În Interviuri

Interviu cu Daniel Ene, consultant SEO

Daniel Ene SEO

Daniel Ene este specializat în SEO și pasionat de tot ceea ce înseamnă optimizarea on site, UI/UX, link building, analiza competiției, content marketing sau blogging. Petrece peste 50 de ore în fiecare săptămână învățând, citind, testând și lucrând la diverse proiecte de SEO și scrie pe Ctrl-D articole ce țin de acest domeniu. Vă facem, așadar, cunoștință cu el prin intermediul acestui interviu.

 

Ctrl-D: Salut, Daniel! Îți mulțumim că ai dat curs acestei invitații, sperăm să îți facă plăcere să răspunzi întrebărilor pregătite.

Daniel Ene: Salutare, mulțumesc pentru interviu și pentru oportunitatea de a contribui la această comunitate.

 

Ctrl-D: Poți să ne spui cu ce se ocupă, mai exact, un consultant SEO

Daniel Ene: SEO a evoluat foarte mult în ultimii ani și, din acest motiv, noi, în calitate de consultanți, am evoluat. Munca de SEO nu mai constă doar în optimizarea unui meta titlu, heading sau în punerea câtorva cuvinte cheie sau linkuri în pagină. Eu văd SEO ca o disciplină complexă, care nu aduce rezultate dacă la început nu se definește o strategie, care este necesară pentru ca un site să fie plăcut de utilizatori și să se comporte bine în fața motoarelor de căutare.

Munca unui consultant SEO constă în a face studii, pentru a înțelege foarte bine businessul pe care îl promovează și obiectivele de marketing. Este necesar să înțelegem clienții și nevoile acestora. Ne interesează foarte mult intenția de căutare a potențialilor clienți. După ce aceste lucruri sunt bine puse la punct, se pot dezvolta strategii de cuvinte cheie, strategii de conținut, strategii de link building, adică o strategie SEO gândită pe termen lung.

SEO, mot-a-mot, este asociat cu traficul organic adus pe un site. Acum, canalele care pot aduce trafic sunt nenumărate. Un specialist SEO bun trebuie să apeleze la tot arsenalul pentru a atinge obiectivele business-ului pe care îl promovează, nu se limitează doar la clasicul SEO. Pentru a atinge succesul, trebuie să apelăm la un SEO tehnic, content marketing, social media marketing, digital PR, Outreach, e-mail marketing, UI/UX, IA (information architecture), viteza de încărcare, branding, optimizare mobile/tablet (responsive design, de exemplu), web analytics, CRO, design și, de ce nu, un limbaj de programare și PPC.

SEO înseamnă Search Engine Optimization sau Search Engine Optimizer, dar, de când social media joacă un rol foarte important, a apărut un alt termen: Inbounder (Inbound Marketing). Cred că fiecare dintre noi percepe SEO într-un alt mod.

Toată partea frumoasă la SEO este că nu mai este SEO în adevăratul sens al cuvântului. Este un termen mult mai larg. Pentru mine, toate metodele care aduc trafic calificat unui site țin de SEO. Social media depinde de content, contentul depinde de semnalele sociale și nu se poate face fără cuvinte cheie, cuvintele cheie se descoperă înțelegând brandul/afacerea și ce oferă ea. Site-urile depind de linkuri, linkuri care depind de content și de social media ș.a.m.d. UI/UX țin de Design și influențează utilizatorul în mod direct. Toate acțiunile făcute trebuie măsurate într-un fel sau altul și ne folosim de Analytics pentru a trage concluzii și pentru a dezvolta acțiuni viitoare. SEO este un întreg ecosistem în care fiecare canal depinde de celălalt. De aceea există consultanți, strategiști și analiști SEO. Trebuie făcute toate lucrurile la un loc.

Dacă pentru toate canalele există departamente separate, atunci ele, cu siguranță, trebuie să depindă de cel de SEO, care devine din ce în ce mai creativ. Este nevoie de creativitate pentru a dezvolta toate aceste strategii, pentru a dezvolta conținut, pentru a face campanii de link building și de social media.

Un citat care îmi place mult:

“Everything is Marketing and everyone must be agile.” Scott Brinker

Trebuie să ne adaptăm în timp real, SEO se schimbă de la oră la oră și trebuie să ne schimbăm din mers. Nu merge o strategie, o lăsăm deoparte și dezvoltăm alta, mai bună, mai simplă și care poate fi măsurată și reiterată. Vă recomand un articol despre ce e inclus în slujba unui specialist SEO, precum și unul despre motivul pentru care fiecare om de marketing ar trebui să fie tehnic.

 

Ctrl-D: Din moment ce peste 50 de ore pe săptămână citești, înveți, lucrezi și experimentezi tot ce se poate legat de SEO, această activitate pare mai mult o pasiune decât un job. Fiind vorba despre un domeniu în continuă schimbare, cât timp ar trebui dedicat cercetării și documentării

Daniel Ene: Pentru mine, SEO este mai mult decât un job. Este lucrul care mă face să mă trezesc dimineața plin de energie că voi face și în ziua respectivă doar ce îmi place. Consider că atunci când lucrezi din pasiune poți atinge rezultatele dorite mult mai simplu.

“Do something that you love. Whatever you’re going to do is going to be tough enough. Find something that gets you so excited that the sun can’t come up early enough in the morning because you want to go do your thing.” Chris Gardner

Depinde de fiecare dintre noi. Există foarte multă informație bună pentru SEO, social media și marketing online și din cauza asta, poți ajunge la un moment dat să faci ceea ce nu trebuie. Poți să te pierzi citind 10 ore pe zi și să nu implementezi nimic sau poți munci 8 ore pe zi și să citești două ore. Depinde de fiecare cum își organizează timpul și cum își selectează informația. Recomand grupuri de SEO, marketing online, atât pe Facebook, cât și pe LinkedIn. Găsiți-le pe cele în care informația este deja triată de alții.

Eu îmi selectez informațiile din multe surse: medii sociale, grupuri, RSS, e-mail și site-uri pe care le urmăresc constant. Îmi place să mă informez și să citesc zilnic. Încerc să țin pasul. Ce funcționează în alte țări nu funcționează neapărat și la noi. Fiecare piață are cusururile ei. Dacă nu testezi ce funcționează aici, ai doar de pierdut. Documentarea este obligatorie. Trebuie să știi când să te documentezi, când să lucrezi, când să testezi, când să implementezi și când să măsori. Toate merg mână în mână.

 

Ctrl-D: Care au fost cele mai mari provocări cu care te-ai confruntat în eforturile tale de optimizare a unor site-uri?

Daniel Ene: În general, provocările sunt clienții. De obicei, nu știu ce vor și nu știu la ce să se aștepte când apelează la servicii SEO. Piața noastră nu este educată în niciun fel în această disciplină. Consider că este timp și pentru acest lucru și sunt sigur că toate afacerile care sunt prezente online, la un moment dat, vor apela la un consultant SEO, pentru a cere îndrumări. Provocări sunt întotdeauna în SEO, deoarece „competiția nu doarme niciodată”. Mie îmi plac provocările și îmi place să depășesc atât așteptările mele, cât și pe cele ale clienților. Dacă nu există competiție, cum poți deveni mai bun?

 

Ctrl-D: A existat la un moment dat un caz interesant în politica românească ce prezenta amprente de SEO, mai exact, cel legat de cuvântul „plagiator”. În ce măsură poți folosi tehnici SEO mai mult sau mai puțin corecte pentru a influența imaginea unei persoane sau a unei companii?

Daniel Ene: Termenul este cunoscut sub numele de Google Bombing. Se creează un număr foarte mare de linkuri pe o anumită ancoră și acest lucru determină pagina respectivă să se poziționeze foarte sus pentru acei termeni irelevanți. Cel mai cunoscut caz de Google Bombing este cel cu „miserable failure”, când, pe vremea lui George Bush, whitehouse.gov/president era pe locul 1 în căutări pentru acel termen. De când s-a întâmplat acest lucru, Google a declarat că poate detecta mult mai bine aceste cazuri și că nu vor mai exista în viitor. Din păcate, nu a fost așa. Pentru alte exemple, vă recomand un articol de pe Search Engine People și unul de pe Mashable.

Există metode de rezolvare pentru aceste tactici neetice, dar trebuie să ne bazăm mai mult pe Google și pe bunul simț care există în online. O metodă ar fi scoaterea site-ului din index, până când se scot cu Disavow Links Tool toate linkurile care au ancora nedorită și se realizează un raport către Google.

 

Ctrl-D: Ne poți spune, pe scurt, cum ar trebui să arate un site SEO friendly?

Daniel Ene: Un site SEO friendly trebuie să placă utilizatorului și să fie ușor de navigat. Trebuie să aibă un design plăcut, curat și simplu. Trebuie să ajute chiar și un copil să navigeze ușor și să găsească informațiile de care are nevoie. Trebuie să aibă multe funcționalități, cum ar fi filtrele de sortare în cadrul unui magazin. Trebuie să se poată interacționa cât mai mult cu elementele oferite (produsele, de exemplu), adică să fie aranjate după cât mai multe criterii, atunci când sunt multe produse într-o categorie.

În ceea ce privește elementele tehnice, le voi înșirui într-o listă:

  • Titluri unice;
  • Meta descrieri unice;
  • URL-uri scurte și descriptive;
  • Headinguri vizibile;
  • Structură de navigare simplă;
  • Să nu aibă conținut duplicat;
  • Să prezinte conținut unic, nou și informativ;
  • Să aibă imagini optimizate și unice;
  • Să fie funcțional și să prezinte funcționalități
  • Să fie indexabil;
  • Să fie ușor de parcurs de utilizator, dar și de motorul de căutare;
  • Să fie cât mai simplu de folosit;
  • Să prezinte un sitemap.xml și Robots.txt (nu este obligatoriu, dar este foarte recomandat).

 

Ctrl-D: Spune-ne despre update-urile recente aduse de Google. Cât de des se schimbă regulile jocului? Îți rămâne destul timp pentru a fi în pas cu schimbările?

Daniel Ene: SEO nu este un joc, iar Google nu este un simplu motor de căutare, ci unul care învață, care se folosește de inteligența artificială, care are acces și procesează date cum nu există în alt loc din lume. SEO nu înseamnă să te „bați cu motorul”, SEO este despre oameni și despre cum percep ei site-ul și brandul tău. Acolo trebuie să te concentrezi.

Update-urile erau necesare, pentru că multe lucruri au scăpat de sub control. Panda a „lovit” site-uri care nu prezentau un conținut de calitate, a lovit site-uri ca squidoo.com, ezinearticles.com, ferme de linkuri care prezentau conținut spinnuit (făcut automat cu spinnere). Penguin a „lovit” linkurile spam și manipulative. Aceste schimbări majore erau de așteptat. Toată lumea știa politica Google și ce părere are despre aceste tactici, dar, cu toate acestea, erau folosite, pentru că funcționau.

Cele mai multe discuții în lumea SEO de anul trecut au fost: „Am fost penalizat și nu înțeleg de ce, nu am făcut nimic rău!”; „Site-ul meu a fost penalizat, cum scap de penalizare?”. Acești algoritmi sunt de fapt filtre, care au acționat diferit în fiecare nișă, nu au avut „o rețetă” anume pe care au urmat-o.

Viitorii algoritmi sunt teama multor specialiști SEO. Eu nu înțeleg de ce, pentru că nu trebuie să fim în pas cu schimbările, trebuie să fim cu un pas înaintea lor și să ne gândim la viitor. Puneți-vă întrebarea „De ce”? De ce să aplic această tehnică pe care știu că Google nu o acceptă și îmi va dăuna în viitor? De ce să cumpăr linkuri dacă știu că nu mă ajută în viitor? De ce să nu mă gândesc la viitorul meu și al afacerii mele?

Google depinde de noi, pentru că are nevoie ca noi să căutăm și să fim foarte mulțumiți de răspunsurile pe care ni le oferă. Are nevoie de SEO pentru ca noi să oferim aceste rezultate. Toate aceste schimbări în algoritmi sunt pentru a îmbunătăți experiența de căutare și pentru ca noi să ne simțim bine atunci când folosim serviciul lor. Cum face Google profit? Prin oameni, ei caută și ei dau clickuri pe reclame. Ce s-ar întâmpla dacă noi nu am mai căuta? A auzit cineva de Bing it? Yahoo! it? Nu, cu toții am auzit de Google it.

 

Ctrl-D: Care este punctul de întâlnire dintre link building și brand building în online? Eric Enge și Matt Cutts spuneau într-un interviu că a considera link buildingul un scop esențial se aseamănă cu situația în care pui căruța înaintea cailor. Ce părere ai despre asta?

Daniel Ene: Din punctul meu de vedere, linkurile sunt pentru a îmbunătăți prezența online a unui brand, a-i mări brand awarness-ul și brand equity-ul. Linkurile, dacă sunt puse doar cu scopul de a manipula rezultatele căutarii, nu ajută la nimic. Linkurile trebuie să genereze trafic relevant și leaduri sau conversii. Cele mai bune linkuri sunt cele oferite de audiență sau de competiție. Ele pot fi sub formă de linkuri sociale sau linkuri editoriale. Rand Fish vorbește de link earning și nu de link building. Există multe nișe în care linkurile nu vin doar în acest fel și trebuie să ajutăm cumva brandul respectiv.

Același lucru trebuie să îl facă și conținutul pe care îl producem. Cred că trebuie să ne gândim mai mult la Inbound Marketing și Pull Marketing. Să încercăm să câștigăm încrederea oamenilor. Dacă facem asta, cu siguranță vom câștiga și clienții. Linkurile sunt din ce în ce mai „penalizabile” și singurul sfat pe care pot să îl dau oricărui link builder este să fie foarte, foarte pretențios la linkuri.

 

Ctrl-D: Cât de mult contează linkurile din social media pentru SEO?

Daniel Ene: În studiul făcut de SEOmoz în 2011, corelările descoperite de ei sunt: în jur de 42% on page, în jur de 43% linkuri și în jur de 15% social media. Există corelări directe și între semnalele sociale și poziționarea în SEPRs, dar testele făcute au rezultate de scurtă durată. Chiar Rand Fish a făcut un test cu Twitter. Și-a rugat fanii să dea retweet la un articol care, în câteva ore, urcase pe primul loc pentru anumite cuvinte cheie. Nu a durat mai mult de o zi poziționarea, dar este un semnal puternic.

În anul acesta și în anii următori, semnalele sociale cred că vor avea o influență mai mare. Ele reprezintă semnale de încredere. Gândiți-vă, poate citiți un articol doar pentru că acesta are multe like-uri, tweet-uri, share-uri, pin-uri în platformele de socializare. Sau citiți un articol, vă place și „îl recompensați cu un like”. Înseamnă că cel care a scris acel conținut a făcut ceva util pentru comunitate.

 

Ctrl-D: Pe final, ne poți spune care este, din punctul tău de vedere, tendința de evoluție a acestui domeniu în următorii ani? La ce ar trebui să ne așteptăm?

Daniel Ene: Am scris deja trei articole pe tema asta și am făcut o prezentare pentru LumeaSEOPPC. Voi împărtăși câteva idei și vă las să studiați și articolele.

Google va pune accent mai mult pe conținutul de calitate. Noi avem nevoie de conținut. Mai mult nu este neapărat mai bine, dar trebuie să fie constant. Cu toții avem anumite site-uri/bloguri pe care le citim regulat. Ce s-ar întâmpla dacă ele nu ne-ar mai oferi conținut?

Pentru a determina calitatea articolelor, va folosi mai mult semnalele sociale și Author Rank, despre care am mai vorbit. Conținutul înseamnă și video, imagini, studii de caz, eBook-uri, podcasturi, prezentări și altele. Nu trebuie să ne limităm. Google+ va fi un alt factor important, care trebuia luat în calcul de anul trecut. Google va recompensa brandurile, dar mai ales brandurile care își dezvoltă o comunitate. Ctrl-D deja face asta. :)

Linkurile, dacă nu vor fi cele mai bune, vor dăuna. Ele se leagă foarte mult de relationship building. Trebuie să ne gândim în viitor la strategii de link earning. CoCitation/CoOccurence va fi noul link building. Linkurile nerelevante nu vor avea nicio valoare, chiar vor face rău. Cu siguranță vor fi alți algoritmi, poate mai drastici decât Panda și Penguin.

Cred că va exista o creștere pentru căutările locale, datorită smartphone-urilor și tabletelor. Vrem rezultate rapide și din orașul din care facem parte. Cei care vor neglija segmentul mobile vor avea doar de pierdut.

Va fi nevoie de diversitate pe toate planurile. Noi suntem oameni diferiți cu idei și pretenții diferite. Trebuie să facem în așa fel încât să mulțumim majoritatea. Unii dintre noi vor să citească, alții vor un filmuleț, alții apreciază imaginile și tot așa. Unii preferă Facebook, alții Twitter, Google+ sau Pinterest.

Scopul motorului este să își dea seama și să înțeleagă ce vrem să căutăm și să ne ofere cel mai bun rezultat, instant. Vrea să ne ofere răspunsuri la toate întrebările pe care le avem.

„The ultimate search engine would basically understand everything in the world, and it would always give you the right thing. And we’re a long, long ways from that.” Larry Page

Google deja a început să facă asta prin semantic search și prin Knowledge Graph. Google deja ne corectează atunci când greșim o literă sau chiar mai multe în termenii de căutare și ne oferă rezultatele dorite. Va pune accentul și pe rich snippets, adică semantic mark-up. Prin aceste „marcaje”, motorul de căutare va înțelege mult mai bine conținutul din pagini.

Vă recomand pe această temă un articol despre viitorul în SEO, în linkbuilding și câteva predicții pentru 2013. Pe final:

„SEO is not SPAM.” Matt Cutts

Ctrl-D: Îţi mulţumim pentru interviu, Daniel! Rămâi în Ctrl!