În Interviuri

[Interviu] Călin Fara, Senior UX Designer la Adobe

calin

Pasionat de munte, lucrul în lemn, fotografie şi design, fascinat de psihologie şi ştiinţe cognitive, Călin Fara încearcă să rezolve de peste 15 ani probleme în industria IT, cu şi prin User Experience Design. În 13 noiembrie va veni la Carieră în Ctrl pentru a ne împărtăşi din experienţele şi entuziasmul său legate de acest domeniu. Pentru a vi-l descoperi puţin înainte de eveniment, am încercat să îi luăm un interviu… dar a ieşit altceva, o chemare la a pune lucrurile în ordine, pe toate planurile.

„Salut, Călin! Povestește-ne puțin despre tine. În prezent ești Senior Experience Designer la Adobe. Cum arată o zi de lucru acolo, în cazul tău?” Aşa suna prima întrebare din interviul pe care mi l-a trimis Alexandra acum ceva timp, cu rugămintea să răspund la întrebările despre UX şi parcursul meu profesional, întrebări înşiruite frumos şi cuminte într-un Google Doc.

I-am răspuns atunci printr-un telefon, i-am spus părerea mea, că întrebările sunt mult prea „moi” pentru ceea ce aş vrea eu de fapt să spun despre domeniul în care lucrez, despre oamenii care fac asta, despre societatea în care trăim şi despre ce pot face „tinerii” legat de User Experience Design.

Alexandra mi-a răspuns atunci la telefon că mai bine mă înregistra în timp ce îi povesteam despre câte se pot face, despre cum putem schimba lumea şi societatea prin UX Design, despre cât de tari sunt cei din „noua generaţie” şi atitudinea lor faţă de viaţă, faţă de sistem.

Apoi, timp de câteva săptămâni am amânat să răspund întrebărilor din interviu pentru că a fost o perioadă complet nebunească, agitată şi plină până la refuz, în care am terminat de organizat, alături de colegii mei, prima conferinţă de UX Design din România. Şi a iesit super. A fost un eveniment care credem că a pus cu adevărat o piatră de hotar în industria de Product Design din România – şi nu spun eu asta (sau ba da, o spun) dar în special cei care au participat şi ne-au spus apoi cum s-au simţit şi cum au văzut tot ce s-a petrecut acolo.

Însă între timp în Bucureşti a avut loc o tragedie care pe mine şi pe majoritatea celor din jurul meu ne-a cutremurat, ne-a revoltat, ne-a făcut să suferim – mai ales când am aflat că un om extraordinar şi cunoscut al nostru era acolo şi a murit aproape ca un simbol, salvând oameni din flăcări.

După şocul dramei a rămas o stare care ne-a făcut să reevaluăm complet ceea ce suntem, cum facem lucrurile şi care sunt valorile în care credem. Aşadar, în acest moment cred că ar fi o ipocrizie să spun că voi putea răspunde la întrebările interviului fără a fi afectat de ceea ce s-a întâmplat în ultimele zile, şi nici nu cred că ar trebui să fac asta. Mai ales după ce am văzut că oamenii care sunt în situaţia celor ce au provocat inconştient o tragedie, au ales să îşi asume deschis cât de greşit era ceea ce făceau, chiar dacă vina nu era doar a lor. Şi au ales să spună stop, până în momentul în care vor putea face lucrurile aşa cum trebuie.

Despre asta o să încerc să vorbesc în continuare – despre dorinţa de a face lucrurile aşa cum trebuie, din convingere, cu pasiune, suflet şi grijă, iar UX Design-ul nu poate fi mai potrivit pentru asta.

„Nu poţi livra un produs de succes dacă nu lucrezi la întreaga experienţă ce îl înconjoară.”

Probabil că majoritatea celor ce citesc articolele sau interviurile Ctrl-D ştiu deja ce înseamnă UX. Dar o să o mai spun odată. User Experience leagă toate elementele care definesc un produs şi care produc o stare utilizatorului. Este întreaga senzaţie de satisfacţie (indiferenţă sau insatisfacţie) ce înconjoară orice obiect, un produs sau un serviciu. Este percepţia unui utilizator (user) după ce intră în contact – experiementează interacţiunea cu un lucru, persoană sau eveniment (de cele mai multe ori o combinaţie a lor).

Gândiţi-vă la momentul unei mese la restaurant – metafora mea preferată legată de UX – „experienţa” este influenţată atât de produsul efectiv, mâncarea, dar şi de atmosferă, servire, ambient, muzică, faima restaurantului (care s-ar traduce în customer care, marketing, design, branding).

Iată de ce UX Design-ul implică atât de multe domenii şi cunoştinţe colaterale, de la psihologie, ştiinţe cognitive, research, marketing, branding, până la interactions design, graphic design, information architecture şi lista poate continua.

Tocmai pentru că este un domeniu atât de complex avem nevoie de educaţie, avem nevoie de oameni super buni – iar noi am făcut imposibilul, şi sper că am reuşit să aducem la UXBucharest 2015 nişte speakeri şi traineri de top din lumea UX-ului. 

Acum, în România nu există educaţie formală în acest domeniu, deşi nevoia este una vitală. În condiţiile în care industria IT şi cea de dezvoltare de produs creşte vertiginos, noi vrem să trecem de la a exporta software pe bandă – outsourcing-ul fiind acum principalul export al IT-ului românesc – la ceva mult mai valoros şi puternic: să exportăm produse, să fim cu adevarat Silicon Valley-ul estului, aşa cum este numită uneori industria de software development din România.

Însă a exporta „produs” este un lucru absolut imposibil fără acest „layer” de bază – cel al UX Design-ului – pe lângă cele deja cunoscute – engineering, product management, testing.

Nu poţi livra un produs de succes dacă nu lucrezi la întreaga experienţă ce îl înconjoară. Sunt sute de exemple care dovedesc acest lucru.

Din culisele UXBucharest 2015, prima conferinţă dedicată comunităţii de UX Design din România

UXBucharest 2015 a fost organizată de un grup de oameni plecaţi din comunitatea de UX din Bucureşti, care uimitor, chiar există, lucru pe care nu l-aş fi putut spune acum un an şi jumătate.

În Bucureşti am început consolidarea ei acum un an jumate, prin organizarea unui meetup de UXD.  Răspunsul şi dorinţa oamenilor de a învăţa şi de a face parte din această comunitate a fost atât de mare încât am ajuns să facem întâlniri de peste 100 de oameni, cu uşile închise, cu liste lungi de aşteptare şi cu feedback extrem de pozitiv. Într-una dintre aceste întâlniri am validat inclusiv nevoia unei conferinţe în toată regula iar răspunsul a fost entuziasmant.

Aşa am ajuns să fim convinşi că un eveniment mare nu va face decât să marcheze cu adevărat existenţa acestei comunităţi şi că va da un impuls foarte mare dezvoltării ulterioare. Faptul că am reuşit să vindem atât de multe bilete (cererea, în special pentru workshop-uri era mult mai mare) ne dovedeşte că am intuit bine şi sperăm că a fost cu adevărat „un altfel de experienţă”.

Şi toate astea, în condiţiile în care în toţi aceşti ani ni s-a spus mereu că „nu se poate”, „nu veţi reuşi”, „sunteţi idealişti”, „e prea mult”, „e prea devreme”.

Am muncit cu îndărătnicie şi am arătat că „se poate” şi că „se poate foarte bine”, că oamenii vor simţi că e „for real”, vor simţi determinarea şi entuziasmul şi se vor alătura, şi cel mai important, că atunci când te zbaţi din toate puterile, vei reuşi acolo unde nimeni nu ţi-ar fi dat vreo şansă. Dar trebuie să lupţi, să munceşti şi să crezi că se poate, şi da, asta nu se poate face fără efort.

Despre lupta pentru valori corecte

Nu pot să nu revin la tragedia care marchează zilele trecute şi cele ce vor veni, la furtuna de emoţii şi trăiri ce domină online-ul şi offline-ul, şi cât de dureros şi de clar se vede nevoia unei schimbări majore în modul în care facem lucrurile, a modului în care relaţionăm unii cu alţii, a valorilor pe care le avem.

Şi nu vrem să fim altfel decât entuziaşti şi optimişti, un efect pe termen lung pe care ne dorim să îl avem şi noi, comunitatea de User Experience Design, este acela de a schimba în bine societatea în care trăim, oricât de idealist şi imposibil ar suna asta. Vrem să creăm o lume mai bună, lucruri mai bune în care omul şi umanitatea să fie puse cu adevărat în poziţie centrală.

Iar generaţia de „tineri” care acum se ridică este mai matură şi mai sigură de ceea ce vrea decât îşi pot închipui toţi aceia care încearcă să o pună la colţ, iar datoria noastră, a celor cu ceva experienţă în spate, este să îi sprijinim şi să îi ajutăm, să îi încurajăm să lupte la rândul lor pentru nişte drepturi şi valori corecte. Şi o vom face.

Povestea despre cum am ajuns împreună cu colegii mei întru UX să organizăm o conferinţă, despre cum am ajuns eu UX Designer la Adobe, despre sporturi de munte şi despre ce înseamnă să lucrezi în lemn, pe 13 Noiembrie în Timişoara, la Carieră în Ctrl.

Nu ezitaţi să mă întrebaţi orice la cfara@adobe.com, calin.fara@gmail.com sau în persoană, pe 13 Noiembrie.

La la UX Bucharest 2015 a fost cam aşa. Mai multe poze >>aici.

ux8 ux4 ux2 ux7 ux3