În Interviuri

Interviu cu Ciprian Caba, unul dintre fondatorii 2o

ciprian_caba

2o este un startup din Timișoara, înființat în anul 2012 de trei tineri uniți de pasiunea pentru jocuri și determinarea de a face lucrurile puțin… diferit. Lucrează dintr-un birou care arată ca o navă spațială, prețuiesc și îngrijesc creativitatea angajaților și muncesc zi de zi la dezvoltarea primului lor joc.

 

Ctrl-D: Spuneți-ne puțin despre voi. Cum a luat naștere proiectul 2o?

Ciprian: 2o a venit ca un răspuns natural la nevoia noastră de a evolua, de a face lucrurile mai bine, fără piedicile și frustrările inerente dintr-o multinațională. Mă știu cu Alin și George încă din liceu, asa că vă puteți imagina că am trecut prin multe. După niște ani lucrați împreună, ne-am dat seama că putem și vrem mai mult. Așa au început să apară planurile pentru propria noastră firmă. Pasiunea pentru jocuri și dezvoltarea acestora a făcut să fie simplă alegerea domeniului pe care ne vom concentra.

 

Ctrl-D: Cum ați ales acest nume și ce semnifică el?

Ciprian: Credem cu tărie că putem să aducem oamenii mai aproape prin intermediul jocurilor și al experiențelor pe care acestea le creează. Un joc va fi întotdeauna mai captivant și mai distractiv dacă îl joci împreună sau împotriva unui prieten. 2o este un nume simplu pentru o idee la fel de simplă: aducerea oamenilor față în față pentru crearea de emoții și trăiri unice, pe care un joc single-player nu ți le oferă.

 

Ctrl-D: Menționați des cuvântul „echipă” în descrierea de pe site. Cât e de important lucrul în echipă în industria dezvoltării de jocuri?

Ciprian: Lucrul în echipă este important în orice domeniu, cu atât mai mult în domeniul jocurilor, unde fiecare aspect al studioului se oglindește – într-un fel sau altul – în produsul final, în experiența pe care utilizatorul o are.

În plus, ne place să fim înconjurati de oameni pasionați și inteligenți, mânați de aceeași dorință arzătoare de a se autodepăși, de a face această lume un loc puțin mai bun.

 

Ctrl-D: Întregul vostru birou arată ca o navă spaţială, ceea ce, fie vorba între noi, ni se pare foarte fain! De ce aţi ales să investiţi în aceste aspecte? Joacă un rol atât de important în dinamica proceselor de lucru?

Ciprian: De fapt, vă voi împărtăși un secret: biroul nostru chiar este o navă spațială, este un loc în care imaginația și creativitatea se simt binevenite și în care ciupercile extraterestre cresc pe pereți. Biroul reprezintă cultura studioului, este modul prin care arătăm lumii valorile noastre și este locul în care nu simțim că muncim, ci creăm, departe de jugul corporatist.

 

Ctrl-D: Spune-ne câte ceva despre jocul la care lucraţi în prezent.

Ciprian: Primul joc este pentru noi o experiență de descoperire. Ne descoperim pe noi ca echipă și descoperim oamenii cărora ne adresăm. De aceea, va fi un joc cu mecanică simplă, cunoscută, căreia îi vom adăuga o nouă dimensiune.

Jocul este conceput să fie jucat împreună cu prietenii, oriunde, oricând și tocmai acest aspect adaugă un nou nivel de complexitate și provocări care ne fac – în fiecare zi – viața mai interesantă.

 

Ctrl-D: Care este procesul de lucru pe care l-aţi urmat în dezvoltarea acestui joc? Cu ce aţi început şi în ce etapă vă aflaţi acum?

Ciprian: Conceptul de bază pentru acest joc îl avem în minte de foarte mult timp. A trebuit doar să găsim artistul potrivit, care să îl aducă la viață. În paralel, am început să căutăm cea mai potrivită soluție din punct de vedere software.

Tot procesul este unul agil, în care lucrurile pot și trebuie să se schimbe în funcție de feedback-ul primit de la jucători și colegi. Jocurile, în general, au ajuns să fie lansate ca un serviciu la care lucrezi chiar și după lansare: adaugi conținut nou și studiezi cu mare atenție modul în care oamenii se joacă, urmând să îmbunătățești mereu și mereu această experiență.

În momentul de față, suntem aproape să finalizăm o versiune de joc care să ne permită să ieșim pe piață pentru un public restrâns (versiune beta) și să începem să adunăm feedback.

 

Ctrl-D: Ce softuri folosiți la momentul actual şi le recomandaţi dezvoltatorilor de jocuri?

Ciprian: În urma studiilor făcute de noi, am ajuns la concluzia că Unity este cea mai bună platformă pentru dezvoltarea de jocuri în momentul actual. Deși nu este o soluție lipsită de probleme, marele său avantaj este faptul că pune mare accent pe integrarea cu toate platformele existente, fie ele hardware sau software.

Pe partea de server, folosim tehnologii precum Python, Redis, AWS, Windows Azure, OpenNebula și Ubuntu, iar ca dezvoltare, în general ne bazăm mult pe GitHub, PyCharm, MonoDevelop, JIRA, Google Apps. Ca design, nu ne-am descurca fără tool-urile oferite de Adobe prin Creative Cloud.
Ctrl-D: Trecând la elementele de hardware, ce fel de componente şi/sau caracteristici ale acestora sunt absolut indispensabile pentru echipa 2o?

Ciprian: Fiind un studio care își dorește să ajungă pe toate platformele majore, am fost nevoiți să apelăm la Apple. Acest lucru ne garantează totuși că folosim unele dintre cele mai bune produse hardware/software din lume. Pe lângă uneltele de dezvoltare, apare problema testării jocului pe cât mai multe device-uri și asta înseamnă că trebuie să avem o mulțime de gadget-uri.

În schimb, pe partea de server apelăm la așa-zisele servicii de tip „Cloud” care ne scutesc de munca de administrare a părții hardware.

 

Ctrl-D: Care credeți că sunt calitățile care fac ca un social game să fie popular?

Ciprian: Jocurile de tip social au explodat odată cu creșterea Facebook, datorită posibilității de a interacționa cu prietenii, lucru care generează viralitate. Însă companii ca Zynga au exagerat cu aceste interacțiuni și până la urmă s-au întors împotriva lor. E foarte greu, dar totodată esențial pentru succesul jocului, să găsești echilibrul perfect.

De asemenea, în fiecare zi există un număr limitat de oportunități pe care le ai să convingi utilizatorul să joace tocmai jocul tău. Iar daca acesta o face, trebuie să îi oferi o experiență care să îl convingă să revină și data viitoare. În plus, jocul trebuie să fie la fel de captivant și dacă durează 2 minute, și dacă durează jumătate de oră.

Până la urmă, cred că succesul unui joc se rezumă la următoarea întrebare: le vei spune și prietenilor tăi despre el? Dacă da, și dacă prietenii tăi vor face la fel, atunci ai identificat un joc popular.

 

Ctrl-D: Există anumite trenduri în ceea ce privește designul jocurilor? Care ar fi acestea?

Ciprian: În design-ul jocurilor, ca și în design în general, există acest trend spre simplificarea lucrurilor, eliminarea „gălăgiei” din context și concentrarea pe aspectele care contează la un anume moment. Oamenii sunt obosiți și sătui să ia decizii, de aceea interfața jocului trebuie să fie clară și să nu necesite explicații suplimentare.

 

Ctrl-D: Care e jocul pe care l-ai jucat cel mai mult în copilărie și în ce fel te-a influențat ulterior, ca om care lucrează în domeniu?

Ciprian: Am jucat foarte mult Counter-Strike împreună cu prietenii. Jucam mereu în echipă și ne măsuram forțele împotriva altor echipe din cartier. Ne-am înscris, fără prea mare succes, și într-un campionat național. Counter-Strike este un joc care, practic, nu există ca single player și totodată unul dintre cele mai de succes jocuri din istorie. Valve a făcut posibil acest succes prin faptul că a permis comunității să vină cu noi moduri de joc pentru Half-Life.

Deși am jucat și aș juca oricând jocuri gen Heroes III, Carmageddon, Fifa, Civilization, Zeus, Diablo, Red Alert, WarCraft, Quake, Unreal Tournament, jocul care m-a impresionat dintotdeauna și continuă să mă impresioneze este StarCraft. Oamenii din spatele lui, cei de la Blizzard, au făcut istorie cu 3 jocuri mari și late: WarCraft, StarCraft si Diablo, lucru care mi se pare fascinant.

 

Ctrl-D: Sunt foarte mulți tineri pasionați de jocuri, care petrec zi și noapte în fața computerului și visează să lucreze într-o bună zi în această industrie. Ce sfaturi ai pentru ei, cu ce să înceapă drumul lor către o astfel de carieră?

Ciprian: Faptul că te joci și esti pasionat de jocuri este o condiție necesară, dar nu suficientă pentru a deveni un bun dezvoltator de jocuri. Ca în orice alt domeniu, nu există nicio scurtătură și va trebui să lași la un moment dat jocul, ca să începi să te documentezi și să înveți să faci ceea ce iți place.

Când vei ajunge să refuzi un joc bun pentru experiența de a desena un nou personaj, de a pune pe hârtie noi idei sau de a programa un prototip până târziu în noapte, atunci vei ști că ești pe drumul cel bun. Dacă îți dorești cu adevărat o carieră într-un anume domeniu, nu aștepta după nimeni să te învețe. Deschide un Google și spune-i ce vrei să devii – el este cel mai bun prieten al omului ambițios.

2o-birou2o-birou1
Biroul 2o. Poze via freshhome
Biroul 2o. Poze via freshhome