Digitalizarea și tehnologiile avansate pentru protecția tranzacțiilor și a datelor clienților au devenit instrumente de bază în bănci și instituții financiare nebancare. Acestea au responsabilitatea de a proteja informațiile personale și financiare și trebuie să asigure că toate operațiunile sunt efectuate respectându-se cele mai ridicate standarde de siguranță. Sectorul financiar a investit masiv în tehnologii de securitate cibernetică avansată.
Un exemplu de produsul tehnologic avansat este un credit cu selfie, care folosește instrumente de recunoaștere facială pentru a verifica identitatea persoanelor care solicită un credit online. Acesta simplifică procesul de aplicare și, mai mult, oferă un nivel mai ridicat de securitate, prin utilizarea elementelor unice și greu de falsificat. Să vedem cum funcționează măsurile de securitate cibernetică și cum te protejează pe tine și datele tale.
Autentificarea multifactorială (MFA)
Autentificarea multifactorială este una dintre cele mai utilizate metode de protecție a conturilor bancare online. Implică utilizarea a două sau mai multe metode de verificare a identității. Mai exact, când te autentifici în cont, banca poate solicita să introduci parola obișnuită și un cod unic primit pe telefonul mobil sau generat de o aplicație specială.
Recunoașterea biometrică
Tehnologiile biometrice (recunoașterea facială și amprentele) asigură un nivel superior de securitate. Produsul credit cu selfie este o implementare de succes a tehnologiei de identificare a clientului prin utilizarea si procesare datelor biometrice, prin care un selfie al persoanei verificate este comparat cu fotografia din documentul lui de identitate. Măsura ușurează întregul proces de aplicare pentru un credit și, în același timp, previne tentativele de fraudă prin imitarea identității.
Criptarea datelor
O altă măsură utilizată de instituții financiare nebancare și bănci pentru protejarea datelor clienților este criptarea. Acestea au implementat tehnologii moderne ce folosesc criptarea end-to-end ce asigură că informațiile sunt protejate pe parcursul întregului proces de transmitere a datelor. În termeni simpli, criptarea transformă informațiile într-un cod imposibil de descifrat fără cheia de acces corectă.
Inteligenta artificială (AI) și machine learning (ML)
Băncile și IFN-urile au integrat inteligența artificială și algoritmi de machine learning care detectează tranzacțiile și comportamentele suspecte. AI-ul analizează în timp real tranzacțiile și detectează tiparele anormale, care indică tentativele de fraudă. AI-ul trimite alerte și, chiar, poate bloca temporar anumite conturi până când identitatea utilizatorului este confirmată.
Programele de conștientizare a securității cibernetice pentru clienți
Înafară de măsurile tehnice, multe bănci și IFN-uri investesc în educarea clienților cu privire la riscurile cibernetice. Se recomandă utilizarea de parole unice pentru conturi, atenție sporită la e-mailurile suspecte. Nu se încurajează să se partajeze datele personale sau financiare prin canale nesigure. Programele de conștientizare îi ajută pe clienți să fie mai precauți sau să recunoască tentativele de fraudă.
Securitatea datelor este și va rămâne o prioritate pentru bănci și instituțiile financiare. Acestea investesc constant în tehnologii personalizate pentru a crește siguranța, totuși fiind bine informat, poți identifica mai ușor riscurile cibernetice.