În Interviuri

[Interviu] Ionuţ Bodonea @10Lucruri

Ionut Bodonea

În 2011, Ionuţ Bodonea împreună cu încă doi colegi lansau 10Lucruri, unul din primele proiecte de comedie prin conţinut video, realizat pentru online. De atunci şi până în prezent, comunitatea acestora a ajuns la peste 250.000 de abonaţi pe YouTube, 10Lucruri devenind unul dintre cele mai apreciate proiecte de acest tip de la noi. În 8 aprilie, Ionuţ va veni la Educaţie în Ctrl, să ne povestească despre cum poţi crea conţinut video original pentru publicul din România.

Salut, Ionuţ! Am citit o mulţime de lucruri despre tine, mai mult de 10. În anumite contexte se face referire la tine ca YouTuber, în altele, ca vlogger sau creator de conţinut. Până la urmă care este diferenţa între acestea şi care te reprezintă cel mai bine?

Eu mă consider creator de conţinut. Pun în practică lucrul ăsta pe YouTube, la Radio21 sau în faţa publicului. Aşa că pot fi considerat şi YouTuber. Vlogger nu mă consider deloc. Diferenţa dintre ele e mai mult la nivel de semantică, până la urmă important este conţinutul.

Primul episod creat în cadrul proiectului 10Lucruri (în 2011) a crescut foarte rapid. Într-o săptămână a strâns peste 20.000 de vizualizări. Uitându-te înapoi, ce crezi ca a determinat această viralitate?

Cred că a fost vorba de un mix de elemente: glumele pe care le făceam, faptul că eram un canal nou şi că nu se făcea aşa multă comedie pe YouTube în 2011. Era şi un clip cât de cât amuzant, un format nou, eram şi extrem de atragători. De fapt, cred că doar datorită acestui lucru au fost aşa multe view-uri. Sex-appeal-ul nostru vinde rău de tot. Serios!

Din experienţa de până acum, ne poţi spune de ce resurse este nevoie pentru a pune pe picioare un proiect de creare de conţinut video pentru online?

În primul rând este nevoie de o idee. Această idee trebuie susţinută periodic de alte idei. În al doilea rând este nevoie de o cameră, un recorder de sunet şi niște lumini. Apoi trebuie găsită o nişă în care să lucrezi. Să găseşti o zonă pe care nu o abordează nimeni. Trebuie să ştii foarte bine piaţa din România, ce se consumă, cum se consumă şi de ce se consumă. Apoi perseverenţă, determinare şi răbdare. Sună simplu, dar eu v-am oferit răspunsul cel mai simplificat. În realitate trebuie să ai cunoştinţe din foarte multe domenii: de la cinematografie, la scenografie, la marketing, advertising, social media, PR.

Ştim că nu se poate trăi doar din CPM, în România, şi suntem curioşi pe ce criterii acceptaţi colaborările cu anumite branduri sau companii.

La început acceptam toate proiectele, fiindcă nu erau aşa multe. Acum, încercăm să alegem branduri pe care credem noi că publicul nostru le-ar consuma, pe care implicit şi noi le consumăm. Şi mai alegem branduri care au campanii de comunicare mişto şi care ne-ar aduce şi nouă un plus de imagine prin colaborarea cu ei.

În 8 aprilie vei lua parte la Educaţie în Ctrl, ca speaker. Din experienţa de până acum – este mai uşor să educi sau să oferi divertisment prin conţinut video online?

Clar este mai uşor să oferi divertisment. E tipul de conţinut care se distribuie mai uşor. Se viralizează repede. La noi nici şcoala nu reuşeşte să educe cum trebuie. Dar este de datoria noastră să educăm publicul. Doar că la noi, totul este învelit într-un strat gros de comedie, iar uneori e greu să vezi că e şi o lecţie în spatele unui clip.

La început, când astfel de iniţiative nu erau atât de răspândite, probabil era mai uşoară găsirea unor idei altfel. În prezent, concurenţa a devenit mai intensă. Cum creezi conţinut original şi relevant în acest nou context?

Aici nu ştiu cum să vă răspund exact, nu am o formulă magică pentru conţinut relevant şi original. Cred că dacă faci lucrurile cu pasiune şi iubeşti ceea ce faci, ideile vin în mod natural. Timp să ai să le pui în practică. 

Aveţi o comunitate de peste 250.000 de fani pe YouTube. Cine sunt aceştia şi cum întreţineţi o astfel de comunitate? Este de ajuns postarea regulată de conţinut video?

Îmi place să cred că sunt oameni tineri, între 18-28 de ani, care au simţul umorului şi care se luptă să schimbe mentalităţi. Cât despre cum gestionăm această comunitate, îmi e cam ruşine să răspund, pentru că noi nu postăm regulat, nu prea îi întreţinem cum ar trebui. Postăm chiar foarte rar, dar am impresia că cei 250k de fani s-au obişnuit cu asta şi nu mai au aşteptări aşa mari din partea noastră.

Revenind la subiectul educaţiei, ce altceva ai fi vrut să înveţi în şcoală dar nu s-a predat?

Mi-ar fi plăcut să învăţ chestii practice, să ştiu să fac lucruri. Să mi se ofere o fereastră către ce aş putea face în viaţă. Mi-ar mai fi plăcut să învăţ dezvoltare personală, psihologie umană şi lucruri utile care să mă facă să înţeleg cum să fac faţă acestei vieţi (time management, antreprenoriat etc.)

Ce înseamnă pentru tine educaţie continuă şi ce ai recomanda celor care vor să rămână inspiraţi?

Înseamnă ca în fiecare zi să învăţ ceva nou şi să fiu un pic mai bun ca ieri. Celor care vor să rămână inspiraţi le recomand să nu înceteze niciodată să înveţe, să fie curioși.

Mulţumim, Ionuţ! Ne vedem în 8 aprilie la Educaţie în Ctrl!

Ok, ne vedem acolo. O să îmi iau hainele (aproape) cele mai bune. Pe cele mai bune le păstrez pentru nunţi şi botezuri.

Merci.