În Interviuri

Interviu cu Oana Barbu

Oana Barbu

Pe Oana Barbu mulți o cunosc drept „profă la publicitate”, aceasta fiind Part-time Lector Doctor la Universitatea de Vest din Timișoara. Unii o știu drept organizatoare de evenimente de comunicare, iar alții o asociază cu vocea unor branduri, întrucât aceasta este și freelancer în domeniul relațiilor publice. Nu în ultimul rând, Oana este cunoscută și ca blogger, ea fiind pasionată de mult timp de „branding și alți demoni”, despre care și scrie. Mai multe, vă invităm să aflați în acest interviu.

 

Ctrl-D: Îți mulțumim că ai acceptat acest interviu, Oana. Am reușit să surprindem o parte din elementele care te caracterizează? Ce ai adăuga, mai ales pentru cei care nu te cunosc?

Oana Barbu: În primul rând, doresc să vă mulțumesc pentru acest interviu, este o onoare pentru mine, ca om și ca specialist într-un domeniu conex cu al vostru. Ce aș mai adăuga? Probabil faptul că sunt ca un titirez când lucrez sau organizez ceva, că mă implic până la epuizare în tot ceea ce fac și pun un mare accent pe detaliile organizatorice și de strategie. Pentru mine, un proiect este mereu o provocare și, mai nou, mă implic tot mai mult în proiectele de nișă. Cum e brandingul sportiv. Faptul că fac, zi de zi, ceea ce îmi place (comunicare și branding) îmi oferă energie și entuziasm, atât la universitate, cât și în proiectele personale.
Ctrl-D: În ce mod te ajută celelalte activități menționate mai sus în procesul de predare?

Oana Barbu: Nu sunt genul de profesor care să citeze din cărți sau care să mizeze pe teoriile altora. Pentru mine, domeniul comunicării de brand este unul extrem de pragmatic: o teorie funcționează atâta vreme cât își dovedește eficiența practică…în repetate rânduri, în studii de caz diferite. Nu cred în formule de genul: ”7 pași pentru a ajunge un brand de succes” și nici în ”Cele 22 de legi imuabile ale brandingului” (să mă ierte domnul Al Reis!), chiar dacă ele sunt bune de știut pentru oricine își dorește o carieră în domeniu.

Pe de altă parte, știu însă că practica este verificarea oricărei teorii; nu aș putea niciodată să predau studenților mei despre sub-domenii în care nu am activat eu și încerc să îi implic și pe ei în cât mai multe proiecte practice. Experienţa mea în domeniul comunicării îmi oferă suportul pentru explicarea unei teorii, iar practica le oferă lor oportunitatea de a o proba.
Ctrl-D: Oamenilor nu le vin în minte culori vii atunci când se gândesc la sistemul educațional, ci mai degrabă culori cenușii. Reușesc profesorii tineri să lase o pată de culoare?

Oana Barbu: Eu am avut norocul să întâlnesc oameni deosebiți care, de-a lungul timpului, mi-au modelat felul de a gândi, de a acționa și de a împărtăși cu alții. Aceștia sunt oameni de vârste diferite, unii mai colorați la 50-60 de ani decât mulți din generația mea. Școala este colorată atunci când pui pasiune în ceea ce faci!

Generația de profesori tineri vine, însă, cu un suflu nou, cu acces la alte surse și resurse de informare, cu o experiență practică pestriță, dar și cu o pregătire mentală pentru schimbarile rapide din lumea comunicării. Suntem generația adaptată la schimbare, entuziastă, de-a dreptul, de ceea ce se întâmplă în offline și în online.
Ctrl-D: Știm că, de regulă, materiile predate la facultate sunt stufoase. Care ar fi cele mai importante trei noțiuni cu care consideri că ar trebui să rămână fiecare student de la publicitate, jurnalism sau comunicare și relații publice?
Oana Barbu: Poziționare, strategie, awareness. Pentru mai multe detalii, vă stau la dispoziție.

Ctrl-D: Vedem în jur tot mai multe eforturi de popularizare a cititului. Tu cum procedezi cu studenții tăi? Ce le recomanzi, cărți “offline” sau încerci să le captivezi atenția cu resursele pe care le pot găsi în mediul pe care îl frecventează atât de des, cel online?

Oana Barbu: După cum spuneam și mai devreme, cărțile sunt o resursă importantă, poate cea mai importantă atunci când pornești la drum. Fără o bază teoretică, multe idei bune rămân necunoscute pentru că nu au beneficiat de o implementare corectă. De aceea, după ce citești (studiul constant pe cont propriu este obligatoriu!) trebuie să vrei să înveți să pui în practică. O strategie citită undeva se personalizează întotdeauna pentru un proiect nou; cum se face asta, se învață doar prin exercițiu practic. Asta e abordarea pe care o practic și cu studenții mei.
Ctrl-D: Ce personalități contemporane îți place să citezi atunci când îți desfășori cursurile?

Oana Barbu: Of, doamne… îi schimb tot timpul, pentru că mereu apar voci cu un suflu nou. Acum, de exemplu, îl amintesc tot mai des pe Jay Baer pentru cum vede el tranziţia dintre offline şi online branding. Citez, însă, de la filosofi postmoderni (ca Jean Baudrillard sau Umberto Eco), până la bloggeri ca Scott Adams sau Malcolm Gladwell. Doar trăim într-o comunicare integrată, nu? Cred, însă, că Phillip Kotler, Wally Olins, Jonathan E. Schroeder, Seth Godin, Jay Baer sau Guy Kawasaki sunt numele pe care le recomand cel mai des, pentru că m-au inspirat pe mine.
Ctrl-D: Spune-ne o carte din care consideri că ai învățat cel mai mult, din punct de vedere profesional.

Oana Barbu: Oscilez între Managementul Capitalului unui Brand (David Aaker) și Purple Cow (Seth Godin). Grea alegere…mâine am să răspund altceva, cu siguranță. Până acum, însă, nicio carte nu mi-a dat atât de mult elan precum mi-a dat Purple Cow.
Ctrl-D: De prin mediul online, ce resurse recomanzi? Ție ce site-uri îți fură click-uri cel mai des?

Oana Barbu: Zilnic? Seth’s BlogTEDMashableAdweekMary Smith, CopyranterBrandFreakAds of the WorldPost AdvertisingMy Marketing ThingThe 99 PercentSocial Media Today.
Ctrl-D: Ce ar trebui să completeze educația convențională a unui student la Științele Comunicării sau Marketing pentru a deprinde cunoștințele pe care le caută angajatorii?

Oana Barbu: Categoric, o educație centrată pe student și foarte mult studiu individual. Cine își dorește să lucreze în comunicare trebuie să înceapă să experimenteze pe cont propriu, să se implice în proiecte de voluntariat, să își dorească să învețe mai mult în fiecare zi și să nu ezite să ceară ajutorul.
Ctrl-D: Care este ritmul tău de muncă?

Oana Barbu: Muncesc mult și într-un ritm intens, pentru că acum e momentul să fac asta. Muncesc peste 12 ore pe zi și apreciez fiecare moment ca pe o oportunitate. Nu sar niciodată, însă, peste micul dejun și respect liniştea pe care ți-o dă o ceașcă de cafea băută într-o companie plăcută.

Ctrl-D: În final, se spune că publicitatea nu este un job, ci este un stil de viață. Ce crezi despre asta?

Oana Barbu: Îţi schimbă, categoric, ritmul de viață, modul în care iei deciziile și felul în care privești lumea. Tot ceea ce înseamnă comunicare publicitară te modelează tăcut, din interior, fie că eşti consumator sau creator de produse publicitare. În asta constă puterea publicității și depinde doar de noi în ce fel o folosim.
Ctrl-D: Îți mulțumim pentru interviu, Oana. Rămâi în ctrl!

Oana Barbu: Și eu vă mulţumesc. Nu am de gând să plec prea curând, mai sunt multe de arătat lumii, iar proiecte ca al vostru sunt dovezi vii pentru asta.

Fiţi la curent cu ceea ce scrie Oana citind blogul ei personal, oanabarbu.com.