În Interviuri

Interviu cu Dan Vâtca, CTO/Managing Partner și Dragoș Chioran, Marketing Manager – Syneto

dan vatca-dragos chioran

Syneto este o companie cu profil româno-italian ce oferă soluții de stocare a datelor. Aceasta are sediul de dezvoltare în Timișoara, partea de vânzări desfășurându-se din Italia.

Ctrl-D: Puteți să faceți o scurtă descriere a companiei și a serviciilor oferite?

Dan Vâtca: Am fondat Syneto în anul 2007 preluând o companie din 2003 care, la vremea respectivă, producea și comercializa un produs de securitate a rețelelor (Unified Threat Management  sau UTM). Ulterior, în 2008, am intrat și pe piața stocării de date la nivel Enterprise și SMB prin Syneto Storage OS.

Syneto oferă 2 game de produse. Produsul nostru principal este Storage OS, un sistem de operare inovator pentru stocarea de date. Pentru el oferim, pe lângă pre/after-sales support, cursuri de certificare și suport tehnic 2nd level.

Dragoș Chioran: Despre Syneto? Un cuvânt: altfel. Ca și echipă, ne gândim constant cum să facem lucrurile diferit. Practic, ne punem constant întrebări cum ar fi: „Cum să facem produsul mai ușor de folosit?”, „Cum să oferim costuri mai mici clienților?” sau „Ce să facem pentru a lucra mai inteligent și mai eficient?” Pe scurt, Syneto vrea să inoveze, iar noi știm că inovația nu vine prin aprinderea bruscă a unui beculeț deasupra capului, ci mai degrabă prin multe schimbări inteligente care la sfârșit dau naștere la ceva cu totul genial. Prin mentalitatea asta de echipă, cred eu, oferim mai mult decât simple produse clienților noștri. Noi vindem ideea că poți revoluționa modul în care stochezi date.

Ctrl-D: Care a fost ideea de pornire? Ați mai avut experiență în domeniu înainte de a începe propria afacere?

Dan Vâtca: Totul a pornit de la momentul în care am realizat că piața pentru securitatea rețelelor devenise un „comodity market”. În 2008, am decis că a rămâne doar în piața de securitate este o greșeală, astfel am adăugat gamei noastre de produse un sistem de stocare a datelor. Cum aveam deja experiența dezvoltării și comercializării unui produs de tip appliance (hardware și software), după cercetări și teste, am creat prima variantă de Storage OS bazată pe file system-ul ZFS. Cu timpul, am adăugat mai multe feature-uri, cum ar fi: replicarea incrementală a backup-urilor, suport pentru virtualizare, high availability clustering și altele.

Ctrl-D: În ce valori credeți cel mai tare? 

Dragoș Chioran: Tot ceea ce facem la Syneto se bazează pe 3 principii: ușurința utilizării produselor, suport tehnic foarte bun și onestitate față de client. Industria însăși presupune un nivel extraordinar de încredere. Mai exact? Clienții noștri își stochează toate datele importante și uneori chiar produsele lor pe Syneto Storage. În astfel de situații, nivelul de responsabilitate este foarte ridicat, iar păstrarea siguranței informației lor este vitală.

Ctrl-D: Povestiți-ne puțin despre specificul industriei în care activați.

Dan Vâtca: Stocarea de date este un domeniu foarte competitiv. Pe piață există niște jucători foarte puternici care, în general, dictează tendințele pe termen scurt. Spre exemplu, un fenomen foarte întâlnit și creat de către câțiva dintre titanii industriei este cel de „vendor lock-in”. În termeni practici, odată ce ai achiziționat un produs al acestora, ești obligat să achiziționezi doar hardware de la aceștia pentru a crește viteza și capacitatea de stocare. Noi nu avem această politică pentru că este în detrimentul utilizatorului. Mai mult, Syneto Storage permite reutilizarea si consolidarea actualei infrastructuri de stocare, permițând companiilor reutilizarea investițiilor precedente.

Ctrl-D: Ce provocări majore ați întâmpinat de-a lungul timpului?

Dan Vâtca: Am avut parte de provocări la fiecare nivel de operare al unei companii. Prima provocare a fost de nivel tehnic, unde am evoluat printr-un program de educare continuă a personalului, pentru a da prioritate calității externe, cât și interne software-ului. Am învățat că un bun produs trebuie să aibă o structură internă de calitate pentru a putea fi dezvoltat într-un ritm susținut, dar și o calitate externă spre satisfacția clienților, dar și pentru a reduce costurile suportului tehnic și ale celor de training. Următoarea provocare a fost la nivel de marketing și vânzări, unde am reușit să ne construim o echipă de vânzări ce colaborează foarte bine cu departamentul tehnic pentru a oferi soluții adecvate și economic avantajoase clienților noștri. O ultimă provocare la care lucrăm în prezent este integrarea tuturor operațiunilor din toate țările în care activăm pentru o mai bună coordonare a eforturilor de dezvoltare, vânzare și suport.

Ctrl-D: Care este poziția voastră pe piețele pe care activați, în raport cu concurența? Ce vă diferențiază?

Dragoș Chioran: Syneto este relativ nou venit pe piață. Jucătorii consacrați se ocupă de stocare încă din anii ’90. Longevitatea și aversiunea față de risc îi obligă să propună, de multe ori, tehnologii depășite. Chiar așa, au însă avantajul unor bugete de marketing cu care pot cosmetiza aceste dezavantaje, dar și bugete de R&D care îi fac să nu stea chiar pe loc. Cea mai dezvoltată piață pentru noi este Italia, unde Syneto este deja ușor de recunoscut pentru multe companii din industrie.

Ce facem diferit? În primul rând, avem un produs prietenos. Această atenție la detalii se transpune în faptul că nu ai nevoie de 2 săptămâni de training pentru a configura un simplu backup. În al doilea rând, suportul tehnic. Atunci când datele tale sunt în pericol, ultimul lucru pe care ți-l dorești este să stai de vorbă cu cineva care nu te poate ajuta. Nu în ultimul rând, ne recomandă respectul față de client. Nu avem costuri ascunse sau politici care să-l oblige să cumpere doar Syneto. La final, tocmai aceste valori atrag clienții înapoi.

Ctrl-D: Din câți membri este alcătuită echipa? Aveți birouri și în alte țări sau doar biroul din Timișoara?

Dragoș Chioran: Suntem 16 persoane tinere, pasionate și dedicate. Cercetarea și producția se întâmplă chiar aici la Timișoara, unde sunt 10 persoane, iar vânzările sunt în mare parte coordonate din Italia. Sediul nostru din Italia este în Lombardia,  aproape de Milano. CEO-ul nostru, Marco Lorenzi, împreună cu alte 5 persoane, se află acolo. În rest, Syneto are o rețea extinsă de parteneri în UE.

Ctrl-D: Intenționați să vă lansați în viitor și pe piața din România?

Dan Vâtca: România este tot timpul foarte atractivă, fiindcă aici ne aflăm și noi. În acest moment, dedicăm resurse de marketing și vânzări către zone cu un potențial de dezvoltare mult mai mare, cum sunt America de Nord și Asia. Există câteva implementări de Syneto Storage și în România, iar noi sperăm la o creștere solidă și aici în următorii ani.

Ctrl-D: Mulțumim pentru timpul acordat!