În Interviuri

Interviu cu Aura Dumitru, Commu­ni­cation Engineer & Partner la MakeSense

Aura Dumitru

Ctrl-D: După 5 ani de activitate ca agenţie de PR, v-aţi repoziţionat ca agenţie de comunicare şi conţinut. Cum se reflectă această schimbare, concret, în modul în care este structurată agenţia şi care au fost factorii are au dus la această decizie?

Aura: Da, aşa este, după 5 ani de Makesense PR, ne-am repoziţionat în agentie de comunicare şi content marketing. Însă, această schimbare a venit în mod firesc pentru că în cei 5 ani de activitate nu am oferit doar servicii clasice de PR. În tot acest timp, am creat conţinut relevant pentru clienţii noştri şi am urmărit ce impact a avut acest conținut distribuit pe toate canalele, şi nu doar pe cele specifice PR-ului.

Suntem o echipă de ingineri în comunicare care construim campanii doar după ce ne-am asigurat că am înţeles obiectivele de business ale clienţilor. Apoi, indiferent de complexitatea campaniilor, măsurăm pas cu pas, verificând astfel că suntem pe drumul potrivit: dacă sună telefonul în recepţie sau se mişcă produsul de pe raft, dacă se umple coşul de cumpărături online sau subiectul nostru este pe buzele publicului targetat. Pentru acest lucru am completat serviciile de PR oferite clienţilor noştri cu expertiză în crearea de conţinut, distribuirea şi monitorizarea rezultatelor obţinute.

 

Ctrl-D: Care este, în momentul de faţă, structura echipei MakeSense?

Aura: Suntem o echipă de 7 ingineri preocupaţi în fiecare zi de găsirea celor mai bune soluţii de comunicare pentru clienţii pe care îi avem în portofoliu. Alături de noi mai avem şi alţi 3 colaboratori, ingineri şi ei în crearea de conţinut specializat.

 

Ctrl-D: Se vorbeşte tot mai mult despre conţinut, în schema mare a promovării organizaţionale, una dintre provocările cele mai mari fiind aceea de a genera conţinut care să contribuie la atingerea obiectivelor de business. Care sunt paşii pe care voi îi urmaţi, în relaţia cu clienţii, pentru a vă asigura că această relaţie de cauză-efect are loc în mod eficace?

Aura: Conţinutul ne înconjoară pretutindeni: de la dialogul pe care un om din recepţie îl are cu interlocutorul său, la o discuţie între un medic şi pacient, o fotografie postată în social media, până la intervenţiile în mass-media ale reprezentanţilor unei companii, vorbim de generare de conţinut. Pentru ca acesta să fie valoros, trebuie construit în strânsă legătură cu brandul şi valorile acestuia.

În creionarea unei strategii de comunicare, primul pas pe care îl facem este să investim foarte multe resurse în înţelegerea clientului nostru în profunzime: de la relaţiile dezvoltate cu partenerii şi clienţii săi până la strategia de business formulată pe termen lung. Altfel spus, ne-am întors la vremea întrebărilor copilăriei de tipul „de ce”, doar că orientate acum în zona profesională.

Astfel, nu construim strategii „reţetă”, ci soluţii particularizate care să se plieze cât mai bine pe nevoile companiei. Apoi, aşa cum spuneam şi mai sus, măsurăm mereu efectele produse de acţiunile noastre, folosind toate tool-urile relevante pentru piaţa din România.

 

Ctrl-D: Ca o consecinţă a ideii din întrebarea anterioară, sunt foarte mulţi emiţători de conţinut. Cum îi ajutaţi pe clienţii voştri să îşi găsească vocea unică, personală, care să razbată marele zgomot din mediul online?

Aura: Un factor important stă în ceea ce ai tu de spus sau, mai bine zis, în diferenţiatorii tăi faţă de ceilalţi şi, de ce nu, utilitatea a ceea ce spui. Însă, ca aceştia să fie auziţi de cine trebuie, sunt câteva detalii de luat în seamă ori de câte ori pui la cale o campanie de comunicare:

  • segmentarea targetului;
  • adaptarea mesajului la tipologiile de public pe care vrei să le atingi;
  • mixul de canale (fie ele proprii sau terţe) pe care îţi duci mesajul.

 

Ctrl-D: Care sunt cele mai frecvente greşeli de comunicare observate în spaţiul autohton?

Aura: Greşeli se fac în fiecare industrie, aşa cum le putem observa şi în industria de comunicare, fie că vorbim de greşeli de comunicare la nivel client – agenţie, agenţie – third parties sau client – consumator.

Aş nota, însă, câteva greşeli de comunicare pe care le observăm la mai tot pasul: lipsa de consecvenţă în comunicare și multipla personalitate a unor branduri (adoptarea mai multor stiluri de comunicare şi transmiterea concomitentă a unor mesaje diferite de la un canal la altul).

 

Ctrl-D: Ce instrumente de monitorizare a rezultatelor utilizaţi şi recomandaţi?

Aura: Suntem mereu în căutarea noutăţilor când vine vorba de măsurare, subiect sensibil pentru industria de comunicare. În acest moment, folosim o serie de tool-uri de monitorizare, de la cele tradiţionale precum MediaTrust, Media IQ, Google Analytics etc., precum şi alte tool-uri mai avangardiste care, din teste, ne arată că pot da rezultate şi pentru România.

Însă, dincolo de datele obţinute cu ajutorul instrumentelor de monitorizare, investim foarte mult timp în interpretarea lor pentru a măsura efectele produse şi pentru a stabili paşii următori necesari.

 

Ctrl-D: Ce înseamnă, în viziunea voastră, conţinut creativ?

Aura: Subiectul acesta e tot mai mult pe buzele tuturor şi, pe cât de interesantă, pe atât de largă poate fi discuţia. Din punctul meu de vedere, oricât de frumos sună această sintagmă „conţinut creativ”, cred că ar trebui ancorată în realitatea companiei pentru care conţinutul urmează să fie creat. Cu alte cuvinte, cred într-un conţinut autentic şi relevant pentru cei targetaţi.

 

Ctrl-D: Care sunt directiile de evoluţie în ceea ce priveşte conţinutul generat de branduri, pentru consumatori?

Aura: Atâta timp cât brandurile vor dori să se apropie tot mai mult de oameni, mimetismul le va face să genereze cel puţin la fel de mult conţinut cât poate genera consumatorul targetat.
Va fi din ce în ce mai valorizată şi viteza cât mai scurtă de reacţie la contentul generat de consumator, dar şi crearea de conținut la secundă.