În Interviuri

Interviu cu Radu Ceucă

imagine Radu Ceucă

Deși are doar 27 de ani, Radu Ceucă are o experiență de nouă ani în design, atât în postura de freelancer, cât și de angajat. Are propriul lui studio și nu se teme să se reorienteze în carieră atunci când simte că nu își mai găsește locul. Mai multe despre traiectoria sa profesională și profesia de designer, puteți citi în interviul de mai jos.

 

Ctrl-D: Salut, Radu! Îți mulțumim că ai acceptat să ne oferi acest interviu. Hai să începem cu o mică introducere. Care e background-ul tău și cu ce te ocupi acum?

Radu Ceucă: Salutare! Background-ul meu e destul de pestriț. E o serie de „mi-am dat seama că vreau să fac X”. Am început să mă joc cu Lego pe la 4 ani, să fac programare (Pascal de performanță, cum ar veni) la 10 ani, chestii vizuale la 18 ani și user interface design pe la 23. Teoretic, în următorii 2 ani ar trebui să-mi dau seama că vreau să fac altceva. Am lucrat în echipă și singur, pentru clienți sau pe proiecte proprii.

Acum fac design pentru aplicații web/native. N-aș spune că fac doar user interface design, pentru că din când în când simt că sunt mai aproape de product design decât de orice altceva. În mare, gândesc chestii și/sau le stric până ies bine.

 

Ctrl-D: Te ocupi de Interface Design. Cum ai deprins cunoștințele necesare? Ai avut un mentor sau ai fost autodidact?

Radu Ceucă: Am fost curios, am avut răbdare și am lucrat cu oameni foarte faini. Pentru mine totul a fost un proces cu final necunoscut. M-au influențat destul de mult oamenii cu care am petrecut mult timp: Sorin, Ștefan și toată echipa X3 în cei aproape 3 ani petrecuți acolo, Darius, Călin și echipa Vitrina, clienții și colaboratorii proprii, Emil și toată echipa SDL, prietenii designeri cu care mai schimb o vorbă din când în când, oamenii pe care-i urmăresc online.

Absolut fiecare conversație, articol citit, aplicație web/mobile, lift sau automat de bilete care-mi dă dureri de cap, mai adaugă un gram de informație și context skill-urilor mele de designer.

 

Ctrl-D: Poți să ne dai o definiție proprie, cât mai simplă pentru User Experience?

Radu Ceucă: Aș încerca chiar două definiții:

1. User Experience: Sentimentul pe care un om îl are în momentul în care îți pune jos produsul/iese din aplicația ta/închide tab-ul cu site-ul tău.

2. User Experience Design: Toate deciziile conștiente și inconștiente pe care un designer și echipa din care face parte le iau pentru ca sentimentul de mai sus să fie unul plăcut.

 

Ctrl-D: Ce cocktail de abilități ar trebui să aibă un UX designer?

Radu Ceucă: O să încerc să ocolesc abilitățile tehnice și să mă concentrez mai mult pe cele umane. Toată lumea definește un UX designer ca un om cu o capacitate mare de empatie. Asta ar fi baza cocktail-ului. Pe lângă empatie, ai nevoie de o înțelegere foarte bună a mediului căruia îi aparține produsul la care lucrezi, putere de analiză obiectivă și o doză considerabilă de comunicare eficientă. Apoi trebuie să vrei să simplifici tot ce vezi, înțelegând diferența dintre simplu și simplist. Cireașa de pe… cocktail e „atingerea de geniu”, adică doza de creativitate personală.

 

Ctrl-D: Cea mai grea provocare în meseria asta ar fi…

Radu Ceucă: Să lași la o parte subiectivitatea și să înțelegi că produsul la care lucrezi are clienți care caută rezolvarea unei probleme sau o doză de entertainment și are un scop comercial (de cele mai multe ori). Personal, cea mai mare provocare este să renunț la controlul absolut asupra fiecărui aspect al design-ului și să am încredere în echipa mea.

 

Ctrl-D: Cum ai explica beneficiile unei abordări centrate pe utilizator unei persoane nefamiliarizate cu asta, să zicem, unui manager de proiect?

Radu Ceucă: I-aș spune că nu se schimbă nimic, decât că va trebui să testăm/cerem feedback de la utilizatori mai des. UCD (n.r. User Centred Design) e o sabie cu două tăișuri și n-aș recomanda acest proces pentru orice proiect. Principiile UCD, în schimb, se pot folosi în orice proiect care are ca finalitate un „ceva” care intră în contact cu oamenii. În orice proces de lucru ar trebui să se pună accent pe ușurința în folosire a unui produs, să se itereze des pentru a primi feedback rapid cu efort minim și să se ia în calcul fiecare aspect al experienței de utilizator.

 

Ctrl-D: Cum ajungi la un echilibru, pentru a putea satisface și cerințele utilizatorului, precum și cele de business, ale clientului?

Radu Ceucă: Rareori ajungi la un echilibru. Secretul e ca utilizatorul să piardă suficient de puțin încât să nu-și dea seama, iar clientul să piardă suficient de puțin încât să mai existe produsul. Ce ar trebui toată lumea să înțeleagă e că o experiență genială care nu face bani, e de cele mai multe ori cu un picior în groapă. Nu același lucru s-ar putea spune despre o experiență slabă, dar care face bani. E mult mai simplu să îmbunătățești un design prost decât să cauți modalități de monetizare pentru unul excelent (vezi SnapChat vs. Path de exemplu). La fel, oricine poate să facă User Experience Design. Nu toată lumea poate să facă UX Design bun.

 

Ctrl-D: Cum vezi relația dintre un UX/UI designer și un programator?

Radu Ceucă: Toată lumea se gândește la o relație dificilă, care e ca o bătălie pentru putere imaginară, din care nu câștigă nimeni. În realitate, designerii și programatorii se respectă reciproc și încearcă să facă un produs cât mai bun. Depinde foarte mult de la caz la caz. Din punctul meu de vedere, un UX/UI designer are o înțelegere suficient de bună despre implicațiile tehnice ale soluțiilor sale, încât nu ar trebui să fie contestat cu motiv.

 

Ctrl-D: Ne poți da câteva exemple de metode utile pentru research în UX?

Radu Ceucă: Research-ul cultural mi se pare foarte important. Eu, ca designer, trebuie să înțeleg foarte bine mediul și piața de care aparține produsul la care lucrez. Dacă lucrez pe un produs medical, aș face bine să învăț câte ceva despre domeniul ăsta. Bagajul cultural e vital pentru un designer, orice titulatură ar avea.

Metode științifice de research aplicabile României? Nimic accesibil majorității designerilor. Improvizație până în pânzele albe. Sunt foarte multe exemple în „Undercover User Experience Design”. N-am avut ocazia să folosesc un laborator de testare până acum.

Cât despre tool-uri, orice formă de analytics care te ajută să înțelegi ce fac oamenii cu produsul tău e o mină de aur pentru design. E o diferență mare între ce-ți răspund oamenii când îi întrebi cum îți folosesc produsul și cum îl folosesc în „mediul lor natural”. Eu, unul, înclin înspre modalități de research care-ți dau date concrete și care sunt, de cele mai multe ori, invizibile pentru utilizator.

 

Ctrl-D: First user experience you designed?

Radu Ceucă: Am făcut site-ul pentru Olimpiada Națională de Chimie în clasa a 10-a. Orice se pune. User experience tinde să ajungă un termen foarte pretențios, dar în realitate, definiția dată la începutul interviului nu implică zeci de ani de studiu pentru niște rezultate bune. Bineînțeles, vorbim de marea majoritate a proiectelor. Acum, de exemplu, lucrez la o aplicație destul de mare din lumea traducerilor.

 

Ctrl-D: Tu ai încercat ambele tabere: și freelancer, și angajat. Ce-ai învățat din fiecare experiență și care e varianta pe care o preferi acum?

Radu Ceucă: Evoluția mea de până acum a fost ceva de genul (în ani): FFAAAAFF(A+F). Părți egale de Angajat și Freelancer, de când aveam 18 ani. Le prefer pe amândouă în anumite condiții, condiții care s-au schimbat cu trecerea anilor și acumularea experienței.

Am învățat că timpul pierdut e cel mai mare dușman al oricărui om. Dacă faci ceva ce nu-ți oferă satisfacții profesionale și personale în același timp, schimbă ceva! Nu aștepta să vină schimbarea. Acum mă retrag în depresia cauzată de numărarea anilor de când fac design.

 

Ctrl-D: Pe lângă proiectele de client, ai și mai multe proiecte personale. Spune-ne câte ceva despre ele și de ce sunt importante pentru tine.

Radu Ceucă: Neieșind încă din depresia provocată de întrebarea precedentă, mă lovești și mai tare. Cineva m-a lăudat prea mult. Nu prea mai am proiecte personale, dar mă vindec. Am câteva idei pe care aș vrea să le implementez cumva vara asta. Apropo, caut un front-end developer cu chef de construit chestii faine „for fun” (radu@superokay.com).

Ctrl-D: Îţi mulţumim pentru interviu, Radu.