În Interviuri

Interviu cu Flavius Neamciuc, despre fotografia digitală

Flavius Neamciuc fotograf

Flavius Neamciuc este un tânăr fotograf din Timișoara care se lasă inspirat de lumea înconjurătoare și o pune în valoare folosindu-se de ochi și tehnologie. Autodidact din fire, Flavius caută în permanență metode prin intermediul cărora să-și perfecționeze capacitățile, să învețe mereu lucruri noi și să zugrăvească lumea într-o manieră proprie, iar unul dintre proiectele recente în care este implicat, Prin Banat, evidențiază acest lucru.

Despre evoluția sa profesională, căutarea inspirației și reguli în fotografie aflăm în interviul de astăzi.

Ctrl-D: Cum a început pasiunea ta pentru fotografie? Mai ții minte prima ta întâlnire cu un aparat de fotografiat?

Flavius: Încă mă amuză modul în care eu am intrat în contact cu aparatul de fotografiat. Eram într-o vacanţă cu familia, în care ne-am propus să facem turul României. Pe vremea aceea aveam un aparat pe film, pe care îl folosea tatal meu pentru a imortaliza diferite momente. Așa că, după o tură prin Oaș, pe la Cimitirul Vesel și prin alte zone frumoase ale Maramureșului, eu am avut o curiozitate la care doar aparatul digital poate astăzi să răspunda, și anume: să văd cum arată fotografiile. Evident că am devoalat un film, fără să știu la vârsta aceea prea multe despre procesul de developare. Așa cred că a fost plantată dorința de a fotografia.

Pasiunea cred că a răsărit puțin mai târziu, pe la sfarsitul liceului și când am venit la facultate. Toate lucrurile erau noi și interesante atunci și, colac peste pupăză, unul dintre profesorii mei era un mare pasionat de fotografie. Așa am ajuns să cunosc și alți oameni care împărtașeau această pasiune, până în punctul în care am decis că îmi doresc să pornesc să caut lucruri noi și să mă definesc prin intermediul fotografiei.

Ctrl-D: E un domeniu cu precădere autodidact. Tu cum te-ai pregătit și ce resurse ai folosit în perfecționarea ta?

Flavius: E într-adevăr un domeniu cu precădere autodidact, este vorba de foarte multă muncă și există mereu lucruri noi de învățat. Am citit toate cărțile de specialitate care mi-au căzut în mână, am activat în diferite forumuri, am urmărit reviste de specialitate și, nu în ultimul rând, am fost la toate workshop-urile la care am avut ocazia. Pot spune că am învățat din fiecare câte ceva nou.

Acum, desigur că depinde foarte mult de ceea ce îți dorești să faci. Eu mi-am dorit să fac performanță în fotografie și încă mai caut metode pentru a-mi perfecționa capacitățile și de a găsi soluții în orice fel de împrejurare. De altfel, am căutat și sunt mereu în căutarea unor proiecte în care îmi pot aduce aportul și care, în același timp, mă vor pregati pentru tot ce înseamnă drumul spre a deveni un fotograf care poate lăsa o moștenire în urma sa.

Ctrl-D: Oferta camerelor profesionale este din ce în ce mai bogată, acestea fiind o ispită nu doar pentru profesioniști, cât și pentru amatori. Care sunt, în opinia ta, cele mai importante criterii de avut în vedere atunci când îți cauți o cameră digitală?

Flavius: Pornind de la prezumția că știi deja ce îți dorești să faci, dar puțini sunt aceia, trebuie să încerci să anticipezi nevoile pe un termen lung (deh, dai niște bani pe jucăriile astea, bani care, de cele mai multe ori, nu sunt chiar puțini). În cazul în care îți dorești o cameră foto pentru concediu, lucrurile sunt foarte simple. Ai nevoie de o cameră cu un obiectiv cu o focală variabilă destul de mare. De exemplu, Canon oferă un obiectiv 18-200 mm, care acoperă cam toată plaja de care are nevoie un om care își dorește fotografie de vacanță.

Dacă știi ce îți dorești, lucrurile nu sunt foarte complicate, poate doar din prisma unei palete foarte variate de echipamente. Îmi vin multe exemple în minte, dar mă voi opri la unul foarte simplu: să zicem că îți dorești să fotografiezi produse – vei avea nevoie de un body, de un obiectiv macro, de un trepied, de niște lumini de studio și, eventual, de un cort.

Discuția pe marginea criteriilor de alegere a aparatelor e foarte largă și diferă în funcție de nevoile fiecăruia, punctele comune fiind adeseori puține.

Ctrl-D: Care sunt primii pași de urmat de cei care vor să învețe să facă fotografii?

Flavius: Primul pas necesar pentru a învăța să faci o fotografie este să înveți instrumentul pe care îl vei folosi în procesul de fotografiere, acela fiind aparatul foto. După ce înveți cum să îl utilizezi, ai nevoie de nenumărate încercări în mai multe domenii, pentru a putea identifica ce gen de fotografie te atrage și spre care simți că ai înclinație. După toți acești pași, e nevoie de foarte multă muncă și de foarte mult exercițiu până să poți spera la fotografie în adevăratul sens.

Ctrl-D: Cum îți alegi subiectul fotografiilor tale? Ce te inspiră și cum îți dai seama că un anumit loc/element poate deveni subiectul unei fotografii reușite?

Flavius: De obicei, îmi aleg subiectul în funcție de ce îmi doresc să transmit sau în funcție de anumite trăiri interioare ale mele. Inspirația fotografiilor mele se trage din totalitatea lucrurilor care mă înconjoară. Oamenii, în schimb, sunt o sursă inepuizabilă de nspirație pentru mine, deoarece ei evoluează mereu și e foarte interesant să vezi sau să urmarești procesul. Mă inspiră foarte mult și arhitectura, care e, până la urma, tot un rezultat al creativității umane, a unui tip de gândire sau comportament.

Subiectul care poate deveni o fotografie reușită nu cred că poate fi anticipat. Însă, orice subiect poate deveni o fotografie reușită, dar pentru asta sunt foarte mulți factori care trebuie să fie acolo, la momentul potrivit. Așa că, de fiecare dată când pun aparatul la ochi, mintea și simțurile mele se îndreaptă spre acel moment, încercând să găsească fotografia, dar acest lucru nu e întotdeauna de ajuns. Fotografia bună nu vine neapărat când ne dorim asta, ci atunci când toate lucrurile se „aliniază”.

Ctrl-D: Care ar fi câteva reguli privind compoziția, de la care nu te abați niciodată?

Flavius: Reguli? Nu prea mai țin cont de ele. Regulile sunt aceleași și în fotografie, și în pictură, când vorbim despre încadrare. Cred că există o etapă în viața fiecărui fotograf când trebuie să se abată de la reguli, până se deprinde cu utilizarea lor.

După utilizarea lor intensă poate începe să se joace cu ele, să încerce să le ocolească puțin câte puțin, să găsească ceva adiacent și uite așa poate ajunge să creeze. Asta nu înseamnă că regulile nu își au însemnătatea lor, ci doar că poate începe să se joace cu ele.

Ctrl-D: În ceea ce privește post-procesarea fotografiilor, ce program folosești și care sunt elementele la care ești atent, de fiecare dată?

Flavius: Încerc mereu să am cadrul din aparatul foto foarte aproape de cel final. Elementele la care sunt cel mai atent sunt luminozitatea și culoarea. Ambele sunt factori extrem de importanți în transmiterea mesajului. Cel mai nou tool folosit pentru editarea imaginilor e Affinity Photo, un program asemănator cu Photoshop, gratuit pentru utilizatorii Apple.

Ctrl-D: Privind puțin în urmă, care crezi că este avantajul major al fotografiei digitale, dincolo de beneficiile privind rapiditatea și calitatea?

Flavius: Beneficiile sunt multe. Cred că unul dintre cele mai importante e că, dacă ai o doză buna de măiestrie, poți reda sentimentul unei fotografii pe film, pe când invers e imposibil. Desigur, alte avantaje sunt rapiditatea, dar la calitate e puțin îndoielnic. La folosirea unui film cu un suport tehnologic mai nou, cum ar fi obiective îmbunătățite cu sticle tratate special și cu motoare performante de focus, calitatea poate fi dramatic îmbunătățită, iar capacitatea de mărire cred că ar surclasa chiar și aparatele cu un număr crescut de megapixeli.

Pentru că totuși vorbim despre avantaje, foarte multe aplicații actuale ale fotografiei nu ar fi posibile fără viteza de „developare” digitală și fără niște senzori foarte sensibili la lumină puțină, ceea ce face din aparatul digital un competitor extrem de competent pentru film și în multe situații îl devansează fără drept la apel.

În concluzie, avantajul major al fotografiei digitale îl reprezintă eficiența.

Ctrl-D: Crezi că evoluția tehnică a aparatelor de fotografiat face viața mai ușoară fotografilor sau, dimpotrivă, o complică? De ce?

Flavius: Acesta e un subiect extrem de delicat. Așa cum spuneam și mai sus, aparatura digitală și progresul tehnologic transformă fotografia într-un aparat extrem de eficient. Din păcate, eficient nu înseamnă mereu bun. Trecem printr-o perioadă de tranziție a fotografiei. Având în vedere cât de multă lume are acces la aparatura foarte avansată, nu se face o diferențiere foarte clară între fotografi și utilizatori de aparate și asta dăunează fotografilor profesioniști (strict la nivel de job). Deși nu îmi place raportul aceasta, cred că fotografii profesioniști sunt cei care fac asta ca ocupație de bază și nu cred foarte mult în cei care se raportează la fotografie ca la un job de weekend sau un job secundar.

Pe de altă parte, câștigă artă. Fiecare om are o viziune unică, așa că ușurinta de utilizare a aparatelor foto sau chiar a telefoanelor, prin niște tehnologii tot mai avansate, nu face altceva decât să dea o șansă tuturor să își dezvăluie partea artistică și viziunea proprie. Încerc să îmi imaginez cum ar fi fost dacă exista era Facebook acum 100 de ani în timpul celor 2 conflagrații mondiale, în condițiile în care avem oricum un numar destul de mare de fotografii din perioada respectivă.

Evoluția tehnică face bine doar fotografilor care sunt dispuși să învețe în mod constant, să se adapteze și să urmeze calea progresului, pentru că, până la urmă, fotografia nu se rezumă la aparatură, ci la un fel aparte de a fi.

Ctrl-D: În perioada 3-26 martie vei susține un workshop adresat celor mai puțin inițiați în tainele fotografiei. Ne poți spune cum ți-a venit ideea acestui workshop și ce le pregătești celor care vor fi acolo?

Flavius: Ideea acestui curs a venit în urma identificării unei nevoi în comunitățile în care eu sunt prezent. Nu de puține ori sunt întrebat lucruri care țin de utilizarea aparatelor, întrebări precum: ce e acela un ISO?, de ce imi ies fotografiile mișcate?, de ce am imaginile blurry?, cum fac să am subiectul clar și în spate să fie încețoșat? etc. Răspund cu drag tuturor, dar evident că o întrebare poate avea un răspuns foarte complex, care explicat pe fugă nu reușește să clarifice prea multe. E ca și cum încerci să explici cuiva cum să gătească doar explicându-i ce ingrediente are nevoie. E puțin mai complex de atât și de aceea am nevoie de mai mult timp pentru a putea explica criteriile de bază.

Pe cursanți îi va aștepta o abordare ușor diferită față de ce înseamnă un „curs”. Îi așteaptă munca practică cu aparatura pe care o dețin, indiferent că vorbim despre un aparat de fotografiat sau despre un telefon mobil, dar asta se va întampla ulterior discuțiilor despre diversele aspecte teoretice. Lucrul pe care îl consider eu ca fiind cel mai important este că vom învăța împreună și ne vom susține reciproc. Sper ca la finalul cursului să fim de fapt o adevarată comunitate.