În Interviuri

Interviu cu Ionuț Radu Munteanu

interviu Ionuț Radu Munteanu

Managing Partner și trainer la WebDigital, Ionuț Radu Munteanu este, pentru cei mai mulți dintre noi, imunteanu.com. Are studii în psihologie și sociologie și este pasionat de marketingul online. Despre cum se îmbină munca, pasiunea și pregătirea sa academică, ne-a povestit în interviul de mai jos.

Ctrl-D: Descrierea pe care ți-am făcut-o noi este mai lungă. Spune-ne ceva despre tine în 3 cuvinte.

Ionuț Radu Munteanu: Îmi este de obicei foarte greu să mă descriu pe mine și prefer să îi las pe alții să o facă. Dar, ținând cont de marketingul centrat pe cuvinte cheie, mă gândesc astfel: îndrăzneț, perseverent și pragmatic.
Ctrl-D: Ai pornit cu studii în psihologie și sociologie, iar în prezent faci marketing online. Consideri că acestea ți-au oferit o bază bună pentru o carieră în marketing online?

Ionuț Radu Munteanu: Foarte frumoasă întrebarea voastră. De obicei, oamenii mă întreabă ce legătură există între sociologie, psihologie și marketing online și sunt obișnuit să răspund mai repede la această întrebare. Dar întrebarea voastră este mult mai corectă.

Avantajele sunt majore și cred că orice om de marketing ar trebui să aibă ceva cunoștinte de sociologie și psihologie, poate nu la nivel avansat, dar la nivel începător în mod cert. Sociologia și psihologia m-au ajutat să înțeleg mai bine consumatorul, să anticipez comportamentul acestuia și să fac conexiuni între intenția de achiziție, contextul în care se află un anumit consumator și acțiunile pe care acesta le face pe internet, indiferent de scopul „vizitei” lor pe internet.

Însă, la un anumit moment dat, a devenit o provocare pentru că mi-a ridicat o serie de obstacole. Deoarece înțelegeam sau intuiam câteva „social biases”, mă manifestam prin încercări de tip „Don Quijote”, cu scopul de a le elimina, evident, fără succes. Abia mai târziu mi-am dat seama că valoarea constă și în simpla identificare a lor.

Mi-au fost de mare folos cunoștințele dobândite din sociologie și psihologie, aici nu mă refer la varianta academică, ci la deschiderea și interesul pe care mi l-au trezit în a mă apropia de aceste domenii. Atunci când am început să schițez consumatorul ideal pentru o anume achiziție, am înțeles mai bine care sunt stadiile în care aceștia se pot afla și care sunt etapele pe care trebuie să le parcurgă până la a face achiziția efectiv și care este conținutul la care reacționează. M-a ajutat foarte mult să înțeleg complexitatea procesului și să realizez campanii integrate de marketing. Practic, în toate etapele acestui proces, cunoștințele de sociologie și psihologie m-au ajutat.
Ctrl-D: Este evident că ești interesat în mare măsură de studiul comportamentului consumatorului. Dacă în cazul unei anchete sociologice offline poți trage concluzii ajutându-te și de limbajul non-verbal, în online, individul poate fi adeseori nesincer și imprevizibil. În ce măsură îi poți anticipa comportamentul?

Ionuț Radu Munteanu: Din psihologia experimentală am învățat că există o scală de validare utilizată adeseori în metoda chestionarului, care are rolul de a valida răspunsurile grupului țintă.

Din punctul meu de vedere, pe internet este mult mai ușor să analizezi acțiunile utilizatorului, pentru că, deși nu pare, aceștia oferă mai multe informații despre ei pe internet prin lucrurile pe care le fac, mult mai multe decât dacă i-aș întâlni pur și simplu pe stradă. În plus, atât consumatorii din online, cât și cei din offline, pot fi imprevizibili și nesinceri, dar atunci când ei caută pe Google, involuntar sunt mai sinceri, iar acest lucru este evidențiat în funcție de căutările pe care le fac.

Dacă ei vor căuta „ambulanță veterinară București”, este clar care este intenția lor, iar tu, ca advertiser, vei fi mereu cu un pas înaintea utilizatorului, pentru că îi pregătești mediul în care el să interacționeze cu produsul sau serviciul tău, intuindu-i comportamentul.

Un avantaj al internetului este faptul că acesta este mai puțin intruziv pentru utilizator. Utilizatorul este cel care vizitează un website sau altul și este în control, tu ești acolo unde el are nevoie de tine.
Ctrl-D: Care ar fi principala diferență dintre comportamentul consumatorului din online, respectiv al celui din offline?

Ionuț Radu Munteanu: Există un filmuleț pe internet realizat în anii ’70-’80, care descrie comportamentul unui individ în momentul în care era la volan, spre deosebire de momentul în care nu era la volan. Acesta este un tip respectuos atunci când nu este la volan, vorbește frumos și are un comportament exemplar. În schimb, atunci când se așază pe scaunul mașinii, acesta devine o bestie, violent, nepoliticos, grăbit, agresiv. Cum se explică acest comportament? Ei bine, atunci când acest personaj era la volan, se simțea securizat, în mediul lui, în propria mașină, iar acest context îi oferea stabilitate și putere în așa fel încât să se manifeste așa cum dorește.

Pornind de la această situație, vorbim de omul care se află în fața propriului calculator, care are control și are oricând posibilitatea de a închide dispozitivul, de a-l scoate din priză sau de a se deconecta pur și simplu de la internet dacă apare ceva care îl deranjează sau pur și simplu nu îi convine. Astfel, el are posibilitatea să controleze mediul. De asemenea, acest utilizator este mult mai sensibil decât cel din offline.

Când „comportamentul tău”, prin forma și fondul informației oferite, nu este conform așteptărilor, este foarte posibil să îl pierzi, să îl deranjezi, să ia decizia să nu mai interacționeze cu tine imediat. De ce? Pentru că, spre deosebire de mediul offline, unde există o serie de convenții sociale care nu îți permit să faci anumite acțiuni, cum ar fi să închizi telefonul în nas cuiva, să te ridici de la masă în mijlocul întâlnirii și să spui „M-am răzgândit” și să pleci, pe internet aceste convenții nu există. Cum ar fi să spui „Stai că acum aștept până trece banner-ul ăsta”? Așa că utilizatorul poate să răspundă pozitiv sau negativ în relația cu produsul și se poate exprima foarte ușor după ce interacționează cu acesta.
Ctrl-D: Care ai constatat că sunt cele mai bune “arme” pe care ar trebui să le conțină o strategie de marketing online eficientă, din vasta experiență de până acum?

Ionuț Radu Munteanu: Jay Conrad Livingston folosește „arme” de marketing în cartea sa despre Guerrilla Marketing, iar de fiecare dată când aud acest cuvânt, îmi aduc aminte de această carte pe care am descoperit-o cu ani în urmă.

O strategie de marketing online trebuie neapărat să includă: Search Engine Optimization, Pay per Click Marketing în motorul de căutare și nu numai, Display Advertising, Web Development („făcut să meargă bine”), Web Design centrat pe utilizator, Content Marketing (Article Marketing, Podcasts, Webinars, Video Content, E-books), PR Online, Social Media Marketing (Facebook, Twitter ș.a.m.d) și E-mail Marketing.

Search Engine Optimization îl văd ca pe un integrator, precum liantul dintre mai multe arme de marketing. Prezența în cadrul motorului de căutare trebuie să fie relevantă și oamenii să mă găsească pe mine atunci când mă caută, iar pentru asta am nevoie de un ansamblu de lucruri să se lege între ele.

Plecând de la acest concept, este nevoie de optimizarea paginii care se face prin intermediul unui „Web Development SEO friendly”. Astfel, se ajunge la nevoia de a crea un website „sănătos”, care să te ajute să îți îndeplinești obiectivele de marketing. Apoi, vorbim de Content Marketing și Content Strategy, care inițial presupune elaborarea acestei strategii în ceea ce privește crearea mai multor tipuri de conținut care să fie relevante pentru motorul de căutare, iar apoi presupune promovarea respectivului tip de conținut creat pentru a valida calitatea lui, pentru a populariza conceptul și pentru a aduna masă critică.

Promovarea conținutului pe care îl creezi are la bază și PR-ul Online, relațiile pe care le ai cu piața și cu actorii acesteia, care te ajută să diseminezi informația în așa fel încât aceasta să ajungă la cei pe care îi vizezi. Astfel, te po’i folosi de advertoriale, blogvertoriale și așa mai departe. Tot la nivelul promovării de conținut, discutăm și despre Social Media, care contribuie masiv la ceea ce se întâmplă cu conținutul nostru pe internet și la consolidarea comunităților din jurul unei anumite categorii de conținut.

Practic, toate cele de mai sus derivă din nevoile ce iau naștere inițial din SEO și trebuie să fim conștienți că este necesar să fim acolo. Ce ne facem când nu suntem tot timpul acolo? Pierdem oportunități, clienți, business și bani.

Un „arsenal” interesant de arme de marketing îl reprezintă Pay per Click Marketing, care presupune achiziția de media cu plata pe click. Scopul este popularizarea conținutului, produselor și serviciilor tale prin aceste forme de marketing. Există mai multe astfel de tipuri de promovare, arme de marketing pe care le recomand: promovare în cadrul motorului de căutare Google, pe website-urile partenere Google, Facebook, LinkedIn, YouTube. Astfel, achiziționăm media pentru a obține poziții premium în cadrul motorului de căutare, completând nevoile inițial definite prin SEO și apoi achiziționăm media pe cele mai relevante website-uri partenere Google pentru produsele și serviciile noastre.

Sunt multe arme de marketing care ne ajută în relația cu clienții noștri. Trebuie să ținem cont atât de cele pe care le-am precizat mai sus, dar mai sunt câteva pe care nu le putem ignora și care pot fi parte integrantă din strategia de marketing online, precum Brand Reputation Management, E-mail Marketing, Affiliate Marketing, Audio Content.

În plus, depinde foarte mult de business-ul online pe care îl desfășori. Astfel, dacă ne raportam la o afacere business to business (B2B), aceasta va fi diferită față de o strategie business to consumer (B2C). Fiecare dintre aceste tipuri de afaceri au particularitățile lor, iar strategia de marketing se adaptează în funcție de acestea.

Astfel, experiența utilizatorului pe internet este extrem de complexă și are impact mare în deciziile pe care acesta le ia pentru a achiziționa un produs.
Ctrl-D: Ești trainer într-un domeniu care se schimbă foarte des, ceea ce înseamnă că trebuie să depui eforturi mari pentru a fi mereu la curent cu tot ce e nou. Practic, trebuie să fii propriul tău trainer. Te ajută să te pui în pielea cursanților?

Ionuț Radu Munteanu: Te ajută să te pui în pielea cursanților tot timpul pentru a înțelege ce nevoi au. De asta îmi place să fiu trainer, pentru a fi la curent cu tot ceea se întâmplă nou în acest domeniul al marketingului online și pentru că nu mi se pare deloc greu să fac asta. Dacă am creat un suport de curs pe o anumită temă anul trecut, cu siguranță îi voi mai adăuga câteva slide-uri anul acesta și voi modifica mai mult de două slide-uri din cele vechi, depinde de noutățile care apar. Au fost cazuri când am refăcut de la zero conținutul unui training pe o anumita temă.

De exemplu, noi am făcut pentru clienții noștri un filmuleț care prezintă modalitatea prin care introduci datele de facturare în cadrul platformei Google AdWords, filmuleț care nu are nici un an de când l-am realizat și care trebuie schimbat pentru că s-a modificat interfața, nu radical, dar nu se mai potriveste cu filmulețul nostru. Iată, deci, modificările apar mai devreme decât ne putem aștepta în acest domeniu.

Aceste schimbări există și fac tot posibilul să rămân la curent cu ele prin toate metodele (training-uri audio, cărți, articole, workshop-uri, webinarii s.a.) și cred că metode sunt multe și sunt pe principiul „all you can eat”. Cu cât poți citi mai mult, învăța mai mult, participa la cât mai multe conferințe, prezentări și workshop-uri, cu atât vei fi mai aproape de ceea ce urmează să se întâmple.
Ctrl-D: 3 lucruri esențiale pe care vrei să le auzi de la participanți la final de training?

Ionuț Radu Munteanu: Dacă aud aceste 3 lucruri, înseamnă ca mi-am făcut bine meseria: „Mi-a placut”, „A fost cel mai tare training la care am fost până acum”, „Abia aștept să pun în practică ce am învățat”.
Ctrl-D: De vreme ce dezvoltarea profesională a fost pentru tine mereu o prioritate, ne poți spune care a fost cea mai mare reușită? Dar cel mai supărător eșec?

Ionuț Radu Munteanu: Cea mai mare reușită a mea este clar Webdigital, sunt mândru de ceea ce se întâmplă aici, sunt mândru de echipă și cred că se potrivește cu zicala „Am crescut într-un an cât alții în 10”. Cel mai mare eșec a fost Numai Credite, pentru că am evaluat greșit momentul în care am intrat în piață și nu am avut puterea de a continua, pentru că am conștientizat că am început greșit. E bine că m-am oprit. Însă privind retrospectiv, eu nu l-am privit neapărat ca un eșec, pentru că a fost una dintre cele mai importante lecții de business pe care am învățat-o, din păcate, pe cont propriu.
Ctrl-D: Un mic exercițiu de imaginație: ce meserie crezi că ai profesa dacă nu ar mai exista internetul? Crezi că ai putea păstra ritmul actual de învățare?

Ionuț Radu Munteanu: Să știi că am făcut acest exercițiu de imaginație acum ceva vreme. Probabil aș învăța mai lent, pentru că sunt foarte multe lucruri pe care le învăț cu ajutorul internetului. Sunt convins că mi-ar fi foarte greu dacă s-ar întâmpla asta, dar știu exact ce aș face, pentru că sunt un paranoic vizavi de fenomenele naturale și lucrurile pe care nu le pot controla (cutremure, furtună etc.).

Aș fi profesor! Am o pasiune pentru limbi străine și cred că m-aș descurca foarte bine dacă aș preda copiilor și adolescenților. Dacă mergem un pic mai departe în exercițiul de imaginație și ne gândim că vor exista totuși calculatoare capabile să traducă dintr-o limbă în alta, atunci aș alege să fiu trainer motivațional.
Ctrl-D: O vorbă de duh pentru curioșii care au citit acest interviu?

Ionuț Radu Munteanu: учиться, учиться, учиться!, vorba lui Lenin.

Ctrl-D: Îţi mulţumim pentru interviu, Ionuț! Rămâi în Ctrl!