În Interviuri

Interviu cu Matei Psatta, „the social media guy”

Matei Psatta

Deși nu a împlinit încă 23 de ani, Matei Psatta are deja mai bine de 4 ani experiență în comunicarea online în cadrul unora dintre cele mai prestigioase agenții din țară. Momentan, este Head of Social Media și Strategic Planning la iLeo Marketing Interactiv și cofondator al The Pole Society. Despre experiența sa profesională și ce presupune munca în social media, aflați în interviul de mai jos.

Ctrl-D: Ai crescut cu publicitatea în casă. Ți-a influențat asta în vreun fel alegerile privind studiile și profesia?

Matei: Da, şi aşa mi se pare şi firesc. Discutam campanii şi gânduri „strategice” de când mă ştiu. E domeniul în care mă simt cel mai confortabil. Culmea, e şi o zonă în care simt că pot să fac lucruri bune – atât calitativ, dar şi lucruri care au un impact pozitiv în rândul oamenilor.

 

Ctrl-D: Cum vedeai social media când ai început să cochetezi cu domeniul și cum vezi lumea asta acum, după câțiva ani buni de experiență?

Matei: Pe vremuri, ca un paradis. Cine nu vrea să stea toată ziua pe Facebook şi să fie plătit pentru asta? Acum îmi dau seama că multă lume a rămas blocat în paradisul ăsta şi nu vede dincolo de el. Social media e o unealtă foarte utilă atunci când vrei să-ţi îndeplineşti diferite obiective, dar nu e un obiectiv în sine. Asta e poate cea mai importantă lecţie pe care am învăţat-o, iar multă lume, oricât ar susţine că nu-i aşa, încă trebuie să înveţe asta.

 

Ctrl-D: Ai ajuns în social media fără să te pregătești pentru asta. Cum te-ai pregătit apoi? Ce ai citit, cu cine te-a sfătuit, cum ai învățat ce știi astăzi?

Matei: Funny story: când am trecut din internship la poziţia de junior social media executive la GMP PR, habar n-aveam ce e aia. La câteva zile după numirea propriu zisă, am avut pitch. Până atunci, am descoperit tot ce am putut pe cont propriu. Google Reader mi-a fost cel mai bun profesor – am început timid, cu bloguri româneşti, dar am încercat să nu mă blochez în asta, iar de acolo tot soiul de alte resurse.

Recomand din suflet tot ce înseamnă cărţi despre business-uri online (nu despre social media), mai ales pentru oamenii la început de drum. „Wikinomics” şi „The Thank You Economy” sunt două cărţi foarte bune despre mişcarea online.

 

Ctrl-D: Există un fel de relație fluctuantă, de tipul love-hate între oamenii de comunicare și Facebook. Ce beneficii crezi că aduce Facebook, la momentul acesta, companiilor?

Matei: Folosit cum trebuie, îţi aduce un plus de imagine imens. Mi se pare o greşeală să-l foloseşti ca un generator de conţinut sau ca un hub al activităţii brand-ului. E un instrument de viralizare, nu de creare. Atât timp cât o companie reuşeşte să construiască „bucăţi” interesante de conţinut în alte părţi, Facebook-ul poate să fie resursa finală prin care informaţia ajunge la publicul ţintă.
Ctrl-D: Dar Twitter? Cât de relevant mai este pentru afacerile din România? În ce industrii crezi că este un canal de luat în seamă și în ce fel poate fi exploatat?

Matei: Momentan îl consider doar un tool util prin care să descoperi informaţii cât mai rapid. La nivel de instrument de marketing și comunicare în România, cred că doar agenţiile din zona de marcomm îl pot folosi ca un instrument permanent (nu mă refer, desigur, la campanii punctuale – asta poate face orice brand ce vrea puţină apreciere din partea twittosferei)

 

Ctrl-D: Care e cea mai mare prejudecată sau iluzie a clienților cu privire la social media?

Matei: „Oamenii vor să audă despre produsele şi realizările mele”.
Ctrl-D: Cea mai importantă lecție învățată până acum? Din punct de vedere profesional, bineînțeles.

Matei: E foarte uşor să te pierzi în lumea social media şi să nu reuşeşti să apreciezi obiectiv campaniile. Un viral sau 50.000 de fani în x luni nu sunt obiective. Poate cel mai util lucru pe care l-am învăţat a fost să apreciez ideile și iniţiativele care au rezultate reale în spate (dar care nu intră nicicum la categoria de viral sau „succes în social media”).

 

Ctrl-D: Din experiența ta de până acum, cum ai descrie utilizatorul de Facebook din România?

Matei: Experienţa m-a învăţat că este o greşeală să încerci să iei „as a whole” utilizatorii de Facebook. Sunt de toate tipurile – de la concursomani până la oameni pregătiţi să facă filme de 30 de minute dacă un brand preferat le cere asta. O să găseşti şi oameni care încă descoperă magia internetului, dar şi utilizatori care ştiu mai multe decât tine despre cum funcţionează Facebook.

 

Ctrl-D: Ce înseamnă pentru tine o campanie de comunicare creativă? Și care crezi că este relația dintre creativitate și eficiență, dacă vezi o asemenea relație?

Matei: O campanie creativă, pentru mine, este o campanie care reuşeşte să ia un subiect plictisitor şi să mi-l pună în total altă lumină, astfel încât să spun: „ce tare, de ce nu m-am gândit eu la asta?”.

E o relaţie sensibilă: uneori, campaniile au nevoie de o abordare creativă; alteori, au nevoie de o abordare clasică implementată foarte bine. Secretul e în brief.

 

Ctrl-D: Ești co-fondator al The Pole Society. Spune-ne, pe scurt, despre modul de funcționare a aplicației și stadiul în care se află momentan proiectul.

Matei: The Pole Society e un startup la care am început să lucrez în 2012, când simţeam nevoia să-mi testez abilitățile în afara lumii social media. Pe scurt, e o aplicaţie de smartphone care îţi permite să generezi şi să personalizezi postere pentru orice eveniment sau produs.

The catch? Poți urca posterele pe aproape 40 de outdoor-uri digitale din Bucureşti direct de telefonul mobil. Vorbim de outdoor-urile mari, precum cele de la Unirii sau de la Universitate. În momentul de faţă, aplicaţia e lansată în România şi pregătim introducerea ei pe alte pieţe precum Irlanda, Dubai, New York, Singapore. Vine şi varianta de Android în curând.

 

Ctrl-D: Sunt mulți tineri de 18-19-20 de ani, care văd în jobul tău un job ideal și visează să îți calce pe urme. Ce îi sfătuiești să facă, în acest sens?

Matei: Îi sfătuiesc să facă orice posibil încât să capete experienţă în zona care îi interesează – un internship, un startup propriu, un blog pe o anumită nişă (nu personal, pentru că e riscant), voluntariat, orice. Să-şi dorească cu adevărat să înveţe şi să accepte faptul că nu ştiu nimic. E dificil, ca tânăr, să recunoşti că nu ştii, însă asta devine un mare atu în timp.

E foarte util, de asemenea, dacă îşi dau seama ce zonă a comunicării îi interesează – social media făcut din perspectiva PR-ului arată într-un fel, cel dintr-o agenţie de ATL sau digital arată total altfel.

Mulțumim pentru interviu, Matei! Rămâi în Ctrl!