În Interviuri

[Interviu] Martin Eriksson, despre product management

martin-eriksson-mind-the-product-2012

Martin Eriksson are peste 20 de ani experienţă în dezvoltarea de produse online, atât pentru zona corporate cât şi pentru mediul startup. Printre cele mai renumite branduri pe care le-a ajutat să crească se numără Monster.com, Financial Times, Huddle şi Covestor. Între 26-27 noiembrie, Martin va fi prezent la conferinţa How to Web, pentru a povesti pe larg despre proiectele sale şi despre strategiile folosite pentru a optimiza procesul de management şi dezvoltare de produs.

Ai început ca web designer & developer, iar acum, câțiva ani mai târziu, ești co-fondatorul și coordonatorul celei mai mari conferințe de product management din lume – Mind the Product. Cum ai știut că ți se potrivește o profesie în acest domeniu?

Am început o carieră în acest domeniu aproape accidental, pe când lucram ca web designer și developer. La început am lucrat într-un startup și asta presupunea să faci orice trebuia să fie făcut. Abia când m-am alăturat echipei Monster, în 2000, mi-am dat seama că tot ce făcusem de-a lungul timpului era product management. Îmi place foarte mult mai ales pentru că este un rol generalist: ai nevoie de un set de aptitudini variate, pe care să le stăpânești în profunzime și ai posibilitatea de a te implica, din toate punctele de vedere, în dezvoltarea produsului și a companiei.

În perioada 2000-2003 ai făcut parte din echipa de product management a Monster.com şi ai extins prezenţa produsului în 14 țări. Cum ai gestionat această extindere și care au fost provocările ei?

O bună parte din extinderea Monster s-a făcut prin achiziție, astfel că rolul meu a presupus atât rularea produsului de bază Monster în țări noi, cât și integrarea în acesta a produselor pe care le aveau companiile nou achiziționate. Cea mai mare provocare a fost să ajutăm echipele locale să mențină experiența clientului, brandul Monster și cultura acestuia în timp ce creșteau extrem de repede.

Ce responsabilități îi revin unui product manager şi ce calități ar trebui să aibă pentru a le împlini cu succes?

Am scris mult despre acest subiect pe mindtheproduct.com, dar, de fapt, totul se reduce la multă comunicare. În primul rând cu clienții, apoi cu piața, astfel încât să înțelegi ce problemă trebuie rezolvată, cât și la analizarea potenţialului produsului – dacă poate fi construit atât din punct de vedere tehnic, cât și din perspectiva de business și marketing.

Cât despre calităţi, un bun product manager trebuie să înțeleagă foarte bine ce înseamnă user experience, tehnologia și ce presupune un business. De preferat este să aibă un background solid măcar în unul din aceste domenii și să fie foarte pasionat sau interesat de celelalte două. Așa cum menționam și mai devreme, aș spune că cel mai important soft skill este comunicarea.

Prioritizarea task-urilor în dezvoltarea unui produs este întotdeauna o provocare. Cum obișnuiești să organizezi acest proces?

Prioritizarea variază și se schimbă dacă ești un startup sau dacă ești o corporație, dacă produsul pe care îl construiești este software sau hardware, așa că nu există un răspuns simplu la această întrebare. Cel mai important este să te concentrezi ca echipa să lucreze la cel mai important lucru la un moment dat. Un pont ar fi să existe o hartă (o foaie de parcurs) fizică pe un perete, chiar dacă este formată doar din post-it-uri. Asta face ca discuțiile despre mutarea unui task mai sus sau mai jos pe lista priorităților să fie mai concrete.

Există multe inițiative, multe idei, care s-au transformat în produse. De ce crezi că unele reușesc, iar altele eşuează?

Sunt multe motive pentru care ideile sau produsele eșuează, dar două dintre cele mai importante pentru mine sunt următoarele:

  • faptul că nu te focusezi suficient pe problema reală a clienților (și dacă este o problemă suficient de mare încât aceștia să plătească pentru soluția ei)
  • nu creezi o soluție care este cel puțin de 10 ori mai bună decât ceea ce există deja – inerția clienților este o provocare greu de depășit.

Toată lumea vrea o nouă funcționalitate, toată lumea are sugestii de făcut. Funcționalitățile unui produs ar trebui să fie centrate pe nevoile utilizatorilor sau generate de sugestiile acestora? 

Cred că trebuie să te concentrezi pe nevoile acestora, nu pe sugestiile lor. Am explicat diferența dintre cele două aici.

Cum arată și cum lucrează o echipă ideală de product management?

Aș spune că cele mai bune produse sunt create de echipe autonome, care se ghidează după metrici, sunt aproape de clienți și au toate uneltele necesare pentru a schimba produsul, inclusiv independența de a face aceste schimbări în orice moment al dezvoltării produsului. Aș spune că asta presupune 7 dezvoltatori, 2 designeri, 1 cercetător UX și un product manager care să aibă celelalte aptitudini necesare dezvoltării unui anumit produs așa cum sunt cunoștințele juridice, de promovare și vânzări etc.

Ce urmează în product development și design?

Un management de produs făcut bine este din ce în ce mai mult un avantaj competitiv. Managementul de produs începe să includă aspecte de marketing, în contextul în care multe organizații atribuie achiziționarea utilizatorilor ca o responsabilitate a produsului, pentru că un produs bun este cea mai simplă și mai ușoară cale de a crește.

Product management-ul continuă să ia elemente de user experience, delimitând fluxurile de utilizatori și experiența cu un anumit produs prin design. Managementul de produs îmbrățișează procesele fluide care adaptează modul în care lucrăm la ceea ce se potrivește cel mai bine echipelor, produsului, pieței, fie că este vorba de Scrum, Kanban, o combinație între acestea sau orice altceva.

Dar, cel mai important, managementul de produs este ceva ce devine din ce în ce mai bine înțeles și mai apreciat în interiorul organizațiilor. Se transformă în disciplina de a fi un inginer, un designer, un fondator sau un manager de produs – dar tot ce contează este să fii sufletul produsului și să lucrezi cu pasiune pentru binele produsului și al consumatorilor săi.

În timp, acest lucru poate însemna mai puțini manageri de produs într-o companie, dar accentuează chiar mai mult importanța echipei de product management, importanța învățării, importanța colaborării cu oameni din interiorul și din afara companiei pentru dezvoltarea echipei. Acesta este motivul principal pentru care am început ProductTank și Mind the Product – pentru a promova breasla de product management prin adunarea în același loc a oamenilor de produs de toate tipurile, astfel încât să construim produse mai bune pentru consumatori.