În Interviuri

Profil trender: Interviu cu Giorgiana Petre

Logo trender

Înființată în 2008 de către Daniel Ovidiu Bănică, trender este o agenție timișoreană de Word of Mouth Marketing, de altfel, prima și singura companie de acest fel din România, fiind un promotor al publicității prin viu grai în țara noastră.

Totodată, trender reprezintă comunitatea de consumatori obișnuiți, care își exprimă voluntar punctul de vedere cu privire la diferite servicii, produse și branduri care aleg să desfăşoare campanii integrate de Word of Mouth Marketing prin intermediul companiei trender.

trender pe scurt
Tip companie Prestator servicii
Domeniu de activitate Word of Mouth Marketing
Piață de desfacere națională
Adresă Str. Dornei, nr. 3, 300 393, Timişoara, România
Telefon (+40) 752 292 103
E-mail contact@trender.ro
Website www.trender.ro
Contacte Social Media LinkedIn
Blog
Facebook
Twitter
Google +
Vimeo

Interviu cu Giorgiana Petre

CMO și Word of Mouth Enthusiast în cadrul companiei trender în momentul efectuării interviului

Ctrl-D: Salut, Giorgiana. Poți să ne spui mai multe despre conceptul de Word of Mouth Marketing? Ce presupune acesta?

Giorgiana Petre: Salut, tuturor! Asociația Word of Mouth Marketing (WOMMA) definește Word of Mouth (WOM) ca fiind actul consumatorilor de a împărtăși informații relevante, din perspectiva marketing-ului, altor consumatori. Word of Mouth-ul nu este o noutate, dimpotrivă, este un fenomen care a existat dintotdeauna, dar pe care marketerii învață să îl cultive, amplifice și îmbunătățească.

Word of Mouth Marketing-ul nu înseamnă a crea WOM, ci a învăța cum să îl faci să funcționeze în contextul unui obiectiv de marketing. Astfel, WOM-ul poate fi încurajat, facilitat şi chiar generat.

Companiile se pot strădui mai mult să le ofere experienţe superioare clienților, pot asculta sugestiile și nemulțumirile acestora, pot uşura împărtășirea unei opinii și se pot asigura că persoanele influente în grupul lor de prieteni (influențatorii) cunosc foarte bine caracteristicile produsului sau serviciului lor.

 

Ctrl-D: Cum se desfășoară, mai exact, o campanie, din momentul în care sunteți contactați de către reprezentantul unei companii până când se finalizează?

Giorgiana Petre: Prima dată, analizăm compania şi produsul. Încercăm apoi să identificăm dacă o campanie de Word of Mouth Marketing este cea mai bună soluţie şi dacă este, punem la cale acţiunea. Stabilim ideea campaniei şi strategia de comunicare, realizăm micro-site-ul campaniei, apoi o serie de chestionare care ne ajută atât la identificarea trenderilor ideali pentru campania în cauză, cât şi la aflarea de informaţii şi feedback despre produse sau servicii, după încercarea acestora.

Ca şi caracteristică generală, o campanie se împarte în trei:

1. Pre-Campania – în care se aleg trenderii şi se comunică acţiunea prin intermediul trender.ro şi a reţelelor sociale Facebook şi Twitter.

2. Campania propriu-zisă – când trenderii primesc acasă produsele, le încearcă, apoi fac fotografii, îşi spun părerea despre ele şi discută cu prietenii, colegii, rudele.

3. Post-Campania – în cadrul căreia se analizează rezultatele, se calculează reach-ul şi Net Promoter Score-ul (cunoscut şi sub denumirea de “Disponibilitatea de a face o recomandare” a produsului). Alături de nivelul de satisfacţie al clienţilor, NPS este sugerat ca fiind un indicator relevant al intenţiilor de cumpărare viitoare şi al gradului de loialitate al clienţilor.

 

Ctrl-D: Nu putem vorbi despre competiție directă, întrucât trender este singura companie din România care oferă astfel de servicii. Ce companii de nivel internațional aveți ca model, dacă este cazul?

Giorgiana Petre: Da, trender este singura companie din România care oferă servicii de Word of Mouth Marketing, astfel că nu există o competiţie directă la nivel naţional. Ne “luptăm” totuşi cu metodele consacrate de publicitate şi cu “teama” multor companii de a încerca ceva nou. Provocarea noastră continuă este educarea pieţei, fie că ne referim la clienţi sau chiar la trenderi (consumatori). Uitându-ne peste hotare, modelul nostru ar fi trnd.com în Europa şi Bzzagent.com în SUA.

 

Ctrl-D: Prezintă piața românească potențial din punct de vedere al Word of Mouth Marketing-ului?

Giorgiana Petre: Potenţial există, companiile vor conştientiza tot mai mult importanţa WOM şi nevoia va creşte pe măsură ce consumatorii vor deveni mai exigenţi, mai puţin permisivi şi vor avea la dispoziţie tot mai multe mijloace şi forme de comunicare. Dacă, iniţial, companiile pioniere în WOMM au urmărit mai ales crerea rumorii şi reacţiilor imediate, în viitor tot mai multe companii vor începe să utilizeze WOMM pentru a crea relaţii valoroase, care pot fi susţinute pe termen lung, cu clienţii lor.

În România, conform unui studiu al companiei de cercetare ZenithOptimedia, în topul factorilor care influenţează decizia de alegere a unui brand după TV urmează recomandările prietenilor şi ale familiei, cu numai 10% mai puţin decât televiziunea ca putere de convingere. Un factor important este acela că în România, nivelul de aglomerare al mesajelor de marketing este mai redus, comparativ cu cel din ţările dezvoltate, însă în câţiva ani, cred că lucrurile se vor schimba în favoarea WOMM-ului.

 

Ctrl-D: Ce fel de companii apelează, de regulă, la serviciile voastre? Există anumite limite în ceea ce privește produsele sau serviciile care pot fi incluse în campaniile trender?

Giorgiana Petre: Nu există un anumit profil al companiilor pentru care se pot dezvolta campanii de Word of Mouth Marketing, practic se pot face astfel de acţiuni, oricare ar fi produsul sau serviciul. Totuşi, produsele de tip FMCG (Fast Moving Consumer Goods) – bunuri de consum cu viteză mare de circulaţie (bunurile alimentare alături de unele bunuri nealimentare de folosinţă curentă) sunt preferate pentru acest tip de promovare.

De-a lungul timpului, am dezvoltat campanii de WOMM pentru diferiţi clienţi ce activează în domenii ca: publicaţii, cursuri de dezvoltare personală, telefonie digitală, produse pentru femei, produse pentru îngrijirea părului, FMCG, produse handmade şi numeroase evenimente sociale şi de strângere de fonduri, cum ar fi: Farmec, L`Oreal, Ivatherm şi multe altele.

 

Ctrl-D: Care este finalitatea dezirabilă a unei campanii? La ce fel de rezultate ar trebui să se aștepte o companie care alege să se promoveze prin intermediul trender?

Giorgiana Petre: Practic, trender susţine trecerea de la crearea valorii de către companie la crearea valorii de către companie împreună cu clienţii ei. WOMM-ul oferă o serie complexă de beneficii specifice (conţinut generat de utilizatori, mecanisme de răspândire, forme de comunicare offline şi online, brand awareness, instrumente pentru susţinerea şi încurajarea WOM, influenţarea şi accelerarea deciziei de cumpărare) care se integrează în structura marketing-ului autentic, adăugând valoare.

Permite, de asemenea, realizarea unei campanii cu un buget de marketing redus, prin care se urmăreşte atingerea unor obiective semnificative.

 

Ctrl-D: Cum generați new business? Tot prin Word of Mouth, adică prin recomandări ale celor care au colaborat deja cu voi sau se fac eforturi extra de a contacta potențiali clienți?

Giorgiana Petre: Cele mai multe colaborări şi campanii au fost realizate în urma recomandărilor primite de la clienţii cu care am lucrat cel puţin o dată, aşa că Word of Mouth Marketing-ul funcţionează de minune şi pentru noi. Adiţional, încercăm să generăm new business prin networking online sau offline, însă mai mult de 80% din business-ul nostru vine în urma recomandărilor primite.

 

Ctrl-D: Spune-ne mai multe despre comunitatea de trenderi. Câți membri are în prezent?

Giorgiana Petre: Comunitatea noastră are, în acest moment, peste 7700 de trenderi şi sperăm ca, în cel mai scurt timp, să ajungem la 10 000 de trenderi. Numărul acestora creşte de fiecare dată când apare o campanie nouă.

 

Ctrl-D: Cum asigurați acuratețea rapoartelor pe care le primiți de la trenderi?

Giorgiana Petre: Ne bazăm în mare parte pe onestitatea celor înscrişi, având chiar şi un “Cod trendologic” pe care trenderii se obligă să îl respecte. Noi promovăm de fiecare dată feedback-ul sincer, indiferent dacă părerea lor este pozitivă sau nu. Având în vedere că trenderii nu sunt recompensaţi în niciun fel pentru un raport pozitiv, nu au de ce să nu ne transmită informaţii reale. Există o serie de chestionare care ne ajută şi la definirea unui profil cât mai complex al fiecărui membru al comunităţii trender.ro.

 

Ctrl-D: Cu siguranță, este foarte important faptul că oamenii obișnuiți își pot face auzite opiniile cu privire la produsele pe care le folosesc, aspect care poate duce la îmbunătățiri ale acestora. În afară de această răsplată,  cum mai sunt recompensați consumatorii  care fac parte din comunitatea trender?

Giorgiana Petre: Am ales să nu răsplătim material trenderii. Aceştia primesc puncte în funcţie de activitatea lor din timpul campaniilor şi, împreună cu unii clienţi, am ales ca, pe lângă produsele oferite spre “testare” în cadrul acţiunilor noastre, să le oferim celor mai activi alte produse ale aceluiaşi brand, o completare de gamă sau alte beneficii, cum ar fi achiziţionarea unor produse adiţionale cu anumite reduceri. Trenderii sunt acele persoane populare sau lideri de opinie în cercul lor apropiat de cunoscuţi, iubesc noutăţile şi au un interes crescut faţă de tot ce e nou pe piaţă, aşa că participarea şi acţiunile lor vin natural.

 

Ctrl-D: Cum vedeți evoluția conceptului de Word of Mouth Marketing în viitorul apropiat în România? Vă așteptați să se extindă acest concept, să apară și alte companii de profil?

Giorgiana Petre: Companii autohtone care să aplice Word of Mouth-ul exact aşa cum o facem noi nu cred că vor apărea în viitorul apropiat, însă, probabil, vor apărea adaptări ale “fenomenului”, mai ales că Social Media are un ritm de creştere accelerat.

Există posibilitatea ca unele companii europene, din afara României, să ia în considerare deschiderea unor sucursale în ţara noastră şi să adapteze modelul de business care are atât de mare succes acolo pe piaţa românească şi acesta poate fi un aspect benefic pentru noi.

 

Ctrl-D: Îți mulțumim pentru interviu, Giorgiana!

Giorgiana Petre: Şi eu vă mulţumesc pentru interesul manifestat pentru activitatea trender! :)

Echipă:

Giorgiana Petre și Cristiana Știuca