În Interviuri

Interviu cu Andreea Ursu

Andreea Ursu - Tomata cu Scufiță

Andreea Ursu sau Tomata cu Scufiţă, pentru cei care sunt familiarizaţi mai degrabă cu blogul ei, este filolog de profesie, reorientat spre SEO şi copywriting. Recent, aceasta a devenit colaborator Ctrl-D şi ne va spune, treptat, mai multe despre practicile SEO corecte, dar şi despre cele greşite. Aflaţi mai multe despre Andreea şi despre domeniul ei de activitate în interviul de mai jos.

Ctrl-D: Bună, Andreea. Îţi mulţumim că ai acceptat acest interviu. Este foarte interesant faptul că, deşi ai studiat la Facultatea de Litere şi te-ai specializat pe franceză-engleză, nu ai urmat calea bătătorită de către majoritatea studenţilor la Litere şi ai ajuns să te ocupi de SEO. Vreun motiv anume sau este rezultatul unui lanţ fericit de oportunităţi?

Andreea Ursu: Mulțumesc și eu pentru onoare și, mai ales, pentru propunerea de colaborare. Nu m-am gândit sau, mai bine zis, nu m-am încumetat până acum să scriu despre SEO, dar reacțiile primite în urma primului articol de pe Ctrl-D m-au convins că mulți vor să învețe și articolele sunt binevenite. N-am ales calea obișnuită din mai multe motive. Nici nu știu care ar fi primul sau cel mai important dintre ele. Cert e că salariul foarte descurajator din învăţământ a fost unul dintre ele. Apoi practica făcută în două licee din Timișoara mi-a lăsat un gust amar (dar și impresii plăcute). Plus că examenul de titularizare este absolut crunt. Cred că sunt motive suficiente.

La SEO am ajuns din disperare. :) Când mi-am depus CV-ul pentru postul de copywriter la o firmă din Timișoara, eram neangajată de câteva luni bune. Habar n-aveam de nimic ce se întâmpla pe Internet. Știam de mirc, de Messenger, de e-mail și cum să caut chestii pe Google. Atât. N-am obținut postul de copywriter, însă firma înființa un nou post, de link builder și m-au întrebat dacă m-ar interesa. Am zis da. Eram disperată și mă plictisisem să tot merg pe la interviuri.

 

Ctrl-D: În care filosofie crezi mai mult? E practica mama învăţăturii sau cartea? Cum a fost în cazul tău?

Andreea Ursu: Cred în amândouă. În cazul meu, ambele au avut un rol important. Cum spuneam, nu știam absolut nimic despre Internet și nimeni n-ar fi stat după mine să învăț singură. Mi-ar fi luat o veșnicie, probabil. Așa că mi-au pus niște documente în brațe, m-au trimis acasă și m-au chemat peste două săptămâni, să «mă asculte» :). Am fost atât de stresată când mi-am dat seama că nu înțeleg nimic din tot ce scria pe foile alea, încât am început să îmi iau notițe și să învăț pe de rost. Până la urmă, când am început să lucrez efectiv cu lucrurile despre care citisem, mi-am dat seama că este mult mai simplu decât părea în teorie. Dar m-a ajutat enorm că am citit înainte.

 

Ctrl-D: Spune-ne câte ceva despre atribuţiile unei persoane responsabile de SEO. Cum ar fi o zi normală la birou?

Andreea Ursu: Hmm… Ziua unui SEO (search engine optimizer) începe ca ziua oricărei alte persoane care lucrează pe Internet: cu citirea mailurilor. Spre deosebire de alte meserii care au deadline-uri, în SEO nu prea există așa ceva. Adică îți poți fixa target-uri, dar termenele limită nu își au rostul, pentru că nu poți forța motoarele de căutare să îți aducă site-ul pe prima pagină doar pentru că ție ți se încheie proiectul pe 17 septembrie, de exemplu. Apoi, după citirea mailurilor, în funcție de câte proiecte ai, îți faci un program și vezi de ce te apuci. De obicei, se lucrează pe un singur proiect o zi întreagă, pentru că sunt multe de făcut. Optimizarea on page nu are nevoie de mai multe zile. Adică odată ce ai făcut tot ce se putea face, treci la promovare. Care e un proces mai îndelungat și mai migălos.

 

Ctrl-D: Despre părţile neplăcute ale unei astfel de meserii ce ne poţi spune?

Andreea Ursu: O parte neplăcută ar fi lipsa de cooperare și încăpățânarea clientului. Îi spui că trebuie făcut ceva pe site pentru a-l optimiza și el refuză, deși nu e în interesul lui să rămână cum vrea el. O altă parte neplăcută e constanta schimbare a regulilor Google-ului, a algoritmilor și a pretențiilor. Nu zic că nu sunt necesare, doar că, de multe ori ajung să se contrazică și nici ei nu mai știu ce-i voie să faci și ce nu.

 

Ctrl-D: Spuneai că ai început aventura în lumea SEO cu partea de link building. Ce presupunea asta, mai exact?

Andreea Ursu: Link building-ul e promovarea site-ului pe alte site-uri. Plasarea de link-uri, mai exact. Pentru a crește în popularitate, un site are nevoie de link-uri pe alte site-uri. Dacă celelalte site-uri îi pun și-un anchor (textul pe care dăm click) cu nişte cuvinte cheie… și mai bine. La vremea aceea am început cu înscrierea în directoare, cu comentatul pe bloguri și lăsat link-ul site-ului promovat în câmpul destinat URL-ului și, din când în când, mai contactam și câte un webmaster care ar fi putut să-mi pună link, fără să trebuiască să pun și eu pe site-ul pe care îl promovam.

 

Ctrl-D: Despre tehnicile mai neortodoxe de SEO, ce părere ai? Crezi că există companii pentru care se pretează?

Andreea Ursu: Oh, da. Există o grămadă de companii sau «experți» SEO care folosesc spam-ul și black hat SEO fără nicio grijă. La urma urmei, trișând e cel mai ușor să ajungi unde vrei. Numai că Google s-a trezit și a reacționat, mai mult, e determinat să nu mai ierte nimic. Deci black hat SEO are zilele numărate. Până s-or inventa alte tehnici. :)

 

Ctrl-D: Care este cel mai rău lucru care se poate întâmpla cu un site dacă eforturile SEO eşuează?

Andreea Ursu: Eforturile SEO nu pot eșua dacă sunt într-adevăr eforturi și dacă sunt făcute de cineva care știe ce face. Dacă optimizarea e făcută de cineva care știe ce-i SEO doar din auzite sau, și mai rău, dacă practică tehnicile despre care am vorbit anterior, în cel mai rău caz, site-ul poate fi dez-indexat, să spun așa. Adică nu va mai apărea pe Google nici dacă i se caută numele sau link-ul exact. Bine, asta doar prin black hat SEO se poate obține, nu printr-o optimizare proastă. Dar eforturile pot fi zadarnice și dacă nu ai cuvintele cheie potrivite.

 

Ctrl-D: O întrebare mai creativă: dacă ar trebui să compari SEO cu un sport, care ar fi acela?

Andreea Ursu: Wow, asta da întrebare… M-am tot gândit la răspuns, însă singura concluzie la care am ajuns e că SEO poate fi comparat cu orice sport. Pentru că și pentru SEO ai nevoie de perseverență și de antrenament. Nu atât fizic, cât intelectual, să spunem. Mereu e ceva de citit, mereu ceva de învățat, tot timpul o chestie de încercat, de reparat, de îmbunătățit. Optimizarea pentru motoarele de căutare nu se face o dată și gata. E o naivitate să crezi că un site stă pe prima poziție doar pentru că i-ai făcut o dată SEO și gata, e numa’ bun și nimeni nu-l dă jos de-acolo. La fel cum unui sportiv nu îi e garantată victoria la toate competițiile la care participă, nici unui site nu îi e garantată poziția pe care a fost adus după optimizare.

 

Ctrl-D: Fiind vorba despre un domeniu mereu în schimbare, documentarea constantă este obligatorie. Ce site-uri şi resurse preferate ai în acest sens?

Andreea Ursu: Dacă mă credeţi, sunt abonată la un singur newsletter și îmi ajunge: cel al site-ului SearchEngineLand. Are un newsletter extraordinar. Îl primesc zilnic, în fiecare dimineață când ajung la lucru mă așteaptă cuminte să-l citesc. Informația e minunat ordonată: la început, cele mai importante știri de pe site-ul lor, apoi, structurate pe domenii (Mobile, Social Media, SEO & SEM, Link Building, Maps & Local, Copywriting etc) sunt titluri atât de pe site-urile lor, cât și de pe alte bloguri. Oricum, toate știrile importante sunt preluate de toate site-urile de specialitate, așa că informația ajunge la mine.

 

Ctrl-D: Spuneai, într-un alt interviu că pentru tine jobul este doar un job, nu un stil de viaţă. Aşadar, nu crezi în transformarea pasiunilor în joburi sau ţi-ai schimbat părerea între timp?

Andreea Ursu: Nu s-a schimbat, am aceeași părere. Nu sunt un om de carieră și nici nu voi fi vreodată. Țin prea mult la timpul meu liber pentru a-l dedica serviciului, funcțiilor înalte sau responsabilităților prea mari. Cu toate astea, o fac din când în când, că n-am de ales. Colaborările pe care le am mă țin destul de mult în fața laptopului și timpul liber este extrem de limitat. Cred în transformarea pasiunilor în joburi, dar eu sunt prea lașă sau prea comodă sa încerc. Singura pasiune de care nu m-am lăsat la 3 luni după ce-am început-o este blogul meu. Dacă i-aș dedica suficient timp, poate aș putea face din el un job. Dar nu vreau asta și nici nu o să se întâmple. Îi admir cu toată ființa mea pe cei care fac asta și le și reușește. Cunosc câteva cazuri fericite și am toată stima pentru acei oameni.

 

Ctrl-D: Îţi mulţumim pentru interviu, Andreea! Rămâi în ctrl! :)

Andreea Ursu: Vă mulțumesc și eu pentru interviu și pentru ocazia oferită.