În Studii de caz

Studiu de caz: Love Speeder

Love Speeder

În acest articol veți afla cum a decurs procesul de dezvoltare al unui proiect ce se adresează tinerilor îndrăgostiți. Este vorba despre Love Speeder, o husă interactivă activată printr-o aplicație, cu ajutorul căreia putem trimite persoanei iubite semne de dragoste cu un simplu click. Deși Love Speeder nu este încă comercializată, este interesant să aflăm cum s-a născut și cum s-a dezvoltat această idee.

Studiu de caz: Love Speeder
Link http://www.orangecrush.ro/work/love-speeder/
Timp de lucru 3 săptămâni
Tehnologii folosite Adobe Photoshop, Axure RP
Echipă
  • Creative & UX Direction: Paul Boulescu
  • Design: Andrei Manea
  • Tehnical Consultancy: Alexandru Boulescu
  • Marketing Consultancy: Gheorghe Boulescu

Pe scurt, despre proiect

Love Speeder este o husă de protecție interactivă pentru iPhone, care, odată conectată prin GSM cu o altă husă de acest fel, permite trasmiterea de semnale luminoase, folosind o aplicație iOS. În cele ce urmează vom detalia procesul de peste 75 de ore pe care Orange CrushGrin Vector Online și AB & GT Grup l-au parcurs în realizarea acestui produs, prin definirea conceptului, strategie UX și design.
love-speeder-coperta

Strategia

Toate deciziile luate într-un proces de producție digitală trebuie să fie confirmate de criterii obiective, raționale. Nu se poate face asta decât parcurgând un proces de strategie, caracterizat de analiză, evaluare, concluzii. Fiecare pas ulterior acestuia va fi confirmat de concluziile obiectivelor strategice, tot așa cum fiecare pas al procesului de UX este condiționat de toți pașii anteriori, până când soluțiile corecte ajung să fie și printre singurele soluții disponibile.

Strategia de business

Firesc, prima întrebare pe care echipa de dezvoltare a Love Speeder și-a pus-o când a început să discute despre acest proiect a fost „cine îl va folosi?”. La început, target-ul pe care l-au luat în considerare a fost cel cu vârsta între 14-18 ani. După un timp, realizând un studiu sumar al pieței, concluzia trasă a fost că, business wise, segmentul ales nu e potrivit: nu sunt consumatori devotați, acționând circumstanțial și impulsiv, nu au o putere de cumpărare comparabilă cu celelalte segmente și cer soluții vizuale mult prea complicate – spre exemplu, pentru ei, un singur tip de skin nu ar fi fost suficient.

Toate aceste motive au determinat o reorientare în ceea ce privește targetul. A doua opțiune luată în calcul de către echipă a fost segmentul 18-24 de ani, încercând astfel să izoleze un profil psihico-demografic în primele observații și ipoteze:

  • Au venituri medii și mari.
  • Beneficiarii, cei care vor aprecia Love Speeder pentru ceea ce este în sine, vor fi femeile care vor dezvolta un atașament emoțional față de produs.
  • Bărbații vor aprecia, însă, partea utilă a produsului, pentru că acesta le va înlesni comunicarea.
  • Cei care vor cumpăra Love Speeder pentru propria utilizare vor fi bărbații și o vor face atât pentru ei, cât și pentru persoana iubită. Femeile, în schimb, îl vor cumpăra numai pentru a-l face cadou altor cupluri, așteptând ca în propriul cuplu să le fie oferit de către partener.
  • Utilizatorii vor vrea ca lumea să vadă că primesc „inimioare” sau că au primit cadou case-ul de la partener, dar printr-o discreție disimulată – nu ar publica pe Facebook niciodată informațiile statistice legate de numărul de „inimi” primite și, dacă ar vedea o astfel de utilizare la cineva din grupul de conexiuni, ar avea puternice resentimente față de Love Speeder.
  • Sunt foarte pretențioși în privința calității produselor pe care le folosesc. Pun mare preț pe experiența utilizării, a felului în care se simt atunci când folosesc un produs.
  • Sunt persoane grăbite, au un ritm de viață alert.
  • Sunt utilizatori de digital experimentați, dar, cu atât mai mult, asta îi determină să caute produse pe care le pot folosi cu ușurință, plăcere și eficiență.

Strategia de brand

Având conturat deja un profil al utilizatorului, s-a putut lua o hotărâre în ceea ce privește direcția artistică: a fost destul de clar că aceasta ar trebui să dicteze un design stilizat, foarte aerisit, curat, cu alb și nuanțe deschise de gri, intuind deja că, probabil, singura culoare folosită va fi roșul de pe dispozitivul luminos în formă de inimă. Ideea de a avea fotografia persoanei iubite în ecranul principal a fost, de asemenea, luată în considerare încă de la început, dar a fost nevoie de ceilalți pași ai procesului de UX pentru a o valida.

Dispozitivul

Nu s-a știut din prima parte a proiectului ce va fi Love Speeder. Ideea de la care s-a plecat a fost cea a unui dispozitiv care să transmită mesaje de dragoste între două persoane – un canal de comunicare numai pentru ei. Un astfel de dispozitiv ridică multe probleme, atât de utilizare – îi va fi ușor utilizatorului să-l poarte după el? – , cât și funcționale – cum se alimentează, cum se realizează comunicarea, cât de scump poate fi?

Primul gând a fost crearea unui accesoriu atașat prin adaptorul de alimentare al telefonului mobil printr-un cablu scurt. Ar fi fost o inimă dintr-un material elastic semi-transparent, având în interior un senzor de presiune și un led care ar fi luminat la interacțiune cu o lumină roșie difuză. Era un prim pas bun, dar totuși nu rezolva alte probleme: nu era foarte potrivit target-ului, s-ar fi agățat în permanență de lucrurile din geantă, nu ar fi încăput în buzunar, putea fi ușor uitat atunci când trebuia scos pentru alimentarea smartphone-ului.

love-speeder-primul-concept

Soluția asocierii cu iPhone sub forma unei huse de protecție a venit, astfel, foarte natural. Această soluție rezolva toate problemele și chiar aducea un plus de valoare aparatului: utilizatorul scăpa de grija dispozitivului (acesta ar fi stat montat pe smartphone), husa răspundea unei nevoi practice pe care acesta ar fi avut-o (protejarea mobilului), puterea de calcul era preluată de iPhone, iar Love Speeder reușea să îndeplinească și cea mai importantă dintre funcțiile sale: transmiterea de mesaje de dragoste.

love-speeder-concept-husa

Dar, în acest moment a apărut o nouă problemă: cum se poate beneficia de avantajele pe care iPhone le oferă accesoriilor sale, fără a vicia acțiuni elementare ale utilizatorilor, cum ar fi: folosirea camerei foto, accesul la butoanele laterale și, mai ales, încărcarea bateriei. Primele două se puteau realiza ușor, prin decuplarea zonelor aferente din husă, dar pentru a treia, discuția era ceva mai complicată. Știind că este imperativ ca utilizatorul să nu fie nevoit să scoată husa vreodată, accesul trebuia făcut printr-o facilitate a case-ului.

Varianta unui prelungitor ar fi rezolvat toate problemele de natură tehnică. Această soluție permitea conectarea husei la portul Lightning și, totodată, decupla acest circuit în momentul introducerii cablului de alimentare. Deși din punct de vedere tehnic era o alegere impecabilă, estetic și ca utilizare ar fi fost extrem de neplăcut pentru utilizatori, așa că varianta a fost sacrificată.

Tot ce a mai rămas a fost introducerea unei clapete rigide, cu o articulație elastică. Complica puțin utilizarea, dar era o concesie justificată, pentru că păstra aspectul general elegant.

love-speeder-conectare-lightning

Pentru display-ul de led-uri, au fost explorate foarte multe direcții: să poată afișa texte scurte, să reproducă imagini vizuale, simboluri, mici animații. Dar, deși erau idei foarte atractive, ele se îndepărtau de la direcția strategică – trebuia păstrat totul simplu și unitar. Soluția a fost un display led, în formă de inimă, care să lumineze roșu, pulsator, la interacțiunea utilizatorului.

love-speeder-design-husa

Aplicația

Design-ul aplicației a început după finalizarea design-ului pentru husă, când erau hotărâte toate funcționalitățile sale și se putea defini interacțiunea dintre cele două fără ezitare.

User Experience (UX)

Nu se putea începe altfel, decât printr-un proces de UX. Fiecare produs digital cere o abordare unică, așa că, pentru fiecare trebuiau alese etapele UX care i se potriveau, fără a investi eforturi în demersuri puțin importante sau chiar inutile. Însă, în niciun caz nu puteau fi eliminate documentele care se referă direct la utilizator.

Strategia UX

Personas

Pentru că funcționalitatea produsului trebuia să fie una foarte simplă, nu mai intrau în discuție Personas (tipuri de utilizatori); la momentul acesta, nu se mai putea vorbi decât despre un singur obiectiv, comun tuturor – trimiterea „semnelor de dragoste”.

User analysis

Singura facilitate suplimentară, în afară de elementele funcționale indispensabile (configurarea app-ului, erorile și notificările), care a fost adăugată datorită componentei sale emoționale, dar și a rolului estetic foarte important, a fost posibilitatea de a completa ecranul principal al aplicației cu fotografia partenerului.

Obiectivul

Analiza competiției

Primul pas al procesului de UX a constat într-un research asupra produselor similare. În urma documentației, a reieșit că un concept funcțional ca cel al Love Speeder nu se regăsește în aplicațiile analizate în AppStore, cele mai apropiate fiind testele de compatibilitate, testele de personalitate, quiz-urile, reminder-ele. Foarte puține sunt un mijloc de comunicare, iar aceasta vine ca ceva secundar, într-un context foarte încărcat, greoi. App-urile existente (cum ar fi Avocado, Between, Couple, SimplyUs etc.), în loc să ajute relația de cuplu, o complică. Pot părea interesante la început, dar utilizarea lor se transformă în scurt timp într-o obligație neplăcută.

User Journey

Decizia luată după încheierea etapei de analiză a competiției a fost aceea ca Love Speeder să ofere utilizatorului numai ceea ce va avea nevoie cu adevărat. Astfel, el va instala aplicația exclusiv pentru funcționalitatea lui fundamentală – posibilitatea de a trimite „semne de dragoste”, fără a încărca alte funcționalități nedorite.

Gamification & Social

Inițial, Love Speeder s-a dorit a fi o componentă consistentă de social și de gamification. Scenariul inițial prevedea statistici personale, distincții pentru cei mai devotați utilizatori, opțiuni de share pentru canale social media, competiții între cupluri. Însă, strategia a dovedit că nu ar fi o direcție bună, ci chiar una dăunătoare produsului.

Utilizatorii vizați sunt persoane foarte preocupate de imaginea lor publică. Pentru ei, publicarea unor statistci legate de relația lor de cuplu li s-ar părea trivială. Ei caută originalitate, iar asocierea publică a Love Speeder cu anumite persoane din grupul de prieteni de pe Facebook nu ar face decât să producă resentimente. De asemenea, o statistică individuală (câte mesaje de dragoste a trimis unul dintre îndrăgostiți în comparație cu celălalt) nu ar fi făcut decât să creeze adversitate față de aplicație. App-ul trebuie să ajute, nu să complice relația.

Funcționalități și content

Este vital când planificăm un produs digital, să empatizam cu utilizatorul și să putem sacrifica idei, chiar dacă pe moment par foarte bune. Nu trebuie să rămână decât ceea ce-i folosește lui. La prima discuție, Love Speeder se contura ca o aplicație extrem de stufoasă: trebuia să aibă remindere, setări complicate pentru transmiterea de mesaje vizuale (simboluri, mici animații), o secțiune care făcea editarea fotografiilor și multe altele. Toate astea ar fi produs frustrare, l-ar fi încurcat pe utilizator și probabil ar fi fost utilizate cel mult o dată.

love-speeder-mesaje-animate
Structura

Modul în care informația (texte, poze, butoane etc.) este grupată într-o aplicație constituie unul dintre pilonii procesului de UX.

Modelul conceptual

Chiar și pentru un produs cu numai câteva ecrane, felul în care este organizată informația este extrem de important și primul pas este stabilirea unui model conceptual. În cazul Love Speeder s-a ales o soluție clasică, anume file independente, care se afișează succesiv.

Structura Arhitecturală

Pe urmă, a trebuit luată decizia asupra modului în care aceste „file” sunt conectate între ele, cum poți să ajungi de pe una pe cealaltă. Pentru o aplicație cu puțin content și funcționalități intuitive, deci un learning curve foarte bun, cea mai potrivită organizare a structurii arhitecturale este una organică – o navigare în care fiecare nod se poate conecta cu altul, pe criterii particulare. O astfel de organizare este potrivită mai ales unui produs cu rol de divertisment, datorită senzației plăcute pe care o oferă explorarea flowului.

Erorile

O problemă des întâlnită în producția digitală o reprezintă gestionarea erorilor. Probabil, din cauza optimismului specific, se întâmplă ca site-urile/aplicațiile să aibe dificultăți majore în tratarea situațiilor în care un eveniment neprevăzut pentru utilizator îl abate, fie de la planul său mintal, fie de la user journey-ul preconizat de specialistul UX. Atât pentru identificarea erorilor, cât și pentru rezolvarea lor sunt multe metode practicate.

Cea folosită în cazul Love Speeder a constat în parcugerea listei de funcționalități și conținut, identificarea elementelor care condiționează oricare dintre acțiuni și imaginarea situației în care utilizatorul/app-ul întâmpină exact contrarul. Pentru rezolvarea acestor situații, soluția este, de asemenea, una clasică: prevenire – corectare – revenire.

Spre exemplu, dacă cineva ar fi încercat să le facă o farsă celor 2 îndrăgostiți, folosind datele lor de conectare (numerele de telefon), app-ul i-ar fi cerut validarea persoanei cu care impostorul încearcă să se conecteze, iar potențiala victimă ar fi primit o notificare.

Un alt exemplu ar fi felul în care app-ul gestionează setarea conexiunii, când utilizatorul este nevoit să introducă numărul său de telefon și pe cel al partenerului. Pentru a preveni erori, aplicația, deși permite introducerea numărului de telefon în mai multe formate (cu spații, cu punct, cu prefix de țară sau fără), extrage numai cifrele, în ordinea în care au fost scrise și verifică dacă șirul poate respecta lungimea necesară unui număr de telefon.

Scheletul

 Wireframes + Interaction flow
Love Speeder - Interaction Design si wireframe

Design vizual

Mood board/Design Exploration

Fiind un proiect în care componenta de brand (emoțională) are un rol secundar, pentru prima etapă din procesul de design al aplicației, echipa de dezvoltare a considerat că metoda Design Exploration este mai potrivită decât cea de Mood Board. În limitele strategiei și ale identității vizuale (dacă se operează cu elemente de brand pre-existente), se crează fragmente sau părți întregi din secțiuni, cu diverse funcții în cadrul produsului final.

Avantajul unui astfel de proces este că permite dezvoltatorilor să evalueze atât emoția transmisă, cât și aspectele ce țin de grafică: dacă design-ul este echilibrat vizual, dacă fontul este potrivit, dacă spațierile sunt corecte. Astfel, fiecare încercare se tratează ca și când ar fi produsul final. În cazul Love Speeder, primul Design Exploration a devenit, cu îmbunătățiri și modificări, chiar rezultatul de mai jos:

love-speeder-app-design