În Interviuri

Interviu cu Irina Florea, Managing Director la The Institute

Irina Florea, Managing Diector la The Instititute - fotografie realizată de Uncle Jeb Studio pentru Mixtopia.ro

Premiile Effie, Școala ADC*RO, AdPrint, Noaptea Agențiilor, Internetics. Aceasta nu este o enumerare a unor evenimente aleatorii, ci este o enumerare a celor mai de succes evenimente din industriile creative autohtone. Și mai au un lucru în comun: sunt organizate de The Institute.

Parte a Millenium People, The Institute se ocupă de management-ul mai multor proiecte și evenimente din industria de marketing și comunicare din România, reprezentând fără doar și poate un reper al industriei și un exemplu de urmat.

Ctrl-D: Salut, Irina! Îți mulțumim că ai acceptat să ne oferi acest interviu. Portofoliul vostru de evenimente este impresionant, mai ales dacă ne gândim că activați, totuși, într-o industrie de nișă. Cât e de greu să organizezi un festival de publicitate online în anul 2013?

Irina Florea: Publicitatea online este un domeniu în creştere, extrem de dinamic, aşa că cele mai mari provocări sunt să reușim să ținem pasul cu toate schimbările şi noutăţile prin formatul competiției „Internetics” şi să atragem în concurs cât mai multe dintre proiectele online care se dezvoltă în fiecare an.
Ctrl-D: Care este misiunea The Institute? Către ce tindeți?

Irina Florea: The Institute şi-a propus încă de la început să ajute industria comunicării din România să-şi găsească reperele necesare creşterii şi, în acelaşi timp, să creeze contextul necesar pentru dezvoltarea proiectelor pe care le are în portofoliu. Două dintre iniţiativele de apropiere și consolidare a comunităţilor din jurul festivalurilor The Institute sunt proiectul editorial „Institute, The Magazine” și proiectul „Noaptea Agenţiilor”, fără să uităm de cafeneaua „Institute, The Café”, un loc de întâlnire şi de inspiraţie pentru industrie.

De asemenea, din 2013, cu ediția preview a „Romanian Design Week”, am început să ne extindem evenimentele spre o zonă a profesiilor liberale cu focus pe industriile creative.
Ctrl-D: Povestește-ne puțin despre cum se naște un eveniment. Care sunt toate etapele prin care trece, de la idee la desfășurarea propriu-zisă?

Irina Florea: Avem o schemă care explică tot, desenată de Andrei Borţun:

schema festival

Altfel, ar fi mult de povestit, având în vedere că la cel mai recent proiect lansat de noi – „Romanian Design Week” – a durat cel puţin 2 ani de la prima idee până când a avut loc evenimentul propriu-zis. Poate cea mai lungă, dar și cea mai utilă etapă este cea în care ne consultăm cu stakeholderii pe care îi identificăm în jurul unui proiect sau al unei idei.

Iar cea mai aşteptată este implementarea în sine, care înseamnă de cele mai multe ori zilele de eveniment. După multe luni, acela este momentul în care avem în sfârşit un produs, avem ce arăta, vedem cum interacţionează publicul, comunitatea cu el, aflăm ce cred despre el şi cum l-ar vedea mai bun.
Ctrl-D: Când se poate spune despre un eveniment că a fost unul de succes?

Irina Florea: Succesul unui eveniment, dintre cele pe care le facem noi (nu mă refer la evenimente pentru clienţi) se poate măsura din cel puţin 3 perspective diferite, important este ce ne propunem pentru fiecare ediţie în parte, pentru fiecare proiect.

Se poate vorbi despre succes măsurat în participanţi/public care se înscriu, vin la eveniment. Putem vorbi despre o reuşită din punct de vedere al imaginii şi creşterii unui proiect – asta se aplică de exemplu în cazul lansării unui brand nou cum este „Romanian Design Week” sau cum a fost în cazul „AdPrint” – când de la an la an ne-am propus să avem juriu prestigios, agenţii de renume în concurs, să atragem parteneri internaţionali etc.

Şi nu am lăsat întâmplător la final succesul financiar. Suntem încă în procesul de consolidare a unei comunităţi pe care am reunit-o în jurul evenimentelor noastre şi pe care am vrut să o fidelizăm şi să ne-o apropiem chiar mai mult prin cafeneaua „Institute, The Café” şi revista „Institute, The Magazine”, care ajunge o dată la 3 luni pe birourile tuturor directorilor de marketing, brand managerilor, directorilor de creaţie şi creativilor. Asta înseamnă că orice partener sponsor nu este alături de noi doar de 3-4 ori pe an, ci este prezent 365 de zile în toate activităţile The Institute.

Avem deja trei astfel de parteneri şi prieteni care ni s-au alăturat – Grolsch, Pepsi, DDB România – și sperăm că având deja aceste trei studii de caz, vom reuşi să atragem şi alţi parteneri care să se alăture comunităţii The Institute.
Ctrl-D: Ați organizat recent Romanian Design Week – Preview. Cum stă România la capitolul design? Țin artiștii autohtoni la elementele „neaoșe” sau se pierd în goana după globalizare?

Irina Florea: Am demarat proiectul Romanian Design Week tocmai pentru că noi credem că sunt mulţi designeri şi multe proiecte ce merită arătate, promovate, admirate şi susţinute. Aşa cum am spus şi în cadrul lansării acestui proiect, credem că dialogul între breslele creative poate fi de folos tuturor celor care intră în acest schimb de idei. De aici şi alegerea celor 8 domenii pe care le-am inclus sub conceptul „Romanian Design Week”.

Cât despre elementele „neaoşe”, cred că se regăsesc în lucrările designerilor autohtoni şi cel mai bun exemplu este probabil ia, care se bucură din nou de un mare val de simpatie.
Ctrl-D: Care este provocarea cea mai mare a unui organizator de evenimente de publicitate în România anului 2013?

Irina Florea: Dacă ne referim strict la evenimentele adresate industriei publicităţii, cea mai mare provocare este să le menţinem la acelaşi nivel de energie şi de optimism ca la primele ediţii, având în vedere evoluţia stării în care se află acum industria publicităţii nu doar în România, ci şi la nivel internaţional.
Ctrl-D: Sunteți în spatele unora dintre cele mai importante premii din industria comunicării online. Care e stadiul industriei din .ro la momentul actual? Suntem pe un trend ascendent în ceea ce privește eficiența campaniilor de comunicare desfășurate în mediul online?

Irina Florea: Industria comunicării online se bucură din ce în ce mai mult de popularitate, nu doar datorită tehnologiei, ci şi datorită evoluţiei spațiului online faţă de media clasice.

Desigur, datorită tehnologiei, tot mai mulţi oameni au acces la internet, deci şansele  de reuşită ale unei campanii sunt mai mari. Asta nu înseamnă că orice campanie online este automat eficientă. Depinde ce îşi propune fiecare campanie şi în ce măsură îşi atinge obiectivele.
Ctrl-D: Crezi că există vreo relație cauzală între creativitate și eficiență, în ceea ce privește campaniile de promovare?

Irina Florea: Cred că poate exista, atât timp cât creativitatea are în spate un insight puternic. 
Ctrl-D: Care sunt factorii care crezi că influențează eficiența unei campanii de promovare desfășurate în mediul online?

Irina Florea: Din nou, depinde de ce îşi propune fiecare campanie. Doar având nişte obiective în faţă, cred că se poate vorbi despre ce factori ar putea influenţa eficienţa unei campanii.
Ctrl-D: Unul dintre cele mai cunoscute proiecte ale voastre este Școala ADC*RO. Cât de importantă credeți că este educația non-formală în domeniul publicității? Reprezintă o soluție la niște probleme din sistemul de învățământ sau doar o completare binevenită la curricula universitară?

Irina Florea: Este o completare binevenită. Gramatica nu se învaţă la Şcoala ADC*RO, literatura nu se citeşte în timpul cursurilor ADC… şi tot aşa. Şcoala ADC*RO este o şcoală de concept, care completează anii de studii universitare atât de importanţi în formarea şi maturizarea oricărui viitor comunicator.

Este partea practică care de cele mai multe ori lipseşte şi este interacţiunea cu unii dintre cei mai apreciaţi directori de creaţie din România.
Ctrl-D: Activați într-o industrie creativă și vă implicați mult în educație. Poate fi educată creativitatea sau este o calitate înnăscută?

Irina Florea: Poate fi educată, dar cred că sunt mai multe categorii de creativi:

    • cei care au talent înnăscut, aşa cum spui, dar care educaţi pot atinge performanţa;
    • care care nu au talent înnăscut, dar care se educă şi pot ajunge şi ei destul de departe;
    • cei care au talent înnăscut, nu se educă şi rămân într-o zonă de mijloc.

 

Ctrl-D: Dintre toate proiectele pe care le-ați realizat până acum, este vreunul la care țineți în mod deosebit sau cu care vă mândriți într-o măsură mai mare?

Irina Florea: „Institute, The Magazine” este proiectul meu favorit. Probabil că cel mai simplu motiv este că sunt de profesie jurnalist şi este o mare satisfacţie să poţi să faci o revistă „de la A la Z”. În plus este un proiect care se adresează unui public din zona industriilor creative, pe care l-am reunit şi cu ocazia evenimentelor din cadrul „Romanian Design Week” de anul acesta.

Ctrl-D: Mulțumim pentru interviu și succes în continuare!

Mulţumesc şi eu!

Echipa The Institute – fotografie realizată de Uncle Jeb Studio pentru Mixtopia.ro
Echipa The Institute – fotografie realizată de Uncle Jeb Studio pentru Mixtopia.ro