În Interviuri

Interviu cu Adriana Hanţiu şi Zoran Popovici – Edukube

Adriana Hanțiu și Zoran Popovici, fondatori Edukube

Edukube este un centru de studii localizat în Timișoara, fondat de către Adriana Hanțiu și Zoran Popovici. Acesta oferă cursuri de formare pe termen scurt în domeniile multimedia și ale tehnologiilor creative, într-un format condensat și atractiv, sub conceptul de Learn 2.0.

Ctrl-D: Salut. Vă mulțumim pentru că ați acceptat acest interviu pentru Ctrl-D. Spuneţi-ne mai multe despre Edukube. Când l-ați lansat și ce v-a determinat să deschideţi un centru de învăţare propriu?

Adriana Hanţiu: Mulțumim pentru invitație, ne bucurăm sa vă împărtășim ideile noastre despre acest proiect. Edukube a prins viață acum un an, în 2011, fiind un proiect demarat în regie proprie. Dorința noastră a fost de a deschide un altfel de centru de training, bazat pe mai puțină teorie și mai multă practică, pe experiența hands-on.

Ne-am imaginat o echipă de lucru în care trainerii nu sunt profesori – pedagogi, ci oameni care folosesc soft-urile în fiecare zi în munca pe care o prestează, având o evoluție profesională în paralel și, pe de altă parte, cursanți care  participă activ la cursuri, fiecare dintre ele concretizându-se cu realizarea unui produs finit, pe lângă dobândirea cunoștințelor de bază. Acesta este conceptul pe care îl promovăm sub deviza Edukube : Learn 2.0.

Ctrl-D: Vă ocupați strict de Edukube sau mai aveți și un job în paralel?

Zoran Popovici: Mă ocup de Edukube și de alte câteva proiecte, printre care se numără indiegames.ro, o platformă de promovare a jocurilor românești.

Adriana Hanțiu: Eu sunt de profesie arhitectă, lucrez la o firmă de proiectare în domeniu.

 

Ctrl-D: Care au fost reacţiile primite după ce ați lansat centrul Edukube? Ați primit aprecieri și încurajări de la început sau a fost necesară o perioadă de timp, pentru ca oamenii să sesizeze diferențele dintre cursurile oferite de voi și cele susținute de profesorii universitari sau alți traineri particulari?

Zoran Popovici: Am primit reacții pozitive și încurajări încă de când am început acest proiect. Cursurile oferite la Edukube vin în completarea cunoștințelor dobândite la școală, reprezintă o abordare de tip seminar, școala de vară, cursuri de practică etc. Pot fi privite ca și cursuri de învățare a cunoștințelor de bază, dar și ca exercițiu și aprofundare pentru cei care sunt utilizatori deja.

Nu există tipare, grupele se formează și se dezvoltă în ritmul propriu, oferim flexibilitate în ceea ce privește orarul, durata desfășurării și nevoile sau dorințele speciale ale cursanților. Un exemplu ar fi cursul de Photoshop special pentru fashion designeri sau 3DS Max pentru studenții de la arhitectură, interesați de randare și vizualizare.

De asemenea, grupele care se formează sunt mici, de maxim 8 oameni per grupă, pentru a asigura confortul comunicării. Pentru un plus de farmec, spațiul în care ne desfășurăm activitatea este situat în Cetate, în centrul istoric al  orașului, într-o curte interioară cu atmosferă relaxantă și veselă.

Ctrl-D: Pentru că tot a venit vorba, ce fel de criterii aveţi în vedere atunci când căutaţi un trainer? Cu ce este diferit un trainer Edukube de un profesor universitar, să spunem?

Adriana Hanţiu: Un trainer Edukube este un specialist în job-ul și domeniul lui de activitate și are, în primul rând, un portofoliu personal. Lucrează în fiecare zi cu softul pe care îl predă, este up-to-date cu tot ce înseamnă versiuni noi, tips & tricks, forumuri de specialitate și este interesat de multe altele în afara domeniului în care activează. Își scrie singur curricula, își alege și își pregătește materialele și își desfășoară activitatea după cum crede de cuviință.

Studenții își aduc și ei aportul la procesul de învățare, fiind cei care dictează atât nivelul grupelor, cât și temele de lucru la cursuri, în funcție de ce îi interesează, mai exact. Un curs de Archicad pentru arhitecți nu va aborda aceleași subiecte și teme ca și un curs pentru designeri interiori sau peisagiști. Sau unul de Autocad pentru cei din domeniul construcțiilor, în comparație cu unul pentru cei din domeniul mecanicii.

Astfel, nicio grupă nu seamănă cu alta și trainerii nu riscă să se plictisească sau să se plafoneze de aceleași subiecte, repetate la infinit. Este un proces de învățare și provocare reciprocă.

Zoran Popovici: Personal, consider nepotrivită o comparație cu o universitate și un cadru didactic universitar. Pentru mine, sistemul de învățământ universitar este o epavă care nu face față cerințelor actuale de piață.  În ciuda bugetului de care dispune, nu reușește să fie up-to-date cu ultimele tendințe din domeniu.

Ctrl-D: Vorbim despre un proiect finanţat din surse externe sau din propriile voastre buzunare?

Adriana Hanţiu: Propriile noastre buzunare au reprezentat singura sursa de finanțare. Nu credem în bănci și credite, în schimb credem că o idee bună și un plan bun, puse în aplicare, pot ajunge self-sustainable în cel mai scurt timp. Promovăm ideea de open-source, piața de schimb de idei și ne place să împărtășim ideile și spațiul, cel mai bun exemplu în acest sens fiind workshop-urile gratuite pe care le ținem pe diferite teme, cât de des putem.

Ctrl-D: Pe lângă faptul că sunteţi fondatori Edukube, sunteţi, la rândul vostru, traineri. Cum se desfăşoară, de regulă, o şedinţă? Care este procesul de lucru?

Adriana Hanţiu: În general, o ședință durează în jur de 3 sau 4 ore. Aproximativ 1/3 din primele ședințe constă în prezentarea teoretică a subiectului abordat, urmând ca în restul de 2/3 să se lucreze propriu-zis pe o temă aleasă. Scopul fiecărei ședințe este de a realiza un produs finit, fie un logo în cadrul cursului de Photoshop sau Illustrator, un plan de casă în cursul de Autocad, un obiect modelat în 3D Max etc.

Cursanții vin cu proiectele personale, cu întrebările lor legate de acestea și, pe măsură ce cursul avansează, acesta începe să se desfășoare în sistem de workshop, partea practică acaparând întreg cursul, punctat de tips & tricks și noțiuni teoretice pe  parcursul procesului de lucru propriu-zis.

Un exemplu bun ar fi cursul de After Effects, al cărui „grand finale” a fost un workshop de 8-9 ore și a avut ca rezultat al unei munci de echipă de 6 oameni, inclusiv trainerul, un videoclip de 4 minute, produs pe loc, de la concept, storyboard, împărțirea task-urilor, până la montajul final.

Ctrl-D: Care este publicul Edukube, este reprezentat de către liceeni, studenţi, absolvenţi? Există un tipar stabilit deja, din acest punct de vedere?

Zoran Popovici: În cea mai mare proporție (aproximativ 60%), interesați de cursuri sunt studenții. Ei sunt cei care caută suport în afara școlii, încercând fie să completeze cunoștințe în domeniul pe care îl studiază, fie să își crească șansele de angajabilitate. Pentru aceștia, avem oferte speciale, cu reduceri avantajoase, special gândite pentru buzunarele lor. Cea mai mare căutare în rândul studenților le au cursurile de Autocad, 3DS Max, Photoshop, Illustrator și Revit.

Restul cursanților sunt fie deja angajați ai unor firme, fie au firmele lor în domeniu și caută să se pună la punct cu noutățile aduse de softurile folosite deja. Ofertele corporate  sunt personalizate, aici există și mai multă flexibilitate, chiar și posibilitatea deplasării trainerului și configurarea stațiilor de lucru și training în locația dorită. Interes din partea firmelor ar fi pentru cursurile de Autocad, Business English, Presentation skills și Fotografie.

Ctrl-D: La ce ar trebui să se aștepte un student care vine la Edukube, , să zicem, pentru a deprinde skill-uri de Photoshop? Cât timp aproximați voi că este nevoie pentru un curs de inițiere?

Adriana Hanţiu: Cursul de Photoshop este despărțit în 2 module : Modulul I, alcătuit din 7 ședințe a câte 4 ore fiecare, ce se desfășoară pe durata a două, până la trei săptămâni, cuprinde asimilarea cunoștințelor necesare  pentru lucrul în domeniile de Graphic Design și WebDesign. Curricula cuprinde managementul spațiului de muncă, lucrul cu layere, lucrul cu selecții,  intensificarea unei imagini, pictarea și retușarea imaginilor, exportarea imaginilor și, în final, o mică galerie / expoziție cu lucrările realizate.

Modulul II de Photoshop se referă la  tehnici avansate de procesare a imaginii și compoziție digitală, la prelucrarea digitală a fotografiilor. Sunt 8 ședinte a câte 4 ore fiecare, durează trei, până la patru săptămâni. Acest curs se desfășoară  pe trei direcții. Prima constă în prezentarea metodelor avansate de folosire a diverselor “unelte” prezente în Photoshop. Cea de-a doua direcție constă în prezentarea tehnicilor și metodelor de procesare a imaginii, iar cea de-a treia direcție constă în prezentarea diverselor metode folosite în compoziția digitală (digital compositing), utilizând uneltele și tehnicile specifice.

Ctrl-D: Care dintre cursuri se bucură de popularitate crescută?

Zoran Popovici: Ne-am creat deja un public în rândul studenților de arhitectură și arte vizuale, dar și în cadrul firmelor specializate în construcții și automotive. Cursurile cele mai cerute sunt cele de Autocad, 3DS Max, Revit, Photoshop și Business English.

Ctrl-D: Ce cursuri ați vrea să mai oferiți în viitor?

Adriana Hanţiu: Am lansat de curând un curs de Comics / Benzi desenate, care se adresează celor ce au talent la desen și vor să înceapă propriul comic book.  Este, de asemenea, în lucru un curs de Game Design pentru cei care doresc să dezvolte sau să îmbunătățească o  idee de joc – de la jocuri pentru mobile până la board-games.

Un loc special în proiectele pentru cursurile viitoare îl ocupă alternativele open-source la soft-urile existente. Am dori ca pentru fiecare din soft-urile pentru care oferim acum în training,  să avem una sau mai multe posibilități similare gratuite.

Zoran Popovici: Personal, am în pregătire un curs de Blender, un soft de modelare 3D open source, soft ce a câștigat foarte mare popularitate în ultima vreme. De asemenea, vrem să discutam cu un trainer posibilitatea de a începe un curs de Unity 3D, un game engine foarte popular și flexibil.

The future is digital. Sau mai detaliat, the future is an open source digital cloud.

Ctrl-D: Vă mulțumim pentru interviu. Multă baftă în viitor! 

Adriana Hanțiu: Și noi vă mulțumim!

Poze sediu: