În Interviuri

Interviu cu Alex Putineanu, Managing Director la MobileWorks

Alex Putineanu

 

Ctrl-D: Pentru început, spune-ne ce fel de servicii oferiți în cadrul agenției și cum e structurată echipa, la momentul actual.

Alex: Încep prin a da un citat din website-ul nostru, care ne descrie perfect: „we take pride in being a friendly and ridiculously passionate full-service mobile agency.”

Și acum câteva cuvinte despre MobileWorks: suntem agenția de mobile a grupului Lowe, în cadrul căruia s-au născut proiecte frumoase, premiate și în care am investit cu toții dedicare și pasiune. Fiind o agenție full-service, oferim clienților noștri întreg spectrul de servicii de comunicare mobile, de la campanii promoționale cu cod, campanii de SMS marketing și campanii de mobile bannere, până la aplicații de mobile și proiecte speciale, folosind cele mai noi tehnologii ale momentului.

Echipa noastră este formată din două mari părți: cea de Client Service, Project Management și Creație, unde se nasc idei, se conturează proiecte și se coordonează activitatea întregii echipe și laboratorul nostru tehnic, Magnetic Studios, unde ideile devin realitate și specialiștii noștri transformă câteva schițe în aplicații complexe și proiecte speciale.

 

Ctrl-D: Care sunt etapele prin care treceți, în relația cu un client nou?

Alex: Procesul creării unei noi relații agenție – client este una dintre cele mai frumoase etape, pentru că descoperim branduri noi, povești pentru care trebuie să găsim calea potrivită prin care să le aducem în ochii, mintea și sufletul consumatorului.

Etapele prin care trecem sunt cele pe care probabil le cunoașteți deja: ne întâlnim, identificăm nevoile brandului sau propunem proactiv idei care ne-au venit într-un brainstorming pe balcon, măsurăm gradul de entuziasm al potențialului client, pregătim cotațiile estimative, timeplan-uri de dezvoltare și, când agreăm toate detaliile proiectului, pornim într-o frumoasă aventură, cot la cot.

 

Ctrl-D: În opinia ta, ce beneficii oferă mobile marketingul, pe care alte canale nu le oferă deloc sau în aceeași măsură?

Alex: Cel mai mare beneficiu al marketingului mobile este smartphone-ul, cea mai personală metodă prin care poți comunica mesajul tău consumatorilor. Avem în permanență telefonul mobil în buzunar, motiv pentru care un mesaj SMS este citit, în medie, în 3 minute de la momentul în care a fost recepționat.

Dacă ne uităm pe statisticile Google, observăm că 79% dintre utilizatorii români de smartphone nu pleacă de acasă fără acesta, iar 27% dintre căutările pe smartphone duc la achiziții în offline, în timp ce 24% duc la achiziții online, deci mai mult de 50% dintre achiziții pornesc de la telefoanele mobile. Practic, acest canal de comunicare este prezent chiar și atunci când alte canale nu pot ajunge la noi.

Spre deosebire de alte canale de comunicare, mobile-ul face parte din stilul nostru de viață și nu este legat de o locație anume, este întotdeauna la îndemână și îți oferă posibilitatea de a fi alături de consumator în orice moment al zilei, orice ar face. Dacă în planul tău de comunicare prinzi, să spunem, o aplicație de mobile care oferă utilitate și apare nevoia de a o folosi periodic, atunci consumatorul va vedea un partener de încredere în brandul oferit de acel instrument.

Pe lângă factorul personal, trebuie să menționez și faptul că smartphone-ul și utilizarea acestuia ne permit să ne cunoaștem foarte bine obiectivele și să analizăm comportamentul utilizatorilor într-o manieră mai profundă decât alte canale de comunicare, ceea ce reprezintă un mare avantaj pentru realizarea campaniilor foarte bine targetate. Un mesaj relevant, la locul și momentul potrivit, va spori nivelul de implicare al consumatorului cu brandul, iar șansele ca acesta să se transforme în cumpărător cresc.

Relevanța mesajului primit poate fi legată și de localizarea utilizatorului în spațiu. De exemplu, dacă sunt la cumpărături în zona Băneasa și primesc un SMS care mă anunță că magazinul X din proximitate are reduceri de 20%, șansele ca eu să îi trec pragul vor fi mult mai mari decât dacă aș fi primit acel mesaj când eram la sala de sport.

Așadar, targetarea mult mai profundă, geo-localizarea și faptul că smartphone-ul este un dispozitiv personal transformă mobile-ul într-o unealtă puternică de marketing, cu avantaje de care brandurile pot profita cu fiecare ocazie.

 

Ctrl-D: Cum arată piața de mobile marketing, la momentul actual, în România?

Alex: Pot spune că piața de mobile marketing este în continuă creștere și evoluție, din toate punctele de vedere, fie că vorbim despre penetrarea smartphone-urilor, care a depășit 40%, sau despre maturizarea publicului, ale cărui așteptări s-au schimbat considerabil în ultimul an.

În 2014, vorbim despre Mobile 1st, o certitudine pentru branduri, motiv pentru care comunicarea trebuie abordată strategic și foarte bine targetat.

Mai mult decât a avea o aplicație de mobil sau un site optimizat, contează să gândești o strategie integrată, să oferi soluții potrivite brandului și să oferi rezultate măsurabile.

Instrumentele de mobile sunt folosite în favoarea brandurilor, pentru a putea obține informații prețioase despre target și pentru a comunica apoi, cât mai specific celor cu adevărat interesați de brand, exact atunci când au nevoie de informații.

Obiceiurile de consum similare cu cele globale și penetrarea în continuă creștere conduc atât consumatorii, cât și brandurile către mobile, care a devenit deja un prim touch-point.

 

Ctrl-D: Ai putea numi câțiva indicatori de performanță a unei aplicații mobile, folosite ca instrument de promovare a unui brand?

Alex: Sunt mulți indicatori de performanță pe care îi luăm în calcul atunci când realizăm o aplicație. În primul rând, vrem să știm dacă aplicația noastră este folosită în mod repetat de către utilizatori. Trebuie să oferi utilizatorului un motiv să îți redeschidă aplicația, fie pentru că îi oferi un instrument util, fie pentru că datorită lui trece mai ușor timpul.

Însă nu este suficient să știi că aplicația ta este folosită; trebuie să vezi și care este frecvența de utilizare, care sunt intervalele orare, sistemele de operare și cele mai accesate instanțe. Astfel de informații te ajută să aduci îmbunătățiri, să ajustezi experiența și să îi oferi utilizatorului mai mult din ceea ce îi place.

Apoi, este importantă retenția, cât la sută dintre aplicațiile instalate continuă să fie prezente pe telefoanele mobile după ce dispare factorul de noutate și cât de lungi sunt sesiunile de utilizare ale aplicației.

Nu în ultimul rând, trebuie să ne atingem obiectivul stabilit atunci când am creat aplicația. Acesta poate fi numărul de descărcări, frecvența de utilizare, engagement-ul cu utilizatorii, înscrierea la un program sau la cursuri, vânzarea de produse sau servicii etc.

Există foarte mulți indicatori de performanță pe care îi luăm în calcul atunci când vorbim despre o aplicație, însă în funcție de specificul și obiectivele acesteia, vom alege acei indicatori relevanți pentru brandul respectiv.

 

Ctrl-D: Aplicațiile create de voi au câștigat numeroase premii în cadrul competițiilor de profil. Care sunt ingredientele unei aplicații eficiente?

Alex: Într-adevăr, suntem mândri că am adus clienților noștri bucuria de a câștiga premii la competiții naționale și internaționale.

O aplicație se naște dintr-o idee bună și, de cele mai multe ori, simplă. Execuția, alături de testarea masivă, contribuie la dezvoltarea unui proiect de succes. Foarte importantă este promovarea, pentru că nu poți face o aplicație fară să anunți, într-un mod energic și specific, ceea ce ai creat. Prin targetarea foarte bine realizată, ne asigurăm că informația ajunge exact la publicul țintă potrivit respectivei aplicații, iar restul utilizatorilor află încet, încet, de aplicația ta și astfel se propagă.

Cred că cel mai important pentru a crea o aplicație de premiu este să identifici o necesitate sau o utilitate, să o adresezi și să crezi încă de la început foarte tare în idee. Noi așa am făcut și iată că munca întregii echipe a dat roade.

 

Ctrl-D: Există diferențe, la nivel de profil, între utilizatorii de iOS și Android? Care ar fi acestea?

Alex: Deși în România există un număr mai mare de terminale Android (datorat faptului că mai multe branduri de telefoane folosesc acest sistem de operare), utilizatorii de iOS sunt numiți „power users”, pentru că sunt mult mai predispuși engagement-ului cu aplicațiile și cu conținutul mobile, în general. Totodată, statisticile spun că utilizatorii de iOS sunt mai deschiși efectuării cumpărăturilor direct de pe telefonul mobil.

Pe de altă parte, numărul mare de utilizatori de sistem de operare Android oferă o piață de desfacere mai mare pentru aplicația creată pe acest sistem de operare.

Pentru a trage o concluzie, recomandarea mea este ca o aplicație să fie dezvoltată pe ambele sisteme de operare, deoarece utilizatorii fiecăreia dintre ele oferă brandului ceva diferit: cei de Android sunt mai mulți și, deci, brandul atinge o audiență extinsă, în timp ce utilizatorii de iOS sunt mai implicați, interacționează cu brandul și oferă informații valoroase despre obiceiurile de consum.

 

Ctrl-D: Utilizatorii din România sunt destul de reticenți la a cumpăra aplicații. Crezi că este o chestiune temporară sau o caracteristică specifică nouă, a românilor? Și este asta o problemă pentru cei care dezvoltă aplicații?

Alex: În România sunt, în medie, cel puțin 2 aplicații cumpărate pe fiecare telefon inteligent și consider că acesta este un început bun. Nu cred că este o chestiune temporară, cred că întotdeauna va fi așa, pentru că oamenii adoră lucrurile gratuite, dar atunci când descoperă ceva cu adevarat util, în care merită să investească, vor face asta negreșit.

Utilizatorii de smartphone români sunt chibzuiți și foarte riguroși în alegerea produselor pe care le cumpără, motiv pentru care vor fi atenți întotdeauna să aleagă o aplicație pe care o vor utiliza pe termen lung.

 

Ctrl-D: Și întrebare de final: care crezi că sunt tendințele în mobile marketing, în perioada următoare?

Alex: În cea de-a doua parte a anului, experiențele personalizate și memorabile vor fi în continuare preferate de către consumatori.

Se va pune foarte mult accent pe analiza amănunțită a publicului țintă, pe segmentarea acestuia, pe identificarea intereselor și a obiceiurilor de consum, astfel încât să putem targeta cât mai bine utilizatorii de mobile.

Un lucru este cert: vorbim de Mobile 1st în tot și în toate, aceasta este cea mai importantă tendință a momentului.