În Interviuri

Interviu cu Marius Ursache, unul dintre fondatorii Grapefruit

marius-ursache

Ctrl-D: Salut! Marius, îţi mulţumim că ai acceptat să ne oferi acest interviu. Dezvoltaţi proiecte interactive încă din 1999. Cum se vede astăzi piaţa, după 14 ani de activitate?

Marius Ursache: După 14 ani de activitate, piaţa e într-o continuă dezvoltare. Cred că digitalul este o zonă cu mult potenţial, care a existat şi a crescut în toată această perioadă, chiar şi în criză. Piaţa este în dezvoltare, dar pentru a schimba mentalităţi şi pentru a trece de nivelul în care companiile văd digitalul doar ca pe un canal separat, care are nevoie de resurse umane de o cu totul altă natură, este nevoie de o integrare a acestuia în strategia companiei.

Încă avem multe companii care au departamente separate de digital şi non-digital, dar nu cred că separarea lor e o decizie foarte înţeleaptă pe termen lung. O experienţă integrată, multi-channel sau omni-channel este importantă pentru o companie, pentru că niciun consumator nu face distincţia între digital şi non-digital, nu are un comutator care să îl treacă din modul offline în modul online. Ba chiar mai mult, în România se pare că oamenii petrec în medie 2.5 ore pe săptămână butonând telefonul în timp ce se uită la televizor.

Ctrl-D: A fost greu să fiţi printre primii care au implementat proiecte de digital în România?

Marius Ursache: Nu pot să spun că am perceput lucrurile aşa la momentul respectiv; pentru noi, fiecare proiect e o provocare în sine. Personal, am făcut primul site în 1996, folosind Netscape Composer 3 Gold (o combinaţie de browser şi editor HTML) şi lucrez la câteva alte site-uri şi aplicaţii chiar astăzi. Fiecare proiect e o soluţie la o problemă, care te ţine „treaz” şi „în ring”, n-ai timp să-ți dai seama dacă e greu sau uşor. Nici nu e important. E important să ştii unde trebuie să ajungi.
Ctrl-D: Povesteşte-ne puţin despre cum se naşte un produs digital. Care este procesul de lucru?

Marius Ursache: În primul rând, cred că este foarte important să îţi înţelegi clientul, pentru că fiecare companie are caracteristicile ei specifice, începând de la modelul de business şi politicile interne, până la pieţe şi consumatori (sau utilizatori). Ştiu că sună a truism, dar un site pentru o companie farmaceutică are puţin de-a face cu unul pentru o instituţie bancară. Clienţii acestora sunt diferiţi şi au nevoi diferite. Iar din aceste nevoi rezultă avantajele de business pentru companie.

Din păcate, la momentul actual, în România sunt foarte puţine companii care înţeleg atât mediul de afaceri, cât şi mediul digital, astfel încât să le combine cu succes.

Dincolo de companie, este foarte important să înţelegi şi consumatorii – sau utilizatorii – cum mai sunt ei numiţi (doar în două industrii: digital şi droguri!). Provocarea, mai departe, este să îi faci şi pe clienţi să înţeleagă că, dacă le oferi consumatorilor toate lucrurile de care au nevoie, asta e benefic pentru întreaga afacere.

„Satisfacţia consumatorului” e de multe ori o vorbă goală în planuri de marketing şi strategii. De foarte multe ori, companiile mari şi directorii de marketing vin deja cu un plan despre ceea ce vor să facă, pe care îşi propun doar să şi-l confirme, dar, dacă îi întrebi când a fost ultima oară când au vorbit cu un consumator final, vor spune că studiile de piaţă le sunt suficiente.

Marketingul, la baza lui, nu înseamnă doar studii şi atât. Înseamnă nişte nevoi, cunoscute şi rezolvate pe cât de mult posibil. În momentul în care îţi cunoşti foarte bine consumatorul, se stabileşte şi o legătură empatică, care – suprinzător – te ajută să iei decizii mai bune, mai uşor şi mai firesc. După ce ţi-ai înţeles suficient de bine clientul şi utilizatorii, lucrul la partea de strategie devine mai simplu.

În România încă suntem la faza în care e dificil să implementăm şi să obţinem suport pentru strategii de bun simţ, mai avem până când vom ajunge să vorbim de inovaţie. Ştii că un client se străduiește să înţeleagă digitalul când ajungi să dezvolţi arhitectura informaţională, partea de prototyping, începi să discuţi despre cum s-ar comporta produsul digital respectiv, să îl implementezi şi, foarte important, să îl integrezi într-un lanț de considerente offline şi să îl aliniezi la multe lucruri. Întreaga experienţă, online şi offline, pe care o oferă un brand sau o companie contează pentru utilizatorul final. Nu să începi direct, cum vor unii clienţi, cu un layout de homepage.
Ctrl-D: Este mediul digital doar un alt de canal de comunicare disponibil pentru companii?

Marius Ursache: Mediul digital e un canal de comunicare important pentru multe companii. Îmi aduc aminte de primul proiect de social media din România, din 2005, pe care l-am făcut alături de Connex şi care s-a numit „Tu faci viitorul”; am strâns atunci 20.000 de vise de la oameni, ceea ce, la momentul respectiv, era o cifră imensă.

Am avut o comunitate care a stat în picioare aproape doi ani, dar şi o echipă care modera şi gestiona totul 24 de ore din 24. Doar că totul a picat când s-a schimbat echipa de marketing şi viziunea proiectului a dispărut din companie. Suportul pentru acea comunitate s-a oprit instantaneu – s-a „scos cablul din priză” – fără a înţelege ce valoare ar fi avut pe termen lung.

Companiilor le-a luat destul de mult să înţeleagă faptul că Internetul este un mediu foarte democratic, în care utilizatorul are controlul. Dacă ne-am opri puţin asupra ATL-ului sau asupra BTL-ului clasic, am putea să asemănăm lucrurile cu un joc de bowling: există un anumit număr de consumatori, din care vrei să „dărâmi” cât mai mulţi cu o bilă care se face tot mai mare, în funcţie de bugetul investit.

Pe de altă parte, dacă ne uităm la digital, aici am putea să asemănăm lucrurile mai degrabă cu un joc de flipboard. Digitalul înseamnă adaptabilitate, capacitatea de a răspunde întotdeauna la ce se întâmplă şi de a creşte astfel încrederea oamenilor în tine, ca business.

Mai mult decât un canal de comunicare pentru companii, e esenţial ca digitalul să fie privit şi ca un canal tranzacţional, de business, foarte important. Şi asta vedem şi din faptul că apar din ce în ce mai multe business-uri care se folosesc de mediul digital pentru a crea plus valoare pentru o companie, sau inclusiv companii care îşi dezvoltă anumite produse şi ramuri în mediul online. Am fost recent la un eveniment pentru startup-uri din domeniul digital, organizat de TechHub Bucureşti şi am rămas plăcut surprins de cât de mulţi oameni vor să creeze un business în zona de digital.
Ctrl-D: Din experienţa voastră de până acum, care credeţi că sunt calităţile care cresc şansele de succes ale unui produs interactiv?

Marius Ursache: Cred că succesul înseamnă că cel care foloseşte produsul tău este foarte încântat de experienţa sa.

Cum ştim, de fapt, că este foarte încântat? Ştim asta atunci când toate elementele de bază sunt aranjate astfel încât produsul este invizibil. Clientul este foarte încântat, dar nu ştie exact că experienţa cu produsul tău i-a adus această stare, pentru că e ceva normal, pe care nu-l simţi. E ca un ciocan, îl observi doar când îţi dai cu el peste degete, dar nu-i mulţumeşti niciodată când te ajută să baţi cuiele!

Ctrl-D: Cum este utilizatorul de internet din România? Ai putea schiţa un profil al acestuia?

Marius Ursache: Utilizatorul se numeşte Andrei, are 29 de ani, pierde foarte mult timp pe Facebook, are smartphone Android şi toate aplicaţiile gratuite care există pentru mobil, pentru că nu vede rostul de a plăti pentru o aplicaţie; are o prietenă pe care o cheamă Ioana, care începe să-l bată la cap să se căsătorească; are şi o pisică, pe care o cheamă Andreea; începe să folosească smartphone-ul din ce în ce mai mult în detrimentul calculatorului (n-a mai deschis computerul de acasă de o săptămână, că oricum face cam tot la serviciu). Are cont de e-mail pe gmail.com şi cont de mail de serviciu; cumpără tot felul de chestii online, dar preferă să plătească cash, la livrare; îşi plăteşte doar facturile de utilităţi online; a fost în stradă la meetingurile pentru Roşia Montană şi a dat share pe Facebook la toate zvonurile care i s-au părut reale; şi a uitat ieri să cumpere de mâncare Andreei, motiv pentru care s-a certat cu Ioana.

Nu aş putea spune că acesta e un profil valid statistic, dar cred că este unul foarte des întâlnit la noi, chiar dacă numele pisicii ar putea să difere.
Ctrl-D: Care a fost cel mai complex proiect la care aţi lucrat? Ce a presupus şi care au fost provocările pe care vi le-a adus?

Marius Ursache: Este destul de greu să răspund la această întrebare, dar ce pot să spun este că noi nu ne uităm la proiect, ci, mai degrabă, la client. În general, este destul de dificil în cazul clienţilor cu care lucrăm pe un singur proiect punctual, pentru că înţelegi mai greu business-ul, consumatorii, politicile şi aşa mai departe.

Atunci când intervine probabilitatea unui client nou, ne uităm întotdeauna dacă este posibil să lucrăm cu acesta mai mult timp şi să dezvoltăm proiecte pe termen lung. Iar din acest punct de vedere, cred că cea mai complexă colaborare pe care o avem este cu Dacia, cu care lucrăm din 2005 şi pentru care am făcut zeci de proiecte până acum: de la trei generaţii de site, la mentenanţă zilnică, timp de opt ani, de la site-uri de prezentare de produse, până la tot felul de campanii. Desigur, nu este doar meritul nostru, iar eu cred că lucrurile pornesc, în primul rând, de la produs şi de la client. Dar faptul că, de vreo cinci ani, Dacia e pe primul loc în topul anual al brandurilor româneşti în digital, cred că a fost şi datorită aportului nostru.
Ctrl-D: Ce e mai important într-un produs digital: brandingul, design-ul sau tehnologia?

Marius Ursache: Utilizatorul este cel mai important, pentru că, dacă nu îţi înţelegi consumatorul, degeaba ai cel mai tare produs de pe piaţă.
Ctrl-D: Care crezi că este cel mai important aspect al experienţei utilizatorului cu un produs digital?

Marius Ursache: Aşa cum am mai spus, cred că cel mai important aspect al experienţei utilizatorului cu un produs digital este înţelegerea acestuia. Degeaba ai cei mai tari designeri, cei mai tari oameni de business şi nişte programatori geniali dacă nu ai înţeles de ce are nevoie consumatorul produsului tău şi ce trebuie să îi oferi.
Ctrl-D: Ai studiat designul în străinătate, dar cunoşti şi mediul universitar autohton. Cum se deosebesc cele două? Suntem atât de mult în urmă, privind abilitatea de a dezvolta competenţe şi de a forma profesionişti? Şi dacă da, care crezi că e soluţia la această problemă?

Marius Ursache: Aş fi tentat să spun că suntem mult în urmă, dar nu pot spune că ştiu foarte bine mediul universitar românesc, pentru că nu am făcut facultatea de design.

Am terminat Facultatea de Medicină în Iaşi, apoi aproape am terminat un master în Comunicare şi Relaţii Publice la SNSPA şi am trecut cu brio printr-un European Master in Interactive Multimedia la Babeş-Bolyai, la Cluj.

Cel din urmă a fost o experienţă deosebită, dar era vorba despre o abordare puţin diferită, pentru că presupunea o serie de cursuri online, oferite de Babeş-Bolyai şi alte patru universităţi din Europa, cu profesori foarte buni.

Dacă ar fi să mă refer strict la facultăţile de design sau de informatică, cred că succesul acestora depinde foarte mult şi de resursele de care dispun şi de modul în care sunt exploatate acestea. De exemplu, pe design, noi nu avem o cultură în acest sens, cum avem pe inginerie sau pe alte ramuri asemănătoare. Sistemul de învăţământ românesc are nevoie de o flexibilitate mai mare, în aşa fel încât să integreze şi oameni care activează în domeniul privat, care au experienţă şi care pot aduce perspective noi.
Ctrl-D: Eşti de profesie medic, dar ţi-ai shimbat radical traiectora şi ţi-ai dedicat cariera brandingului. Care sunt cele mai mari satisfacţii pe care ţi le-a adus până acum munca în Grapefruit?

Marius Ursache: Aş spune, mai degrabă, că mi-am dedicat cariera designului, nu brandingului. Pe parcurs, mi-am dat seama că design-ul nu este doar un desen comercial, ci este şi o mentalitate de business, o modalitate de a rezolva probleme. De exemplu, dacă avem o stradă cu o trecere de pietoni pe care mor foarte mulţi oameni, din cauza unui zid care împiedică vizibilitatea celor care iau curba, şi tu iei o decizie prin care muţi trecerea cu 50 metri într-o parte sau alta, asta e o decizie de design, dar e o decizie care îţi rezolvă o problemă fundamentală, până la urmă. Designul face asta şi în comunicare, doar că e foarte greu să cuantifici cât e design, cât e artă și cât e șansă.
Ctrl-D: Dintre toate proiectele pe care le-aţi realizat până acum, este vreunul cu care te mândreşti în mod deosebit?

Marius Ursache: Nu-mi pun problema aşa, poate şi din cauza faptului că eu sunt un perfecţionist pragmatic. Am multe proiecte care îmi sunt foarte dragi, dar poate tocmai pentru că sunt un perfecţionist, nu aş avea cum să spun că unul dintre ele este cel mai bun sau că nu se poate mai mult de atât. Fiecare proiect pe care îl ducem la bun sfârşit şi din care facem chiar mai mult decât ne imaginam la început este, până la urmă, un proiect cu care cred că e normal să ne putem mândri. Cele mai dragi proiecte sunt cele care mă ţin treaz şi îmi ocupă weekendurile în prezent.
Ctrl-D: Mulţumim pentru interviu şi succes în continuare!

Echipa Grapefruit:

Echipa Grapefruit