În Interviuri

Interviu cu Ovidiu Bănică, fondator epoint

Ovidiu Bănică

Ctrl-D: Salut, Ovidiu. Îţi mulţumim pentru că ai acceptat acest interviu. Înainte să discutăm mai multe despre epoint, spune-ne de ce ai ales să îţi deschizi propria afacere în România, dat fiind că în 1990 te-ai mutat cu familia în Austria.

Ovidiu Bănică: Salut! Şi eu vă mulţumesc pentru demersul vostru! Totul a început în timpul studenţiei. După ce am avut câteva „joburi” în diferite industrii, am avut oportunitatea de „a realiza un website” pentru un prieten şi, neavând cunoştinţele necesare, m-am gândit să apelez la cineva din România. La scurt timp după aceea, am angajat 2 oameni (pe care îmi permiteam să îi plătesc din banii câştigaţi la un restaurant la care lucram) şi aşa a început povestea epoint.

După 2 ani am ajuns la concluzia că jobul pe care îl aveam nu se putea face „remote”, aşa că m-am întors în Timişoara să mă ocup de firmă.

Ctrl-D: Ce piaţă prezintă cel mai mare interes pentru epoint? Conform site-ului, mai mulţi dintre clienţii voştri sunt de origine germană. E o simplă coincidenţă sau tocmai piaţa germană este cea pe care o ţintiţi?

Ovidiu Bănică: Bineînţeles că primii clienţi au fost din Austria, eu încă trăiam în Viena pe vremea aceea, dar focusul s-a mutat vreo 4 ani mai târziu pe Elveţia (care este şi acum cea mai importantă piaţă a noastră). De un 1 an, am atras și clienţi din SUA şi România.

Nu prea agreez formularea „lucrăm pe o piaţă sau pe cealaltă”. Ceea ce facem noi este tot mai internaţional, iar cei mai mulţi dintre clienţii noştri nu mai gândesc local, deci aş spune că suntem mai degrabă „o companie internaţională pentru o piaţă globală”.

Ctrl-D: Care a fost cel mai amplu proiect de care v-aţi ocupat? Ce a presupus acesta?

Ovidiu Bănică: Au fost mai multe proiecte, de la start-up-uri de web 2.0, la firme de media cu 20-30 de ziare şi reviste în portofoliu, până la aplicaţii de business (optimizări de procese).

Însă, cel mai amplu proiect a fost cu siguranţă trender; nu pentru că am reuşit să lansăm un proiect unic în România, ci pentru că ne-am pus în faţa unor provocări mult mai complexe decât în cazul altor proiecte la care lucrăm în mod obişnuit.

Lansarea serviciului a fost doar prima parte, operarea propriu-zisă, de la infrastructură şi echipă până la clienţi este partea grea, dar şi frumoasă, mai ales când ai feedback pozitiv de la clienţi.

 

Ctrl-D: Recent aţi lansat CarQ , prima voastră aplicaţie mobilă pentru utilizatorii iOS. Poţi să ne spui mai multe despre aceasta?

Ovidiu Bănică: CarQ a fost doar un test intern. Am vrut să înţelegem ce înseamnă dezvoltarea pentru alte canale de comunicare decât „web”. A mers bine, am învăţat ce înseamnă gândirea pentru un screen cu rezoluţie mică, cum se interacţionează cu un device de tip smartphone sau tabletă, ce informaţii sunt relevante pentru userii care folosesc device-urile mobile.

Pentru că am fost mulţumiţi de rezultat, lucrăm deja la o altă aplicaţie care, dacă va avea succes, va deveni un proiect independent al epoint-ului (similar cu trender).

 

Ctrl-D: Aşadar, intenţionaţi să vă specializaţi şi în aplicaţii mobile?

Ovidiu Bănică: Lumea este în continuă mişcare şi suntem obligaţi (atât clienţii, cât şi agenţiile) să comunicăm pe tot mai multe canale. Piaţa devine tot mai fragmentată, dar cum nu se pot acoperi toate canalele, fiecare business trebuie să decidă care sunt căile pe care le poate acoperi eficient pentru a ajunge la clienţii ei.

Da, vom oferi şi aplicaţii mobile, însă doar în cadrul proiectelor complexe, pentru care „web”-ul nu mai este suficient.

Ctrl-D: Câţi oameni alcătuiesc în prezent echipa epoint? Ce fel de specializări au aceştia?

Ovidiu Bănică: Momentan, echipa epoint numără 25 de persoane (inclusiv echipa trender). Studiile şi pregătirea membrilor echipei ne oferă posibilitatea să acoperim arii diverse, de la analiză de business, analiză a proceselor interne, arhitectură de sistem şi a informaţiei, până la design, development, roll out, mentenanţă şi suport.

Ctrl-D: Tehnologia evoluează foarte repede. Ce faceţi pentru a ţine pasul cu ea? Se pune accentul pe educaţie continuă, chiar la locul de muncă sau le este mai uşor membrilor echipei să studieze pe cont propriu?

Ovidiu Bănică: Dacă stai pe loc în industria noastră, mai bine te laşi de meserie. Eu cred că fiecare dintre noi este obligat să înveţe în continuare şi în afara orelor de lucru, ceea ce necesită şi o pasiune pentru ceea ce faci. Simplul fapt de a „merge la job” nu mai este suficient în ziua de azi.

La începutul lui martie am început un program de training / intership intern în care sunt înscriși 3 colegi pentru început. Timp de 3 luni, se ţin cursuri şi training-uri. Abia la finalul celor 3 luni, vor fi implicaţi în proiecte comerciale.

În rest, avem prezentări interne ţinute de colegi pentru colegi pe diferite teme şi specializări.

Ctrl-D: epoint are peste 10 ani de existenţă. Ce concluzii poţi trage după o perioadă de timp atât de lungă în care aţi rezistat cu brio pe piaţă?

Ovidiu Bănică: Timpul trece foarte repede şi epoint împlinește aproape 12 ani de existenţă. :) Pot să spun că mi se pare la fel de palpitant ca în prima zi. Totul e nou şi în fiecare zi înveţi altceva. Ideea este să fii pasionat de ceea ce faci, iar dacă reuşeşti să găseşti lucruri noi care te pasionează, e o industrie deosebită.

 

Ctrl-D: Ce aţi rezervat pentru epoint în viitorul apropiat?

Ovidiu Bănică: Să devenim o companie în care dezvoltarea personală să fie corelată cu creşterea clienţilor noştri. Succesul clienţilor noştri să devină o parte importantă din cultura noastră organizaţională.

Alte planuri ar fi realizarea de aplicaţii proprii, eventual un birou în afara României şi… clienţi din România care să înţeleagă complexitatea şi potenţialul mediului online.

Ctrl-D: Îţi mulţumim pentru timpul acordat, Ovidiu!

 Poze echipă: