În Interviuri

[Interviu] Elena Dobre, despre ce înseamnă să fii Digital Marketing Strategist

Elena_site

În interviul de astăzi, stăm de vorbă cu Elena Dobre, speaker la conferinţa Carieră în Ctrl şi Senior Trainer la Institutul de Marketing. Elena este specializată în strategii PPC, web analytics și website usability și este trainer certificat Google. Ca Online Marketing Strategist a lucrat cu clienți de top din domeniile lor pe piața românească precum eMag, Flanco, Volksbank, OLX.

Bună, Elena! Îți mulțumim că ai acceptat invitația de a fi speaker la conferința Carieră în Ctrl, și de a ne spune câte ceva despre tine în acest interviu.

Ai studiat Managementul în cadrul ASE București, iar apoi ai primit o bursă Erasmus prin care ai plecat în Franța, unde ai urmat masterul în Marketing. Poți să ne spui care ar fi, din punctul tău de vedere, cea mai radicală deosebire dintre sistemul de învățământ românesc și cel francez?

Diferit de tot ce experimentasem aici în perioada 2004-2007, în Franța am descoperit dimensiunea practică pe care o acordau profesorii cursurilor, indiferent de materia studiată. Ajungeam astfel să înţeleg de ce este important să învăț definițiile și cum puteam aplica legile marketingului în viitoarea mea carieră. Proiectele pentru finalul de semestru analizau activitatea unor companii prezente în viața mea și îmi era mai ușor să studiez contextul și raționamentul anumitor acțiuni de marketing. De exemplu am avut de cercetat utilizarea culorilor în vederea influențării deciziei de cumpărare în magazinele Sephora, am disecat conținutul mesajelor publicitare folosite de brandul Pimkie și tehnicile prin care FNAC* reușea să vândă televizoare online. O altă diferență majoră era că studenții munceau doar în weekend; prezența la cursuri era ridicată și studiul individual solicitant; nu mai rămânea timp pentru un job part-time dar rămânea mai mult interes către studii.

* cel mai mare retailer de cărți, muzică, film, IT și articole foto din Franța.

În universitățile din România cu greu găsești câte un curs de marketing digital. Care a fost momentul în care ai realizat că online-ul este domeniul spre care vrei să te orientezi? Înainte sau după plecarea la masterul din Franţa?

În România nu am avut ocazia sa descopăr importanța marketingului digital în timpul studiilor. În 2007, în Franța, profesorii introduceau deja în cursuri analize ale comportamentelor de cumpărare online. Am lucrat pe un proiect legat de fenomenul ROPO (research online, purchase offline) în care intervievam persoane cu privire la achiziția de produse IT online, deși se informaseră offline și invers.

Decizia de a începe o carieră în online s-a produs în timpul stagiului de practică, în care am avut libertatea să gestionez bugete online fără să fie nevoie să trec prin proceduri lungi de aprobări, așa cum se întâmpla în cazul bugetelor pentru campanii offline.

Mai ai planuri de a te reloca în afara României în acest moment?

Avantajul experienței internaționale este faptul că am dezvoltat o rețea de persoane care locuiesc în alte colțuri ale lumii și care desfășoară proiecte în colaborare cu mine. Astfel beneficiez de confortul de a fi aproape de familie dar de a lucra și pe alte piețe, mai dezvoltate decât piața de online din România. Nu m-am gândit să plec iarăși pentru că mai am foarte multe de experimentat aici. Pentru un specialist în online marketing, contextul autohton este potrivit pentru creștere și afirmare. Pe o piață precum UK, Germania sau Franța, există deja o maturitate și o stabilitate care nu te lasă să jonglezi prea mult cu resursele. Unde altundeva ai un Black Friday care își anunță și schimbă data la fel de neprevăzut ca la noi?

Care este proiectul de care ți-a fost cel mai drag din perioada când ai lucrat la Conversion?

Mi-a plăcut extraordinar de mult să lucrez cu echipa OLX în perioada competiției cu site-ul Tocmai.ro, când încă fuziunea dintre cele două nu se realizase. Împreună cu colegii mei trebuia să gândim campaniile de promovare din altă perspectivă, trebuia să facem lucrurile altfel și în același timp să atingem obiectivele unei campanii online tradiționale.

Care sunt principalele etape pe care le parcurgi de obicei în realizarea unei strategii de online marketing pentru un client nou?

Încep prin a înţelege produsul, obiectivele clientului și ale business-ului acestuia. Evaluez apoi resursele disponibile pentru promovare. Am norocul uneori să lucrez cu bugete limitate doar de dimensiunea pieței iar alteori cu bugete de test, foarte reduse. Dincolo de buget, trebuie să evaluez în ce măsură clientul este reactiv, dacă se pot face modificări în site, dacă voi lucra cu o echipă tehnică dedicată sau dacă este nevoie de suport extern, dacă se dorește explorarea de noi canale sau dacă mă limitez la optimizarea costului per conversie. Identific apoi oportunitățile și le aliniez cu obiectivele clientului, după care decid care vor fi componentele campaniilor de promovare.

Care este, după părerea ta, setul esențial de aptitudini și competențe de care are nevoie un tânăr pentru a ajunge să lucreze în online marketing cu branduri mari?

Indiferent de studiile universitare, în domeniul marketingului online, totul se învață lucrând direct cu campaniile clienților. Un junior în domeniu ar avea nevoie să fie autodidact și curios cu privire la noutățile din domeniu. Online-ul este un mediu dinamic, în care instrumentele evoluează rapid și este esențial să îți actualizezi cunoștințele. Apoi ar avea nevoie de atenție la detalii, pentru că tot ce scrii sau publici (landing page, banner, postare Facebook, regulament de concurs, newsletter) va fi văzut de foarte mulți oameni. Atenția este necesară și la bugete, licitări, raportări pentru că cifrele chiar contează. Aptitudinile de comunicare sunt importante chiar dacă astăzi schimbăm mai mult e-mailuri decât idei față-în-față. Capacitatea de a explica un proces, modul de funcționare al campaniilor sau pur și simplu de ce este mai bine să investești într-un anumit produs, poate schimba radical relația cu clienții.

Poți să le recomanzi cititorilor Ctrl-D câteva surse din care este compus feedul tău zilnic de articole de marketing?

Sunt abonată la resursele de specialitate din domeniu: Google Analytics Blog, blogul Inside AdWords și secțiunea Social Times din AdWeek. Pentru sfaturi de carieră și management citesc The Daily Muse. Pentru informații locale folosesc Refresh.ro și Marketing Focus, plus site-urile de știri generice. Îmi place să descopăr idei și proiecte noi, așa că ajung frecvent pe paginile site-urilor Kickstarter și SpringWise. Chiar dacă nu sunt strict legate de marketing, te ajută să înțelegi cam cum va arăta viitorul.

Pe plan personal, emani un joie de vivre ieșit din comun. Cum faci să te menții optimistă și inspirată?

Am ajuns să mă conving de importanța pauzelor și a timpului liber așa că încerc să îmi structurez ziua încât să am parte de cei trei 8 – 8 ore de lucru, 8 ore dedicate mie și proiectelor personale și 8 ore de odihnă. Energia mea are ca sursă diversitatea, alimentată de provocări, proiecte sau locuri noi, care așteaptă să fie explorate. Cred că oamenii nu se schimbă dar că se pot ameliora și știu că tot ce este mai bun urmează să se întâmple. Lucrez mereu la versiunea mea updated și optimizată pentru viitor.

Dacă ar fi să dai un sfat de carieră propriei tale persoane de acum câțiva ani, aflată la început de drum profesional, care ar fi acela?

Mi-aș spune “Elena asigură-te că ești mereu înconjurată de oameni mai buni, mai isteți și mai curajoși decât tine. Doar de la ei vei putea învăța, doar cu ajutorul lor vei putea reuși în viață. Totuși, nu îi considera competitorii tăi, singura competiție ești tu și tu îți impui singură limitele.”