruri. Am ascultat feedback-ul cititorilor. Am vorbit cu oameni care fac comics mai bune. A trebuit să ne prindem când intram pe pilot automat. De exemplu, Mike Reiss de la The Simpsons ne-a atras atenția că facem prea multe blowjob jokes – (not that there’s anything wrong with it). A trebuit să ne dezvățăm de asta, și să nu mai facem așa multe blowjob jokes. Greu, foarte greu.

hw0ucy25x4i21

 

Cum faci sau ce faci ca nu îți pierzi entuziasmul pentru un proiect?

De 14 ani de când îi desenăm, avem un singur barometru pentru Fredo&Pid’jin: dacă râdem sau nu atunci când facem un episod nou. Cum să-ți scadă interesul, când vrei să râzi…

22730635_10155840389177679_3189736037157829194_n

 

***