În Interviuri

Interviu cu Thomas Hartwig, co-fondator și CTO la King.com

thomas hartwig

În 2003, Thomas Hartwig a pus bazele King.com, companie care a creat o parte dintre cele mai apreciate jocuri pe Facebook, inclusiv hitul global Candy Crush Saga. Thomas a reușit să construiască o organizație impresionantă la nivel mondial, plecând de la o echipă mică și o mână de dezvoltatori și ajungând să aibă studiouri în alte 5 oraşe din Europa, printre care și în Bucureşti.

Ctrl-D: Care e povestea ta? Ai intrat în industria dezvoltării de jocuri din întâmplare sau ai planificat să fie așa?

Thomas: Cei patru co-fondatori dezvoltau o altă companie care făcea un lucru complet diferit. Ne-am reîntâlnit cu un fost coleg, Riccardo Zacconi, şi am decis să aducem conceptul de gaming bazat pe aptitudini în Europa. Să facem jocuri era mult mai distractiv, așa că am început să ne concentrăm pe asta. Așadar, într-un fel a fost o întâmplare.

 

Ctrl-D: Specific, ce ai învăţat din primele tale experiențe cu dezvoltarea de jocuri?

Thomas: Să fiu foarte atent la fundamentele conceptului de distracţie. Să găsesc un ciclu şi o succesiune a jocului care să atragă atenţia, acela e momentul când dai lovitura. E de asemenea foarte important să fii atent la cele mai mici detalii ale jocului şi să nu laşi niciun aspect nefinisat.

 

Ctrl-D: Care crezi că este astăzi cel mai provocator lucru în dezvoltarea unui joc casual?

Thomas: E încă dificil să găseşti şi să testezi diferite jocuri şi mecanici ale acestora. Noi ne ocupăm de jocuri social casual, ceea ce adaugă un nou grad de complexitate din perspectiva tehnică.

 

Ctrl-D: La King.com aveţi peste 150 de jocuri online şi dezvoltaţi în mod constant altele noi. De unde vă vine inspiraţia?

Thomas: Ne bucurăm să avem game designers foarte talentați în cadrul companiei. În plus, organizăm „Game Jams”, în cadrul cărora dezvoltatorii şi artiştii petrec câteva zile împreună pentru a dezvolta noi jocuri. Vrem să folosim creativitatea fiecărei persoane din cadrul companiei. Un lucru pe care îl au în comun toți cei care fac parte din echipa King este că iubesc jocurile.

 

Ctrl-D: Care este succesiunea de etape obişnuită pentru dezvoltarea unui joc şi cum vă gestionaţi echipele?

Thomas: Publicăm un joc pe site-ul King.com. Jocurile care au succes candidează pentru „sagaficare”, adică primesc investiții mai mari şi sunt publicate pe Facebook şi dispozitive mobile. Vrem să avem echipe autonome atunci când vine vorba de funcționalitățile jocurilor. Deciziile pentru un joc sunt în general luate de echipe mici, care se ocupă de dezvoltarea acestuia.

 

Ctrl-D: Care este viziunea ta asupra viitorului dezvoltării jocurilor online?

Thomas: Baza de utilizatori creşte în mod constant. Din ce în ce mai mulţi oameni au început să se joace, în mare parte datorită accesibilităţii crescute prin dispozitivele mobile şi tablete. Această paradigmă cross-platform este o parte crucială, deoarece poţi să joci pe device-uri diferite, utilizând platforme diferite.

 

Ctrl-D: Crezi că popularitatea jocurilor sociale şi mobile pune în pericol jocurile pe console?

Thomas: Cred că majoritatea oamenilor se vor juca pe dispozitivele mobile, televizoare și calculatoare. Consolele vor continua să existe deoarece multe dintre jocurile pentru console au nevoie de dispozitive mai performante, pe care mulți jucători vor să le vadă. În orice caz, cred că atât producătorii de console, cât și creatorii de jocuri pentru acestea, trebuie să se adapteze la lumea freemium și să învețe.

 

Ctrl-D: „Candy Crush Saga” a devenit cel mai popular joc pe Facebook. Care crezi că sunt elementele care au condus la acest nivel de engagement?

Thomas: E o combinaţie de mai mulţi factori: aspectul, mecanica jocului, atenţia acordată amănuntelor. Cred de asemenea că jocul este extrem de bine echilibrat, este distractiv şi uşor, dar poate deveni şi foarte dificil.

 

Ctrl-D: Ce sfaturi le dai celor care îşi doresc să devină dezvoltatori de jocuri?

Thomas: Rămâi concentrat şi livrează! Încearcă să livrezi un produs minim viabil, pe care să îl testezi cu audiența. Iterează de acolo. Păstrează echilibrul între produs şi excelenţă tehnică.

 

Ctrl-D: Ne vom întâlni pe 21 noiembrie la How to Web. Spune-ne un motiv pentru care cititorii noştri ar trebui să participe la prezentarea ta.

Thomas: Cred că pot împărtăşi o parte dintre experienţele mele ca antreprenor care a crescut de la un mic dezvoltator de jocuri la o companie globală. De-a lungul călătoriei, am avut parte de o creştere extremă, atât din punct de vedere al perspectivei organizaţionale, cât şi din punct de vedere tehnic. Cred că le pot oferi ascultătorilor puţin din tot ceea ce am învăţat pe drum.

***

Acest material face parte din campania „Let’s grow together” şi este realizat împreună cu How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei şi antreprenoriatului din Europa de Sud-Est. How to Web 2013 are loc pe 20 şi 21 noiembrie în Bucureşti. În cadrul conferinţei va avea loc şi Startup Spotlight, competiţie şi program de orientare adresat celor mai performante startup-uri din regiune.