În Interviuri

Hye Studio: Designul public ar trebui să pornească de la nevoile reale ale orașului

mici berici

Identitatea unui oraş trece dincolo de un simplu logo şi se manifestă în strânsă legătură cu oamenii care îi umblă străzile şi îi locuiesc clădirile. Ce anume ar ajuta un oraş să fie mai bine definit şi reprezentat? O idee bună vine de la echipa Hye Studio, studio de strategie şi design care a gândit un proiect de curăţenie vizuală în spaţiul public. Ne povestesc mai mult, în continuare.

  • Ce înseamnă identitatea unui oraş pentru voi?

Este răspunsul la întrebarea: Pentru ce vrei să fii ținut minte?

La noi orașele încă nu au început să se întrebe conștient ce vor să fie, dar ar fi timpul.

Noi privim identitatea unui oraș ca pe un instrument, un set de elemente gândite să funcționeze împreună. Nu e o listă standard de bifat, trebuie descoperită.

În București avem probleme în punctele esențiale. Un logo pe care primăria îl pune la întâmplare pe tot ce sponsorizează nu rezolvă problemele.

hye-studio

 

  • Cum s-ar transpune partea de UI şi de UX într-un oraş, ca să fie uşor şi plăcut să navigăm prin el?

Dacă ne-am uita la oraș ca la o interfață, am încerca să înțelegem cât mai bine cine o folosește, locuitor sau turist. Care sunt prioritățile sale? Cum interacționează acum cu orașul? Ce se poate îmbunătăți?

Apoi ne-am ocupa de toată experiența de navigare, în cele mai importante puncte de contact.

Bucureștenii petrec mult timp în trafic, oare o semnalizare mai bună ar face această experiență mai simplă, mai rapidă, mai confortabilă? Turiștilor poate le-ar prinde bine un onboarding cu ce e mișto în oraș.

Sigur n-ar strica o comunicare mai prietenoasă din partea administrației.

 

  • Vrem detalii despre Public Hye, proiectul vostru de curăţenie vizuală în spaţiul public. De ce l-aţi început şi care au fost primele aspecte abordate?

Public Hye a luat naștere în timp ce ne frământam dacă să participăm sau nu la concursul de logo organizat de primărie.

Am început căutările cu o documentare serioasă. Ne-am întrebat cum putem face Bucureștiul să se vadă pe harta Europei.

 

Europe cities logos

 

Am trecut prin multe variante în căutare de acel ceva reprezentativ pentru capitală. Am încercat și B-uri stilizate, și ferestre, și acvile în diverse interpretări.

Le-am dat la o parte, pentru că nu le simțeam suficient de legate de oraș. Simbolul trebuie să plece de la ceva real și să fie unic.

 

Portable Network Graphics image-535ECE80C94C-1 copy Portable Network Graphics image-535ECE80C94C-4 copy Portable Network Graphics image-535ECE80C94C-5 copy Portable Network Graphics image-535ECE80C94C-6 copy Portable Network Graphics image-535ECE80C94C-7 copy Portable Network Graphics image-535ECE80C94C-8 copy Portable Network Graphics image-535ECE80C94C-9 copy

 

 


Episodul 1. Triumf, un font pentru București

Ideea cu Triumf ne-a venit căutând un tip de literă potrivit pentru wordmark. Inițial l-am încercat pentru a scrie “București”. Apoi am renunțat la ferestre și am început să construim totul în jurul lui Triumf.

Noi îl vedem ca pe o demonstrație de cum se face, nu ca pe singura soluție.

 

arc Bucuresti_aplicatii_3

 

Am luat pe rând elemente pe care le-am considerat importante pentru oraș și am încercat să le facem mai bine. Am urmărit o unitate în limbaj.

În lipsa unui brief adevărat, ne-am pus singuri întrebări și probleme.

tencuiala

 

20264574_1520797374651565_4861672113921324034_n

 

Episodul 2. Stema Bucureștiului și primăria

Acvila_B Primaria

 

Episodul 3. Semnalizare și orientare urbană

Am făcut un pic de curățenie și în semnalizare. În timp, s-au adunat multe modele de plăcuțe cu nume de străzi, printre care și unele copiate după cele din Paris. Și în parcuri se simte o neglijență.

2 lines 16x9 BA Calea Victoriei BA Cobalcescu 2 Bicicliști Kiseleff Intrare Panou Text Maro

 

În continuare pregătim un episod cu autovehicule: taxi, transport public, poliția locală, mașini de salubrizare.

Taxiurile bucureștene ar merita o atenție sporită fiind atât de prezente. În Londra sau New York sunt parte din brandul orașului. La noi nici galbenul nu e același de la o mașină la alta, totul e pestriț.

 

  • Cultura urbană sub toate manifestările ei este parte din identitatea unui oraş. Cum aţi împacheta-o ca să fie user-friendly?

Cultura urbană trăiește prin oameni și contribuie la un vibe al orașului. O identitate bună nu ignoră acest spirit.

La Londra s-a încercat o identitate construită pe limbajul “popular” al londonezilor, cu replicile și obiceiurile lor quirky. Când ai ceva atât de puternic, e păcat să nu-l folosești.

 

  • Ce ar trebui să bifeze orice iniţiativă de design public?

Bun simț, respect pentru oameni și responsabilitate față de viitor și față de cheltuirea banului public. Designul public ar trebui să pornească de la nevoile reale ale orașului.