În Studii de caz

Studiu de caz: 123ContactForm

123ContactForm logo

Un scurt test de început: ce vă inspiră la prima vedere termenul “formular”? Probabil un teanc de hârtii administrative de completat și expediat, eventual, prin poștă. Din fericire, epoca formularelor tipărite (inclusiv a PDF-urilor downloadabile) a trecut de mult, iar majoritatea oamenilor a înțeles că tranziția spre mediul web este cea mai bună soluție de business în prezent.

Generator web de formulare versus programare manuală

Dacă sunteți mai puțin obișnuiți cu externalizarea, poate vă întrebați: care este utilitatea unui serviciu de sine stătător pentru formulare? În mare, formularele web folosesc HTML și limbaje de programare pentru servere.

Desigur, pentru cunoscătorii de PHP sau ASP, crearea unui formular nu este neapărat o mare provocare, însă consumă destul timp și resurse, nu mai vorbim despre erorile care pot apărea și care ne dau bătăi de cap adeseori. Pentru a scurta acest proces, un generator de formulare online este cea mai bună soluție.

Principalele funcții pe care le îndeplinește:

  • Creează formularul propriu-zis într-o interfață WYSIWYG cu editor în timp real
  • Publică formularul pe diverse tipuri de platforme și trimite administratorilor de site notificări prin e-mail atunci când utilizatorii îl completează
  • Integrează formularul cu diverse aplicații pentru funcționalități extinse
  • Stochează datele colectate pe un server dedicat, unde pot fi apelate pentru statistici și export.

Un astfel de generator poate fi folosit de oricine, chiar și fără cunoștințe de programare. Pe de altă parte, printre utilizatori se număra și câteva mii de webdesigneri și developeri din toată lumea, care își gestionează în acest mod formularele din cadrul site-urilor pe care le proiectează.

Tipuri de formulare online

Formular de contact

Acesta cuprinde de obicei câteva câmpuri de bază:

  • Nume
  • Adresă de e-mail
  • Mesaj

Poate oferi vizitatorilor și opțiunea de a se abona la newsletter sau alte facilități. Funcția lui primară este de a colecta feedback din partea utilizatorilor (aprecieri, întrebări, propuneri). Pentru bloggeri și companii, formularul de contact este și o bună modalitate de a strânge prospecți pentru listele de e-mail marketing.

Formular de înregistrare la evenimente

Să presupunem că vă aflați în grupul de organizare a unui curs și aveți nevoie să înscrieți participanții. Un simplu formular pe site poate îndeplini toate funcțiile care vă sunt necesare: colectează informațiile despre participanți  și eventualele lor sugestii, oferă tichete de ordine, face posibilă optarea pentru diverse facilități incluse în planul evenimentului.

Formular de comandă

Alternativă la shopping cart, este cea mai simplă modalitate de a primi comenzi și a intermedia tranzacțiile, mai ales dacă oferiți un număr limitat de produse sau servicii.

Sondaje online

Acest domeniu este inepuizabil. Studii de piață, feedback intern pentru companii, cercetarea gradului de satisfacție a publicului sau pur și simplu sondaje scurte și haioase care pot deveni sarea și piperul unui blog – toate se pot realiza în câțiva pași simpli.

Exemplu de generator web de formulare online: 123ContactForm

Principala interfață de comunicare între vizitatori și administratorii unui site este un formular online. În continuare, vom prezenta o modalitate accesibilă de a construi formulare pentru orice site sau blog cu ajutorul unui serviciu web creat de o companie românească: 123ContactForm.

Pentru a utiliza acest serviciu, trebuie urmaţi câţiva paşi simpli:

  • Înregistrarea ca utilizator pe www.123contactform.com- există trei planuri plătite pentru care se oferă câte 15 zile trial, precum și un plan de bază complet gratuit cu funcționalități primare.
  • În Dashboard alegeți Create New Form, apoi selectați tipul de formular dorit. Puteți folosi fie șabloanele predefinite (pentru formular de contact, de comandă, de înregistrare, sondaj), fie alegeți un template mai complex sau chiar vă creați propriul formular de la zero.
  • Faza de editare – folosiți butoanele din panou pentru a selecta tipurile de câmpuri dorite, care se introduc cu drag & drop în formularul pe care îl construiți. Puteți alege între câmpuri de bază (text, numere, listă dropdown, radio buttons, e-mail ș.a.m.d.) sau avansate (preț, upload de fișiere, Google Map ș.a.). Editorul oferă și opțiuni de validare a datelor introduse, după formatul pentru care optați.
  • Următorul pas – setări pentru formularul nou creat. Aici puteți introduce adresa de e-mail la care doriți să primiți notificări când cineva vă completează formularul (puteți primi fie întreaga informație introdusă de utilizator, fie doar o înștiințare că s-a completat). De asemenea, puteți seta autoresponderul să trimită un mesaj de mulțumire celor care au completat formularul. Tot în Settings alegeți aspectul formularului din galeria de teme predefinite sau utilizând cod CSS personalizat. Opțiunile de securitate anti-spam și anti-hacking sunt disponibile tot la acest pas: CAPTCHA, parolă, encriptare SSL a datelor transmise.
  • Ultima etapă este publicarea formularului. În funcție de platforma unde intenționați să apară, selectați codul oferit și urmați indicațiile (în general se rezumă la copy-paste în locul dorit).

Formularele rezultate pot fi publicate pe orice site HTML, cât și pe principalele platforme de blogging (WordPress și Blogger). O altă cale de diseminare a lor sunt rețelele de socializare: Facebook și Twitter.

Pentru programatori

Opțiunile de publicare ale formularelor includ o versiune JavaScript, potrivită pentru publicarea pe CMS-uri cum ar fi Drupal și Joomla, cu ajutorul extensiilor speciale JS.

De asemenea, 123ContactForm a dezvoltat un plugin dedicat pentru WordPress și o aplicație Facebook, cu ajutorul cărora se pot publica orice formulare realizate aici. În plus, pentru agențiile de development, există opțiunea de a crea subutilizatori pentru formulare.

Funcționalitățile de bază ale platformei sunt extinse prin integrări cu terțe aplicații, conexiuni care ar fi dificil de programat independent:

  • MailChimp și VerticalResponse (pentru e-mail marketing)
  • SalesForce (CRM)
  • Google și Yahoo Groups
  • Google Docs
  • WebHooks (pentru a trimite datele către orice script compatibil, se obțin aplicabilități avansate cum ar fi postback pe site)

Concluzie

Folosirea unui serviciu de generare a formularelor online este o soluție viabilă atât pentru utilizatorii individuali, cât și pentru agenții de proiectare web care lucrează cu multipli clienți în paralel.

123ContactForm a fost ales pentru acest articol pentru că susţinem afacerile româneşti calitative şi nu în ultimul rând, datorită interfeței prietenoase și ușor de utilizat care se îmbină cu funcționalități avansate.