În Interviuri

Interviu cu Philipp Kandal, co-fondator și CTO la Skobbler

Philipp Kandal este co-fondator și CTO al Skobbler, companie care a câștigat premiul pentru cel mai inovativ startup european în finala Navteq LBS Challenge şi care are în prezent peste 3.5 milioane de utilizatori pentru produsele lor mobile pentru iPhone şi Android. Philipp conduce în prezent echipa de produs din Germania şi este şi directorul general al sucursalei din România a Skobbler, sucursală care are în prezent o echipă de peste 60 de persoane.

Ctrl-D: Pentru început, spune-ne mai multe despre cum a fost dezvoltat Skobbler. Cum ţi-a venit ideea şi care a fost procesul de dezvoltare?

Philipp: Ideea din spatele Skobbler a fost una simplă: credeam că orientarea cu ajutorul telefoanele inteligente este viitorul, având în vedere că oamenii se rătăcesc tot timpul şi sunt întotdeauna curioși de locuri interesante și evenimentele din jurul acestora. Credeam că această piaţă va fi uriaşă, lucru evident acum, însă trebuie să avem în vedere faptul că noi am început să lucrăm la dezvoltarea Skobbler în urmă cu mai bine de 5 ani, atunci când nu existau pe piaţă iPhone-uri sau sisteme GPS. La momentul respectiv ideea era disruptivă.

 

Ctrl-D: Skobbler are un concurent foarte puternic – evident, vorbim despre Google Maps. Cum reuşiţi să atrageţi utilizatori şi să le oferiţi ceva mai bun, sau cel puţin diferit?

Philipp: În primul rând, piaţa pe care activăm este uriaşă. Avem într-adevăr un concurent puternic, însă ne diferențiem prin faptul că aplicațiile noastre funcționează offline, fără conexiune la internet, în cazul în care utilizatorii au descărcat hărțile înainte. Se adresează oamenilor care călătoresc sau acelor persoane care au trafic de date limitat pe dispozitivele mobile, iar acesta este un factor puternic de diferențiere. În plus, lucrăm intens pe alte zone, cum ar fi navigarea pe bicicletă sau navigarea outdoor, lucruri care nu sunt astăzi acoperite de Google Maps.

 

Ctrl-D: Cum se face că majoritatea persoanelor din echipa Skobbler se află în România?

Philipp: Este foarte dificil să dezvolţi un sistem de navigare eficient, iar pentru asta ai nevoie de talent tehnic şi abilităţi matematice excelente. Motivul principal pentru care suntem în România este talentul fantastic al oamenilor de aici. Echipa alături de care lucrez acum este cea mai bună echipă cu care am lucrat vreodată și nu am regretat nicio secundă decizia de a veni în România. Pentru mine, personal, România a devenit o a doua casă.

 

Ctrl-D: Eşti responsabil de recrutarea de noi dezvoltatori pentru Skobbler. Ce calităţi şi cunoştinţe trebuie să aibă un dezvoltator pentru a lucra cu tine?

Philipp: Căutăm oameni inteligenţi şi determinaţi. Cred că un dezvoltator bun poate învăța orice fel de metodologii și limbaje de programare dacă își dorește cu adevărat să facă acest lucru. În principal căutăm oameni care își doresc să dezvolte un produs în loc să aibă un job de outsourcing de la 9 la 5 în care i se spune întotdeauna ce să facă.

 

Ctrl-D: Ai luat decizia de a pune bazele Skobbler atunci când Google Maps era deja pe piaţă. Cum de nu ai fost descurajat? Ce te-a făcut să crezi în acest proiect?

Philipp: Toată compania noastră este bazată pe o hartă open source care se numește „OpenStreetMap. Am văzut cu toţii cum Wikipedia a câştigat lupta în domeniul enciclopediilor, inclusiv împotriva celebrei Encyclopedia Britannica. Având în vedere creșterea pe care o are OpenStreetMap, cred că aceasta va câștiga războaiele hărţilor în manieră similară, iar asta ne va poziţiona excelent pe piață. La OpenStreetMap contribuie peste 1 milion de utilizatori înregistraţi, iar fiecare dintre aceştia ne ajută să ne îmbunătăţim în permanenţă hărţile.

 

Ctrl-D: Care este produsul de care eşti cel mai mândru şi de ce?

Philipp:  Îmi este foarte greu să răspund la această întrebare. Cred că sunt foarte mândru de evoluţia produselor noastre în general şi de faptul că fiecare nou produs este mai bun decât cel din urmă. Cred, așadar, că tot ce e mai bun de-abia acum începe.

 

Ctrl-D: Care crezi că este primul lucru pe care trebuie să îl facă o persoană care se hotărăşte să dezvolte o nouă aplicaţie web?

Philipp: Cred că Apple ne-a arătat faptul că experienţa utilizatorului şi designul produsului sunt foarte importante, aşa că primul lucru pe care cred că ar trebui să îl faci este să schiţezi aplicaţia foarte bine şi să investeşti timp pentru a te asigura că produsul final nu va fi doar funcţional, ci va şi arăta foarte bine.

 

Ctrl-D: Cât de important crezi că este preţul unei aplicaţii? Sunt oamenii obişnuiţi să aibă la dispoziţie toate tipurile de aplicaţii gratuit?

Philipp: Cred că oamenii vor plăti pentru aplicaţii şi jocuri atât timp cât le oferi un produs extraordinar. Este adevărat însă că nu se mai cheltuie atât de mulţi bani pe aplicaţii care nu aduc valoare adăugată utilizatorului. E mult mai competitiv decât la începuturile appstore, când orice aplicaţie putea să aibă venituri de milioane de euro.

 

Ctrl-D: Ce anume te-a determinat să devii investitor de tip angel?

Philipp: Sunt încă la început în această etapă şi încerc să îmi dau seama care sunt lucrurile care funcţionează cel mai bine. Cred că modelul tradiţional de venture capital nu funcţionează foarte bine în Europa, asta pentru că forţează antreprenorii să dezvolte companii pe care le pot creşte foarte rapid şi vinde curând. Sunt interesat să ajut în înfiinţarea de companii care au potenţialul de a se dezvolta pe termen lung şi în manieră tradiţională, prin venituri şi profituri. Cred că există un gol pe piaţă aici şi aş vrea să investesc în antreprenori care au aceeaşi părere ca și mine.

 

Ctrl-D: Pe 21 noiembrie ne vom întâlni la How to Web. Spune-ne un motiv pentru care cititorii noştri ar trebui să nu rateze prezentarea ta.

Philipp: Voi vorbi despre big data şi modul în care putem folosi datele comportamentale ale utilizatorilor noştri pentru a îmbunătăţi experienţa pe care aceştia o au atunci când utilizează aplicaţii. Am colectat până acum peste 10 TB de date, aşa că este vorba despre un studiu de proporţii.

Cred că metoda cea mai bună pentru a-ţi optimiza în permanenţă produsele este prin monitorizarea utilizării lor şi prin utilizarea unei abordări orientate către date. Nu e nimic nou pentru companii ca Google care fac asta de ani de zile, dar acum este prima dată când acest lucru este disponibil pentru startup-urile obişnuite, care nu dispun de finanţări la nivelul Google. Cred că fiecare antreprenor ar trebui să fie atent la aceste oportunităţi…

 

 ***

Acest material face parte din campania „Let’s grow together” şi este realizat împreună cu How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei şi antreprenoriatului din Europa de Sud-Est. How to Web 2013 are loc pe 20 şi 21 noiembrie în Bucureşti. În cadrul conferinţei va avea loc şi Startup Spotlight, competiţie şi program de orientare adresat celor mai performante startup-uri din regiune.