În Interviuri

Interviu cu Andrei Gâdoiu – Manager General Five Tailors

despre five tailors

Lansat în urmă cu șase ani în Oradea, Five Tailors este un studio de design cu un portofoliu impresionant de clienți din România și străinătate. Creativi și dornici de schimbare, „croitorii” de servicii de design nu spun „Nu” nici atunci când se ivește ideea dezvoltării unui startup inovator.

 

Ctrl-D: Pentru început, spune-ne cum a luat naștere proiectul.

Andrei: Istoria noastră ca studio a început din 2003, când domeniul nostru de activitate era development-ul. Five Tailors a luat naștere în forma actuală (în urma unui proces de rebranding) acum 6 ani, având în spate 5 parteneri – de unde și numele. Am pornit cu toții la drum cu aceeași dorință de a face un pas în față și a oferi servicii web de calitate.

Cu toate că la început principala noastră activitate era crearea de website-uri, odată cu dobândirea experienței în materie de design, Five Tailors s-a orientat în cea mai mare parte spre servicii de design. Ne bucurăm că toți acești ani ne-au oferit ocazia să reușim să ajutăm sute de startup-uri și firme din întreaga lume, oferindu-le servicii de branding, design și development.

 

Ctrl-D: E greu să ai o agenție cu idealuri mari într-un oraș nu la fel de mare?

Andrei: Nu aș spune că e neapărat greu. Faptul că noi am lucrat predominant cu alt public decât cel român, face ca locul din care provenim sa nu conteze într-atât de mult. Dar acum că vrem să pătrundem mai puternic și pe piața românească, credem că lucrurile se vor schimba. Nu e ușor să lupți pe aceeași piață cu Bucureștiul, însă sperăm ca experiența acumulată și principiile de la care nu ne abatem să constituie un avantaj.

 

Ctrl-D: V-ați gândit vreodată să vă extindeți și în alte orașe? Dacă da, de ce da, dacă nu, de ce nu?

Andrei: Da, ne-am gândit la un moment dat să ne extindem. Am primit apoi o ofertă din afara țării, prin care ni se propunea să reprezentăm o anumită agenție de design în România, însă am hotărât să ne urmăm propriul drum. Cred că a fost o decizie bună, deoarece în felul acesta ne-am putut concentra mai bine puterile pe proiectele proprii.

În momentul de față nu ne dorim o extindere în alte locații, având alte planuri de viitor.

 

Ctrl-D: Aveți un portofoliu pe care mulți l-ar invidia. Care este procesul de lucru pe care îl urmați în relațiile cu clienții?

Andrei: Din păcate, nu există o rețetă clară pentru această problemă. Încercăm să înțelegem, să studiem și să ne punem atât în pielea clientului nostru, cât și în cea a clientului final, pentru a putea obține cele mai bune rezultate.

Comunicarea este cea mai importantă, însă trebuie evitate discuțiile neproductive. Uneori clienții au tendința de a abuza de toate căile de comunicare posibile. În acest fel, se poate ajunge la o discuție fragmentată pe prea multe canale, fapt care duce la pierdere de informații și implicit a unor detalii. Încercând să găsim o soluție pentru această problemă, am creat aplicația ViewFlux (pe care vă invităm să o încercați), care ne simplifică procesul de comunicare cu clienții. De altfel, cam tot ce ține de comunicare și management de proiect se face acum cu ajutorul acesteia.

 

Ctrl-D: Care sunt principiile de la care nu vă abateți niciodată în relația cu clienții?

Andrei: Trebuie să recunosc că după o anumită perioadă, am început să ne permitem „luxul” de a ne selecta clientela, fapt care simplifică puțin problema. Lucrăm întotdeauna doar cu clienții cu care simțim că avem ce dezvolta și care ne înțeleg viziunea.

Nu facem niciodată rabat de la calitate. Acest lucru nu se schimbă, indiferent de banii pe care clientul e dispus să ni-i ofere. Preferăm să nu ne angajăm într-un proiect despre care știm că nu va ajuta la creșterea niciuneia dintre părți.

Respectul reciproc și înțelegerea sunt obligatorii pentru a putea lucra împreună. E clar că pentru a putea ilustra imaginea unei companii, trebuie să înțelegi ideologia și oamenii din spatele acesteia, iar dacă înțelegere nu este, nu pot exista nici rezultate.

Cu toate acestea, lucrurile nu decurg întotdeauna așa cum ne-am aștepta noi, așa că suntem nevoiți să ne adaptăm fiecăruia dintre clienții cu care alegem să lucrăm.

 

Ctrl-D: Cum vă raportați la trendurile din domeniu? Le urmați, din dorința de a fi în pas cu timpurile sau le tratați cu scepticism?

Andrei: Tot timpul ne-a plăcut să fim în temă cu noul. Ca designer, în special, dacă nu ții pasul cu noutățile, pierzi rapid teren. Studiem trendurile odată ce apar, încercăm să preluăm ce consideram noi că se potrivește cu ceea ce oferim și le adaptăm pentru fiecare proiect în parte.

Nu putem spune că îmbrățișăm orice trend, însă ne ghidăm și după cerere. De asemenea, nu vom abuza de un trend proaspăt apărut. Tendința unor designeri este de a folosi noile trenduri la proiectele imediat următoare, indiferent că acestea se potrivesc sau nu cu respectivul proiect.

Cred că ideal este să poți păstra o balanță între stilul propriu și trendurile noi. Un trend însușit în totalitate, fără a fi adaptat, are efecte negative asupra mărcii personale a designerului.

 

Ctrl-D: Tu ai o formare în domeniul tehnic. Crezi că e necesară educația formală, pentru un designer sau mai degrabă spiritul autodidact?

Andrei: Programele de studii pentru designeri variază foarte mult în funcție de perioadă, calitate și diplomă. E foarte greu, dacă nu imposibil, de cuantificat cât de „bun” e un designer la finalul unor astfel de programe. Din păcate, se întâmplă ca uneori acestea să nu dea rezultatele așteptate de către cursanți. Pe de altă parte, o altă problemă care apare, ca și în orice alt domeniu, este cea a cursurilor neactualizate, iar când vine vorba de design (domeniu care e într-o continuă schimbare), aceasta poate fi o problemă destul de serioasă.

Cred mai mult în spiritul autodidact și în exercițiul constant. În cazul meu, aceasta este metoda care a funcționat cu succes. E nevoie de mult timp și răbdare însă, până să apară și primele rezultate vizibile, respectiv satisfacțiile.

Indiferent de faptul că urmezi sau nu un program de studii, recomand cu căldură cele menționate mai sus. Când lucrezi în mod regulat, inspirația te „lovește” în mod regulat.

 

Ctrl-D: Crezi că un web designer ar trebui să aibă noțiuni de programare?

Andrei: Nu neapărat, însă faptul că desginerul are noțiuni de programare poate constitui un avantaj. Cu toate acestea, un designer nu ar trebui să treacă pragul dintre cele două. Un designer bun nu poate să fie și programator bun în același timp.

Un designer poate învăța rigorile și cerințele domeniului web fără a fi nevoit să învețe minime noțiuni de programare. Totul ține de felul în care îi sunt expuse aceste aspecte – ele nu trebuie neapărat asociate în mod direct cu programarea.

 

Ctrl-D: Ce calități/competențe căutați la designerii pe care îi angajați?

Andrei: În primul rând, un designer trebuie să fie creativ. Acesta trebuie să poată să își exprime ideile și conceptele proprii fără probleme. Pentru asta, consider că designerul trebuie să poată desena bine de mână. Cu toate acestea, nu trebuie să cădem în cealaltă extremă – în această industrie este important ca designerul să aibă și un simț tehnic bine dezvoltat.

Orice designer este familiar cu deadline-urile, însă pentru a le stăpâni, trebuie să fie un bun planner. Designerul trebuie să fie capabil să își organizeze singur munca, în așa fel încât să poată livra la timp.

Gândirea strategică este un alt aspect important. Designerul trebuie să poată gândi un proiect din punct de vedere logic, și nu subiectiv, prin prisma sentimentelor sale.

Pentru mine, designerul ideal este un mix:
Design (simț artistic) + Engineer (simț analitic) = Designgineer

 

Ctrl-D:: Care sunt, în viziunea ta, carențele modului în care se face design în România în acest moment?

Andrei: Problema cu designul în România pornește atât de la client, cât și de la designer. Cred că e nevoie de efort pe ambele părți.

Designerii români nu pot evolua, atâta timp cât clienții lor nu le cer întotdeauna calitate, ci de cele mai multe ori un preț scăzut. Uneori clientul român poate avea o percepție greșită față de ceea ce înseamnă calitate, datorită nivelului scăzut de educație în materie de design. Acest lucru se datorează în oarecare măsură și designerilor, care nu i-au „învățat” ce înseamnă un design bun.

Greșeala pe care am văzut-o cel mai des la designerii români este faptul că se raportează doar la designerii din proximitatea lor. Pentru a putea crește cu adevărat și pentru a putea ajunge un designer de succes, este necesară studierea continuă a designului de talie mondială și analiza constantă a evoluției personale. Problema nu ar trebui să se pună cu cât sunt eu mai bun decât colegul meu, ci cu cât sunt mai bun decât mine, anul trecut.

Cu toate acestea, mă bucur să văd că lucrurile au început să se schimbe în bine și la noi. Designerii oferă tot mai mult, iar clienții încep să înțeleagă cu adevărat valoarea designului de calitate.

 

Ctrl-D: Și ca să încheiem într-o notă optimistă, ce planuri de viitor aveți?

Andrei: Principalul nostru scop este de a face din FiveTailors o agenție de design renumită. Ne dorim să creștem echipa de design și ne propunem să intrăm mai mult pe piața românească, unde în ultima perioadă văd un potențial mare.

Poate cel mai important lucru pe care ni-l dorim e să putem da naștere în continuare unor noi startup-uri proprii, așa cum am făcut-o cu Paymo și ViewFlux.