În Interviuri

Interviu cu Horia Dragomir, UI Developer experimentat

Horia Dragomir

Horia Dragomir este UI Developer cu experienţă de peste 8 ani în domeniu. Timp de un an, Horia a cochetat și cu pedagogia, predând cursuri pentru JS, securitate web și Flash în cadrul Institutului Multimedia Româno-Elvețian. De asemenea, acesta este și colaborator Ctrl-D, publicând articole pe teme de development, pe care le puteți citi aici. Horia a fost UI Developer la wooga.

Ctrl-D: Salut, Horia. Îți mulțumim că ai acceptat să răspunzi la câteva întrebări. Avem o întrebare de început care îți poate testa creativitatea: cum i-ai explica unui copil de 10 ani ce face un UI Developer? :)

Horia Dragomir: Hei! De exemplu, atunci când stai pe marginea unui bazin și atingi ușor apa, poți vedea cum se fac valuri fine. Adică apa îți răspunde. Ei, eu fac unele lucruri, îndeosebi site-uri web, să răspundă la interacțiunile cu tine într-un mod în care să vezi imediat ce s-a întâmplat. A, da. Mai mut și pixeli din când în când.

Ctrl-D: Spune-ne mai multe despre tehnologiile pe care le stăpânești și, bineînțeles, cum ai ajuns să le cunoști. Este meritul sistemului educațional sau al unui spirit autodidact?

Horia Dragomir: Sunt căutat cel mai mult pentru Javascript și CSS, dar am lucrat destul de mult şi cu PHP, mai ales WordPress. Îmi place foarte, foarte mult să lucrez cu Django și încerc să mă țin cât de departe de Flash pot.
Sistemul educațional m-a ajutat să-mi dau seama că nu-mi place Java. Sau C++. Sau matematica pură. Totuși am învățat LISP în facultate și pot zice că asta m-a ajutat enorm.

Ctrl-D: Ce resurse le-ai recomanda celor pasionați de web development? 

Horia Dragomir: Mie-mi place mult mai tot ce face Smashing Magazine. Am majoritatea cărților lor și citesc frecvent și revista online. Mai petrec foarte mult timp și pe Hacker News, loc de unde pot afla noutăți în domeniul IT. Evident, twitter este o resursă importantă și recomand oricărui Frontend Developer să urmărească atât dezvoltatorii browserelor preferate, cât și conturile browserelor și ale librăriilor pe care le folosesc.

Ctrl-D: Pe lângă UI Developer, îți mai place să te caracterizezi ca Hungry and Foolish. Ce înseamnă acest lucru pentru tine? Vine cumva dintr-o pasiune pentru brandul Apple, respectiv pentru Steve Jobs, a cărui replică faimoasă susține aceleași însușiri?

Horia Dragomir: “Hungry and Foolish” mă ajută să cheltui banii cum trebuie, să nu uit că mereu mai am ceva de învățat și să nu iau nimic prea în serios. Într-adevăr, vine de la faimosul discurs al lui Steve Jobs de la Stanford și m-a învățat să investesc în experiențe plăcute și în sentimentul descoperirii. În plus, dă un altfel de ton oricărei conversații prin e-mail, fiind un indiciu că nu sunt și nu gust genul corporatist.

Ctrl-D: Când ți-ai început cariera profesională ca Web Developer? Ce poți să ne spui despre felul în care era percepută meseria de programator pe atunci și felul în care este percepută acum?

Horia Dragomir: Făceam proiecte încă din liceu, dar am început ca designer. Am trecut oficial pe programare în 2005, deși am rămas pasionat de design. Pe atunci, nu prea puteai spune că ești UI Developer, nici măcar Frontend Developer. Trebuia mereu să spun că fac “saituri” ca lumea să înțeleagă ce fac.

Acum percepţia s-a îmbunătățit major, dar cum e percepută meseria-mi depinde de regiunea în care lucrezi: în unele locuri ești perceput ca designer care a învățat JavaScript, în altele ca zona de tampon dintre bărboșii din backend și hipsterii de la design, dar, în general, lumea înțelege ce este o interfață și ce înseamnă programarea aferentă.

Ctrl-D: Dacă nu ai fi ales web development,  pentru ce altceva ai fi optat? Mai ai vreun as în mânecă pentru timpul liber care îți rămâne la dispoziție (dacă este cazul)?

Horia Dragomir: Pot spune că am fost și eu artist înfometat: voiam să mă fac actor când eram în liceu. Asta pentru că jucam în trupa de teatru a liceului și am legat prietenii cu mulți actori împliniți. Chiar și acum am destul de mulți amici din sfera teatrului.

În ultimul an de liceu, însă, pasiunea mea din gimnaziu a reieșit la suprafață și eram hotărât să dau admitere la facultatea de istorie. Când s-a schimbat admiterea cu un concurs de dosare, am ales să merg la Matematică Informatică pentru că nu aveam medii de concurat cu fetele de la istorie. Asta se întâmpla și când am ales să mă pun mai serios pe proiecte și restul e o poveste frumoasă de dragoste.

Ctrl-D: În prezent, lucrezi la wooga, în Berlin. Ce poți să ne spui despre modul de lucru în acest domeniu, specific Germaniei? Există diferențe majore față de România, la nivel de necesități, dorințe, workflow?

Horia Dragomir: Germanii rezolvă probleme din timp și trag pentru acei ultimi 5% pentru ca totul să fie bine. Asta este ce am văzut ca fiind specific aici. La nivel de necesități și dorințe, cel puțin la wooga, spui că ai nevoie de ceva – cum ar fi un mouse nou sau tastatură mai specială sau MacBook în loc de iMac – și, dacă e rezonabil, primești imediat. Nu ai cum să ți se facă prea foame sau sete pentru că ai mai totul la discreție. Ei îți cam dau tot ce ai nevoie pentru ca tu să nu ai alte griji decât ce trebuie să faciîn ziua respectivă.

Un alt lucru plăcut la wooga e că nu ai „manager.” Publicul este cel care dictează direcția unui proiect după perioada lui de incubație. Metrics Driven Development, îi spunem noi.

Ctrl-D: Cum te simți în calitate de dezvoltator de jocuri? Ți-ai împlinit cumva un vis din adolescență?

Horia Dragomir: E bizar să fiu dezvoltator de jocuri pentru că nu sunt un jucător avid. Nu am fost nici măcar în adolescență. A fost o schimbare de ritm totală pentru mine și încă este o provocare. Asta mă face, însă, să mă trezesc cu zâmbetul pe buze pentru că știu că nu mă așteaptă doar „încă o zi” la lucru, ci o zi plină de lucruri noi. Cum spuneam, Hungry and Foolish.
Ctrl-D: Spune-ne despre experiența ta cu HTML 5. A ridicat probleme sau ți-a fost ușor să te acomodezi?

Horia Dragomir: Am fost mai mereu la curent cu ce este HTML5 încă de când a început curentul acum ceva ani, deci știam în ce probleme mă arunc atunci când am ales să vin la wooga. Evident, am descoperit o tonă de probleme și noi provocări, dar și noi soluții. Le-am și însumat într-o prezentare pentru a le ușura altora munca. HTML5 va ridica probleme mereu noi pentru încă vreo zece ani, cred eu. De asta îmi și place atât de mult, probabil.

Ctrl-D: Ce piese de hardware sau software îți fac viața mai ușoară sau, cel puțin, ți-au creat impresia că nu ai putea trăi fără ele?

Horia Dragomir: În primul rând am un scaun foarte, foarte comod și un birou coborât la înălțimea care trebuie. Apoi am primit o pereche de căști Sennheiser de ziua mea, anul trecut. Aceste trei lucruri îmi sunt esențiale pentru a putea lucra.

Ca software, însă, sunt destul de ciudat, să zicem. Folosesc vim – în consolă – pentru a scrie cod. Mai știu doar un alt UI Developer din Finlanda care face la fel. Pe lângă vim, folosesc CodeKit pentru verifica ce scriu și pentru a compila fișierele speciale de CSS. De restul se ocupă mirobolantul OS X, care mi se mulează pe degete la propriu.

Momentan, am un MacBook Air de 13’ care este înarmat cu un SSD care face toți banii. Mai folosesc și un Magic Mouse când trebuie să desenez sau să joc StarCraft.

Ctrl-D: Ce dorințe de viitor ai pentru industria în care activezi?

Horia Dragomir: Ce mi-ar plăcea să văd este ca industra IT să fie mai bine integrată în sistemul de învățământ. Am fost plăcut impresionat să văd o secție de User Interface la o facultate în Germania, dar ne trebuie mai mult.
Ne mai trebuie și ceva mai multă dragoste pentru dezvoltatori. Orice program care ne scurtează distanța pe tastatură sau ne reduce numărul de click-uri este prețios și sper să văd mai multe utilitare de acest gen.

Ctrl-D: Îți mulțumim pentru interviu, Horia! Mult succes în continuare.

Horia Dragomir: Sărut mâna! Multă distracție și vouă!