În Interviuri

Interviu cu Radu Chelariu și Gabi Șchiopu (Smartweb)

Radu Chelariu și Gabi Șchiopu

Ce au în comun doi oameni pasionați de web design? Sunt la curent cu noutățile din domeniu, țin pasul cu evoluția tehnologiei și se implică în evenimentele care au drept scop educarea comunității din care fac parte. Cel puțin asta putem spune despre Radu Chelariu și Gabi Șchiopu, cu care am discutat mai multe despre web design, carieră și conferința SmartWeb, în care sunt implicați amândoi.

Radu Chelariu (stânga) și Gabi Șchiopu (dreapta)
Radu Chelariu (stânga) și Gabi Șchiopu (dreapta)

Ctrl-D: Salutare! V-am reunit în acest interviu pentru că, dincolo de pasiunea amândurora pentru web design, mai aveți un lucru în comun: conferința SmartWeb, la care tu, Gabi, ești co-organizator, iar tu, Radu, ești speaker. Ce aduce nou această conferință, în rândul evenimentelor de gen din România?

Radu: Salut! Aș spune că SmartWeb nu aduce ceva nou în rândul evenimentelor de gen, ci este prima conferință similară, atât ca și subiecte abordate, cât mai ales ca și speakeri, cu ceea ce se întâmplă mai la Vest de Carpați de ceva vreme. Și nu e vorba doar de România. Întreaga Europă de Est este inundată de evenimente web corporate. SmartWeb e prima conferință web din România la care, chiar dacă nu aș fi fost invitat să țin un discurs, aș fi fost încântat să particip.

Gabi: Cred că totul, conceptul în sine este nou pentru România prin subiectele pe care le propune și mai ales abordarea tehnică, prin prezentări ce au ca rol exemplificarea și însușirea unor noțiuni concrete despre HTML/CSS Coding, UX  Design și Web Design Workflow. Iar acest concept nu ar fi realizabil fără speakerii invitați, nume foarte cunoscute și respectate în branșă pe plan mondial.
Ctrl-D: Care credeți că este cel mai mare avantaj pe care îl are participarea la o conferință de nișă pentru un designer?

Radu: Pe lângă informațiile efective preluate din diversele prezentări ale conferinței, pentru mine cel puțin, e aproape singura ocazie pentru un designer să înțeleagă, să perceapă și să își aducă aminte cât de mult îi place ceea ce face și, mai ales, că nu e singur(ă). Majoritatea timpului lucrăm singuri, sentimentele de apartenență rezumându-se la un grup pe Facebook / G+ sau audiența de pe Twitter. În cadrul unei conferințe ești pus în situația în care chiar vezi și vorbești cu oameni care înțeleg exact pasiunea, frustrările, stresul și satisfacțiile de a fi designer sau developer.

Gabi: Eu văd două mari avantaje. Accesul la informații, trenduri, tehnici noi în domeniu, prezentate de oameni care știu ce vorbesc și posibilitatea networking-ului. Personal, cred că nu există comunități sau comunitate bine conturată, organizată, pe această nișă în România. Cred că orice întâlnire între profesioniștii de la noi, mai ales în contextul unei astfel de conferințe, este mai mult decât benefică pentru toată lumea.
Ctrl-D: Care este speaker-ul a cărui prezentare o așteptați cu cea mai mare nerăbdare și de ce? Radu, persoanele de față se exclud. :)

Radu: Probabil voi fi țintuit de scaun (aproape) întreaga zi a conferinței, dar cel mai mult aștept să văd prezentarea lui Bruce Lawson.

Gabi: Deși aștept cu nerăbdare toate prezentările, curiozitatea cea mai mare o am pentru prezentarea lui Carl Smith, „The Jellyfish Work Model”.
Ctrl-D: Gabi, ce presupune organizarea unui asemenea eveniment, la noi? Care a fost cea mai mare provocare cu care v-ați confruntat?

Gabi: Fiind la prima ediție, cred că partea ceva mai dificilă este să convingi oamenii din domeniu, nu pe toți, că este nevoie de așa ceva și la noi. Multe produse ale industriei web din România sunt încă în urmă în ceea ce privește calitatea designului și a front-end coding-ului.
Ctrl-D: Radu, cu ce așteptări mergi, ca speaker, la un asemenea eveniment?

Radu: Apă și un port DVI. Ce de așteptări, nu? Nu poți să mergi, ca speaker, având așteptări. E o onoare să fii invitat și ai o datorie față de cei prezenți acolo, inclusiv față de organizator, să dai tot ce ai mai bun din tine. Atitudinea de rockstar ar trebui păstrată pentru situațiile când avem o chitară atârnându-ne de gat.
Ctrl-D: Care sunt tendințele actuale în web design?

Radu: Cele bune: responsive design (în special pe mobile), cele rele: long shadow design.

Gabi: Responsive design, clean & flat design. :)
Ctrl-D: Ce părere aveți despre flat web design? Este doar o modă privitoare la estetica site-ului sau are și niște avantaje funcționale?

Radu: De fiecare dată când mă întreabă cineva dacă fac „flat design”, le spun că eu sunt adeptul a „flat skeumorphism”. Un fel de două feluri, la o adică. E bine că estetica web-ului evoluează, dar, spre deosebire de evoluția stilurilor în artă, de exemplu, diferitele trenduri estetice sunt doar niște unelte, nu ideologii. Fie că e flat, fie că e 3D, fie că e roșu cu picățele, o anumită estetică e doar o unealtă care poate, sau nu, să fie folosită în contextul corect pentru a realiza un scop.

Gabi: Personal nu sunt un mare fan, consider că își are locul lui atât estetic cât și funcțional, dar cred că peste ceva vreme își va mai pierde din popularitate.
Ctrl-D: Care sunt standardele, privind web designul, pe care trebuie să le întrunească un site respectabil de companie, în anul 2013?

Radu: W3C Validator, W3C QA, WAI, WhatWG Living Standard, i18n. Ai zis standarde. 😉

Gabi: Design curat, cod curat și optimizat, content oriented, ușor de navigat, optimizat pentru orice fel de device (responsive).
Ctrl-D: Se vorbește foarte mult de UX Design în ultima vreme și cât este de important ca experiența utilizatorului pe un site să fie cât mai plăcută. Ce înseamnă, pentru voi, „a great user experience”?

Radu: O experiență bună ajută utilizatorul să ajungă din punctul „A” în punctul „B” în cel mai scurt timp; să zicem 3 minute. O experiență grozavă face ca acele 3 minute de navigare să pară că sunt 10 secunde.

Gabi: Deși un concept puțin abstract, mai greu de definit între limite clare, user experience este fără îndoială foarte important pentru un produs web. Foarte pe scurt, este vorba de a utiliza un produs într-o manieră simplă, clară, cursivă, rapidă, fără a te afla vreodată în situația de a nu ști sau a avea dubii despre următorul pas pe care trebuie să-l faci în timpul utilizării.
Ctrl-D: Principiile designului web evoluează și ele, cot la cot cu tehnologia. Cum țineți pasul cu dinamica aceasta năucitoare? Care sunt resursele pe care le folosiți pentru documentare?

Radu: Principiile designului au rămas cam la fel de prin anii ’60. Încă și acum, din când în când, mai dau o privire peste canonul „Vignelli”, care a fost scris în anii ’70. Știu, stiu: pe unde mă uit ca să știu despre tehnologiile web? Simplu, la „tata lor acasa” la W3C. Da, e o experiență foarte stearpă și ai impresia câteodată că te-ai întors în timp, pe vremea când trebuia să mergi într-o bibliotecă să găsești vreo informație care, evident, era ascunsă într-un tom prăfuit, într-un colț și mai prăfuit al bibliotecii. Dar e cea mai sigură sursă.

Pe lângă „W3C”, mai dau câte o privire și pe „Smashing Magazine”, „HTML5 Doctor” și săptămânal îmi ajunge în inbox newsletter-ul „CSS Weekly”.

Gabi: „Smashing Magazine”, „Codrops” și alte multe site-uri ar putea fi enumerate. Dar în cazul meu cred că cel mai eficient este Twitter. Urmărind pe Twitter oamenii din industrie, cantitatea de informație care ți se oferă este uriașă.
Ctrl-D: Ați lucrat amândoi (și) ca freelanceri. Ce platforme le recomandați freelancerilor mai neexperimentați sau ce alte metode de a atrage clienți?

Radu: Fă design și arată apoi lumii. Potențialii clienți vor observa. Și, pe măsură ce calitatea designului crește, clienții vor fi mai mulți și proiectele mai faine.

Gabi: Eu nu mai lucrez ca și freelancer de câțiva ani, dar atunci când am facut-o, pentru mine cel mai bine a funcționat lucrul bine făcut, o bună relație cu clientul și, în consecință, word of mouth :)
Ctrl-D:  Dacă ați putea vorbi acum cu variantele voastre mai tinere, aflate la început de drum, ce sfaturi le-ați da?

Radu: „Urmează să ai 6 job-uri complet diferite prin care vei trece urlând, înjurând și stresat. Sari peste ele. Doua cuvinte: web design. Now go, young grasshopper!”.

Gabi: Să nu se supraaprecieze niciodată. Să fie conștienți că în acest domeniu lucrurile evoluează cu așa rapiditate încât întotdeauna vor fi cu mulți pași în urmă. Deci, „keep learning everyday!”.

Vă mulţumim pentru timpul acordat! Rămâneți în ctrl!