În Interviuri

Interviu cu Alexe Popescu, designer grafic cu experiență

Alexe Popescu

Alexe Popescu este ceea ce unii ar numi un designer grafic complet. Experiența sa profesională cuprinde proiecte de publicitate, design de identitate, design de carte, typography și design de produs. A studiat și a predat design grafic la Universitatea Națională de Arte, iar în prezent este designer la editura Publica, lucrările sale fiind apreciate deopotrivă de cititori și jurații competițiilor dedicate.

Ctrl-D: Salutare și mulțumim pentru timpul acordat! Pentru început, spune-ne câte ceva despre parcursul tău profesional.

Alexe: Salut! Am început cu inginerie mecanică în limba franceză la Politehnica din București. În timpul unui stagiu, la Barcelona, mi-am cumpărat primul SLR. Aici a început practic aventura „vizuală”. A urmat un aparat de mărit și antrenamentul la desen. Am intrat la UNARTE și am terminat cu o diplomă în graphic design.

Apetitul pentru design a crescut în timp și am început să explorez, comercial și ne-comercial diverse zone: type design, advertising, identity, stencils, fanzine, packaging, product design, magazine & book design.

 

Ctrl-D: În contextul în care se vorbește din ce în ce mai mult despre design web și mobile, care mai este locul designului pentru print? Ți se pare că a intrat într-un con de umbră, în ceea ce privește interesul manifestat față de acesta la nivel de industrie?

Alexe: E interesant ce se întâmplă cu printul. La ziare, practic a dispărut, însă la cărți e încă foarte folosit (piața de e-book-uri e de 30% în State și în jur de 5% în Europa). Sunt mai multe subiecte care intră în joc. Tabletele devin incomode la o lectura prelungită, cărțile digitale se citesc în formule standard de layout și pot fi piratate ușor.

Analog, fiecare carte capătă individualitate prin detaliile tiparului și ale formei, dar e supusă uzurii. E-book-ul este un instrument foarte rapid pentru orice activitate de documentare. Pentru cititul de plăcere, însă, printul este mai atmosferic. Există persoane dependente de mirosul de hârtie proaspăt tipărită, după cum există și persoane dependente de Retina Display. Rămâne de văzut în ce proporții vor coabita în viitor cele două medii.

 

Ctrl-D: Ai predat la universitate, dar ai ținut și workshop-uri de design în afara spațiului academic. Care este, în opinia ta, starea educației în design grafic din România, la momentul actual?

Alexe: Problema clasică a educației în România este fractura dintre teorie și practică. Dar există și vești bune din mediul academic: a apărut deja o generație de profesori tineri, cu experiență constantă în lumea reală. Școala trebuie să rămână, însă, și spațiul experimentelor și al curiozității creative. Pe de altă parte, orice formă de educație alternativă este binevenită. Ea poate deschide drumuri pentru unii sau consolida direcții pentru alții.

 

Ctrl-D: În prezent ești designer la Editura Publica și ai realizat, de-a lungul timpului, un portofoliu impresionant de lucrări. Există un anumit proces de lucru pe care îl urmezi într-un proiect de design de carte? Care sunt etapele pe care le parcurgi, de la brief la implementare?

Alexe: Pentru fiecare nouă carte primesc de la redactor o scurtă prezentare. Uneori stabilirea titlului și subtitlului în română e un proces de durată. Urmează schițe de concept pentru copertă și stabilirea detaliilor de producție (hardcover, paperback, tip de hârtie, număr de culori, finisare, clape, lac selectiv). Îmi place să folosesc diverse limitări (număr de culori, număr de fonturi) ca provocări creative.

Când coperta 1 este agreată, trebuie derivate cotorul și coperta 4, care este aproape la fel de importantă ca și coperta 1. Copertele 2 și 3 au și ele rolul lor. Layout-ul interior este conceput separat pentru fiecare serie de cărți, într-o ecuație care conține alegerea și cumpărarea fonturilor, stabilirea oglinzii paginii, a colontitlului, coloncifrului, cuprinsul, deschiderile de capitol, note de subsol, etc. După corectură, fișierele pleacă la tipar. Peste câteva zile, ne delectăm cu primele exemplare.

 

Ctrl-D: Care sunt regulile de compoziție specifice designului de carte? Poți să ne spui câteva DOs and DON’Ts?

 

Alexe: Soluțiile de compoziție sunt multiple, în funcție de tipul de carte. Pleacă de la alegerea formatului cărții până la spațiere, grid și ergonomie.

DOs: copertă: simplu, dar nu simplist, impact, lizibilitate.

DON’Ts: bloc de text interior – folosirea unui font sans serif sau a unui corp de literă prea mic.

 

Ctrl-D: Care este experiența pe care vrei ca cititorii să o aibă atunci când intră în contact cu cărțile al căror design l-ai făcut tu?

 

Alexe: Mi-ar plăcea ca experiența să fie una atractivă și confortabilă, atât pentru mâini, cât și pentru ochi. Dacă lucrurile astea dau dependență, nu mă deranjează.

 

Ctrl-D: Se spune că mulți oameni aleg ce carte să citească în funcție de copertă. Cum trebuie să fie coperta unei cărți, pentru a atrage atenția pe raft?

 

Alexe: Sunt mai multe soluții pentru asta: o anumită culoare sau un anumit contrast, un titlu puternic, o fotografie sau o ilustratie reușită, aerul (spațiul gol), o geometrie, un haos.

 

Ctrl-D: În ceea ce privește stilul, ce preferi, minimalismul sau maximalismul?

 

Alexe: În general, îmi plac lucrurile simple.

***

Câteva dintre lucrările lui Alexe:
font-linklogo-bc-head-madeP-2-setpublicapublica2publica-brand-washedpublica-interior1publica-gena-egoista

 

Iar dacă vreți să aflați mai multe despre designul grafic și designul de carte, vă puteți înscrie la cursul lui Alexe din cadrul Creative Learning, Școala de Cursuri pe Industrii Creative organizate de Designist.